Permalänk
Medlem

Hej!

Är NCase N1 fortfarande ett hett alternativ om man vill ha ett litet chassi med bra prestanda? Finns det bättre? Finns det snarlika, men tillgängliga billigare från en svensk butik?

Har idag ett Node 202 som jag tycker låter för mycket och kyler för dåligt. Sitter ett 980 TI med blower (standard), SFX agg samt ett Noctua L9i. Har även en fullstor Noctua kylare (120mm) att sätta in om det fåt plats.

Fläktar finns flera i 120mm och 140mm. Vad tycker ni vänner? Vill ha ett litet chassi, gärna ej i cube format som låter lite (Ska inte överklockas).

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Hej!

Är NCase N1 fortfarande ett hett alternativ om man vill ha ett litet chassi med bra prestanda? Finns det bättre? Finns det snarlika, men tillgängliga billigare från en svensk butik?

Har idag ett Node 202 som jag tycker låter för mycket och kyler för dåligt. Sitter ett 980 TI med blower (standard), SFX agg samt ett Noctua L9i. Har även en fullstor Noctua kylare (120mm) att sätta in om det fåt plats.

Fläktar finns flera i 120mm och 140mm. Vad tycker ni vänner? Vill ha ett litet chassi, gärna ej i cube format som låter lite (Ska inte överklockas).

Om du inte ska ha ett Ncase M1, vilket är det bästa i sin storleksklass, räknar Dan A4 som en storlek mindre, finns det inte många alternativ där du får plats med allt som du gör i M1.

Mitt andra alternativ, om jag inte hade ett Ncase M1, skulle vara Fractal Design Nano-S. Förhållandevis litet, tyst, stilrent, bra luftflöde etc. Men ja, det är större.

Annars har Silverstone flera små mITX chassin som kanske mer är snarlika Fractal Designs Node 304 i i layout och storlek.

Permalänk
Medlem

@Skonky:

Nano S har jag tittat på, men det är ungeför dubbelt så brett. Kanske är värt det?

Permalänk
Medlem

@Gustenrocks:

Det såg bra ut, Liontech säljer det i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

@Skonky:

Nano S har jag tittat på, men det är ungeför dubbelt så brett. Kanske är värt det?

Har du tittat på https://www.dan-cases.com/?

Det har inte samma möjligheter, men är mindre än M1, och du får in ungefär samma komponenter, lite färre, och inte lika bra kylare, men där alla komponenter tar in luft direkt utifrån.

Kruxet är att det är dyrt. Dyrare än Ncase M1.

Sen har du http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2747485

Eller http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3227096

Permalänk
Konsolgrävare

Blir att skaffa detta chassi till nta HTPC bygget man ska göra i sommar!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Då vart mitt NCASE skickat! Blev lite dyrt med tanke på dollarn i dagsläget (~2050 kr inkl. frakt) och tull och moms lär väl öka kostnaden, men det blir nog värt med tanke på hur länge man planerar att köra med detta chassi!

DAN A4 var ett alternativ men ogillar att den är så extremt dyr + att man har så dåliga möjligheter för CPU-kylning. Den var inte heller så mycket mindre än NCASE M1, medan NCASE M1 verkar vara ett mer förfinat chassi som har ungefär lika många möjligheter som ett välutrustat ATX chassi. Men vi får se hur det går!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

nvm hittade chassit.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Skrivet av Icte:

Då vart mitt NCASE skickat! Blev lite dyrt med tanke på dollarn i dagsläget (~2050 kr inkl. frakt) och tull och moms lär väl öka kostnaden, men det blir nog värt med tanke på hur länge man planerar att köra med detta chassi!

DAN A4 var ett alternativ men ogillar att den är så extremt dyr + att man har så dåliga möjligheter för CPU-kylning. Den var inte heller så mycket mindre än NCASE M1, medan NCASE M1 verkar vara ett mer förfinat chassi som har ungefär lika många möjligheter som ett välutrustat ATX chassi. Men vi får se hur det går!

Återkom gärna med hur det blev! Har varit intresserad av chassit ett bra tag nu men fortfarande osäker på om det är värt priset

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonafriss:

Återkom gärna med hur det blev! Har varit intresserad av chassit ett bra tag nu men fortfarande osäker på om det är värt priset

Det ska jag!

Jag har själv suttit och funderat över/kollat in detta chassi ända sedan det kom ut men det var först i juni i år som jag började fundera på allvar om jag skulle slå till eller ej. Det jag kom fram till är följande:

Liknande mITX chassin i bra kvalité är ca 1000-1200 kr billigare än NCASE M1 men dessa har alltid någon form av nackdel. Låt oss ta t.ex. SilverStone FT03-Mini, som är ett gediget chassi med fina aluminiumplåtar runtomkring (min bror har ett sådant själv han är nöjd över). Detta chassi kostar 1290 kr just nu som billigast enl. prisjakt men jämför man det mot NCASE M1 ser man att:

1) Inre konstruktionen är gjort av stål (= tyngre chassi).
2) Chassit har en lite större volym än NCASE M1 (17.6 l vs. 12.5 l).
3) Max höjd på CPU-kylaren är 82 mm (medan NCASE M1 kan husera ~125 mm CPU-kylare, t.ex. Noctua NH-U9B SE2)
4) NCASE M1 har plats för ATX nätagg i storleken upp till 160 mm (180 mm om man kan leva med klämda kablar) jämfört mot endast SFX nätagg i FT03-Mini.
5) Du kan konfigurera NCASE M1 till att hålla upp till 3 2.5" drives och/eller 3 3.5" drives jämfört mot "endast" 2x2.5" och 1x3.5" drives i FT03-Mini.
6) Du kan köra med längre grafikkort i NCASE M1 medan FT03-Mini knappt får plats med ett grafikkort med Nvidia referenskylare utan moddning.
7) NCASE M1 kan hålla en 240 mm radiator medan FT03 Mini endast har plats med en 120 mm radiator (helst AIO, custom blir nog för tight utan mods).

Med mera!

Jag har än så länge inte hittat ett enda mITX chassi som är gjort av så hög kvalité som NCASE M1 och samtidigt tillåter för så många olika konfigurationer. De mITX chassin som finns på marknaden just nu tillåter endast för ett fåtal konfigurationer utan moddning och är samtidigt mycket större (se på t.ex. FD Define Nano S - ett mITX chassi som är *** lika stort som mitt mATX TJ08-E från SilverStone!).

Tänk även på att chassin är en produkt man ofta inte byter ut. När man vill uppgradera sin nya dator så brukar (bl.a. folk på Sweclockers) sälja sina gamla komponenter men behålla chassin och nätagg (om de inte är alltför gamla) och därefter köpa nytt och montera allt in i det gamla chassit. NCASE M1 är ett chassi jag personligen inte kommer att byta ut på många många år, dels för att jag tror att standarden mITX är här för att stanna (fast man vet ju aldrig om det kommer en ny moderkortsstandard, t.ex. nanoITX, och då blir väl detta och mindre chassin givetvis mer intressanta) och dels för att det förmodligen inte kommer att komma ut något chassi som är mindre men ger lika mycket "freedom" i form av konfiguration. Som jag skrev tidigare så är DAN A4 ett alternativ, men det är både mycket dyrare och är mer begränsad vid val av komponenter (nätagg och CPU, samt inga chassi fläktar får plats utan mods).

2000-2300 kr är mycket pengar men du får samtidigt väldigt mycket för pengarna! Har du dock inget emot ett större och tyngre chassin så är ju ATX/mATX chassin (t.ex. Phanteks Evolv) bättre och tillåter för lite fler konfigurationer, men annars är NCASE M1 oslagbart IMHO!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

4) NCASE M1 har plats för ATX nätagg i storleken upp till 160 mm (180 mm om man kan leva med klämda kablar) jämfört mot endast SFX nätagg i FT03-Mini.

Om de inte har gjort om ATX-fästen alldeles, så gäller väl ovanstående bara om man har ett grafikkort som är max 17 cm?
Om du ska ha ATX-agg med längre grafikkort, så var det max 14 cm och i princip krav på ett icke-modulärt agg för att få plats vill jag minnas. (åtminstone på den revision som jag har)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Men varför ska man ha ett atx agg nu när det finns 600W och ett Nvidia1080 klarar sig bra på ett 450w...

Själv funderar jag på att köpa ett till Ncase M1 kanske i svart för omväxlings skull...

