Rykte: AMD "Vega 10" får 16 GB HBM2 och 4 096 streamprocessorer

Permalänk
Medlem

@superapan:
Men ett GTX1070 är både bättre och billigare än två RX480 i crossfire.

Permalänk
Medlem

@Fisken1986: Skygglappar på och storhetsvansinnet tas emot med öppna armar!

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@superapan:
Men ett GTX1070 är både bättre och billigare än två RX480 i crossfire.

Så verkar det vara, i stort sett. Man verkar få två 480 till priset av ett GTX 1070. Dock enligt första bästa testet från TechPowerUp får man faktiskt mer prestanda om man filtrerar bort titlar som inte stödjer SLI. Dock skulle jag inte rekommendera detta om man stod i valet.

Jämför man med GTX 1060, om man kanske har en snäv budget, kanske det är en annan femma. Då går det ju att bygga ut med ett till 480 vid senare tillfälle, medan GTX 1060 ju saknar stöd för SLI.

Men jag håller med dig, man måste verkligen anstränga sig för att hitta ljuspunkter i AMDs lineup (med rådande priser).

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Som sagt, massa siffror...i spel är det väl +-0 rätt så lika..där vinner GTX970 till svalare och mer energieffektivt än vad R9 390X kan erbjuda..

Man spelar inte i bitmining eller 3Dmark..

Sen är väl Hitman ett ''AMD-spel'' samma sak med Thief..fast där vinner ju GTX970..

Som att slänga upp en massa siffror på Gameworks+GTX970 VS AMD R9 390X..Det funkar inte så

Sen verkar testarna vara i standard utförande på GTX970, medans R9 390X är ett överklockat 290X med 8GB vRAM..

95% av alla PC-spelare spelar i 1080P, så 1440P eller 4K tester är ointressant..

alltså mer nvidia fanboy får man ju leta efter. visar dig massa bevis på att 390x presterar bättre i både spel och applikationer, både på 1080p och 1440p.
är metro last light amd spel? är mafia 2 amd spel? är crysis 3 amd spel? är far cry primal amd spel? är gta 5 amd spel? är rainbow six seige amd spel? är dragon age amd spel? är far cry 4 amd spel?

du sitter bara och trycker ned mina siffror, säger att dom är fel och att de inte visar rätt eller att i faktiska spel så är de +-0 även fast jag visat att de inte är så. om du vill motbevisa mig, ge mig faktiska bevis istället för att bara säga massa saker utan att backa upp de.

95% av spelarna kör 1080p? enligt steam är det bara 37% http://store.steampowered.com/hwsurvey/

och att säga att hitman är ett amd spel och därför ska det endast jämföras med gameworks+970 emot 390x. nej, för att hitman har inget exklusivt program som de andra inte får ta del av. det röda laget delar med sig av sina saker. det gröna sitter med stängd källkod och låter ingen annan optimera för det. att säga att man ska jämföra med gameworks+970 emot 390x för att hitman är amd spel är som att säga att man ska jämföra 390x och 970 i mining, för att amd är mycket bättre på opengl.

så kom med bevis på allt du sa, annars är denna diskutionen över

Skrivet av Fisken1986:

Tester jag har sett slår GTX970 ett 390..och man slipper tampas med höga temperaturer och ljudnivå med ett GTX970..

trots att jag 5 poster över dig visat massa bevis på att 390x är bättre

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Det var… oväntat. Hoppas verkligen de får till det där som de uppenbarligen misslyckades med Polaris.

Skrivet av str8forthakill:

Hypa inte upp den här kretsen med falska förhoppningar som ni gjorde med Polaris, låt AMD leverera först, sedan kan ni bli imponerade.

Fast siffrorna såg bättre ut 6 månader innan release av Polaris än den faktiska produkten. Något hände på vägen. Citerar från Polaris-tråden:

Skrivet av Aleshi:

Nä alltså man måste verkligen stoppat huvudet i sanden om man kan säga att Polaris har något att komma med. AMD pratade mycket om arkitekturförbättringar, det såg lite ut som att det skulle vara betydande förbättringar. Men sett till prestanda per shader och Hz så är det snarare sämre än tidigare generation. Prestanda/transistor har inte heller ökat trots högre frekvenser. Verkar lite som att något är trasigt. Att de dessutom tvingas pressa kretsen så att den drar mer än tänkt och inte går att överklocka mer än patetiskt lite är inte heller något som talar för att något blivit som tänkt. Presterar inte heller som tidigt indikerades i December 2015.

Känns nästan som att de hade något i stil med Tile Based Rasterization som de förlitade sig på men fick deaktivera.

nVidia har inte bara bättre prestanda totalt, de har även bättre prestanda per watt, per mm² och per transistor. Det bådar inte gott för AMDs möjligheter att slå tillbaka. När nVidia vid tidigare haft högre prestanda totalt så har AMD oftast haft något tekniskt övertag i högre prestanda per transistor eller watt som visat på att de inte ligger efter tekniskt ändå.
Bara hoppas att Vega inte bara är mer, utan även effektivare. Har inte hänt så mycket för slutanvändaren på den punkten sedan GCN kom. På motsvarande tid har nVidia ökat prestandan markant per beräkningsenhet och Hz samtidigt som de dragit ifrån i frekvenser och sänkt effekten mera.

Lade till citat
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd

12 TFLOPS är förstås trevligt med kostar det 10999kr så kommer jag ändå inte köpa ett.

Hade det haft 18TFLOPS och kostat 15999kr hade jag heller inte köpt det.

Vi får se vad marknaden tycker om prissättningen när det kort släpps.

Permalänk
Medlem

Bara att vänta in kortet och låta sweclockers sätta tänderna i den. Sen vet vi vad det blev

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Tror han syftar på att Nvidia-kort presterar bättre relativt till teoretisk prestanda.

Tex:
Fury X: 8602 GFLOPS vs Gtx1080: 8873 GFLOPS, gtx1080 är 50% snabbare
Radeon 480: 5834 GFLOPS vs Gtx1060: 4372 GFLOPS, 1060 har 25% lägre teoretisk prestanda men presterar fortfarande i snitt 10% bättre.

Nu kan man såklart inte bara gå efter dessa siffror då vi inte vet hur effektiv Vega är eller hur vida AMD effektiviserar sina kort ytterligare. Men höftar man lite efter dessa siffror så kommer det nog bara ligga strax över 1080 i prestanda.

Till sist bottnar det ändå i att PCIE är begränsningen i många applikationer. Jag har skrivit ett flertalet applikationer(opencl) och det visar sig att flytten av data tar mellan 60-80% av den totala exekveringstiden.

Men så finns som tur är pinned memory principen

Snabbare gränssnitt är intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

alltså mer nvidia fanboy får man ju leta efter. visar dig massa bevis på att 390x presterar bättre i både spel och applikationer, både på 1080p och 1440p.
är metro last light amd spel? är mafia 2 amd spel? är crysis 3 amd spel? är far cry primal amd spel? är gta 5 amd spel? är rainbow six seige amd spel? är dragon age amd spel? är far cry 4 amd spel?

du sitter bara och trycker ned mina siffror, säger att dom är fel och att de inte visar rätt eller att i faktiska spel så är de +-0 även fast jag visat att de inte är så. om du vill motbevisa mig, ge mig faktiska bevis istället för att bara säga massa saker utan att backa upp de.

95% av spelarna kör 1080p? enligt steam är det bara 37% http://store.steampowered.com/hwsurvey/
http://i.imgur.com/lHuS5pm.png

och att säga att hitman är ett amd spel och därför ska det endast jämföras med gameworks+970 emot 390x. nej, för att hitman har inget exklusivt program som de andra inte får ta del av. det röda laget delar med sig av sina saker. det gröna sitter med stängd källkod och låter ingen annan optimera för det. att säga att man ska jämföra med gameworks+970 emot 390x för att hitman är amd spel är som att säga att man ska jämföra 390x och 970 i mining, för att amd är mycket bättre på opengl.

så kom med bevis på allt du sa, annars är denna diskutionen över

trots att jag 5 poster över dig visat massa bevis på att 390x är bättre

Dold text

Antar att alla andra som faktiskt håller med honom också är Nvidia fanboys då? Eller är det kanske bara så att det ligger sanning i det han sagt. Nämligen att man jämför referens mot referens, vilket i princip ingen köper, och när det då gäller icke-referens, som ofta är fabriksöverklockade, då hade bland annat 970 mycket större vinst än vad varken 290X, 390 eller 390X hade. Det/dom bästa 970 korten är definitivt bättre än 390, och är strax bakom 390X vad jag kan se.

Citat:

trots att jag 5 poster över dig visat massa bevis på att 390x är bättre

Var det några av dessa länkar som innehöll relevant info, dvs fabriksöverklockade kort, och inte bara referensmodeller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Antar att alla andra som faktiskt håller med honom också är Nvidia fanboys då? Eller är det kanske bara så att det ligger sanning i det han sagt. Nämligen att man jämför referens mot referens, vilket i princip ingen köper, och när det då gäller icke-referens, som ofta är fabriksöverklockade, då hade bland annat 970 mycket större vinst än vad varken 290X, 390 eller 390X hade. Det/dom bästa 970 korten är definitivt bättre än 390, och är strax bakom 390X vad jag kan se.

jag har sagt åt folk att lägga fram bevisen för detta påstående 2 gånger nu. jag har inte fått dom, och utan bevisen till det påståendet tänker jag inte fortsätta. tänker inte lägga ned tid om allt jag får är subjektiva argument.

fine, faller för det igen. här jämförs 390 emot ett EVGA GeForce GTX 970 - Superclocked ACX 2.0
https://www.youtube.com/watch?v=udXCusTnRsY

och detta är emot ett 390, inte 390x som han säger i sin orginalpost. 390x är starkare än 390. om 970 eftermarknads superclockad version går hand i hand/strax efter. vad tror du 390x gör? är sämre än sin lillebror 390?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inaktiv

Om man kollar på gamers har AMD under lång tid haft en enda fördel mot NVIDIA och det har varit priset, den fördelen har man inte längre. Hos de som använder sina kort till att köra DP applikationer, ex. under BOINC, har AMD varit starka under lång tid och är det fortfarande.

