Permalänk
Medlem

Läckande Hydro H60 v2

Det här vart mig en riktigt sur lördag.

Mitt Corsair Hydro H60 v2 har läckt på mitt EVGA 980 Ti (förmodligen är denna nu skadad, återstår att se). Kylaren inköpt juli 2014 och såvitt jag har kunnat läsa mig till online så har Corsair 5 års tillverkargaranti på just den kylaren, så den borde fortfarande vara täckt för det.

Sen har jag läst att, i alla fall amerikanska Corsair, oftast tar på sig skadan av andra komponenter vid ett läckage. Jag hoppas innerligt att så även är fallet med Corsair internationellt.

Eftersom återförsäljaren i första hand är skyldig att lösa garanti/reklamation, borde jag vända mig till @Inet? Kan nämna att även grafikkortet är inköpt hos Inet, fast vid ett annat tillfälle. Eftersom det här är lite special p.g.a den eventuella skadan på grafikkortet är det Corsair jag borde vända mig till?

Tänkte vänta med att påbörja ett garantiärende efter att jag har fastställt vilka komponenter som har tagit skada av läckaget, vilket måste vänta tills allt har fått torka ordentligt.

Tycker ni att jag borde montera bort backplate'n på mitt grafikkort för att tvätta bort eventuella avlagringar ifrån vätskan som kan vara strömledande? Jag har tillgång till IPA - dock är jag tveksam till att göra detta om det påverka grafikkortets garanti. Vill se om jag kan rädda kortet, men vill samtidigt inte göra något skada som kan påverka min möjlighet att få ett nytt vid det fallet att Corsair kompenserar mig för kortet (om det skulle vara skadat).

Händelseförlopp:
Jag satte mig ner för att spela lite, slog igång datorn (kan nämna att den vart avstängd hela arbetsveckan), och fick direkt problem med att skärmen tappade signalen med datorn. Höll på och testade med att få upp bilden på TVn istället (ifall skärmen var problemet) och att starta om datorn när allt plötsligt fungerade igen - eller så trodde jag. En sekund senare så tappar jag bilden igen, fläkten på grafikkortet går upp i max som en jetmotor och datorn start om sig. Fattar att något är står riktigt fel till så jag slår snabbt av strömmen på nätaggregatet. Lyfter fram datorn ifrån under skrivbordet och öppnar upp det och fattar direkt vad som har hänt.

Till min fasa så har det läckt gulgrön färgad vätska ifrån mitt Corsair Hydro H60 v2 ner på mitt 980 Ti som då sitter direkt under. Det har inte läckt någon stor kvantitet (så vitt jag kan se), utan något tesked eller så av vätska totalt, men allt ihop ner på grafikkortet någon centimeter "ovanför" PCIe kontakten. Mitt EVGA 980 Ti har en backplate som verkar ha samlat upp majoriteten av vätskan. Lite av vätskan verkar vara ingrodd, så det kan ha stått hela veckan och små droppat.

I vilket fall så trycker jag hushållspapper runt pumpen, för nu när datorn ligger ner riskerar det att läcka ut på moderkortet och CPUn istället - vilket det gör, jag får två mindre droppar på moderkortet runt om CPU sockeln. Monterar ut grafikkortet och torkar bort så mycket av vätskan som möjligt, dock är det uppenbart att vätska måste ha trängt igenom perforeringen på kortets backplate och ner på PCBn under. Monterar försiktigt ut den läckande kylaren ifrån chassiet - den är klibbig runt om med kylvätskan, det känns som om den har läckt små små mängder under en period och att det har torkat in runt pumpen.

I skrivande stund så ligger grafikkortet i mitt torkskåp och torkar. Tänker låta allt torka i ett dygn innan jag provar komponenterna igen. Bredvid mig ligger den skyldiga kylaren och kvider en dödssång av svaga tjut och gurglande medan vätskan sakta läcker ur den...

Återkommer med mer info när jag haft chansen att testa grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Akta dig för korrosion. Det är det som kommer förstöra kortet. Jag vet inte vad det är för vätska i h60 v2 men skulle skrubba med alkohol för att få bord eventuella salter som kan ligga kvar efter när vattnet dunstat. Det bör göras ganska fort och innan du sätter tillbaka kortet.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Gör ingenting innan du har tagit kontakt med Corsair. Ta även bilder på allt innan du skickar in det till corsair.

Corsair kommer med stor sannorlikhet inte att byta ut kortet, utan att göra en utbetalning för vad kortet är värt i dagsläger. Kollegas AX agg brände upp hans 980ti och han fick ett nytt agg och ~3000:- för kortet.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Akta dig för korrosion. Det är det som kommer förstöra kortet. Jag vet inte vad det är för vätska i h60 v2 men skulle skrubba med alkohol för att få bord eventuella salter som kan ligga kvar efter när vattnet dunstat. Det bör göras ganska fort och innan du sätter tillbaka kortet.

Bra tips där, hade inte tänkt på korrosion! Jag tackar o bockar. Jag gjorde så att jag tog bort backplate'n och rengjorde med IPA. Det var ett mindre ingrepp än jag hade förväntat mig ifrån minnen av EKWB's custom backplates. Några skruvar och så var den borta, thermal pads'en satt kvar på backplate'n och allt var riktigt prydligt och fint - hatten av för bra design av EVGA.

Skrivet av Tommty:

Gör ingenting innan du har tagit kontakt med Corsair. Ta även bilder på allt innan du skickar in det till corsair.

Corsair kommer med stor sannorlikhet inte att byta ut kortet, utan att göra en utbetalning för vad kortet är värt i dagsläger. Kollegas AX agg brände upp hans 980ti och han fick ett nytt agg och ~3000:- för kortet.

Det är ju självklart nu när du säger det, men jag hade faktiskt inte tänkt på att dem förmodligen kompenserar för vad kortet är värt i dagsläget. Aj aj aj, det skulle inte alls vara roligt med tanke på att jag la typ 7500 kr vid köp. Sen har jag haft kortet i ett år så att kortet har minskat i värde är ju en självklarhet, men det skulle ändå svida rejält att enbart få tillbaka runt 3000kr. Ett nytt 980 Ti eller 1070 ligger ju på ca 5000 kr, så det är ju inte som om allt "ställs till rätta" vilket jag kan tycka att en garanti skall göra.

Här är bild på kylaren och kortet (före och efter rengöring) för den som är nyfiken.

Permalänk
Medlem

IPA? hoppas du syftar på isopropanolalkohol och inte IPA nu...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

IPA? hoppas du syftar på isopropanolalkohol och inte IPA nu...

Yes, menar isopropanolalkohol. Men den mentala bilden du nu gav mig av att någon skulle knäcka en kall Indian Pale Ale för att sedan rengöra sitt kretskort med den var rolig

Permalänk
Medlem

Update:
Monterade in en annan kylare nu på morgonen efter att komponenterna fått torka över natten. Drog igång systemet utan grafikkortet, och allt fungerade utmärkt. Jag såg aldrig heller några andra spår ifrån vätskan på moderkortet/övriga komponenter än dem två dropparna som läckte ut på moderkortet när jag monterade bort Corsair kylaren (när systemet var avstängt), så förmodligen så var moderkortet aldrig i någon fara.

Efter det testade jag grafikkortet. Till min stora förvåning så startade systemet som normalt, inga problem - under idle så snurrar fläktarna i rätt hastighet, skärmen får bild i rätt upplösning, inga artefakter i bilden eller så.

Det här är för bra för att vara sant tänkte jag och drog igång Heaven Benchmark - då hör jag ett svagt rasslande ljud ifrån grafikkortet (har chassit öppet under testen) som inte hördes under idle, och när jag stänger ner Heaven så ger den ifrån sig ett coil whine liknande ljud.

Här är en inspelning jag gjorde med mobilen ganska nära grafikkortet, så ljudet är väldigt mycket högre än vad som upplevs i verkligheten.