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Om de inte har gjort om ATX-fästen alldeles, så gäller väl ovanstående bara om man har ett grafikkort som är max 17 cm?
Om du ska ha ATX-agg med längre grafikkort, så var det max 14 cm och i princip krav på ett icke-modulärt agg för att få plats vill jag minnas. (åtminstone på den revision som jag har)

Ja precis, man kan få in ett nätagg som är max 140 mm långt om man vill ha ett fullstort grafikkort i, men med kortare grafikkort så kan man få in ett 180 mm långt nätagg (iaf i v.5). Jag citerar:

"A suggestion for your build: consider a shorter PSU, as while a 180mm long PSU will fit with no/short GPU, it is pretty tight for the cables at the bottom of the case. Look for a 160mm or shorter PSU instead."

https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/30pjj5/build_help_...

Skrivet av moreempty:

Men varför ska man ha ett atx agg nu när det finns 600W och ett Nvidia1080 klarar sig bra på ett 450w...

Själv funderar jag på att köpa ett till Ncase M1 kasnek i svart för omväxlings skull...

För att inte alla kör med nyare grafikkort som 1070/1080! Tänk på att om man har ett äldre grafikkort som t.ex. 780 Ti och en äldre CPU som slukar ström så är väl minst 600W att rekommendera om man överklockar!

Som jag skrev ovan - NCASE M1 är ett bra alternativ till ett litet chassi just p.g.a. dess många konfigurationer. Har sett några riktigt snygga byggen som kör med ATX nätagg just då de är tystare än de flesta SFX-nätagg (Corsair SF450 och SF600 ska vara tysta, dock är den senare högljudd enl. Sweclockers recension), t.ex. detta bygge:

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Har ett Ncase M1, samt även ett Define Nano S. Nano S har egentligen inga direkta begränsningar. Det går bra med luftkylning, och även vattenkylning (2 stycken 240mm radiatorer). Och det är ett väldigt tyst chassi. Enda nackdelen är att det är lite stort, och inte inger någon direkt premiumkänsla. Dock så har Fractal gjort ett väldigt bra jobb med detta chassi - dom tog det bästa från Define S och R5. Det enda man saknar är kanske en plats att ratta en fläktkontroller.

Ncase M1 gillar jag (och säkert alla andra) för att det är så otroligt elegant, hög kvalité, litet och flexibelt. Ingen som direkt har producerat något liknande tidigare. Men det har ingen chans att bli riktigt tyst som Nano S. Och vattenkylning kan man nästan glömma, om man vill ha det tyst. Det finns många bilder på vattenkylning i ett Ncase, men det är mest för att folk vill pröva på det, inte för att det är särskilt funktionellt. Ncase har också ingen riktigt bra separerad chassikylning. Det blir därför lätt varmt i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Har ett Ncase M1, samt även ett Define Nano S. Nano S har egentligen inga direkta begränsningar. Det går bra med luftkylning, och även vattenkylning (2 stycken 240mm radiatorer). Och det är ett väldigt tyst chassi. Enda nackdelen är att det är lite stort, och inte inger någon direkt premiumkänsla. Dock så har Fractal gjort ett väldigt bra jobb med detta chassi - dom tog det bästa från Define S och R5. Det enda man saknar är kanske en plats att ratta en fläktkontroller.

Ncase M1 gillar jag (och säkert alla andra) för att det är så otroligt elegant, hög kvalité, litet och flexibelt. Ingen som direkt har producerat något liknande tidigare. Men det har ingen chans att bli riktigt tyst som Nano S. Och vattenkylning kan man nästan glömma, om man vill ha det tyst. Det finns många bilder på vattenkylning i ett Ncase, men det är mest för att folk vill pröva på det, inte för att det är särskilt funktionellt. Ncase har också ingen riktigt bra separerad chassikylning. Det blir därför lätt varmt i chassit.

Nano S är inte ett bra val så länge du ska köra på en tredjeparts luftkylare. Jag vet inte riktigt hur dom tänkte med placeringen av nätaggregatet för det lär onekligen bli ganska varmt för grafikkortet i och med den där lilla luftfickan mellan grafikkortet och nätaggregatet.

