Samsung tillkännager 960 Pro och 960 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Hur kommer det sig att M2 är så mycket dyrare? Visst, överföringshastigheten är högre, men det beror väl på gränssnittet, inte på själva SSD:n...
Tillverknings och materialkostnaderna måste ju vara mycket mindre än för SATA där det ska vara en låda, kontakter för ström och SATA o.s.v.

M2 i sig är inte dyrare.

850 500Gb Evo M.2: 1490kr
850 500Gb Evo SATA: 1569kr

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3035426
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2880210

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag är riktigt sugen på en NVMe-disk. Att potentiellt kunna dubblera prestanda är lockande.

Jag har dock inte sett några andra alternativ än Samsung, och som jag är försiktigt skeptiskt mot efter problemen med t.ex 840, och hur extremt lång tid det tog för dem att åtgärda problemet...

Skulle inte rekommendera det egentligen, kanske så att det har blivit bättre nu men det har varit mycket problem för mig med Intel 750. Jag har Windows på den och ibland hittar den inte windows när jag startar upp... Dessutom startar den inte upp särskilt snabbt eller är särskilt snabb med filer heller. Jag tyckte att det kändes snabbare när jag hade SSD:er i raid0 än det här.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Njure:

Skulle inte rekommendera det egentligen, kanske så att det har blivit bättre nu men det har varit mycket problem för mig med Intel 750. Jag har Windows på den och ibland hittar den inte windows när jag startar upp... Dessutom startar den inte upp särskilt snabbt eller är särskilt snabb med filer heller. Jag tyckte att det kändes snabbare när jag hade SSD:er i raid0 än det här.

Det är lite sånt som skrämmer mig. Vi som har dyrare datorkomponenter har ej ovanligtvis även dyrare timkostnader, där även privatpersoner kan räkna sig förlorad fritid som en kostnad även om den är svår att mäta i kronor.

Jag tror dock att dessa snabba hårddiskar blir stabilare snart allteftersom fler kör dem och hårdare tryck ligger på alla inklusive Microsoft med deras windows. Och nu när 960 är lite svalare så känns den även lite stabilare.
Ser man på bättre laptops (+25 000kr) så PCIe SSD som börjar bli standard och det går nog snabbt ner till de mer enklare.

Permalänk
Avstängd

Lite väl dyrt hoppas att priset går ner.

Skulle inte sitta fel med 2 TB SSD.

Står så här på Inet.se

"Garanti 5 år, 400 TBW" 400 TBW så den kanske bara håller i något år då?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv

Jag som precis köpte 950 Pro för 2 200 ...

Denna är alltså ~halva priset med dubbla prestandan. Rätt ordentlig prissänkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Lite väl dyrt hoppas att priset går ner.

Skulle inte sitta fel med 2 TB SSD.

Står så här på Inet.se

"Garanti 5 år, 400 TBW" 400 TBW så den kanske bara håller i något år då?

Jag kanske missförstår dig men om du skriver 1TB på den varje dag så kommer garantin att räcka i 400 dagar, skriver du 100GB på den så blir det 4000 dagar och detta är deras garanti och inte den faktiska livslängden.

Här är lite halvrelevant men intressant läsning i ämnet.
http://techreport.com/review/26058/the-ssd-endurance-experime...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon61311:

Jag som precis köpte 950 Pro för 2 200 ...

Denna är alltså ~halva priset med dubbla prestandan. Rätt ordentlig prissänkning.

Nej? 512gb pro uppskattas ju till priset 330usd innan moms och 500gb evo till 240usd?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Tur jag såg detta idag, beställde en Samsung 950 Pro MZ-V5P512BW 512GB och nu väntar jag på Samsung 960 evo ist.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Banco:

Nej? 512gb pro uppskattas ju till priset 330usd innan moms och 500gb evo till 240usd?

Skickades från m.sweclockers.com

Jämför alltså 950 Pro 256GB med 960 Evo 256GB. EVOn är snabbare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det är lite sånt som skrämmer mig. Vi som har dyrare datorkomponenter har ej ovanligtvis även dyrare timkostnader, där även privatpersoner kan räkna sig förlorad fritid som en kostnad även om den är svår att mäta i kronor.