Drog igång några olika spel och testade, då började det svagt rasslande ljudet vid tillfällen av högre load, och utan hörlurar på mig var det nästintill obefintligt. Satte på sidopanelen på chassit och då vart ljudet inte längre hörbart, det lilla som kanske skulle gå att höra dränks i ljudet av chassifläktarna.

Enormt lättad av att grafikkortet trots allt tycks fungera. Nu är jag dock lite kluven till vad jag borde göra. Jag kommer så klart fortsätta att pressa grafikkortet och leta efter tecken på degradering, men om man förutsätter att ljudet under load är den ända åkomma grafikkortet lidigt av hädelserna, är det då ens något att försöka söka kompensation för och byta ut kortet? Samtidigt kan ju ljudet indikera en liten skada som med tiden kommer skapa värre problem, det kan man ju aldrig veta. Förslag?

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Aethyr:

Update:
Monterade in en annan kylare nu på morgonen efter att komponenterna fått torka över natten. Drog igång systemet utan grafikkortet, och allt fungerade utmärkt. Jag såg aldrig heller några andra spår ifrån vätskan på moderkortet/övriga komponenter än dem två dropparna som läckte ut på moderkortet när jag monterade bort Corsair kylaren (när systemet var avstängt), så förmodligen så var moderkortet aldrig i någon fara.

Efter det testade jag grafikkortet. Till min stora förvåning så startade systemet som normalt, inga problem - under idle så snurrar fläktarna i rätt hastighet, skärmen får bild i rätt upplösning, inga artefakter i bilden eller så.

Det här är för bra för att vara sant tänkte jag och drog igång Heaven Benchmark - då hör jag ett svagt rasslande ljud ifrån grafikkortet (har chassit öppet under testen) som inte hördes under idle, och när jag stänger ner Heaven så ger den ifrån sig ett coil whine liknande ljud.

Här är en inspelning jag gjorde med mobilen ganska nära grafikkortet, så ljudet är väldigt mycket högre än vad som upplevs i verkligheten.

Drog igång några olika spel och testade, då började det svagt rasslande ljudet vid tillfällen av högre load, och utan hörlurar på mig var det nästintill obefintligt. Satte på sidopanelen på chassit och då vart ljudet inte längre hörbart, det lilla som kanske skulle gå att höra dränks i ljudet av chassifläktarna.

Enormt lättad av att grafikkortet trots allt tycks fungera. Nu är jag dock lite kluven till vad jag borde göra. Jag kommer så klart fortsätta att pressa grafikkortet och leta efter tecken på degradering, men om man förutsätter att ljudet under load är den ända åkomma grafikkortet lidigt av hädelserna, är det då ens något att försöka söka kompensation för och byta ut kortet? Samtidigt kan ju ljudet indikera en liten skada som med tiden kommer skapa värre problem, det kan man ju aldrig veta. Förslag?

Hejsan,

Ursäkta för att jag inte svarat här tidigare, får börja med att ursäkta dig för allt krångel med din kylare, själva kylaren kan jag mer än gärna hjälpa dig att byta ut.

Angående om något gått sönder så kan man då göra något som kallas "damage claim" där du får beskriva hela problemet och är det så att någon komponent gått sönder pga av läckage så står vi för det.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hejsan,

Ursäkta för att jag inte svarat här tidigare, får börja med att ursäkta dig för allt krångel med din kylare, själva kylaren kan jag mer än gärna hjälpa dig att byta ut.

Angående om något gått sönder så kan man då göra något som kallas "damage claim" där du får beskriva hela problemet och är det så att någon komponent gått sönder pga av läckage så står vi för det.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

lånar denna tråden lite Sambon har en h100, dom där krympslangarna vid blocket samt vid radiatorn har börjat spricka, är detta ett vanligt fel och borde kylaren bytas?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Adnerhill:

lånar denna tråden lite Sambon har en h100, dom där krympslangarna vid blocket samt vid radiatorn har börjat spricka, är detta ett vanligt fel och borde kylaren bytas?