Med tanke på att man både grafikkorts-(om man kör 3 slots eller Arctic Accelero Xtreme) och processorkylaren drar in luft direkt utifrån chassit så kan du utan problem få ner ljudnivån på samma nivå som Nano S!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Håller i stort med Naturmackan, efter jag byggt i både Nano S och Ncase M1.

Nano S kändes underligt sladdrigt i själva chassit på det ex jag byggde. Hade liksom blivit stukat i frakten tror jag?
Dörrarna (väldigt stabila) var typ lika tunga som resten av lådan
Gott om plats överlag, men trångt mellan nätagg och grafikkort som många påpekat. Beroende på vilket grafikkkort man använder, så kan det påverka GPU-kylningen ganska mycket!
... och det är riktigt otympligt stort i jämförelse med Ncase!

Ncase är dock å andra sidan på sätt och vis lite överskattat. Det är väldigt flexibelt i teorin, men vartenda bygge känns lite som lite av en kompromiss om man inte bygger med väldigt specifika komponenter, och det är väldigt trångt i alla riktningar.
Att få till vettig ventilation är svårt. Som mackan säger är det lätt att det blir varmt i lådan. Ska man göra ren kraftfull gamerburk ska man kanske sikta på något aningens större.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Nano S är inte ett bra val så länge du ska köra på en tredjeparts luftkylare. Jag vet inte riktigt hur dom tänkte med placeringen av nätaggregatet för det lär onekligen bli ganska varmt för grafikkortet i och med den där lilla luftfickan mellan grafikkortet och nätaggregatet.

Med tanke på att man både grafikkorts-(om man kör 3 slots eller Arctic Accelero Xtreme) och processorkylaren drar in luft direkt utifrån chassit så kan du utan problem få ner ljudnivån på samma nivå som Nano S!

Jo, det är trångt mellan nätagg och grafikkort. Men jag förbisåg nog det då jag kör med ett SFX nätagg i mitt Nano S. Det blir därmed mycket större lucka mellan agget och grafikkortet. Kör man vanlig referens "blower" kylning tror jag inte det är något problem. Jag tror också att om man kör 2 140mm fläktar i fronten med bra statiskt tryck så blåses mycket kalluft mot nätagget, grafikkortet och CPU:n, vilket underlättar.

Hade i åtanke att pröva en Artic Accelero i mitt Ncase, men orkade inte riktigt mecka med det då man behöver sätta på separata flänsar på VRM:arna. Dessutom så blåses varmluft uppåt i chassit och gör det väldigt varmt kring CPU:n och nätagget. Försöker man vända fläktarna, och blåsa ut genom botten så sprids varmluft på skrivbordet, vilket inte heller är en höjdare.

Skrivet av Roger W:

Håller i stort med Naturmackan, efter jag byggt i både Nano S och Ncase M1.

Nano S kändes underligt sladdrigt i själva chassit på det ex jag byggde. Hade liksom blivit stukat i frakten tror jag?
Dörrarna (väldigt stabila) var typ lika tunga som resten av lådan
Gott om plats överlag, men trångt mellan nätagg och grafikkort som många påpekat. Beroende på vilket grafikkkort man använder, så kan det påverka GPU-kylningen ganska mycket!
... och det är riktigt otympligt stort i jämförelse med Ncase!

Ncase är dock å andra sidan på sätt och vis lite överskattat. Det är väldigt flexibelt i teorin, men vartenda bygge känns lite som lite av en kompromiss om man inte bygger med väldigt specifika komponenter, och det är väldigt trångt i alla riktningar.
Att få till vettig ventilation är svårt. Som mackan säger är det lätt att det blir varmt i lådan. Ska man göra ren kraftfull gamerburk ska man kanske sikta på något aningens större.

Kan nog också sammanfatta att ett Ncase kändes lite överskattat. Men det beror på vad man är ute efter. Om det gjordes en aningen större för att underlätta för nån typ av chassikylning eller bättre passform för en 240mm radiator i botten, eller liknande, så skulle jag bli intresserad igen. Finns ett chassi Cerberus som erbjuder lite av detta, men den har inte riktigt den design jag är ute efter.

http://www.kimeraindustries.com/cerberus/#cerberus-hero

Permalänk
Medlem

Själv är jag mer än nöjd med mitt Ncase. Det är ju tveklöst så att man får välja sina komponenter noga och kompromissa en del. För mig är det dock en del av charmen/utmaningen med itx och är väldigt imponerad över hur pass mycket kraft man kan få in i en sådan liten skönhet. Det är just Tetriskänslan, finishen och att det faktiskt finns valmöjligheter om man letar och planerar sitt bygge noga.

