Google tillkännager telefonerna Pixel och Pixel XL den 4 oktober

Permalänk
Medlem

Wow, börjar på 7 000 kr för den enklaste modellen?!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Förstår ärligt talat inte varför någon köper en helt ny telefon. Min vän använder fortfarande min gamla HTC Desire...

Ska köpa en 6p när min N6a dör.

HTC Desire är kanske lte väl oldschool. Inte många appar som fungerar p.g.a gammal version av Android, säkerhetsrisker o.s.v. Minimalt med lagringsutrymme också. Tycker själv att en telefon håller ungefär 2 år innan det blir problem - t.ex. gammal Android version, utslitet batteri eller bara allmänt slitage.

Däremot är det knappast många som behöver en telefon för 6000 - 8000+ :-. Ska man surfa, köra Facebook o.s.v. funkar en mid-range modell för 2-3 tusen utmärkt. Telefoner från Apple, Samsung och numera Google är extremt dyra utan att man får något användbart för pengarna (OP3 har ju likvärdig SoC, t.ex.).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Dom har börjat drömma på riktigt. Fan vilka priser..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon114264:

Så vad kör du för telefon? Det kan vara säkerhetsuppdateringar vilket är viktiga!

Varför är de viktiga? Jag skiter fullständigt i s.k säkerhet, google har full kontroll över mobilen ändå om de vill så det kvittar mig om någon skulle hacka mobilen och få tillgång till bilder eller vad det nu skulle vara för något hemligt de vill åt. Min gamla nokia från 2011 har fortfarande inte blivit hackad såvitt jag vet trots att den aldrig blivit uppdaterad någonsin.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av anon56869:

Varför är de viktiga? Jag skiter fullständigt i s.k säkerhet, google har full kontroll över mobilen ändå om de vill så det kvittar mig om någon skulle hacka mobilen och få tillgång till bilder eller vad det nu skulle vara för något hemligt de vill åt. Min gamla nokia från 2011 har fortfarande inte blivit hackad såvitt jag vet trots att den aldrig blivit uppdaterad någonsin.

De flesta har allt på telefonen. BankID, mail och webläsare. Det läskigaste är om de får tag på inlogg till ditt googlekonto och du har chrome kopplat till det, för då kommer de åt alla lösenord du har sparade i webläsaren.

Så ja, en hackad mobil kan innebära att du blir av med alla dina pengar och access till i princip allt du gör online.

Men det är väl inte så mycket att bry sig om... eller?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av huttala:

De flesta har allt på telefonen. BankID, mail och webläsare. Det läskigaste är om de får tag på inlogg till ditt googlekonto och du har chrome kopplat till det, för då kommer de åt alla lösenord du har sparade i webläsaren.

Så ja, en hackad mobil kan innebära att du blir av med alla dina pengar och access till i princip allt du gör online.

Men det är väl inte så mycket att bry sig om... eller?

Haha ja då får man väl stå sitt kast om man är dum nog att lägga ut allt på mobilen.

Mitt sweclockers konto kan de gärna få hacka sig in på, då får man väl skapa ett nytt. Skulle aldrig falla mig in att lägga i något ID på mobilen eller spara lösenord på den, det vore nära på samma nivå som att spara sina fingeravtryck på den.

Förr eller senare så kan mobilen bli hackad hur som helst. Sen finns ju det faktum att stora maktfaktorer inte ens behöver hacka för att komma åt mobilen. FBI/apple blev ju tagna med brallorna nere för flera år sedan när de blev hackade och det hittades flera miljoner lösenord till diverse apple produkter på FBIs servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

RIP Nexus.
Det får bli en OP3 som ersättare till min Nexus 5. 7000kr är oacceptabelt.

Ja, jag köpte min för nu 1 månad sedan o är väldigt nöjd med min

Skrivet av THB:

Grymt nöjd med min OnePlus 3 så rekommenderar den verkligen.

Samma här!

Skrivet av dagas:

Gillade Nexus 4 och 5 men 7000kr för en Pixel nej tack. Visst att de började höja priset redan vid Nexus 6 men om de inte gör någon uppföljare till 5X på bättre pris så är det inte så intressant.

Ja, jag gillade också min Nexus 4 o 5. Använder dock fortfarande min Nexus 3 om nätterna för att tracka hur jag sover samt musik under natten

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det har kommit nya bilder på telefonerna nu. Designen lämnar en hel del att önska tyvärr...

Fram:

Dold text

Bak:

Dold text

Källa: Android police.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

själv hade man varit glad om man slapp uppdateringar i det oändliga. Men de dyker up nästan varannan dag på min mobil. Totalt värdelöst.

Har min mobil för att ringa, navigation och använda som en enklare kamera / surfmaskin när jag är utomhus.

Ingen av de funktionerna behöver en endaste update förutom möjligen offline kartor.

Håller med när det kommer upp *15 program finns att uppdatera*
jaha och ? varför ska man hålla på och uppdatera saker som man inte ens använder.
Använder också primärt telefonen till att ringa med

Det enda jag vill ha på en ny telefon är att den klarar 7 dagar eller längre utan laddning.

Permalänk
Medlem

Vad är detta för tramsartikel, Google har inte tilkännagivit någonting förutom att det kommer vara ett event den 4e oktober. Resten är rykten, om än starka sådana.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Förstår ärligt talat inte varför någon köper en helt ny telefon. Min vän använder fortfarande min gamla HTC Desire...

Ska köpa en 6p när min N6a dör.

Inte jag heller, sitter med en 4S här. Tänker inte köpa ny förrns den dör helt, batteriet börjar ge med sig nu dock, men det går ju byta...
Själv sitter jag och tittar på telefoner ibland, för att få en hum om vad man ska köpa när min nuvarande ger med sig. Men det finns ju verkligen ingen som lockar, batteritid känns som något tillverkare glömt bort.

Eller jo, jag förstår ju varför folk skaffar nyaste telefonen, det är en "penisförlängare" helt enkelt, en statussymbol.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

@Wh1spY: Jag skaffar ny telefon för att det är roligt med nytt och fräscht... *** raderat ***

§ 1.2
Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av anon56869:

Haha ja då får man väl stå sitt kast om man är dum nog att lägga ut allt på mobilen.

Mitt sweclockers konto kan de gärna få hacka sig in på, då får man väl skapa ett nytt. Skulle aldrig falla mig in att lägga i något ID på mobilen eller spara lösenord på den, det vore nära på samma nivå som att spara sina fingeravtryck på den.

Förr eller senare så kan mobilen bli hackad hur som helst. Sen finns ju det faktum att stora maktfaktorer inte ens behöver hacka för att komma åt mobilen. FBI/apple blev ju tagna med brallorna nere för flera år sedan när de blev hackade och det hittades flera miljoner lösenord till diverse apple produkter på FBIs servrar.

Var gör du dina känsliga ärenden då? För använder du internetbank talar du emot dit själv just nu. En dator är minst lika sårbar för attacker som en telefon, om inte ännu mer sårbar.

Permalänk
Medlem

Kära Nexus 6 som ligger här på bordet framför mig, håll ihop ett år till...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Är också förvånad över att så många klagar på priset. Trodde folk var teknikintresserade här. Mobiltelefoner, wearables osv är ju ungefär så mycket bleeding edge det blir. Finns mycket mer utrymme för meningsfull innovation än t.ex. Pc-komponenter. Därför det enligt mig är kul med nytt och fräscht som @mcchrill skriver. "penisförlängare" lol. Kanske för vissa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Det har kommit nya bilder på telefonerna nu. Designen lämnar en hel del att önska tyvärr...

Fram:

Bak:

Källa: Android police.

Vad i ******* är det där!? iPhone? Kom igen nu Google, varför kan ni inte vara lika innovativa designmässigt som med bl.a. Nexus 4, 5 och 6P?
Men jag ska nog inte vara så förvånad, om det nu är HTC som tillverkar dessa telefoner åt Google då de redan har gjort en "iPhone" kopia (HTC One A9):

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av huttala:

Var gör du dina känsliga ärenden då? För använder du internetbank talar du emot dit själv just nu. En dator är minst lika sårbar för attacker som en telefon, om inte ännu mer sårbar.

Jag är inte rädd för att min dator ska hackas heller och har uppdateringar avstängda på den också. För att logga in på banken måste man ha en separat kod. Är man sofistikerad nog att gå runt det så hjälper knappast en uppdatering heller.

För övrigt är telefonen på dygnet runt, datorn är mest bara på när jag använder den.

Vet inte helt vad det är för känsliga ärenden du pratar om. Känsliga grejer bör hållas offline.

Permalänk
Medlem

Det är lustigt, jag har typ aldrig köpt en telefon med tanke på utseende utan det har alltid varit med tanke på specsen. Den ju insidan som räknas.

Kanske detta beskriver hur sjuk världen är.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av anon56869:

Jag är inte rädd för att min dator ska hackas heller och har uppdateringar avstängda på den också. För att logga in på banken måste man ha en separat kod. Är man sofistikerad nog att gå runt det så hjälper knappast en uppdatering heller.

För övrigt är telefonen på dygnet runt, datorn är mest bara på när jag använder den.

Vet inte helt vad det är för känsliga ärenden du pratar om. Känsliga grejer bör hållas offline.

Det är just sånt uppdateringar hjälper till. De hittar bakvägar i annars "säkra" sätt att använda datorn.

För att ta ett exempel: Heartbleed

As long as the vulnerable version of OpenSSL is in use it can be abused. Fixed OpenSSL has been released and now it has to be deployed. Operating system vendors and distribution, appliance vendors, independent software vendors have to adopt the fix and notify their users. Service providers and users have to install the fix as it becomes available for the operating systems, networked appliances and software they use.

Har du några exempel på när man är säkrare genom att inte uppdatera datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mcchrill:

@Wh1spY: Jag skaffar ny telefon för att det är roligt med nytt och fräscht...

*** raderat ***

Du missförstår mig, det är klart det är kul med ny teknik, jag älskar också teknik, det är därför jag hänger på Sweclockers...
Jag är bara en person som tycker det är sjukt onödigt att köpa nytt när det gamla fungerar minst lika bra. Att man tröttnar är en sak, men du måste ju hålla med om att köpa nya mobiler en gång om året inte är något annat än högst onödigt. Sen gör ju såklart folk precis som dom vill, jag uttryckte bara min åsikt kring det hela.

Jag talar givetvis inte för alla när jag skrev det där sista i förra inlägget men,
för majoriteten är mobilen nutidens "penisförlängare" framförallt bland den yngre generationen. Vare sig man tänker på det eller inte så har vi fått det inpräntat i våra skallar att "du måste köpa ny fin mobil här nu, kom igen, senaste modellen!?".
Genom alla tider har det varit såhär, förr gjorde man det på annat vis bara, men man har alltid, utåt, velat visa att man har det bra ställt, mår bra osv osv. Mobilen och framförallt Facebook har gjort detta lättare och mer tillgängligt för alla. Bra eller dåligt?

Det dåliga enl mig är att detta börjar krypa så långt ner i åldrarna att det börjar bli otäckt. Barn som är 7 år och mobbar andra barn i skolorna som inte har exempelvis en iPhone eller nya fina kläder av nått speciellt märke.

Blev jävla off-topic det här... Nåväl åter till ämnet.

Jo den där designen påminner helt klart om en handikappad iPhone.

§ 1.2
Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Tycker om designen på både Pixel tableten och notebooken. Hade hoppats att telefonerna följde sama estetik.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av huttala:

Det är just sånt uppdateringar hjälper till. De hittar bakvägar i annars "säkra" sätt att använda datorn.

För att ta ett exempel: Heartbleed

As long as the vulnerable version of OpenSSL is in use it can be abused. Fixed OpenSSL has been released and now it has to be deployed. Operating system vendors and distribution, appliance vendors, independent software vendors have to adopt the fix and notify their users. Service providers and users have to install the fix as it becomes available for the operating systems, networked appliances and software they use.

Har du några exempel på när man är säkrare genom att inte uppdatera datorn?

Säkrare är man väl knappast, men min poäng var att man inte är säker hur som helst. Om man struntar i uppdateringar så slipper man att annan existerande mjukvara blir inkompatibel och risken att nya uppdateringar inte fungerar som tänkt.

När datorn fick för sig att uppdatera från windows 7 till 8 så var det något som gick snett vilket slutade med att jag blev tvungen att installera om hela windows. Det är det värsta "hackingangreppet" jag blivit utsatt för hitills.

Dessutom tar det upp massor av tid att uppdatera. Och i slutänden så ger uppdateringarna väldigt väldigt lite.

Om vi tar google maps t.ex som säkert har uppdaterats 20 gånger på min mobil sedan jag köpte den. Vad har jag fått ut av det? Och massa annan skit som jag knappt eller aldrig någonsin använder. Det har även hänt att det börjas ladda ner massa idiotiska uppdateringar på datorn medans man är på roaming och då blir det ju svindyrt i tillägg.

För mig ger uppdateringarna bara en känsla av otrygghet. Plötsligt börjar datorn ladda ner grejer på egen hand. Vad det än är har jag som regel ingen aning om. Fick stå ut med windows 10 reklam popup i ett halvår pga. någon härlig uppdatering.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av anon56869:

Säkrare är man väl knappast, men min poäng var att man inte är säker hur som helst. Om man struntar i uppdateringar så slipper man att annan existerande mjukvara blir inkompatibel och risken att nya uppdateringar inte fungerar som tänkt.

När datorn fick för sig att uppdatera från windows 7 till 8 så var det något som gick snett vilket slutade med att jag blev tvungen att installera om hela windows. Det är det värsta "hackingangreppet" jag blivit utsatt för hitills.

Dessutom tar det upp massor av tid att uppdatera. Och i slutänden så ger uppdateringarna väldigt väldigt lite.

Om vi tar google maps t.ex som säkert har uppdaterats 20 gånger på min mobil sedan jag köpte den. Vad har jag fått ut av det? Och massa annan skit som jag knappt eller aldrig någonsin använder. Det har även hänt att det börjas ladda ner massa idiotiska uppdateringar på datorn medans man är på roaming och då blir det ju svindyrt i tillägg.

För mig ger uppdateringarna bara en känsla av otrygghet. Plötsligt börjar datorn ladda ner grejer på egen hand. Vad det än är har jag som regel ingen aning om. Fick stå ut med windows 10 reklam popup i ett halvår pga. någon härlig uppdatering.

Vet inte vad jag ska svara på det där mer än Ignorance is bliss. Lycka till där ute i cybervärlden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Tur att man nyligen köpte en Nexus 5x för 1800kr då för jag betalar aldrig några 7000kr.. Blir väl Oneplus nästa gång isåfall?

Skickades från m.sweclockers.com

Oneplus är bra, men även LG och Xiaomi har highend-lurar till bra pris. Och vågar du ger dig in på den kinesiska marknaden finns en mängd andra tillverkare av bra lurar till rimliga priser (LeOne, Oppo, Meizu för att nämna några).

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av huttala:

Vet inte vad jag ska svara på det där mer än Ignorance is bliss. Lycka till där ute i cybervärlden!

Jo tack detsamma. Ignorance är just att bara svälja allt man blir serverad utan att ens försöka tänka efter själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Vet inte vad jag ska svara på det där mer än Ignorance is bliss. Lycka till där ute i cybervärlden!

Jag håller med. Funkar det för dig att inte uppdatera så kör på! Själv tycker jag att det låter som bakåtsträvande och konservatism men vad vet jag. Du vet bäst vad som gör dig lycklig och nöjd, och är det att inte uppdatera så visst!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Oneplus är bra, men även LG och Xiaomi har highend-lurar till bra pris. Och vågar du ger dig in på den kinesiska marknaden finns en mängd andra tillverkare av bra lurar till rimliga priser (LeOne, Oppo, Meizu för att nämna några).

Ägde Oneplus X innan men fick ny telefon vid förlängning av abonnemanget som fick vattenskada efter 1,5 månad så fick bli en nexus 5x som nödtelefon eftersom Oneplus X'n redan var såld :/

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.