Är det möjligt att man kan få döda pixlar pga att något på moderkortet är trasigt?

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att man kan få döda pixlar pga att något på moderkortet är trasigt?

Hej. Det är så att jag har några dödar pixlar på min skärm. Och förstår ej vad problemet är eftersom jag har bytt skärm, grafikkort, och kabel från grafikkortet och skärmen men har ändå dom döda pixlarna på exakt samma ställe. Kan det vara så att det är något fel på mitt moderkort?

Har även testat att flytta grafikkortet till en annan pci-e port

Permalänk
Medlem

Prickar på din bakgrundsbild?

Låter ju helt fantastiskt otroligt att det skulle följa med på nya skärmen.
Provat ändrat upplösning och se om de förflyttar sig?

Permalänk
Avstängd

Det är inte så att din bakgrund är dum?

Har du Youtubat på Pixel repair?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Prickar på din bakgrundsbild?

Låter ju helt fantastiskt otroligt att det skulle följa med på nya skärmen.
Provat ändrat upplösning och se om de förflyttar sig?

Det är garanterat inte bakgrundsbilden om de ändå vore så väl det har jag ju faktiskt inte ens testat. Det måste ju kolla när jag kommer hem sen.

Kan ju faktiskt vara så med att man en på millioner får en ny skärm med pixelfel på exakt samma ställe? Haha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Det är inte så att din bakgrund är dum?

Har du Youtubat på Pixel repair?

Har testat det med men det har ej hjälpt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Nej moderkortet kan inte påverka det. Om du gör en skärmdump så får du "bilden som går till grafikkortet" och i så fall ska pixlarna synas på den men då är det ju per definition inte heller döda pixlar eftersom det är är nått som bara monitorn kan ha.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Glömde kanske nämna vad jag har för setup. Inte för jag tror det skulle hjälpa till med något men aja
Cpu: i5 4690k @4,7
Gpu: gtx 1080 founder edition
Ram: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 32GB
Moderkort: msi gaming 5
Skärm: Acer 27" Predator XG270HU
OS: Windows 10 pro.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej moderkortet kan inte påverka det. Om du gör en skärmdump så får du "bilden som går till grafikkortet" och i så fall ska pixlarna synas på den men då är det ju per definition inte heller döda pixlar eftersom det är är nått som bara monitorn kan ha.

Ja okej. Får testa o se sen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej moderkortet kan inte påverka det. Om du gör en skärmdump så får du "bilden som går till grafikkortet" och i så fall ska pixlarna synas på den men då är det ju per definition inte heller döda pixlar eftersom det är är nått som bara monitorn kan ha.

När jag gör en skärmdump så syns inte pixelfel. Men när jag byter upplösning så flyttar dom på sig..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av znusky:

När jag gör en skärmdump så syns inte pixelfel. Men när jag byter upplösning så flyttar dom på sig..

Skickades från m.sweclockers.com

Om felen inte syns på en skärmdumpsbild så vet du att det inte är nått med moderkortet utan felen uppträder senare i grafikkortet eller monitorn och du skriver att de kan flytta sig, då kan det omöjligen vara döda pixlar du ser för de är ett fysiskt fel i panelen, det låter mer som problem med grafikkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av znusky:

När jag gör en skärmdump så syns inte pixelfel. Men när jag byter upplösning så flyttar dom på sig..

Skickades från m.sweclockers.com

Hade samma problem med ett 8800 GTX några år sedan med prickar som alltid syntes men flyttade sig med annan upplösning. Och jag misstänkte att det handlade om en trasig DAC, i.e. absolut sista steget då den färdigrenderade bilden skrivs till en liten minnesbuffert innan det skickas ut till skärmen. Och att den minnesbufferten hade några få trasiga minnesceller. För i övrigt fungerade kortet perfekt.

MEN det förklarar inte varför du har samma problem även med ett nytt grafikkort. Syns prickarna även i BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Hade samma problem med ett 8800 GTX några år sedan med prickar som alltid syntes men flyttade sig med annan upplösning. Och jag misstänkte att det handlade om en trasig DAC, i.e. absolut sista steget då den färdigrenderade bilden skrivs till en liten minnesbuffert innan det skickas ut till skärmen. Och att den minnesbufferten hade några få trasiga minnesceller. För i övrigt fungerade kortet perfekt.

