Permalänk
Medlem

Hög temp? i7 6700k

Hejsan! Börjat bli aktiv här på forumet och måste bara säga att jag alltid får grymma svar på kort tid, en eloge till det!

Nu till ämnet. Har byggt ihop en burk som ni hjälpt mig plocka ut delar till. Varit extremt nöjd änsålänge, går som en klocka.

Det jag är orolig för är min processor. Jag får för mig att den ligger alldeles för högt i temp.
Jag har testat Hwmonitor och coretemp. Provat ett spel som är mindre krävande till att börja med. Spelet är league of legends och det är nog många som är bekanta med det.
Efter runt en timmes spelande så kollar jag vad maxtempen varit och då står det att den varit uppe och peakat på 80c?? Har provat att kolla detta samtidigt som jag spelar, men när jag tabbar ut lite snabbt så ligger den runt 60-70c, vilket är normalt, eller? Känns konstigt att den är uppe och peakar på 80. Kan det vara någon bugg eller är kylningen knasig? Är vääldigt dålig inom området som ni nog förstår.

Körde även något stresstest som intel hade (intel processor diagnostic tool) och där ligger jag runt 65c, och det står jag använder 100% av cpu vid testet, något som jag inte tror används alls i league of legends. Är det så att när mitt grafikkort är i load blir det så varmt i chassit att cpun blir varmare?

Någon eller några kommer säkert skratta åt min usla kunskap inom ämnet, men jag bjuder på det.

För att summera:
Cpu package ligger på runt 70c vid intels stresstest.
Cpu package är uppe och peakar på 80c vid enkla spel som league of legends (dock på högsta inställningarna, hehe) Vet inte heller hur länge det ligger på 80, men verkar ha ett snitt på lägre. Vet någon vart jag kan hitta ett program som mäter snittvärme så uppskattas det!

Specs:
CPU: Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB
CPUkylning: be quiet! Pure Rock
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB Gaming G1
Chassi: Fractal Design Define R5 Svart

(Den är monterad och godkänd av inet)

Ursäktar rörig tråd!

Permalänk
Avstängd

Kolla vad din vcore går upp till "max"
Kontrollera också att cpu fläktens rpm.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Kolla vad din vcore går upp till "max"
Kontrollera också att cpu fläktens rpm.

1.424 V tror jag min max vcore är på. Fläkten verkar också gå i maxspeed. Inet verkar ha configruerat min cpu med en mjukvara som var förinstallerad som heter Dual Intelligent Processors 5.

Det som är skumt är att jag provade ett stresstest nu idag. Prime 95 heter det. Första gången jag starta skiten så gick tempen upp i ca 85-87 grader!!! Stängde av efter 30 sekunder då jag inte ville skada min cpu. Jag provade nu efter ett tag när datorn varit på ca 1 h. Nu ligger dom stadigt på 72c i stresstestet, vilket är bra, eller?

Jag är alldeles för noob på sånthär

Edit: Vill tillägga att jag nu såg att min hwmonitor varit uppe på 4500 clock, är inte max 4000 på en stock? Aldrig sett den själv gå över 4000 men enligt hwmonitor har den varit uppe på 4500 någon gång idag? Har inet smygclockat den eller vad är det frågan om?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jeppegra:

1.424 V tror jag min max vcore är på. Fläkten verkar också gå i maxspeed. Inet verkar ha configruerat min cpu med en mjukvara som var förinstallerad som heter Dual Intelligent Processors 5.

Det som är skumt är att jag provade ett stresstest nu idag. Prime 95 heter det. Första gången jag starta skiten så gick tempen upp i ca 85-87 grader!!! Stängde av efter 30 sekunder då jag inte ville skada min cpu. Jag provade nu efter ett tag när datorn varit på ca 1 h. Nu ligger dom stadigt på 72c i stresstestet, vilket är bra, eller?

Jag är alldeles för noob på sånthär

Edit: Vill tillägga att jag nu såg att min hwmonitor varit uppe på 4500 clock, är inte max 4000 på en stock? Aldrig sett den själv gå över 4000 men enligt hwmonitor har den varit uppe på 4500 någon gång idag? Har inet smygclockat den eller vad är det frågan om?

