Corsair ax750 problem (dålig kvalitét?)

Permalänk
Medlem

Corsair ax750 problem (dålig kvalitét?)

Har en dator som numera oftast kräver många försök för att starta upp. Man får fippla med power-knappen/strömsladden etc. otaliga gånger för att det ska funka. Ibland tar det typ 5 min innan det lyckas. När den väl bootar så funkar allting som det ska, tills man stänger ner och ska boota upp igen.

Allt detta började för ett par måndader sedan och det verkar bli värre och värre. Det mesta tyder väl på (enligt vad jag tror) på nätagget, som är ett Corsair ax750 köpt 2011 men mycket lite använt. (max 1 timme i veckan skulle jag gissa, förmodligen mindre.) Har givetvis testat att ta bort alla kablar och sånt men problemet kvarstår. Har dessutom sett många med liknande/samma problem typ: http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=112019

Det här var ju ett ganska dyrt nätagg och man trodde ju att kvalitén skulle vara bra.. Vad tror ni, kan man göra något? Reparera?
Hur lång är garantin på dessa agg?

Permalänk
Medlem

Garanti 7 år från Corsair!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Garanti 7 år från Corsair!

Tack för den infon! Då ska jag bara klura ut hur man gör RMA på den.

[edit] Går ju bra det här.. fattar inte ens vilket språk jag ska använda i formuläret hos Corsair. Delar av sidan är på svenska men det mesta är engelska..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReVco:

Har en dator som numera oftast kräver många försök för att starta upp. Man får fippla med power-knappen/strömsladden etc. otaliga gånger för att det ska funka. Ibland tar det typ 5 min innan det lyckas. När den väl bootar så funkar allting som det ska, tills man stänger ner och ska boota upp igen.

Allt detta började för ett par måndader sedan och det verkar bli värre och värre. Det mesta tyder väl på (enligt vad jag tror) på nätagget, som är ett Corsair ax750 köpt 2011 men mycket lite använt. (max 1 timme i veckan skulle jag gissa, förmodligen mindre.) Har givetvis testat att ta bort alla kablar och sånt men problemet kvarstår. Har dessutom sett många med liknande/samma problem typ: http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=112019

Det här var ju ett ganska dyrt nätagg och man trodde ju att kvalitén skulle vara bra.. Vad tror ni, kan man göra något? Reparera?
Hur lång är garantin på dessa agg?

Hmm.. har du möjligtvis samma problem som jag har? Vill inte POST.a, ingen signal till skärmen men fläktar och allt går i burken, cpu_phase-leds lyser men händer inget mer. Måste cleara CMOS för att den ska starta och då gör den det efter några minuter. När den väl är igång funkar allt precis som vanligt, går att starta om hur många ggr som helst men när man väl stänger av så vill den inte på igen.

Jag har ett Corsair TX650 från 2012.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

@Kilrah: " går att starta om hur många ggr som helst men när man väl stänger av så vill den inte på igen." ? Jag fattar inte riktigt vad du menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReVco:

@Kilrah: " går att starta om hur många ggr som helst men när man väl stänger av så vill den inte på igen." ? Jag fattar inte riktigt vad du menar?

Det jag menar är att när man väl kommer in i windows och väljer "omstart" så fungerar det precis som vanligt. Den startar om utan problem

När jag istället väljer "stäng av" så POST.ar den inte, inget bios, ingenting förutom fläktar, lampor och allt sånt (när jag startar igen alltså)

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Det jag menar är att när man väl kommer in i windows och väljer "omstart" så fungerar det precis som vanligt. Den startar om utan problem

När jag istället väljer "stäng av" så POST.ar den inte, inget bios, ingenting förutom fläktar, lampor och allt sånt (när jag startar igen alltså)

Jaha, intressant problem. Dock inte exakt samma som jag har. Men jag tror faktiskt att även detta har hänt några gånger. Oftast så händer dock ingenting när jag försöker att starta maskinen. Inga fläktar, led's etc.. bara stendött.

Permalänk
Medlem

Mitt Corsair AX750 hade precis samma symtom. Fick joddla med powerknappen några minuter så kunde datorn starta. Blev sämre med tiden.

Reklamerade nätaggregatet och fick ett nytt AX760 i retur.

