Permalänk
Testpilot

@anynamed Mitt paket kom faktiskt idag, när man talar om trollen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av hunden:

@anynamed Mitt paket kom faktiskt idag, när man talar om trollen

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du kolla på din tracking om det blev några ändringar innan du fick paketet?
Du har tur du!

Permalänk
Testpilot

Nej Inga ändringar eller speciella händelser, bara att det skickas vidare till mitt serviceställe och senare samma dag (idag den 22 alltså) att det är framme.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av hunden:

Nej Inga ändringar eller speciella händelser, bara att det skickas vidare till mitt serviceställe och senare samma dag (idag den 22 alltså) att det är framme.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, får hoppas att samma händer för mitt paket snart!

Permalänk
Medlem

Bra PR för postnord::
Hela vägen från Kina och sen när det kommer till Sverige klantar sig Postnord..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av fermia:

Bra PR för postnord::
Hela vägen från Kina och sen när det kommer till Sverige klantar sig Postnord..

Eller hur! Jag var helt klart medveten om att från Kina till Sverige så skulle det ta en lång tid. Men trodde inte att det skulle ta väldigt lång tid att skicka paketet några mil i Sverige.

Permalänk
Entusiast

Beställt från Kina två gånger i år... båda gångerna har det "fastnat" ett par dagar på arlanda. Man är ju van att ha det dagen efter när det är i Sverige

Ska precis till att skicka iväg beställning nummer tre, så det blir väl samma visa denna gång

Permalänk
Rekordmedlem

Ni har väl läst det som omnämnts på nyheterna under sommaren om inte så >

Stora förändringar bakom problemen
Studien visar att PostNords problem främst beror på de stora förändringar som företaget genomfört, som har gått snabbt och med för lite resurser. Även Bring CityMail har genomfört förändringar i sortering och distribution som resulterat i kraftiga störningar...
En fråga som har uppmärksammas i studien rör behovet av att komma tillrätta med den allmänt försämrade adresserings- och adresskvaliteten
Bakgrund
I drygt ett år har kvaliteten i svensk brevbefordran varit sämre än tidigare. Detta framgår av både postoperatörernas egen klagomålshantering och kvalitetsuppföljning, och PTS tillsynsverksamhet. Den vanligaste orsaken till att allmänheten vänder sig till PTS är för att klaga på brister i utdelningen. Det handlar främst om försändelser som av något skäl inte kommit fram alls eller att de delats ut för sent, eller att man av misstag fått grannens brev. Majoriteten av de klagomål som inkommer till PTS avser PostNord men myndigheten har fått allt fler klagomål gällande Bring CityMail.

http://www.pts.se/sv/Nyheter/Post/2016/Forandringar-hos-posto...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Vill helst ha pengarna tillbaka då jag köpte batteriet för att spela PokemonGO men tröttnade efter ca 1 vecka (har gått 2 månader)

Av många anledningar kan man vilja ha tillbaka pengarna, men det är fullt förståeligt att säljaren blir mer... misstänksam om det första man begär är pengarna tillbaka. Vad då fick du prylen, men vill slippa betala för den, eller vad? Så, ur deras perspektiv, är man mer trovärdig om man vill ha produkten levererad.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Vägledare

Dom blev av med ett tangentbord som jag skickade som retur. Fick ingen som helst hjälpt och kunde tydligen inte göra något eftersom jag inte skickat det som ett spårningsbart paket..... Höll på att gräva mig i det i två månader innan jag gav upp.

Permalänk
Avstängd

@-=Mr_B=-: Såklart

I ärlighetens namn skiter jag i både pengar o pryl i slutändan. Men jag blir så jävla uppgiven över hur sånthär hanteras.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lakej:

@-=Mr_B=-: Såklart

I ärlighetens namn skiter jag i både pengar o pryl i slutändan. Men jag blir så jävla uppgiven över hur sånthär hanteras.

Du får se det positiva i situationen, politikerna har tvingat fram valfrihet så nu kan vi själva välja vilka företag som ska missköta sig och ta våra pengar i stället för att vi inte hade nått val utan det bara fungerade när det var statligt.
Det gäller ju inte bara postbefordran utan nu kan man välja en massa annat också typ var man inte kan köpa medicin, vilka som har mest förseningar vid tågresor, vem som kan leverera den dyraste elen och vem som kan erbjuda den sämsta pensionen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av lakej:

@RispojkeN:

Ah vi tänkte nog i olika banor gällande att få tag i personen dock.

PUL, de får inte lämna ut.

Även om Postnord inte får lämna ut personuppgifter till dig borde de själva kunna reda upp detta. Personen som hämtat ditt paket måste ju vara i ond tro (medveten om att det inte är hans saker) och Postnord borde kunna kräva att han skall komma tillbaka med saken. Det ska ju inte vara omöjligt att kräva det av Postnord. Kanske är jag naiv, men de måste ju fan anstränga sig för att rätta sitt misstag.

Permalänk

Fick AVI idag i brevlådan, verkar som om dem bara var sega som tidigare nämt i tråden. Tack för alla svar.

Permalänk
Hedersmedlem

*** inlägg raderat ***

Jag har raderat ett inlägg som försökte driva tråden bort från ämnet. Se forumregel § 1.5.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Vad ska ARN göra? Personen i fråga har inget avtal med PostNord och det avtal som finns angående frakt är knutet mellan ett företag i Kina och vad nu PostNords motsvarighet i Kina kan heta.

Men personen i fråga ska inte behöva drabbas för postnord inkompetens? Nu skiter denna avsändare i om vi mottagit paketet eller inte då de i flesta fall redan fått betalt. Och kör man via escrow och ska öppna dispute så kommer man förlora pga att det står att paketet är utlämnad (kom och försök förklara att idioterna på postnord aviserat till fel person) så hur tycker du man ska lösa det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Men personen i fråga ska inte behöva drabbas för postnord inkompetens? Nu skiter denna avsändare i om vi mottagit paketet eller inte då de i flesta fall redan fått betalt. Och kör man via escrow och ska öppna dispute så kommer man förlora pga att det står att paketet är utlämnad (kom och försök förklara att idioterna på postnord aviserat till fel person) så hur tycker du man ska lösa det?

Jo tack, jag har råkat ut för något nästan lika spännande.
DHL skulle leverera ett paket som jag köpt på eBay. Jag fick kontinuerligt e-post som uppdaterade förloppet, och helt plötsligt informerade eBay om att paketet var levererat, tack för en trevlig affär. Typ. Problemet var att jag inte fått något paket. Följde man länken till Tracking info jag fått i motsvarande email från just DHL framgick det ganska tydligt att paketet blivit lastat på en lastbil i Malmö, men inte avslängt varken hos mig, eller på utlämningsställe, inte heller hade det återkommit till centralen.
Så jag drog iväg ett meddelande via eBays "reklamationstjänst" där jag påtalade att jag inte ville ha någon åtgärd, utan att jag förutsatte att paketet skulle delas ut någon av de närmaste dagarna, men att de verkligen behöver se över systemet med de här automatiska åtgärderna, och meddelandena, eftersom jag inte fått paketet, och de trots allt skickat sin "allt klart, transaktionen slutförd" grej. Till svar fick jag, nästan omedelbart, att säljaren hade uppvisat den digitala bekräftelsen på att paketet blivit utkört, och avlämnat till kund, och att mitt krav på pengarna tillbaka avslogs.
Varpå jag blev förbannad, och for runt och letade epost adresser tills jag hittade en metod för att skicka ett riktigt mail till eBay's support, berättade för dem att deras automatiska skittjänst suger, och deras kundbemötande är värdelöst. Efter någonstans runt 10 mail med en faktisk människa verkade det som om det gick fram, att DHL's information "nog" misstolkats av deras system. En faktisk människa tog fram en länk, och tittade på statusen för mitt paket. Skickade den till mig, och sant nog, så var det exakt samma information som min egen tracking länk gav, fast på engelska. Med andra ord, paketet fanns i Limbo, och skulle säkert komma att delas ut.
Jag var vid det här laget nöjd, förhoppningsvis hade budskapet gått fram, och de skulle vara medvetna om problemet, och förhoppningsvis få det åtgärdat.
Det hela tog 3-4 dagar. Dagen efter ringde det från DHL, som undrade var jag ville ha paketet levererat. Det slutade med att jag hämtade det på Trintegatan i Helsingborg. Jag ber om en kopia på kvittensen för paketet, scannar och mailar den till eBay-supporten, samt uppger att jag nu hämtat paketet, och att deras tracking-info nu borde reflektera detta. Dagen efter fick jag ett meddelande från dem, som sa att jag fått tillbaka köpesumman, samt att de beklagar att jag inte fått mitt paket.
Jag trodde de skojade, men mycket riktigt fanns hela köpesumma på mitt konto. När jag påtalade problemet den här gången rykte man bara på axlarna, och kunde inte erbjuda någon lösning för att se till så att säljaren kunde få sina pengar.
Jag försökte nå säljaren via eBay's meddelande funktion för att hitta en privat lösning, men fick aldrig något svar.
Gratis grej, tack så mycket, men frustrationen längs resan gjorde det klart "ovärt".

