Surface 3 levererades med 0% batterinivå

Permalänk
Medlem

Surface 3 levererades med 0% batterinivå

Fick hem en surface 3 häromdan men batteriet var helt urladdat, hur mycket kan batteriet tagit skada av att varit tomt? Köpte den av "datapryl.se" verkar vara en mindre seriös affär om om kollar på rankingen på prisjakt. Men priset var inget att klaga över ~3300kr för 4GB ram och 64GB lagring.

Permalänk
Medlem

Ladda upp det till 100%, gärna 24h, så underhållsladdningen verkligen tappar upp det till max och se efter.

Djupurladdning skadar litiumceller, men de brukar tåla fåtal gånger av det utan att ta stor skada om det är kvalitets celler (så länge den laddas så klart, och inte har nått under min nivån). Hur stor detta har påverkat är nog en gissningsfråga, men jag tror ärligt att åldern på batteriet är mer oro än en djupurladdning. Detta då dessa celler slits från dag 1, på hylla eller i bruk.

Bästa sättet att lagra dem är @ ca 40% laddning, men även där så har de 3-5 års livslängd, i normala fall. (Betyder inte att de "slutar fungera" plötsligt, utan att de tappar kapacitet och får hög inre-resistans så de kan inte leverera lika stor mängd ström).

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin967:

Fick hem en surface 3 häromdan men batteriet var helt urladdat, hur mycket kan batteriet tagit skada av att varit tomt? Köpte den av "datapryl.se" verkar vara en mindre seriös affär om om kollar på rankingen på prisjakt. Men priset var inget att klaga över ~3300kr för 4GB ram och 64GB lagring.

Är du säker på att det är 4GB RAM? Har fått för mig att det är 2GB på 64GB-varianten?

Permalänk
Rekordmedlem

Alla batterier självurladdar men när du kör den så borde ju batteriregulatorn bryta innan du når den verkliga nollnivån, det du ser på batterimätaren är inte den fysiska nivån utan den virtuella nivån regulatorn anger, typ att fysiskt kör man batteriet mellan 10-90 % som då indikeras som 0-100%
Ungefär så brukar det fungera för att skydda batterier mot skador.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrium:

Är du säker på att det är 4GB RAM? Har fått för mig att det är 2GB på 64GB-varianten?

Var lite skeptisk jag med men det är 4GB RAM

Skrivet av Paddanx:

Ladda upp det till 100%, gärna 24h, så underhållsladdningen verkligen tappar upp det till max och se efter.

Djupurladdning skadar litiumceller, men de brukar tåla fåtal gånger av det utan att ta stor skada om det är kvalitets celler (så länge den laddas så klart, och inte har nått under min nivån). Hur stor detta har påverkat är nog en gissningsfråga, men jag tror ärligt att åldern på batteriet är mer oro än en djupurladdning. Detta då dessa celler slits från dag 1, på hylla eller i bruk.

Bästa sättet att lagra dem är @ ca 40% laddning, men även där så har de 3-5 års livslängd, i normala fall. (Betyder inte att de "slutar fungera" plötsligt, utan att de tappar kapacitet och får hög inre-resistans så de kan inte leverera lika stor mängd ström).

Okej, Den var tillverkad maj 2015 och kom med Windows 8.1 så den har nog legat urladdad ett tag. Körde en film 2 timmar och då var 70% av batteriet kvar så ca 6-7h film på en laddning. Sweclockers fick ut 10h när de testade den, men de körde 720p film med en bitrate på 4mbit/s och jag 1080p 15mbit/s.

Tror du man vågar behålla den eller ska man skicka tillbaka?
//Albin

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin967:

Var lite skeptisk jag med men det är 4GB RAM

Okej, Den var tillverkad maj 2015 och kom med Windows 8.1 så den har nog legat urladdad ett tag. Körde en film 2 timmar och då var 70% av batteriet kvar så ca 6-7h film på en laddning. Sweclockers fick ut 10h när de testade den, men de körde 720p film med en bitrate på 4mbit/s och jag 1080p 15mbit/s.

Tror du man vågar behålla den eller ska man skicka tillbaka?
//Albin

Skickades från m.sweclockers.com

Sweclockers brukar också låsa ljusstyrkan på en specifik nivå när de testar sånt, så om du inte följer deras exakta inställningar (som de beskriver), så är det typ omöjligt att jämföra.

6-7 timmar är dock inte fel, om du trots allt kör högre bitrate och högre upplösning. Det som du lär märka mest, om batteriet är dåligt, är att det väldigt fort avtar i slutet. Typ 50%-45-40-30-10-slut... Det är indikationer på skadat batteri. Men så länge det är stabilt, tills den varna (dvs inte plötsligt hoppar ner i %) så är det normalt. Som sagt, ditt batteri är redan nu, mer än 1 år gammalt. Men till priset du fick den så är det inte så illa tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin967:

Fick hem en surface 3 häromdan men batteriet var helt urladdat, hur mycket kan batteriet tagit skada av att varit tomt? Köpte den av "datapryl.se" verkar vara en mindre seriös affär om om kollar på rankingen på prisjakt. Men priset var inget att klaga över ~3300kr för 4GB ram och 64GB lagring.

Datorn du beställt har varit ett demoex och därav var säkert batteriet urladdat när du fick den. De sa också att batteriets kapacitet är 80% av nytt så det stämmer säkert att du inte får ut lika många timmar.

Visa signatur

Ditt nya verktyg i TV-soffan: ShowTrack