Avinstallera Dual Intelligent Processors 5. Gå sedan in i bios och sätt allt på default.

Du kan behöva ange XMP profile för att få dina minnen att gå i sin specifikation.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Installera om processorkylaren med ny kylpasta och se om det blir bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppegra:

1.424 V tror jag min max vcore är på. Fläkten verkar också gå i maxspeed. Inet verkar ha configruerat min cpu med en mjukvara som var förinstallerad som heter Dual Intelligent Processors 5.

Det som är skumt är att jag provade ett stresstest nu idag. Prime 95 heter det. Första gången jag starta skiten så gick tempen upp i ca 85-87 grader!!! Stängde av efter 30 sekunder då jag inte ville skada min cpu. Jag provade nu efter ett tag när datorn varit på ca 1 h. Nu ligger dom stadigt på 72c i stresstestet, vilket är bra, eller?

Jag är alldeles för noob på sånthär

Edit: Vill tillägga att jag nu såg att min hwmonitor varit uppe på 4500 clock, är inte max 4000 på en stock? Aldrig sett den själv gå över 4000 men enligt hwmonitor har den varit uppe på 4500 någon gång idag? Har inet smygclockat den eller vad är det frågan om?

Jag har samma CPU och samma CPU-fläkt, inget konstigt med att den kan gå upp till 87 grader om du kör prime95. Programmet lägger en belastning på CPUn som du aldrig kommer upp till när du spelar. Fläkten du har är en budgetvariant vilket gör att du får räkna med lite högre temps. Du har ett Asus moderkort, eller hur? Det finns ett program som du bör ha installerat som kallas för Ai Suite, i detta program har du möjlighet att kontrollera fläktarna i chassit inkl cpu fläkten så att de antingen går på fulla varv eller om du hellre vill ha en tystare burk med högre temps.

Har du inte Ai Suite installerat rekommenderar jag att du besöker asus hemsida och väljer ditt moderkort för att sen ladda hem rätt programvara.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Avstängd

@jeppegra:
Finns ett turbo läge.
Men det ska vara 4200 mhertz.
Vad jag förstått.
Du kan ju prova välja optimized default i Bios.
Och se om det gör någon skillnad.
http://ark.intel.com/sv/products/88195/Intel-Core-i7-6700K-Pr...

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@jeppegra:
Finns ett turbo läge.
Men det ska vara 4200 mhertz.
Vad jag förstått.
Du kan ju prova välja optimized default i Bios.
Och se om det gör någon skillnad.
http://ark.intel.com/sv/products/88195/Intel-Core-i7-6700K-Pr...

Jag märkte nu att det är ca 2 minuter när datorn precis startat som den ligger på 4500 clock. Konstigt? Jag provade att ändra i bios till optimized. Samt satte cpu fläkten till turbo istället för silent. Återkommer efter lite mer testande

Edit: Verkar som att när den är nystartad.. (när den varit på mindre än 20 min) så drar den upp emot 85-87c i testet. Är detta normalt eller? Annars ligger den på 72-74c i testet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jeppegra:

Jag märkte nu att det är ca 2 minuter när datorn precis startat som den ligger på 4500 clock. Konstigt? Jag provade att ändra i bios till optimized. Samt satte cpu fläkten till turbo istället för silent. Återkommer efter lite mer testande

Ladda upp lite bilder på din temp, vcore osv.

Ni som tipsar om cpu kylaren, läser ni ens vad trådskaparen skriver? Eller tittar ni bara på rubriken?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

OK/rättfärdigad temperatur om du frågar mig!

Att gå över 1.4v blir svettigt för Skylake, och Prime är brutalt.

Går turboläget i 4.5ghz säger du? Det skulle inte förvåna mig om Moderkortets auto-overclock funktion är aktiverad, och då brukar det inte snålas med volten. Se om du kan stänga av auto-overclocken (Antingen I BIOS eller med en switch på moderkortet)

Rekomenderar att köra Stock eller överklocka manuellt.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wladir:

OK/rättfärdigad temperatur om du frågar mig!