Jag tror dock att dessa snabba hårddiskar blir stabilare snart allteftersom fler kör dem och hårdare tryck ligger på alla inklusive Microsoft med deras windows. Och nu när 960 är lite svalare så känns den även lite stabilare.
Ser man på bättre laptops (+25 000kr) så PCIe SSD som börjar bli standard och det går nog snabbt ner till de mer enklare.

Intel 750 är märkbart långsammare än Samsungs motsvarighet vid uppstart (950 PRO), när systemet väl är laddat så ska det gå ungefär lika fort, utöver det har jag inte märkt något negativt eller haft några problem med modellen. När det gäller Samsungs så inträffar fortfarande en termisk fartredusering under lång hård belastning utan någon form av aktiv kylning men ska nu vara mindre känslig än modellen innan och ska inte påverka vanlig aktiv användning. Samsungs vanliga SSD Pro modeller med tillhörande program och support har jag bara goda erfarenheter av och kan absolut rekommendera om priset inte är ett hinder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon61311:

Jämför alltså 950 Pro 256GB med 960 Evo 256GB. EVOn är snabbare!

Ah! Ångerrätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Skrivet av perost:

Nej, 130$ är tyvärr för 256 GB.

Jo insåg de, synd, tycker inte Pro disken är värd priset, och Evon verkar inte vara värd prestandan, tror RD400 är en billigare och snabbare drive. Visst 960 är snabbare, men deras 512gb kostar lika mycket som en 1TB RD400 och då tycker jag 1tb RD400 är för dyr. Men OCZ's 256 GB m.2 RD400 är just nu väldigt lockande, inte för att jag behöver den, men sjukt bra prestanda för pengen.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Jo insåg de, synd, tycker inte Pro disken är värd priset, och Evon verkar inte vara värd prestandan, tror RD400 är en billigare och snabbare drive. Visst 960 är snabbare, men deras 512gb kostar lika mycket som en 1TB RD400 och då tycker jag 1tb RD400 är för dyr. Men OCZ's 256 GB m.2 RD400 är just nu väldigt lockande, inte för att jag behöver den, men sjukt bra prestanda för pengen.

Men om man jämför 960 evo 250gb med RD400 256gb så är ju iaf på pappret Samsungs disk ganska mycket snabbare på alla fronter. Kanske framförallt i random write speeds där den är mer än dubbelt så snabb. Och priset verkar ju hamna på nästan samma värde. Eller hur tänker du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk

850 pro hade 10år garanti. nu ser jag 5 år på 960 pro. jag ser ju gärna att tillverkaren tror på sin produkt då jag vill ha en så långlivad disk som möjligt. pallar inte med systemdiskar som ger upp efter ett tag.

bara jag som föredrar stabilitet före hastighet?

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Banco:

Ah! Ångerrätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Aa, funderar på att utnyttja det, då den fortfarande är oöppnad.

Dock återstår det att se hur stor skillnad det faktiskt är. 960 EVO kanske inte är snabbare i praktiken, utan kanske bara på pappret.

Fördelarna med 950 Pro är åtminstone MLC och längre garanti från Samsung själva (5 år vs 3 år och 200TB vs 100TB).

Permalänk
Skrivet av Banco:

Men om man jämför 960 evo 250gb med RD400 256gb så är ju iaf på pappret Samsungs disk ganska mycket snabbare på alla fronter. Kanske framförallt i random write speeds där den är mer än dubbelt så snabb. Och priset verkar ju hamna på nästan samma värde. Eller hur tänker du?

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, nu får du ta och läsa mellan raderna. För det första säger de bara siffror från 960 EVO och 960 PRO, De högre diskarna har oftast mycket bättre read/write än de längre diskarna, så det är inte alls säkert att de där 3200/1900 stämmer ju inte, när man tittar på http://www.anandtech.com/show/10698/samsung-announces-960-pro... har 250gb disken 3200/1500 MB/s jämförd med 2600/1150 MB/s Så dubbelt så snabbt ser jag inte direkt. En ökning med 600/350, vilket är bra, men inte en 100% ökning.

Men du har en poäng med att priset verkar vara väldigt bra, får hoppas att de inte blir allt för dyra här i Sverige. Men blir de billigare än RD400 diskarna kommer jag nog plocka upp en sådan 500GB disk

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Jättekul med utveckling men pressa ner priserna lite.
1TB diskar är ju inte billiga direkt :/

Tycker inte det är så farligt, jag fick t ex min 1TB SM961 disk för 4500 kr.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Betyder det här att 850 EVO och 850 PRO är de sista SATA diskarna som Samsung kommer tillverka? Eller finns det någon anledning att släppa nya?

Dessa diskar är så snabba som SATA diskar kan göras, då de maxar AHCI och Sata III mer eller mindre. Finns liksom ingen poäng att göra nyare versioner...
De har (som andra på pekat) bytt ut NANDet i den mot 48-lagers version i de större diskarna iaf, men eftersom prestandan på dessa är minst lika bra (tom håret lite bättre) så är det typ samma disk. Och ärligt, 850 Pro räcker långt... (vet för jag har några).

Titta på 960 EVO prestandan så ser du varför det är märkbart mer lönt att göra M.2 vs SATA enhet, då du har nå helt andra nivåer av prestanda. Så det är ingen poäng med andra SATA enheter längre, utan poängen ligger i rå-snabba M.2. med NVMe stöd.

De kommer nog att fortsätta sälja 850 diskarna så länge det är lönsamt dock, men med tanke på att folk hellre tar billigare, långsammare SSDer, så är det väl bara en tidsfråga innan iaf de mindre 850 diskarna försvinner. De är dock relativt ensamma på 2TB+ dock...

Skrivet av Toivo83:

Jättekul med utveckling men pressa ner priserna lite.
1TB diskar är ju inte billiga direkt :/

Precis som Nvidias 1070/1080, så finns ingen anledning att pressa ner priserna på värsting prestanda 1TB diskar, när de inte har mycket till konkurrens.

När väl andra tillverkarna få rätta på sina 3D NAND (och inte gör sega som F TLC NAND, *tittar på er Crucial + Intel), så bör du få 1TB till mer humant pris. Men mina 850 PRO 1TB kostade tom mindre än dessa, för typ 2 år sedan. Så priserna går inte ner förrän det finns nog med konkurrens, tyvärr :=/

Permalänk

Vad är egentligen skillnaden mellan EVO och PRO? Mindre variationer i läs- och skrivhastigheterna, är det allt?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

Vad är egentligen skillnaden mellan EVO och PRO? Mindre variationer i läs- och skrivhastigheterna, är det allt?

Njae.
EVO är TLC läge, dvs 3 bit data på varje cell på SSDn. Detta har lite mindre tolerans och mer känslighet, även om Samsungs 3D NAND hittills har varit kanon bra på detta, så är det i runda slänga 2000 P/E (från 850 EVO).
Prestandan på dem är mot SLC cachen, en liten dedikerad del av disken som allt skrivs mot, och sen i efterhand kan läggas över till TLC NAND.
Om SLC cachen fylls upp, så kommer prestandan sjunka dramatiskt, tills den kan hinna ikapp. Så för kontinuerlig skrivning, är den sämre, både i prestanda och i skrivtålighet.

PRO är typ samma SSD celler, men de körs i MLC läge, dvs 2-bit per cell. Resultatet är mindre storlek (per effektiv SSD cell), men den kan hålla denna prestandan genom hela disken. Eftersom MLC läge är märkbart mindre känslig också så har den märkbart mer skrivtålighet också, där det närmaste jag kan visa är en 1TB 850 Pro som skrev 7PB (7000TBW) data, dvs ca 7000 P/E, i praktiken, innan den dog.

Pro är därför den disk du bör välja om du ska skriva mycket data och måste ha konstant hög skrivprestanda. Ska du bara läsa/köra saker, så duger EVO disken mer än väl, och där är prestanda skillnaden minimal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Nja, nu får du ta och läsa mellan raderna. För det första säger de bara siffror från 960 EVO och 960 PRO, De högre diskarna har oftast mycket bättre read/write än de längre diskarna, så det är inte alls säkert att de där 3200/1900 stämmer ju inte, när man tittar på http://www.anandtech.com/show/10698/samsung-announces-960-pro... har 250gb disken 3200/1500 MB/s jämförd med 2600/1150 MB/s Så dubbelt så snabbt ser jag inte direkt. En ökning med 600/350, vilket är bra, men inte en 100% ökning.

Men du har en poäng med att priset verkar vara väldigt bra, får hoppas att de inte blir allt för dyra här i Sverige. Men blir de billigare än RD400 diskarna kommer jag nog plocka upp en sådan 500GB disk

Nu missförstod du mig, jag specifiera just random write speed som är "Up to 140,000 IOPS" på rd400 och "300k IOPS" på 960 evon. Även på random read speeds så imponerar Evon med 330K IOPS jämfört med rd400s 210k IOPS.

Toshiba erbjuder dock bättre garanti med 148 TBW jämfört med Samsungs 100TBW.

Men kommer dessa landa på ungefär samma pris så väljer jag Samsung alla dagar i veckan.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon61311:

Aa, funderar på att utnyttja det, då den fortfarande är oöppnad.

Dock återstår det att se hur stor skillnad det faktiskt är. 960 EVO kanske inte är snabbare i praktiken, utan kanske bara på pappret.

Fördelarna med 950 Pro är åtminstone MLC och längre garanti från Samsung själva (5 år vs 3 år och 200TB vs 100TB).

Jo exakt. Man vill ju gärna se lite benchmarks på dem innan man vet något men på pappret ser de ju ganska lovande ut.
En annan relevant sak är ju att de iaf påstår att den nya generationen inte ska överhetta lika lätt. De två anledningarna jag tror att Evon kommer vara snabbare är dels större cache men framförallt att den har 3-4 gånger snabbare random write speed. Men som sagt jag vill se benchmarks på dem. Ja svårt att säga, kanske bara är lika bra att behålla 950n. Jag hade nog bytt bara för att få "det senaste" men garantin gör ju en hel del jag håller helt med.

Dock så är 100TB ganska mycket. I runda slängar är det väl ungefär 100GB om dagen i 3 år vilket är i mina ögon ganska mycket ändå. Men jag hade helt klart önskat mer.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Ni som använder diskar med NVME 1500+ read/write, när märker Ni av skillnaden mot en vanlig SSD (AHCI) runt 500MB read/write. Kopierar Ni stora filer 50GB+?

Hoppet mellan HDD och SSD va ju märkbart snabbare, är det lika dant?
Har inte köpt en HDD sedan jag köpte min första Intel disk 80GB som fortfarande agerar OS disk i min gamla HTPC. Numera kör jag SSD som OS disk och Program/spel och enbart HDD som backup/lagring.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Det är lite sånt som skrämmer mig. Vi som har dyrare datorkomponenter har ej ovanligtvis även dyrare timkostnader, där även privatpersoner kan räkna sig förlorad fritid som en kostnad även om den är svår att mäta i kronor.

Jag tror dock att dessa snabba hårddiskar blir stabilare snart allteftersom fler kör dem och hårdare tryck ligger på alla inklusive Microsoft med deras windows. Och nu när 960 är lite svalare så känns den även lite stabilare.
Ser man på bättre laptops (+25 000kr) så PCIe SSD som börjar bli standard och det går nog snabbt ner till de mer enklare.

ha ha vilket D-Bag inlägg. Att din privattid är mer värd än andras.
De flesta jag känner som lägger massa pengar på datorn är nördar utan någon större inkomst. Det är helt enkelt deras intresse.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Barilla08:

ha ha vilket D-Bag inlägg. Att din privattid är mer värd än andras.
De flesta jag känner som lägger massa pengar på datorn är nördar utan någon större inkomst. Det är helt enkelt deras intresse.

Jag skrev förenklat, det jag syftade på att folk som köper vanliga datorer enbart kan knalla in i första bästa datorbutik och slänga upp 30 000kr och få en färdigkonfigurerad dator som är bättre än vad den de hade.

Vi som har lite dyrare datorer där systemdisken kanske kostar över 3000kr (Intel 750) har dock ofta lite mer program/konfigurationer på datorn, skulle vi råka ut för systemdiskstrul så kommer vi förlora mängder av tid. Visst går det leja en tekniker för 1000kr/h att pilla med datorn men det blir dyrt. Så vår kostnad av förlorad fritid blir betydligt större då vi förlorar betydligt mycket mer fritid på att återställa datorn.

Mitt påstående är att dyrare hårddiskar ofta körs av personer som får väldigt mycket strul när det börjar krångla, det är därför extra viktigt för oss att välja hårddiskar som är stabila och inte bara har bra prestanda.

*edit*
Sedan visst kommer man upp i lite mer professionella hemanvändare så arbetar de på ett annat sätt, men det gäller då att de har pengar till hur detta sätt ska hanteras. -För egentligen använder endast idioter systemdisken som någon annat än just en systemdisk om det inte vore att man fick ta hänsyn till pengar och att det kostar tid. -Jag själv missbrukar allt vad datasäkerhet heter, jag vet hur man ska jobba privat, men jag vet också vad det kostar.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Hoppas deras firmware också är bra. Deras tidigare serier har ju präglats med problem som gjort att lagringsenheten blivit långsam.

Tycker priset är dyrt. Bara den på 256 GB har ett överenskomligt pris, dom andra är för dyra.

Jag skulle vilja någon SSD-tillverkare tillhandahålla 10-års garanti.
3 år garanti känns inte tryggt för mig, det handlar ju om min data.

Var vad jag vet deras budgetdiskar som fick problem, evo plus billiga 840.

Skrivet av Nautilus011:

Ni som använder diskar med NVME 1500+ read/write, när märker Ni av skillnaden mot en vanlig SSD (AHCI) runt 500MB read/write. Kopierar Ni stora filer 50GB+?

Hoppet mellan HDD och SSD va ju märkbart snabbare, är det lika dant?
Har inte köpt en SSD sedan jag köpte min första Intel disk 80GB som fortfarande agerar OS disk i min gamla HTPC. Numera kör jag SSD som OS disk och Program/spel och enbart HDD som backup/lagring.

IOPS och 4k prestandan kan göra viss skillnad mellan vanlig SSD och dessa (som kan märkas), men annars märker man liten skillnad SSD VS SSD.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Står så här på Inet.se

"Garanti 5 år, 400 TBW" 400 TBW så den kanske bara håller i något år då?

Var hittade du det, jag ser inte 960 hos inet?

Just TBW är jag klart intresserad av, sedan jag lade märke till att Intels 600p-serie bara har låga 72 TBW.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av Banco:

Nu missförstod du mig, jag specifiera just random write speed som är "Up to 140,000 IOPS" på rd400 och "300k IOPS" på 960 evon. Även på random read speeds så imponerar Evon med 330K IOPS jämfört med rd400s 210k IOPS.

Toshiba erbjuder dock bättre garanti med 148 TBW jämfört med Samsungs 100TBW.

Men kommer dessa landa på ungefär samma pris så väljer jag Samsung alla dagar i veckan.

Jo måste tyvärr hålla med, RD400 diskarna verkar intressant pga pris. Men med Intel nya 600p budget M.2 diskar och nu dessa 960 börjar vi se en helt ny nivå av M.2 SSD diskar på helt nya priser

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Banco:

Jo exakt. Man vill ju gärna se lite benchmarks på dem innan man vet något men på pappret ser de ju ganska lovande ut.
En annan relevant sak är ju att de iaf påstår att den nya generationen inte ska överhetta lika lätt. De två anledningarna jag tror att Evon kommer vara snabbare är dels större cache men framförallt att den har 3-4 gånger snabbare random write speed. Men som sagt jag vill se benchmarks på dem. Ja svårt att säga, kanske bara är lika bra att behålla 950n. Jag hade nog bytt bara för att få "det senaste" men garantin gör ju en hel del jag håller helt med.

Dock så är 100TB ganska mycket. I runda slängar är det väl ungefär 100GB om dagen i 3 år vilket är i mina ögon ganska mycket ändå. Men jag hade helt klart önskat mer.

Ja, precis. Lutar åt att behålla den ändå.

Då kan jag sätta igång med byggandet direkt istället för att vänta + den längre garantitiden slår ju inte fel, om inte mest för lugnets skull. Känns inte som att jag skulle märka en större skillnad i alla fall i mina aktiviteter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Var hittade du det, jag ser inte 960 hos inet?

Just TBW är jag klart intresserad av, sedan jag lade märke till att Intels 600p-serie bara har låga 72 TBW.

Oj såg fel på 960,950 xD

Såg lite fel sånt som händer ibland.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666