Permalänk
Medlem

Hard Tubing/Rigid Tubing.

Tjenare.

Ska bygga om lite i datorn nu som även inkluderar vattendelen och planerar att bygga med PETG för första gången (Har byggt med soft flera gånger) och tänkte höra hur är det att flytta på datorn med PETG-tubing i den? Dvs om man ska på LAN eller liknande, finns det högre risk att de går sönder än när man använder soft tubing?

Lite tips inför det är väldigt uppskattat också

Mvh Filip

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem

Har inte byggt själv men sett att det inte krävs jättemycket kraft för att dra ur en hård tub ur en koppling. Ska bygga snart själv och min tanke är att man tar kattstrypare och säkrar fast rören mot varandra på något bra sätt vid en eventuell resa med burken.

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Medlem

Så länge du inte ha spänningar i rören, och de inte ligger med långa hävstänger, så är det inte ett problem.
Spänna rören mot varandra med buntband hade jag inte gjort, även om risken säkert är låg.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

Har inte byggt själv men sett att det inte krävs jättemycket kraft för att dra ur en hård tub ur en koppling. Ska bygga snart själv och min tanke är att man tar kattstrypare och säkrar fast rören mot varandra på något bra sätt vid en eventuell resa med burken.

Det kan iof gå men är skeptisk då rören inte kommer gå parallellt.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Så länge du inte ha spänningar i rören, och de inte ligger med långa hävstänger, så är det inte ett problem.
Spänna rören mot varandra med buntband hade jag inte gjort, även om risken säkert är låg.
B!

Är det av erfarenhet som du menar att de kommer sitta åt? Eller är det en gissning? Haha.
Men så de sitter ganska ordentligt utan att man behöver oroa sig?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av wipen96:

Är det av erfarenhet som du menar att de kommer sitta åt? Eller är det en gissning? Haha.
Men så de sitter ganska ordentligt utan att man behöver oroa sig?

Det är inget jag rekommenderar, men jag har lyft rackchassin genom att lyfta i rören till kylningen. Så förutsatt att allt annat, pumpar, reservoarer, radiatorer, osv, är ordentligt förankrat i chassit, så är det inte ett problem att köra runt med burken.
Normal aktsamhet krävs, rören är inte känsligare för transportskador än en tornkylare, eller ett större grafikkort.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

körde från Malmö till Jönköping med min dator för att vara på dreamhack och det var ingen fara vist är man lite försiktig för de är ju ingen AIO kylare direkt men är man noga med insticken i kopplingarna och man spänner dom lagom så är de absolut ingen fara

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

körde från Malmö till Jönköping med min dator för att vara på dreamhack och det var ingen fara vist är man lite försiktig för de är ju ingen AIO kylare direkt men är man noga med insticken i kopplingarna och man spänner dom lagom så är de absolut ingen fara http://i.imgur.com/p8iQddV.jpg

Hur spände du dem? Har ju ett 800D chassi så det blir sjukt tungt och inte lika försiktigt som ett mindre chassi

Förövrigt, grymt snyggt

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem

Har aldrig spänt fast rören, men dock brukar jag fixera chassit så det inte rör sig. Jag gör inte dom bästa rören och de har rätt så bra spänn på sig. Kör med compression fittings och det är ingen chans i världen att de kommer loss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pwncake:

Har aldrig spänt fast rören, men dock brukar jag fixera chassit så det inte rör sig. Jag gör inte dom bästa rören och de har rätt så bra spänn på sig. Kör med compression fittings och det är ingen chans i världen att de kommer loss.

Lägga chassit ner är ju en bra idé i bilen isf, okej så vanliga compression fittings bör räcka? Ska kunna bära ner ett 30-40kg tungt chassi med vatten ner från 4dje våningen utan hiss vid LAN haha.

Blir självklart lite nojig när man jag tänker på hardtubing eftersom jag bara kört med soft, men det var inga problem

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av wipen96:

Hur spände du dem? Har ju ett 800D chassi så det blir sjukt tungt och inte lika försiktigt som ett mindre chassi

Förövrigt, grymt snyggt

bara med händerna, behövs inte mer än så kompressions kopplingar bara chassit väger tomt 14 kilo gissar de väger en bra bit över nu! spände inte fast den direkt dock hade vi ju en hel del saker med oss då vi var tre pers i bilen men körde lugnt o fint o de gick bra!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |