Det stora outsourcing-äventyret

Permalänk
Medlem

Det stora outsourcing-äventyret

Som många andra på denna forumsektion så har jag kört ett flertal servrar i lägenheten, oavsett om det har vart via en raspberry pi, en gammal laptop eller en riktig server. Men på senare tid har jag börjat tröttna på att ha en burk som antingen låter eller inte riktigt har kraft nog att tillse mina behov, detta gjorde att jag tog beslutet om att flytta alla tjänster som kördes till en dedikerad maskin.

Men innan jag kunde börja kolla på alternativ så var jag tvungen att inventera vilka tjänster som användes idag och vilka fler som kan tänkas användas i framtiden.

NAS
Synology DS415 Play
2x WD Red 3TB
2x WD Red 2TB

Server 1
Info: HPE ProLiant ML310e Gen8 v2
Länk: https://www.dustin.se/product/5010795686/proliant-ml310e-gen8-v2
RAM: 8GB
Hårddisk: 1TB systemdisk + 3x WD Red 2TB
OS: Proxmox (Virtuell host)

VM 1
OS: Ubuntu
RAM: 4GB
Hårddisk: 500GB
Tjänster:
- Primär webbserver (nginx)
- Primär gateway till interna nätverket
- VPN
- Plex media server

VM 2
OS: CentOS
RAM: 4GB
Hårddisk: 5TB
Info: Primär Docker host
Tjänster:
- Seedbox
- Owncloud
- Gitlab (+ databas & redis cache)
- Gitlab runners x 3
- Hastebin
- Wordpress
- ZNC (irc bouncer)
- Nginx-gen
- Let's encrypt nginx companion (för att hämta nya cert och förnya)
- Teamspeak
- Databas + phpmyadmin för diverse databaser

---------------------------------------------------------------------------
Detta ger runt 16TB med hårddiskutrymme och ett flertal tjänster som behöver en del arbetsminne för att fungera tillräckligt bra. Även om jag har rätt mycket hårddiskutrymme så använder jag själv endast ~8TB, resten är till för släkt, familj och backups av lite allt möjligt.
---------------------------------------------------------------------------

Så mina preferenser för att kunna flytta allting är:
1. Minst 8gb med ram (gärna mer)
2. Minst 8tb med hårddiskutrymme
3. En processor som klarar av minst tre samtidiga strömmar (för Plex)
4. Gärna ha möjligheten till att kunna installera Proxmox
5. Gärna ha möjligheten till att kunna ha flera statiska ip-adresser till en och samma maskin

Detta innebär att jag mer än gärna har lite mer tillgänglig hårdvara än vad som faktiskt går åt, för att lämna plats åt fler framtida tjänster eller om någon av de befintliga skulle börja dra mer än vanligt (vilket är väl förekommande för Plex samt Owncloud). I och med att jag nu visste vilka tjänster som jag skulle vilja flyttade så var det dags att börja leta fram en HostProvider som uppfyller mina krav.

De tjänster som jag kollade lite snabbt på var:
1. Azure (vart tokdyrt och gav inte alls det jag önskade)
2. Amazon (fanns några alternativ, men ingenting som gav tillräcklig valuta för pengarna)
3. Digital Ocean (var bara att tokglömma när jag är i behov av både mycket hårddiskutrymme samt arbetsminne)
4. FeralHosting (börjar likna någonting, men kändes inte tillräckligt seriöst för att jag skulle våga lägga mina tjänster där)
5. CityNetwork (Deras Openstacklösning, vilket dessvärre inte vart vad jag förväntade mig)
6. Glesys (många bra möjligheter, men började kosta lite väl för vad jag efterfrågade)
7. Online.net (Bra med prestanda och ram för ett vettigt pris, men inte riktigt tillräckligt med diskutrymme för en vettig peng).