MEN det förklarar inte varför du har samma problem även med ett nytt grafikkort. Syns prickarna även i BIOS?

Prickarna syns även i bios. För mig är detta helt otroligt och väldigt väldigt ologiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av znusky:

Prickarna syns även i bios. För mig är detta helt otroligt och väldigt väldigt ologiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Du skrev att du bytt ut delar också, vilka kombinationer har du provat och har du provat att byta anslutningstyp mellan grafikkort och skärm och har du "felsökt" delarna du skiftat så du vet att de funkar ok ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Testa klocka ner din CPU till standard, likadant med minnen och grafikkort om du har de överklockade, bara för säkerhets skull.

Skriv ner dina inställningar på ett papper eller spara nuvarande config/profil i bios/uefi om du har möjlighet till det?
Kör sedan allt default förutom att du även stänger av turbo.

Min tanke är att:
Du kör CPU 35% snabbare, det lär suga en del ström, kör du även minnenna och gpu i oc suger det än mer ström = levererar ej tillräckligt/blir för mycket ström > felberäkningar > pixelfel.

Detta tycker jag att du måste testa först, återkom sedan!

Andra tankar: Byta kabel till skärm? Testa framförallt att byta mellan hdmi/dvi/dp kabel. Problemet kan ligga i kabeln till skärmen även om det är långsökt.

Jag inte ditt inlägg när jag svarar men din cpu har ej inbyggd grafik va? Annars kan du testa skärmen på den, kanske går att utesluta ev. fel på mb?

Pixelfel på en skärm följer ej/flyttar sig inte med en ändring av upplösning. Död pixel är fysiskt lokaliserad. Du har artefakter.

EDIT: Kör också MEMTEST, samt testa med 1 minnessticka!
EDIT: Vilken färg har pixlarna?
EDIT: Nätaggregat?

kompletterande
Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nexim:

Testa klocka ner din CPU till standard, likadant med minnen och grafikkort om du har de överklockade, bara för säkerhets skull.

Skriv ner dina inställningar på ett papper eller spara nuvarande config/profil i bios/uefi om du har möjlighet till det?
Kör sedan allt default förutom att du även stänger av turbo.

Min tanke är att:
Du kör CPU 35% snabbare, det lär suga en del ström, kör du även minnenna och gpu i oc suger det än mer ström = levererar ej tillräckligt/blir för mycket ström > felberäkningar > pixelfel.

Detta tycker jag att du måste testa först, återkom sedan!

Andra tankar: Byta kabel till skärm? Testa framförallt att byta mellan hdmi/dvi/dp kabel. Problemet kan ligga i kabeln till skärmen även om det är långsökt.

Jag inte ditt inlägg när jag svarar men din cpu har ej inbyggd grafik va? Annars kan du testa skärmen på den, kanske går att utesluta ev. fel på mb?

Pixelfel på en skärm följer ej/flyttar sig inte med en ändring av upplösning. Död pixel är fysiskt lokaliserad. Du har artefakter.

EDIT: Kör också MEMTEST, samt testa med 1 minnessticka!
EDIT: Nätaggregat?

Ska absolut testa att köra allt oklockat o se vad som händer
Och jag har testat med dvi,hdmi och dp kabel och ingen skillnad.

När det gäller nätaggregat så kör jag ett Corsair rm 850

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du skrev att du bytt ut delar också, vilka kombinationer har du provat och har du provat att byta anslutningstyp mellan grafikkort och skärm och har du "felsökt" delarna du skiftat så du vet att de funkar ok ?

Vet ju ej att alla komponenter jag har bytt fungerar till 100% men eftersom dom var köpta splitter nya för högst en månad sen så..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av znusky:

När det gäller nätaggregat så kör jag ett Corsair rm 850

Skickades från m.sweclockers.com

Det borde ju verkligen räcka till.