RMA genom inköpsstället. (Dustin i mitt fall).

Efter nätaggregatsbytet så fungerar allt prima igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X, Gigabyte Elite X570, 32GB Ballistix Sport, NH-D15S, SAPPHIRE NITRO+ RX 7900 XTX, Corsair AX760, LG OLED C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajox:

Mitt Corsair AX750 hade precis samma symtom. Fick joddla med powerknappen några minuter så kunde datorn starta. Blev sämre med tiden.

Reklamerade nätaggregatet och fick ett nytt AX760 i retur.

RMA genom inköpsstället. (Dustin i mitt fall).

Efter nätaggregatsbytet så fungerar allt prima igen.

Bra att det löste sig för dig.
Ungefär hur gammalt var ditt AX750 när du gjorde RMA? Jag fick för mig att man måste ta det via tillverkaren om det ligger utanför normal 1-2 års garanti... eller?

Permalänk

De gånger jag har haft problem med datorhårdvara. I mitt fall Ram och PSU så har det stått Corsair på.
Tillfälligheter eller ej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av catamaran:

De gånger jag har haft problem med datorhårdvara. I mitt fall Ram och PSU så har det stått Corsair på.
Tillfälligheter eller ej?

Jo, det verkar dessutom vara många med nästan exakt samma problem: http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=127649&highlight...

Permalänk
Medlem
Skrivet av catamaran:

De gånger jag har haft problem med datorhårdvara. I mitt fall Ram och PSU så har det stått Corsair på.
Tillfälligheter eller ej?

Med tanke på att det är ett väldigt popolärt märke/tillverkare som mig veterligen inte är generellt känd för höga andelar RMA så ja, troligen en tillfällighet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReVco:

Bra att det löste sig för dig.
Ungefär hur gammalt var ditt AX750 när du gjorde RMA? Jag fick för mig att man måste ta det via tillverkaren om det ligger utanför normal 1-2 års garanti... eller?

Det var kring 4 år gammalt.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X, Gigabyte Elite X570, 32GB Ballistix Sport, NH-D15S, SAPPHIRE NITRO+ RX 7900 XTX, Corsair AX760, LG OLED C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajox:

Det var kring 4 år gammalt.

Det var som tusan! Tack för den informationen.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av ReVco:

Har en dator som numera oftast kräver många försök för att starta upp. Man får fippla med power-knappen/strömsladden etc. otaliga gånger för att det ska funka. Ibland tar det typ 5 min innan det lyckas. När den väl bootar så funkar allting som det ska, tills man stänger ner och ska boota upp igen.

Allt detta började för ett par måndader sedan och det verkar bli värre och värre. Det mesta tyder väl på (enligt vad jag tror) på nätagget, som är ett Corsair ax750 köpt 2011 men mycket lite använt. (max 1 timme i veckan skulle jag gissa, förmodligen mindre.) Har givetvis testat att ta bort alla kablar och sånt men problemet kvarstår. Har dessutom sett många med liknande/samma problem typ: http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=112019

Det här var ju ett ganska dyrt nätagg och man trodde ju att kvalitén skulle vara bra.. Vad tror ni, kan man göra något? Reparera?
Hur lång är garantin på dessa agg?

Hejsan ReVco,

Tråkigt att höra att det krånglar för dig! Du har dock garantin kvar, så jag rekommenderar dig att skapa en ticket på våran RMA-sida och beskriva ditt problem så noga du kan sen skicka ditt ticket-nummer till mig så löser vi ett nytt nätagg åt dig.

https://corsair.secure.force.com

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hejsan ReVco,

Tråkigt att höra att det krånglar för dig! Du har dock garantin kvar, så jag rekommenderar dig att skapa en ticket på våran RMA-sida och beskriva ditt problem så noga du kan sen skicka ditt ticket-nummer till mig så löser vi ett nytt nätagg åt dig.

https://corsair.secure.force.com

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Tack för det! Är det svenska eller engelska som gäller på RMA-sidan? (blev lite förvirrad av svenska menyer på den annars engelskspråkiga sidan..

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av ReVco:

Tack för det! Är det svenska eller engelska som gäller på RMA-sidan? (blev lite förvirrad av svenska menyer på den annars engelskspråkiga sidan..

Det är engelska som gäller där.