Detta gör att Online.net, Feral hosting samt Glesys är de enda alternativen som jag kan tänka mig att nyttja (Glesys på grund av tillförlitligheten och de andra för priset). Oavsett vilken tjänst jag skulle välja så uppfyller ingen utav dem samtliga av mina krav, vilket gör att jag måste hitta en alternativ lösning.

---------------------------------------------------------------------------

I samband med att jag började gräva runt på alla möjliga forum för Plex (i och med att denna tjänst har högst prioritet bland de jag har idag), så ramlade jag över ett inlägg där någon hade satt upp Amazon Cloud Drive (ACD) som en monterad disk som sedan Plex nyttjade. Då Amazon själva påstår att man får obegränsat med utrymme för ynka $60 om året samt att man får en 3 månaders testperiod så bestämde jag mig för att slå till att pröva lokalt här hemma innan jag tar steget till en provider.

Jag följde de steg som denna blogg går igenom och kunde snabbt upptäcka att det fungerade väl över förväntan. Det var inte lika snabbt som att ha sina filmer på en lokal disk, inte häller lika snabbt som att ladda filmerna från en delad mapp ifrån min lokala NAS. Men det var tillräckligt snabbt för att jag inte skall behöva vänta i mer än 20sek innan filmen hoppar igång (allt hänger på cache, upplösning på mediafilen, nuvarande belastning av servern samt hur ACD mår).

I och med att problemet med lagring nu har blivit löst så var det dags att slå till med en maskin som jag kan sätta upp allting på. Efter många om och men så bestämde jag mig för att ta en dedikerad box ifrån online.net (närmare bestämt: Dedibox LT 2016), då de erbjöd bra med hårdvara för en billig peng samt en bra och enkel panel som lät mig installera Proxmox i ett nafs.

---------------------------------------------------------------------------

Resultat:
Så hur slutade allting? Utan att dra ut på inlägget mer så ser min struktur ut så här idag:

Server
Info: Dedibox LT 2016
Hårddisk: 500gb SSD (3x 250gb SSD)
RAM: 32gb DDR4
OS: Proxmox

VM 1 - Plex
Hårddisk: 90gb + ACD (vilket ger rent teoretiskt oändligt med lagring)
RAM: 6gb (med möjlighet till att lägga till mer
CPU: 6kärnor (men kommer nog öka dessa till 8)
OS: Ubuntu 16.04.1 LTS
Tjänster:
- acme.sh (För att hämta certifikat ifrån Let's encrypt)
- Nginx (för att ge en lite snyggare adress när man skall nå plexservern)
- Plex
- ACD med encfs-kryptering (all media är krypterad och kan endast läsas av de maskiner som har encfs.xml)

VM2 - Docker Host
Hårddisk: 320gb
RAM: 20gb
CPU: 8 kärnor
OS: Ubuntu 16.04.1 LTS
Tjänster (docker containrar inräknade):
- Docker
- Nginx-proxy
- Let's encrypt companion (för att hämta nya samt förnya certifikat)
- Nginx-gen (för att generera template-filer för nginx-proxy)
- Gitlab (med tillhörande databas och redis-cache)
- Gitlab Runner x3
- Hastebin
- Wordpress
- Teamspeak
- Owncloud

För den vaksamme så har inte samtliga tjänster blivit överflyttade ännu. ZNC för att jag inte har orkat sätta upp det igen med SSL, samt Seedboxen som jag nu låter ligga på min NAS tillsvidare. Hela denna lösning kostar mig 600kr/månaden + ~600kr/året (för ACD), men att slippa ha allting hemma + att kunna köra backup på verkligen allt jag har idag på NAS:en känns otroligt bra och kommer fortsätta använda denna lösning tills jag känner att online.net inte är rätt för mig längre. Det skall också tilläggas att jag utan några svårigheter kan flytta samtliga maskiner någon annanstans utan några problem, vilket gör att jag varken är låst till online.net eller kravet på Proxmox.

