Permalänk

Canon 70D fotografi

Hej där!
Jag har nyligen införskaffat mig en Canon 70D, och använder mig utav ett Canon objektiv, EF-S 60 mm f/2.8 USM Macro.
Mitt huvudsyfte är att fota hår, framförallt att fånga en rättvis bild på färgen vilket jag upptäckt kan vara lite klurigt.

Skulle uppskatta av hjälp jag kan få av tips på inställningar då jag strävar efter ett liknande resultat av bild som denna nedanför.
Har ni något förslag på vilka inställningar ni tror kan ha används med dessa bilder? (Vet att dom är tagna med samma kamera som jag har.)

Dela gärna med er av era tankar! Tack på förhand

Bild tagen av Elin Johansson.

Permalänk
Medlem

@annaisolde:

Kör auto om du är osäker och vill du ställa in vitbalans och dylikt kan du alltid redigera det i Photoshop.

Och grattis till en bra kamera, kör på en likadan Fantastisk kamera!

Permalänk
Medlem

Kan också vara bra köra RAW+Jpeg inställningen på (högsta)filstorlek så får du både en Jpeg och Raw bild(RAW=cr2 råformat bild)

Raw(cr2.) kan öppnas med Canons DPP Digital Photo Professional program som medföljer kameran eller kan tankas från Canon.

Fördelen med råformat är att man kan korrigera många saker i programmet, blir lite som möjlighet att göra kamerainställningar efter tagningen, bla kan man justera färger samt ändra exponering samt en massa andra saker.

Kan ses lite som ett framkallningsprogram för digitalfoto. Det ger en möjlighet att rädda vissa foton efteråt även om det inte kan rädda alltför felexponerade bilder. Men jämfört med Jpeg går det att göra underverk med det.

En annan fördel är att originalet sparas alltid orört så man kan gå tillbaka om man skruvat till det för mycket.

Kräver lite jobb att lära sig men är värt besväret.

Även Photoshop & Lightroom kan arbeta med råfiler samt en hel del andra program.

Visst tar det lite mer plats på minneskortet men det är värt det.

Men tänk på att skärmen behöver vara rätt inställd & kalibrerad annars kan färgen vara rätt från kameran men visas fel av skärmen.

Har för övrigt också en 70D som jag är nöjd med.

Permalänk
Medlem

Glömde såklart nämna det som föregående talare nämnde, att alltid köra i .raw

Men att spara en .jpg utöver det känns bara onödigt, då man i photoshop till exempel kan ställa tillbaka alla inställningar direkt.

Permalänk
Medlem

Nu ser jag inte bilden ifråga, men är man petig med att färgerna ska vara korrekta så måste man ha ett arbetsflöde för färgkorrigering osv.
Det enda egentliga sättet är att man har ett kort för färgkorrigering som man har med i bild (man har det med i en av bilderna under samma ljus), tex x-rite color checker. Utifrån detta kan man sedan skapa profiler för sin kamera och/eller korrigera så att färgerna är korrekta i efterbehandlingen.
Om du sedan tänker redigera bilderna utöver färgkorrigeringen är det även viktigt att din skärm är kalibrerad.

Problemet är ju dock att de flesta inte har kalibrerade skärmar, så beroende på vilken målgrupp bilderna riktar sig till så kan ju arbetet med färgkorrigering vara helt bortkastat.

En start kan ju vara att manuellt ställa vitbalansen. Vet du vilken temperatur ljuset har kan ju ställa kameran på det manuellt, annars är det kanske eg bättre/enklare att ha ett kort för vitbalansering, tex whibal G7. Be modellen hålla detta framför ansiktet och ta en bild. Sedan kan du ta resten av bilderna till dessa att ljuset ändras. I efterbehandligen kan du sedan, beroende på mjukvara, enkelt justera alla bilderna efter den första med vitbalanseringskortet.
Snålvarianten är ju att använda ett papper eller liknande, men de innehåller ofta optiska vitmedel och reflekterar inte alla frekvenser lika.
För denna typ av arbetsflöde så är det att föredra att fota i RAW.