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Gratis grej, tack så mycket, men frustrationen längs resan gjorde det klart "ovärt".

B!

Tragikomisk läsning, men jag känner igen mig till viss del. Även när saker och ting har löst sig och jag till och med blivit överkompenserad för de misstag som blivit, hade jag hellre velat att allting bara funkade som det skulle istället. Då hade man sluppit all jävla frustration, och allt tid som man lagt på att fixa allt får man dessutom aldrig tillbaka.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte framstå som ett as som försöker dumförklara de flesta i den här tråden, men det upplevs faktiskt som att ni inte har mkt innanför pannbenet.
För det första så handlar det om kinapost - det spelar ingen roll om det är rekommenderat eller inte utan det behandlas som B-post för att det är för mkt. Jag kan säga att när posten kommer till arlanda så kommer de i 400 burar vars volym tar upp typ 400 dubbelgarderober... enbart från Kina. Dessa burar är oftast fyllda med tusentals småpaket, små nog att enbart innehålla ett par örhängen eller liknande. Och det mesta av detta är fri frakt samt att trots att handel utanför EU så ska detta tullas, så klassar kina det som gåvor så att Postnord inte får in någon som helst inkomst på att behandla all skit från ebay och wish. Ursäkta mitt språk men hur F******N tror ni att allt detta ska kunna behandlas på ett par dagar? Det går inte ens ihop ekonomiskt! Sätt er i ekonomistolen, hur ska ni se till att täcka kostnaden för att kunna anställa typ 2-300 extra personal för att sortera gratispost så att gratisposten kommer fram på 2-5 dagar, jag skulle MYCKET GÄRNA vilja se era kalkyler på detta!
Tänk lite granna, snälla!!! Beställer ni billig skit från kina för att kunna kringgå skatten så får ni allt ta den lilla grej att det tar runt en månad att få hem det. Vill ni ha något snabbt så beställ från EU. Är det bara jag som blir förbannad på alla dessa korkade människor som vill ha allt i första klass och gratis? Fattar ni inte att i det här fallet så är det ni själva som ser till att det blir långa leveranser eftersom ni vill att företaget ska ta hand om något och företaget inte ens får något för det? Om ni tycker att folk ska jobba gratis så kan ni signa upp på Arlanda! Damn spoiled brats!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Och det mesta av detta är fri frakt samt att trots att handel utanför EU så ska detta tullas, så klassar kina det som gåvor så att Postnord inte får in någon som helst inkomst på att behandla all skit från ebay och wish.