Så vad tycker folket? Skulle ni ha satt upp allting annorlunda? Har ni planer på att göra någonting liknande? Hur som helst så kan jag rekommendera ACD starkt! Man har inte alltid den bästa läshastigheten, men med tanke på hur enkelt det är att sätta upp (till och med när kryptering nyttjas på innehållet) samt att du inte har någon gräns på dina filer (mer än att filerna inte får vara större än 50gb).

EDIT: Mitt inlägg vart en aning osammanhängande och smått fattig på mer djupgående information, men kände att jag bara var tvungen att skriva av mig. Så om det är någon som har frågor om hur allting faktiskt är uppsatt så är det bara fråga på

Trött...etc
Permalänk
Medlem

@asabla: Kul projekt som jag själv har tänkt på ibland... Hur ser du på risken att förlora all data om Amazon "kommer på" att du streamar?

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Hur petiga är amazon med mängden volym du använder ?

Permalänk
Medlem

Välkommen i händerna på storebror. Förstår tanken, men skulle aldrig lagra min data någon annanstans än på egen server. Just my 2 cents.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

@moron: Detta vart någonting som jag fick tänka igenom ett par gånger innan jag ens vågade försöka. Men slutresultatet har gjort att all media som laddas upp till Amazon (oavsett om det är semester-bilder/filmer eller om det är annan typ av media) är krypterad. Och det är egentligen bara media som är uppladdad ifrån mobilen som inte är det.

Detta gör att Amazon inte ens själva vet vilken filtyp som hämtas/laddas upp. Skulle det vara så att de vill stänga ner mitt konto trots allt, så har jag en backup av all personlig media, övriga filer kan jag förlora utan att det gör någonting (även om det skulle svida en del i själen). Men för att svara på din fråga: det är en risk som jag är villig att ta

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

Hur petiga är amazon med mängden volym du använder ?

Rent teoretiskt oändligt, men det har pratas en del om 100tb gräns. Huruvida detta stämmer eller ej vågar jag inte svara på just nu.

Skrivet av enoch85:

Välkommen i händerna på storebror. Förstår tanken, men skulle aldrig lagra min data någon annanstans än på egen server. Just my 2 cents.

Har mer eller mindre haft samma mentalitet själv, därav att jag krypterar allt mitt innehåll (bortsett från media som laddas upp med mobilen)

Permalänk
Medlem

@Asabla Men "KEBABLA" du kan ju inte överge dina servrar, man måste vårda och sköta dom, meningen med livet.

Men ontopic: vad kostar den där setupen per månad?

Permalänk
Medlem

@nikwad: Haha! exakt!

I runda slängar 600kr/månaden (servern) + ~600kr/år (amazon)

Permalänk
Medlem
Skrivet av asabla:

@nikwad: Haha! exakt!

I runda slängar 600kr/månaden (servern) + ~600kr/år (amazon)

Vad tycker du om proxmox? Har funderat ett tag nu på att gå ifrån Esxi på min host server, inte för att esxi nödvändigtvis är dåligt, men man är så begränsad med gratisversionen.
Hänger du fortfarande på IRC?

Permalänk
Medlem

@nikwad: Jag har mer eller mindre nyttjat det i över ett år nu, och måste då medge att jag gillar det skarpt! Var lite småpill i början för att installera det på hårdvaran här hemma. Men efter det så har jag inte stött på några direkta problem. Så rekommenderar det starkt

Jajjemen! Har inte lämnat irc på flera år nu!

Permalänk
Skrivet av enoch85:

Välkommen i händerna på storebror. Förstår tanken, men skulle aldrig lagra min data någon annanstans än på egen server. Just my 2 cents.

Egen server innebär oftast också att redundansen blir lidande. Detta vad gäller lagring, nätverksredundans och host redundans. Jag personligen hade gärna haft det hemma men för att få det så hade jag behövt dubbla switchar med stackfunktion, dubbla servrar (helst tre för att inte skapa problem när en server går ned) med lagring för att kunna klustra med antingen vmwares distribuerade lagring eller med kvm i botten och ceph för att lägga instance volymer på.