Permalänk
Medlem

Här är en länk till bilden i fråga. Just detta foto skulle egentligen lika gärna kunna vara tagen med en mobilkamera som en 70D, så haka inte upp dig så mycket på vilken kamera som använts för just den bilden.

Det har redan sagts mycket bra i tråden, men en till sak att tänka på är att ljussättningen är väldigt viktig. Det gäller att man har bra ljus från rätt håll för att framhäva håret, och vill man ta riktigt bra bilder så behöver man lära sig att ljussätta med blixtar, softboxar, etc. Det finns många videor på t.ex. youtube om ljussättning, sök på t.ex. "portrait lighting".

Sen är det som alltid bra att ha koll på grundläggande fototeknik, d.v.s. hur bländare, slutartid och ISO samverkar. Det finns ingen magisk inställning som fungerar för alla hårfoton, det är något man får anpassa efter förutsättningarna. Fotosidan har en kort fotoskola här (länken är till sista delen, en bit ner i texten finns länkar till de andra delarna), som kan vara en bra början.

Permalänk

Åh tack snälla för alla tips, och att ni tar er tid att svara!:)

Ska börja med att fota i RAW formatet och se hur det går att efterredigera i Digital Photo Professional.
Upptäckte nu att bilden jag infogade inte verkar fungera så jag skickar med en ny länk där den översta bilden stämmer med hur jag vill få fram färg, skärpa och ljus. http://www.imgrum.net/user/styleelin/7896948

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du behöver bara et greycard. Fota kortet bredvid håret sen använder du det för att ställa inn vitbalansen.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Om du vill ha rätt färger måste du ha rätt vitbalans.
För att få rätt vitbalans behöver du ett gråkort + rätt ljus.

Rätt ljus = Flera ljuskällor med mycket färgrymd.
Gråkort = Ett kort med en en grånyans som du kan i datorn kan säga till att detta är "rätt vitbalans".

Gråkort kostar inte många kr.
Här är några exempel: https://www.cyberphoto.se/foto-video/category/474/grakort

Rätt ljus är behöver inte vara direkt dyrt, bara rätt typ av lampor med mycket färgrymd.
Gärna extern/externa blixt/blixtar med softbox om du ska vara petig: https://www.cyberphoto.se/foto-video/category/401/softboxar-o...

Gråkortet ska vara med i bilden.
Finns olika flöden hur man går tillväga, det bästa sättet är att ta två kort. Ett med gråkortet med i tex håret och sedan direkt efter med samma kamerainställningar utan gråkort.
Men så avancerat måste det inte behöva vara, det räcker att kortet är med i bilden lite sidan om som du sedan klipper/klonar bort i datorn.

Hoppas detta hjälper lite på vägen.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Gråkort = Ett kort med en en grånyans som du kan i datorn kan säga till att detta är "rätt vitbalans".

Gråkort kostar inte många kr.
Här är några exempel: https://www.cyberphoto.se/foto-video/category/474/grakort

Man kanske ska tillägga att många gråkort inte är avsedda för vitbalansering utan för exponering och att man måste ha ett gråkort som är avsett för vitbalansering om resultatet ska bli rätt/bra.

Sedan är ju, som sagt, rätt vitbalans bara en hygglig start för att få någorlunda vettig färgbalans. Det är ingen borgen för att färgerna är korrekta. Vill man ha korrekta färger behöver man x-rite colorcheker eller liknande och göra ytterligare ett steg.
https://www.youtube.com/watch?v=5d5xSdin2GM

Permalänk
Medlem

Om du upplever att bilderna blir suddiga så testa använda någon annan fokuspunkt än den i mitten.
Men den bländaren (F2.8 och nedåt) och vissa 70D modeller så strular autofokusen på mittenpunkten.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

@Florrpan: jepp, kan bekräfta detta! Min 70D funkade inte bra med ett Sigma 18-35 F 1.8 så jag sålde det.