Jag vet inte varför du tror att vad kunden betalar har någon som helst relevans för vad posten har i ersättning för att hantera posten. Jag erkänner villigt att jag inte har en aning om hur portot fördelas för frakter från utlandet, men det är faktiskt en förhandlingsfråga mellan de olika postbolagen. Om posten tycker de får för dåligt betalt, får de helt enkelt höja priset. De får även räkna med att priset på leveranser av post skickad från Sverige till Kina går upp, men jag misstänker att det inte är en lika stor post.
OM posten sen besvärar sig med att tulla & momsa försändelserna, så tar de GROVT betalt för detta.
Det är moms från första kronan av värdet på försändelsen, oavsett om det är en gåva eller ej. Så småprylarna man köper från kina för en femma, kostar en krona i moms, och 100+ spänn i avgift för att man administrerat den där kronan i moms. Lyckligtvis har man från postens sida insett att det här är löjligt, och väljer att släppa små-beloppen, men lite då och då kommer det en liten skitsak med moms på en krona, och närmare 120 spänn i avgift. Jag låter helt enkelt bli att hämta ut varan, och köper en ny i stället. Posten får nu nöjet att returnera den till avsändaren, och det sker utan ersättning. Jag antar att jag inte är ensam om det. Men eftersom Postnord inte längre är statligt spelar det ingen roll, jag sover lika gott i alla fall.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Angående tull och moms kan jag säga att jag har jobbat på dåvarande posten på Arlanda med att ta emot och förtulla just paket. Posten tjänade inte en spänn på att ta ut tull och moms för de pengarna tillfaller ju staten. Det fanns då en ganska låg gräns på ett par hundralappar då tull och moms skulle debiteras mottagaren av paketen. Det var rätt tidsödande att hålla på med det, så man hoppades alltid att innehållet i paketen inte skulle vara värt något. Ofta kunde det stå Value Zero eller något i handlingarna utanpå paketet, men efter ett tag fick man lite koll på när det inte stämde. Eftersom det var så tidsödande att hålla på att ta ut moms och tull steg alltid det värde som släpptes igenom i december, då mängden paket ökade markant. När man släppte igenom ett sånt paket sa man att man "pangade" det. Och i december "pangades" det rätt friskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baradet Funkar:

Posten tjänade inte en spänn på att ta ut tull och moms för de pengarna tillfaller ju staten.

Posten tjänar fortfarande inte en spänn på tull och moms, men avgiften för att "administrera" tull och moms, tillfaller dem rakt av. Den är ersättning för utfört arbete, så att säga. Om man sen tycker att summan är rimlig, eller inte, får vara upp till var och en. Jag kommer då aldrig betala 100+ kr i avgift för att jag har betalat under 10kr i moms, och ingen tull.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baradet Funkar:

Vad är poängen med att kasta ur dig sådana oförskämdheter mot folk här på forumet? Även om du tycker precis som du skriver så bidrar det inte med någonting. Skäms på dig!

Angående tull och moms kan jag säga att jag har jobbat på dåvarande posten på Arlanda med att ta emot och förtulla just paket. Posten tjänade inte en spänn på att ta ut tull och moms för de pengarna tillfaller ju staten. Det fanns då en ganska låg gräns på ett par hundralappar då tull och moms skulle debiteras mottagaren av paketen. Det var rätt tidsödande att hålla på med det, så man hoppades alltid att innehållet i paketen inte skulle vara värt något. Ofta kunde det stå Value Zero eller något i handlingarna utanpå paketet, men efter ett tag fick man lite koll på när det inte stämde. Eftersom det var så tidsödande att hålla på att ta ut moms och tull steg alltid det värde som släpptes igenom i december, då mängden paket ökade markant. När man släppte igenom ett sånt paket sa man att man "pangade" det. Och i december "pangades" det rätt friskt.