Då det hela tiden händer saker på SFF marknaden så har jag redan börjat se över ett uppdateringsshema för det kommande året. Så nog kommer chassit få leva vidare ett tag till. Sen får man stilla andra byggbehov med andra chassin längs vägen

Permalänk
Medlem

Än så länge har jag testat 3 grafikkort,
Vattenkyld 290
Eviga acx 980ti
Nu: referens 1080

Tycker inte referens kylaren är jätte tyst..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Säljs chassit från någon svensk leverantör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Säljs chassit från någon svensk leverantör?

Nej, endast på ncases.com alt. eBay/Tradera/Blocket

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Fick hem min NCASE M1 redan i fredags (den skickades någon gång mellan 7-9 september, så det gick fort!) och har endast hunnit att känna på den. Måste säga att den är RIKTIGT lätt, känns ungefär lika lätt som min laptop på 1 kg! Konstruktionen är fantastisk, riktigt fina plåtar runtom chassit och innandömet i aluminium känns väldigt robust. Ska bli väldigt kul att bygga i detta fantastiska miniatyrchassi!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Icte:

Fick hem min NCASE M1 redan i fredags (den skickades någon gång mellan 7-9 september, så det gick fort!) och har endast hunnit att känna på den. Måste säga att den är RIKTIGT lätt, känns ungefär lika lätt som min laptop på 1 kg! Konstruktionen är fantastisk, riktigt fina plåtar runtom chassit och innandömet i aluminium känns väldigt robust. Ska bli väldigt kul att bygga i detta fantastiska miniatyrchassi!

byggde min HTPC i ett Ncase M1, otroligt kul att få bygga sitt första icke ATX bygge i ett sådant finns chassi! M-ITX var otroligt roligt att få bygga!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

byggde min HTPC i ett Ncase M1, otroligt kul att få bygga sitt första icke ATX bygge i ett sådant finns chassi! M-ITX var otroligt roligt att få bygga!

Skickades från m.sweclockers.com

Det tror jag säkert, speciellt i detta lilla chassi Har själv byggt ett par mITX datorer tidigare men dessa har haft gigantiska chassin jämfört mot NCASE M1! Ska bli intressant att se hur det är att bygga i ett så pass litet chassi som detta!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Vad går chassit på allt som allt med frakt till Sveroge lch andra kostnader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Vad går chassit på allt som allt med frakt till Sveroge lch andra kostnader?

När jag beställde mitt chassi den 3/9 så blev kostnaden inkl. frakt via PayPal ~2050 kr. Därefter fick jag betala moms, tull och postnords avgift på totalt ca 300 kr när jag hämtade lådan i fredags. Totala kostnaden blev då 2350 kr. Dyrt ja, men känns värt då man får vääöldigt mycket för pengarna!

Jag har även sett andra som säljer sina chassin på bl.a. Sweclockers marknad för ca 1000-1500 kr så det kan ju vara ett alternativ om man inte vill betala 2000-2400 kr själv!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Har ett corsair h100igtx funderar på om jag spara till mitt ncase m1, men känns som de blir jävligt tight kanske ska köra på en stor noctua istället. vad tycker ni ?

Permalänk
Medlem

Hej grabbar och gummor!

Har en liten konfigurationsfråga till er. Kommer att sätta ihop mitt bygge tidigt nästa vecka men har fastnat vid monteringen av kylningen. Det jag funderar på är om jag ska köra på följande två sätt:

Antingen så här (med en fläkt under GPU:n för GPU intake):

konfig 1

Eller så här (fast utan HDD:n)

konfig 2

Konfig 2 levererar luft till både grafikkortet (som för övrigt kommer att vara ett referens, precis som på dessa bilderna) och till CPU:kylaren men jag är rädd att luftflödet till CPU:kylaren kommer vara dålig med denna konfiguration. Skulle detta funka bra tror ni?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag kör med konfig 2 fast har mindre cpu kylare så har satt 2 fläktar på sido panelen. Har dock inte någon fläkt bak i chassit.

Skickades från m.sweclockers.com