När du är inne och rotar flytta samtidigt utgående 8 pin sladd i psu till ett av de andra 8 pin uttagen.
Kan vara ett meningslöst tips då jag ej vet hur nätagget fördelar ström mellan olika utgångar. Tänker återigen på cpu oc.

Har datorn varit instabil på något vis?

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nexim:

Det borde ju verkligen räcka till.

När du är inne och rotar flytta samtidigt utgående 8 pin sladd i psu till ett av de andra 8 pin uttagen.
Kan vara ett meningslöst tips då jag ej vet hur nätagget fördelar ström mellan olika utgångar. Tänker återigen på cpu oc.

Har datorn varit instabil på något vis?

Nej datorn har ej varit instabil förutom när jag försökte få klockningen till att gå stabilt men annars har den fu kar kanon. Och den funkar fortfarande kanon förutom dom pixelfel som är då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Igår fick jag fler pixelfel på andra ställen... Omformaterade och körde fabriksinställningar på allt nu och nu funkar allt som det ska utan några pixelfel. Vet dock ej vf det hände hade gärna velat veta vad det var som orsakade felet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande problem när jag precis köpt mitt 1070, dock var det pixlar som "floppade" och hoppade omkring. Antog givetvis omedelbart att det var något knas med grafikkortet, men boven i dramat visade sig vara DVI-porten på skärmen, bytte till Displayport istället och då försvann problemen.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av znusky:

Igår fick jag fler pixelfel på andra ställen... Omformaterade och körde fabriksinställningar på allt nu och nu funkar allt som det ska utan några pixelfel. Vet dock ej vf det hände hade gärna velat veta vad det var som orsakade felet

Skickades från m.sweclockers.com

Om en ominstallation påverkade det är det oerhört underligt att prickarna syntes i bios.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag tycker det låter åt att ditt grafikkort är trasigt på något sätt. Har du testat att köra det inbyggda grafikkortet? Får du fel då?

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Jag tycker det låter åt att ditt grafikkort är trasigt på något sätt. Har du testat att köra det inbyggda grafikkortet? Får du fel då?

Nej jag har ej testat med den intrigerna grafiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om en ominstallation påverkade det är det oerhört underligt att prickarna syntes i bios.

Jag tog även bort alla överklocknigar så det måste haft med det att göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@znusky: Låter lite som signalfel från grafikkortet annars, fått dylik skit när jag körde 2560x1440 över en 5 meter HDMI utan aktiv förstärkning. Den var rate:ad för det men den klarade inte vissa färgtoner utan det blev svarta/gröna prickar istället och skumt nog bibehöll den problemet även fast jag sänkte upplösningen för att minska signalens bandbredd.

Konflikt mellan drivrutinen för displayadapter och det gränssnittet måhända? Hade förklarat varför ominstallation hjälpte, men det är lite förbryllande att det syntes i BIOS eftersom att drivrutinen för grafikkortet inte laddas förens du är i Windows.

Dyker problemet upp igen kan du alltid prova och se vad som händer med en annan kabel t.ex. om det är någonting i skärmens mottagande bus som är knasigt eller om sladden du kört med bara är rolig kanske.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

@znusky: Låter lite som signalfel från grafikkortet annars, fått dylik skit när jag körde 2560x1440 över en 5 meter HDMI utan aktiv förstärkning. Den var rate:ad för det men den klarade inte vissa färgtoner utan det blev svarta/gröna prickar istället och skumt nog bibehöll den problemet även fast jag sänkte upplösningen för att minska signalens bandbredd.

Konflikt mellan drivrutinen för displayadapter och det gränssnittet måhända? Hade förklarat varför ominstallation hjälpte, men det är lite förbryllande att det syntes i BIOS eftersom att drivrutinen för grafikkortet inte laddas förens du är i Windows.

Dyker problemet upp igen kan du alltid prova och se vad som händer med en annan kabel t.ex. om det är någonting i skärmens mottagande bus som är knasigt eller om sladden du kört med bara är rolig kanske.

Jag hade testat olika kablar. Både dvi hdmi och displayport och problemet kvarstod :/

Skickades från m.sweclockers.com