Men som sagt det är mycket av detta som är väldigt dyrt! Att då lägga ut några hundralappar på en vps som fyller funktionen man behöver och ger allt detta inklusive sla och dylikt samt flera vägar ut på internet.

Om man räknar på vad en server kostar så tar det minst några år om man ska köpa riktig enterprisehårdvara med support och garanti för att komma upp i den summan. Det kan ta några år endå och komma upp i denna summa även om man köper whiteboxhårdvara.

Nu är det i detta fall en kostnad på 600kr utomlands. Men om man känner sig paranoid så kan man lägga servern hos en svensk leverantör istället, kanske en mindre sådan som kan garantera de jag pratat om tidigare. Troligen så har detta företag (online.net?)en miljö som är säkrad på alla sätt och vis.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

@tjossanmannen: Fast han får ju ingen host eller nät-redundans för 600,samt att ACD är knappast tillräckligt snabbt för att köra annat är mediastorage på.

Men jag håller absolut med om att det knappast går att bygga en sån storagemiljö hemma för 600/året, kanske i månaden (i ström...)

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Skrivet av moron:

@tjossanmannen: Fast han får ju ingen host eller nät-redundans för 600,samt att ACD är knappast tillräckligt snabbt för att köra annat är mediastorage på.

Men jag håller absolut med om att det knappast går att bygga en sån storagemiljö hemma för 600/året, kanske i månaden (i ström...)

Om du läser ts första post så nämner han att hans vpser kostar 600 i månaden.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

@tjossanmannen: Absolut, men ditt citat var om "data hos storebror", dvs storage genom ACD.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

@tjossanmannen: en liten anekdot, det är en dedikerad burk för 600kr/mån (=

Permalänk
Medlem

För 8000kr/år så tror jag nog man kan själv bygga en egen servern, speciellt om du räknar med ett par års användning. på 5 år är det 40 000kr, tänk vilka grejor du kan bygga för de pengarna :).

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

@asabla: Hur meckigt är det för andra maskiner att nå din krypterade storage, över typ NFS? Räcker det med XML-filen samt ett lösenord när man mountar?

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Skrivet av asabla:

Som många andra på denna forumsektion så har jag kört ett flertal servrar i lägenheten, oavsett om det har vart via en raspberry pi, en gammal laptop eller en riktig server. Men på senare tid har jag börjat tröttna på att ha en burk som antingen låter eller inte riktigt har kraft nog att tillse mina behov, detta gjorde att jag tog beslutet om att flytta alla tjänster som kördes till en dedikerad maskin.

Men innan jag kunde börja kolla på alternativ så var jag tvungen att inventera vilka tjänster som användes idag och vilka fler som kan tänkas användas i framtiden.

NAS
Synology DS415 Play
2x WD Red 3TB
2x WD Red 2TB

Server 1
Info: HPE ProLiant ML310e Gen8 v2
Länk: https://www.dustin.se/product/5010795686/proliant-ml310e-gen8-v2
RAM: 8GB
Hårddisk: 1TB systemdisk + 3x WD Red 2TB
OS: Proxmox (Virtuell host)

VM 1
OS: Ubuntu
RAM: 4GB
Hårddisk: 500GB
Tjänster:
- Primär webbserver (nginx)
- Primär gateway till interna nätverket
- VPN
- Plex media server

VM 2
OS: CentOS
RAM: 4GB
Hårddisk: 5TB
Info: Primär Docker host
Tjänster:
- Seedbox
- Owncloud
- Gitlab (+ databas & redis cache)
- Gitlab runners x 3
- Hastebin
- Wordpress
- ZNC (irc bouncer)
- Nginx-gen
- Let's encrypt nginx companion (för att hämta nya cert och förnya)
- Teamspeak
- Databas + phpmyadmin för diverse databaser

---------------------------------------------------------------------------
Detta ger runt 16TB med hårddiskutrymme och ett flertal tjänster som behöver en del arbetsminne för att fungera tillräckligt bra. Även om jag har rätt mycket hårddiskutrymme så använder jag själv endast ~8TB, resten är till för släkt, familj och backups av lite allt möjligt.
---------------------------------------------------------------------------

Så mina preferenser för att kunna flytta allting är:
1. Minst 8gb med ram (gärna mer)
2. Minst 8tb med hårddiskutrymme
3. En processor som klarar av minst tre samtidiga strömmar (för Plex)
4. Gärna ha möjligheten till att kunna installera Proxmox
5. Gärna ha möjligheten till att kunna ha flera statiska ip-adresser till en och samma maskin

Detta innebär att jag mer än gärna har lite mer tillgänglig hårdvara än vad som faktiskt går åt, för att lämna plats åt fler framtida tjänster eller om någon av de befintliga skulle börja dra mer än vanligt (vilket är väl förekommande för Plex samt Owncloud). I och med att jag nu visste vilka tjänster som jag skulle vilja flyttade så var det dags att börja leta fram en HostProvider som uppfyller mina krav.

De tjänster som jag kollade lite snabbt på var:
1. Azure (vart tokdyrt och gav inte alls det jag önskade)
2. Amazon (fanns några alternativ, men ingenting som gav tillräcklig valuta för pengarna)
3. Digital Ocean (var bara att tokglömma när jag är i behov av både mycket hårddiskutrymme samt arbetsminne)
4. FeralHosting (börjar likna någonting, men kändes inte tillräckligt seriöst för att jag skulle våga lägga mina tjänster där)
5. CityNetwork (Deras Openstacklösning, vilket dessvärre inte vart vad jag förväntade mig)
6. Glesys (många bra möjligheter, men började kosta lite väl för vad jag efterfrågade)
7. Online.net (Bra med prestanda och ram för ett vettigt pris, men inte riktigt tillräckligt med diskutrymme för en vettig peng).

Detta gör att Online.net, Feral hosting samt Glesys är de enda alternativen som jag kan tänka mig att nyttja (Glesys på grund av tillförlitligheten och de andra för priset). Oavsett vilken tjänst jag skulle välja så uppfyller ingen utav dem samtliga av mina krav, vilket gör att jag måste hitta en alternativ lösning.

---------------------------------------------------------------------------

I samband med att jag började gräva runt på alla möjliga forum för Plex (i och med att denna tjänst har högst prioritet bland de jag har idag), så ramlade jag över ett inlägg där någon hade satt upp Amazon Cloud Drive (ACD) som en monterad disk som sedan Plex nyttjade. Då Amazon själva påstår att man får obegränsat med utrymme för ynka $60 om året samt att man får en 3 månaders testperiod så bestämde jag mig för att slå till att pröva lokalt här hemma innan jag tar steget till en provider.

Jag följde de steg som denna blogg går igenom och kunde snabbt upptäcka att det fungerade väl över förväntan. Det var inte lika snabbt som att ha sina filmer på en lokal disk, inte häller lika snabbt som att ladda filmerna från en delad mapp ifrån min lokala NAS. Men det var tillräckligt snabbt för att jag inte skall behöva vänta i mer än 20sek innan filmen hoppar igång (allt hänger på cache, upplösning på mediafilen, nuvarande belastning av servern samt hur ACD mår).

I och med att problemet med lagring nu har blivit löst så var det dags att slå till med en maskin som jag kan sätta upp allting på. Efter många om och men så bestämde jag mig för att ta en dedikerad box ifrån online.net (närmare bestämt: Dedibox LT 2016), då de erbjöd bra med hårdvara för en billig peng samt en bra och enkel panel som lät mig installera Proxmox i ett nafs.

---------------------------------------------------------------------------

Resultat:
Så hur slutade allting? Utan att dra ut på inlägget mer så ser min struktur ut så här idag:

Server
Info: Dedibox LT 2016
Hårddisk: 500gb SSD (3x 250gb SSD)
RAM: 32gb DDR4
OS: Proxmox

VM 1 - Plex
Hårddisk: 90gb + ACD (vilket ger rent teoretiskt oändligt med lagring)
RAM: 6gb (med möjlighet till att lägga till mer
CPU: 6kärnor (men kommer nog öka dessa till 8)
OS: Ubuntu 16.04.1 LTS
Tjänster:
- acme.sh (För att hämta certifikat ifrån Let's encrypt)
- Nginx (för att ge en lite snyggare adress när man skall nå plexservern)
- Plex
- ACD med encfs-kryptering (all media är krypterad och kan endast läsas av de maskiner som har encfs.xml)

VM2 - Docker Host
Hårddisk: 320gb
RAM: 20gb
CPU: 8 kärnor
OS: Ubuntu 16.04.1 LTS
Tjänster (docker containrar inräknade):
- Docker
- Nginx-proxy
- Let's encrypt companion (för att hämta nya samt förnya certifikat)
- Nginx-gen (för att generera template-filer för nginx-proxy)
- Gitlab (med tillhörande databas och redis-cache)
- Gitlab Runner x3
- Hastebin
- Wordpress
- Teamspeak
- Owncloud

För den vaksamme så har inte samtliga tjänster blivit överflyttade ännu. ZNC för att jag inte har orkat sätta upp det igen med SSL, samt Seedboxen som jag nu låter ligga på min NAS tillsvidare. Hela denna lösning kostar mig 600kr/månaden + ~600kr/året (för ACD), men att slippa ha allting hemma + att kunna köra backup på verkligen allt jag har idag på NAS:en känns otroligt bra och kommer fortsätta använda denna lösning tills jag känner att online.net inte är rätt för mig längre. Det skall också tilläggas att jag utan några svårigheter kan flytta samtliga maskiner någon annanstans utan några problem, vilket gör att jag varken är låst till online.net eller kravet på Proxmox.

Så vad tycker folket? Skulle ni ha satt upp allting annorlunda? Har ni planer på att göra någonting liknande? Hur som helst så kan jag rekommendera ACD starkt! Man har inte alltid den bästa läshastigheten, men med tanke på hur enkelt det är att sätta upp (till och med när kryptering nyttjas på innehållet) samt att du inte har någon gräns på dina filer (mer än att filerna inte får vara större än 50gb).

EDIT: Mitt inlägg vart en aning osammanhängande och smått fattig på mer djupgående information, men kände att jag bara var tvungen att skriva av mig. Så om det är någon som har frågor om hur allting faktiskt är uppsatt så är det bara fråga på

Funderar på att använda City Cloud till ett projekt jag jobbar med så skulle gärna vilja veta varför den inte levde upp till dina förväntningar?

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevinkingeen:

Funderar på att använda City Cloud till ett projekt jag jobbar med så skulle gärna vilja veta varför den inte levde upp till dina förväntningar?

Det är nog framförallt priset som jag kände mig missnöjd med, vill gärna få ut så mycket som möjligt för varje krona. Meeeen om man värderar en support på svenska och kunna ha sina maskiner i sverige så är det inget fel alls på dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

@asabla: Hur meckigt är det för andra maskiner att nå din krypterade storage, över typ NFS? Räcker det med XML-filen samt ett lösenord när man mountar?

Ursäkta sent svar, men fick ingen notis om att du hade svarat ifrån SweC o.O

Hur som helst så räcker det med att dela XML-filen mellan varje burk som skall kunna dekryptera din data

Permalänk
Medlem

@RoleX: Tänk också på hur enkelt jag kan byta till en starkare/svagare maskin hos online.net utan några problem. Allt jag behöver göra är att ta en snapshot på de VM's jag vill flytta och sedan är det bara köra igång.

Så känner jag att detta vart overkill med hårdvara så kan jag alltid välja en mindre. Vilket gör att de där 8000kr/år blir värt för min del + att jag inte behöver ha någonting hemma alls (vilket jag värderar mest just nu)