Det behöver inte bytas då det mest är för de estetiska, dock om man känner sig osäker så får man göra en reklamation ja.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Det behöver inte bytas då det mest är för de estetiska, dock om man känner sig osäker så får man göra en reklamation ja.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Ok! super för orkar inte plocka ur den! tack för über snabbt svar mitt i natten, hoppas du hade de riktigt najs i Grekland!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Adnerhill:

Ok! super för orkar inte plocka ur den! tack för über snabbt svar mitt i natten, hoppas du hade de riktigt najs i Grekland!

Lugnt! Det var skönt i Grekland ja, han vila upp sig lite innan nästa resa. Sitter faktiskt på Arlanda just nu och väntar på flyg till Birmingham för spelmässan Eurogamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Lugnt! Det var skönt i Grekland ja, han vila upp sig lite innan nästa resa. Sitter faktiskt på Arlanda just nu och väntar på flyg till Birmingham för spelmässan Eurogamer.

Du är grym Johan! jäkla fart du har!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hejsan,

Ursäkta för att jag inte svarat här tidigare, får börja med att ursäkta dig för allt krångel med din kylare, själva kylaren kan jag mer än gärna hjälpa dig att byta ut.

Angående om något gått sönder så kan man då göra något som kallas "damage claim" där du får beskriva hela problemet och är det så att någon komponent gått sönder pga av läckage så står vi för det.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Tjena.

Yes, jag vill gärna se om jag kan få kylaren utbytt! Vart vänder jag mig/vem kontaktar jag?

Jag behöver inte göra något "damage claim", det ordnade sig med övriga komponenter trots läckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Lugnt! Det var skönt i Grekland ja, han vila upp sig lite innan nästa resa. Sitter faktiskt på Arlanda just nu och väntar på flyg till Birmingham för spelmässan Eurogamer.

Usch vilket tråkigt jobb du har " avis "

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

IPA? hoppas du syftar på isopropanolalkohol och inte IPA nu...

Kanske lite sent, men...

@Corsair Johan: Vad skönt att det finns sådana som dig här på forumet!

@Aethyr: Props to you för att din avatar påminde mig om Myst! Måste få Riven att fungera på W10...

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

@Deerhall: Då önskar jag dig all framgång med det projektet! Senast jag försökte spela Riven på en modern Windows platform (var på Win7 förvisso) så slutade det hela med att jag slängde upp Win98 i Virtualbox. Det kan ha skett framsteg sen dess dock. För OSX så finns annars det väldigt trevliga "Riven X" projektet, gedigen community-skapad patch om du har tillgång till Mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aethyr:

@Deerhall: Då önskar jag dig all framgång med det projektet! Senast jag försökte spela Riven på en modern Windows platform (var på Win7 förvisso) så slutade det hela med att jag slängde upp Win98 i Virtualbox. Det kan ha skett framsteg sen dess dock. För OSX så finns annars det väldigt trevliga "Riven X" projektet, gedigen community-skapad patch om du har tillgång till Mac.

Njäe, men man får väl slänga in osx i burken för att få en hackintosh och hoppas det funkar ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Adnerhill:

Du är grym Johan! jäkla fart du har!

Full fräs!

Skrivet av Aethyr:

Tjena.

Yes, jag vill gärna se om jag kan få kylaren utbytt! Vart vänder jag mig/vem kontaktar jag?

Jag behöver inte göra något "damage claim", det ordnade sig med övriga komponenter trots läckan.

Antingen vänder du dig till butiken du köpte kylaren ifrån, vilket jag rekommenderar för de är alltid enklast. Går inte det så får du göra en RMA direkt via oss, då skapar du en ticket på våran support-sida och skickar sen ditt ticket-nummer till mig.

https://corsair.secure.force.com

Skrivet av Mange75:

Usch vilket tråkigt jobb du har " avis "

Har de bra jobbigt.

Skrivet av Deerhall:

@Corsair Johan: Vad skönt att det finns sådana som dig här på forumet!

Man tackar!