Kanske lite klumpigt uttryckt med betalningen... Menade inte att tullen är direkt inkomst till postnord, men handel ska tullas och ländernas postverk kompenserar varandra. Men när kina skickar mer på en dag än vad vi skickar tillbaka till dem på ett år så jämnas det inte ut och vi får inte någon kompensation som motsvarar det utförda arbetet. Men ang tonen, tycker du verkligen att det är befogat att skälla på mig med tanke på tonen som var tidigare? Bara rubriken anklagar postnord för stöld, sen anklagelser om att vi slarvat bort paketet som kom dessutom kom fram. Visst, det finns en del som postnord gör fel men det där var inte befogat någonstans! Jag tror inte heller att du vill bli kallad för tjuv eller annan obefogad kritik men säger man åt den som hittar på en massa skit, ja då har man tydligen passerat någon gräns... -.-

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1*

Vänligen håll en trevlig ton.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag sitter i samma båt. Paket kom till sortering i Stockholm den 4e December. Inte en enda uppdatering sedan dess. *Suck*.
Har även ett headset som skulle komma för ca en månad sedan. Gått ca 50 dagar nu. Headsetet betalade jag enbart frakten för då det första var defekt. (20kr). Tror aldrig jag kommer få se röken av det dock.

Problem mer fler paket.
Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Stoppa pressarna, menar du alltså att just apoteksmonopolet inte blivit bättre sedan avregleringen? Eller slank den bara med i ditt brett raljerande inlägg i tråden? (som ytterligare ett exempel alltså) Jag kan kanske hålla med om stora delar av det du skrev eller iallafall förstå kritiken, men just att kunna köpa värktabletter eller nässpray mot hösnuva eller förkylning på mataffären är ju... otroligt bra! Så fort det blev avreglerat ökade livskvaliteten i Sverige med hundra procent. Tänk att inte kunna köpa febernedsättande efter klockan 15:00. Apoteksmonopolet var ju så här i efterhand ett stort sovjetiskt skämt.

Permalänk
Medlem

Gäller även andra el-saker som man har beställt...
Jag sitter ännu o väntar på att PostNord ska förstå att mina eldelar till min bil inte skall till Norge utan till Åland.
Delarna har nu gått fr UK till Tyskland, Sverige o 3 vändor till Norge. Delarna kommer från England o de är original delar.

Skickar snart räkning åt PN.
Värdet på delarna är över 6 000kr...
Det har nu gått över 3månader...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Bra PR för postnord::
Hela vägen från Kina och sen när det kommer till Sverige klantar sig Postnord..

Eller hur. Sen så ska väl Postnord ha några dagar på sig att stampa och spela boll med paketet först

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av superpwnguin:

@mrqaffe: Stoppa pressarna, menar du alltså att just apoteksmonopolet inte blivit bättre sedan avregleringen? Eller slank den bara med i ditt brett raljerande inlägg i tråden? (som ytterligare ett exempel alltså) Jag kan kanske hålla med om stora delar av det du skrev eller iallafall förstå kritiken, men just att kunna köpa värktabletter eller nässpray mot hösnuva eller förkylning på mataffären är ju... otroligt bra! Så fort det blev avreglerat ökade livskvaliteten i Sverige med hundra procent. Tänk att inte kunna köpa febernedsättande efter klockan 15:00. Apoteksmonopolet var ju så här i efterhand ett stort sovjetiskt skämt.

Apoteken har i de flesta fall försämrats kraftigt om du försöker få tag på receptbelagda mediciner och i glesbygden har de dessutom ofta lagts ner, värktabletter och nässprej är sånt som ofta missbrukas så det borde kanske inte ens säljas utan recept nånstans pga de problem de preparaten skapar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Eller hur. Sen så ska väl Postnord ha några dagar på sig att stampa och spela boll med paketet först

Kan vara tullen som vill syna paketen innan de går vidare.