Att gå över 1.4v blir svettigt för Skylake, och Prime är brutalt.

Går turboläget i 4.5ghz säger du? Det skulle inte förvåna mig om Moderkortets auto-overclock funktion är aktiverad, och då brukar det inte snålas med volten. Se om du kan stänga av auto-overclocken (Antingen I BIOS eller med en switch på moderkortet)

Rekomenderar att köra Stock eller överklocka manuellt.

Detta stämde!! Jag körde en default reset i bios och nu går den bara upp i 4.2.. Tror det var via någon wizard i bios som inet kört där dom auto-clokar det om man väljer gaming performance eller liknande.

Permalänk
Medlem

@jeppegra: Va bra!

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wladir:

Eller rättare sagt 4300, fast bara på två cores. Men det kan väl vara 4200 och hwmonitor som spökar lite.

Permalänk
Avstängd

@jeppegra:
Skönt du fått rätt på det.
Men eftersom du köpt en K cpu,förstår jag att du är inne på överklockning såsmåningom.:)
Kolla lite guider på Youtube,mm.
Och en dag kommer du känna dig redo.:)
Är ju gratis extra prestanda så.........

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@jeppegra:
Skönt du fått rätt på det.
Men eftersom du köpt en K cpu,förstår jag att du är inne på överklockning såsmåningom.:)
Kolla lite guider på Youtube,mm.
Och en dag kommer du känna dig redo.:)
Är ju gratis extra prestanda så.........

Fått rätt på det vet jag inte, ska testa och se hur tempen är efter kvällens gaming session, men löste ju en potentiel värmebov i alla fall :).

Klocka kommer jag absolut göra, men det kanske är intressant om något år, just nu använder jag knappt stockprestandan

Permalänk
Medlem

Ett vanligt fel som jag märkt när jag hjälpt till med "överhettade datorer" är att folk har en tendens att sätta fläktarna fel, såå... Sitter dina fläktar rätt?

Lite offtopic men hade så jäkla kul åt en kompis som skröt om alla sina fläktar han hade skaffat, men vänt precis alla fel så alla blåste ut luften åt alla håll, DVS inget insug

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ipzen:

Ett vanligt fel som jag märkt när jag hjälpt till med "överhettade datorer" är att folk har en tendens att sätta fläktarna fel, såå... Sitter dina fläktar rätt?

Lite offtopic men hade så jäkla kul åt en kompis som skröt om alla sina fläktar han hade skaffat, men vänt precis alla fel så alla blåste ut luften åt alla håll, DVS inget insug

In-utsug är bra. Det är somsagt inet som monterat datorn så har inte varit där och pillat själv. Dom installerar inte större fläkar än den jag köpte så möjligtvis att jag köper en nochua eller liknande om jag inte blir nöjd, ska som sagt prova nu ikväll och se vad graderna landar på, känns kyligare faktiskt. Är nöjd om den ligger runt 70-75 vid load länge. Tyckte bara 80+ lät lite läskigt

EDIT: Verkar fungera som det ska nu. Legat på 66c nu när jag låg på 75c förut. Tack allihopa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slap:

Jag har samma CPU och samma CPU-fläkt, inget konstigt med att den kan gå upp till 87 grader om du kör prime95. Programmet lägger en belastning på CPUn som du aldrig kommer upp till när du spelar. Fläkten du har är en budgetvariant vilket gör att du får räkna med lite högre temps. Du har ett Asus moderkort, eller hur? Det finns ett program som du bör ha installerat som kallas för Ai Suite, i detta program har du möjlighet att kontrollera fläktarna i chassit inkl cpu fläkten så att de antingen går på fulla varv eller om du hellre vill ha en tystare burk med högre temps.

Har du inte Ai Suite installerat rekommenderar jag att du besöker asus hemsida och väljer ditt moderkort för att sen ladda hem rätt programvara.

Tänkte bara nämna till dig om du kanske har samma problem som mig då. Mina temmps ligger på 60-63 nu i Prime95 med samma klock. Sätt allt på default eller energy saver i bios. Det var Vcoren som var alldeles för hög.