Hoppas VERKLIGEN att AMD med Vega lyckas ta fram en konkurrent till NVIDIA värd namnet men om man inte ens klarar att hålla koll på strömförbrukning på de produkter man släpper undrar man hur det är ställt med kompetensen hos företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

jag har sagt åt folk att lägga fram bevisen för detta påstående 2 gånger nu. jag har inte fått dom, och utan bevisen till det påståendet tänker jag inte fortsätta. tänker inte lägga ned tid om allt jag får är subjektiva argument.

Kanske för att det är svårt att hitta just tester där man gör dessa, mer relevanta jämförelser. T.ex på SweC kan jag gå tillbaka till EVGA 970 testet men då fanns inte 390X, och går jag till 390X finns inte annat än referens. Inte heller är det lätt att hitta tester på annat håll.

Alltså blir det att man får ta från olika testlänkar och jämföra:

Här kan vi se både referens 390X och XFX 390X.

Det finns mer att se givetvis än bara 2 spel och en upplösning men du som ändå lyckas hitta tester själv, kan ju om du är intresserad bara besöka SweClockers GPU-test arkiv eller om du väljer någon annan hemsida. Ville bara visa att det inte är helt uppåt väggarna fel att fabriksöverklockat 970 faktiskt presterar uppemot 390X.

Edit: Som svar på ditt tillägg i inlägget, ser inte så speciellt trovärdigt ut. Om nu inte MSI 390 är ungefär lika bra som ett referens 390X. Men det är väldigt få youtubare som jag litar på vad gäller tester. Dessutom har jag aldrig sett ett AMD kort ur 300-serien som haft så speciellt stora vinster på fabriksöverklockade kort.

Edit2: Vill poängtera nu att jag kan se att enligt videon du länkar så ger ett EVGA 970 i FC4 73/74fps, men enligt SweC test så får man ut 81fps snitt och 70fps minimum. Om det har med drivare att göra vet jag inte, men även enligt din bild är inställningarna "high" och på SweC är det Ultra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

@str8forthakill: Hur hypade de där? De levereade ju precis vad det lovat. Bättre prestanda per watt än tidigare kort och som klarar VR minimum.

Är väl just den punkten de misslyckades på om något. Sett till prestanda tycker jag polaris levererar som förväntat, men prestanda/w var något AMD slog på stora trumman för, och iaf enligt sweclockers prestanda/w så slår till och med Nano Polaris, och fabriksöverklockade kort ligger till och med bakom Maxwell. Sen att det tillexempel är en klar förbättring från tre år gamla Hawaii Pro som inte ens var effektiv när dom kom vet jag inte om jag tycker de förtjänar en aplåd för.

Permalänk
Datavetare

@Christley: här har du ett test där det finns 3:e-parts varianter av 390, 390X och 970. I 1920x1080 är 3:e-parts 970 närmare 3:e-parts 390X än den är 390. Utan att räknat ut genomsnittet skulle jag ändå säga att 390X i genomsnitt är starkare.

Angående artikeln. Försökte göra lite överslag och gissningar för rimligt prestandaindex i 4k med Vega 10 m.h.a. av Excel. Är ju ett stort mått av gissande då vi inte känner till hur pass modifierad mikroarkitekturen är i Vega.

Några observationer är att GPUer verkar skala mer linjärt med klockfrekvens än med ökat antal "kärnor". Ju högre upplösning, ju bättre verkar det skala med ökat antal "kärnor", vilket inte är speciellt förvånande om man bara har ett lite hum om det mest grundläggande i en grafikpipeline.

Om det som står i artikeln stämmer får jag det till att prestandaindex kommer hamna från 155 till 175, d.v.s. runt 1080 eller strax över.

Men som sagt, väldigt stort mått av gissande här. Lite udda att Polaris 10 faktiskt underpresterar i prestandaindex kontra sin teoretiska beräkningskraft jämfört med 390, 390X och Fury X (som alla ligger på en väldigt rät linje i 4k).

För Nvidia får Pascal bättre index jämfört med Maxwell jämfört med de teoretiska värdena.

Bilden visa 155 för Vega, men gissar att det är en undre gräns då linjen som bildas av 390, 390X och Fury är lägre än vad teoretisk beräkningskraft skvallrar om. Om Vega har lika många "kärnor" som Fury X men högre klockad skalar den nog betydligt mer linjärt med sin teoretiska kapacitetsökning än om man ökat kapaciteten med fler "kärnor".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Och sen kommer slutsatsen, GDDR5x, 12GB.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Trevligt! Då kommer nog mitt 1080Ti snart ;d

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Mycket snack och liten verkstad från AMD känns det som.
Man vill gärna att Nvidia ska få konkurrens, men det känns avlägset.
Nvidia äger hela marknaden i dagsläget med nya kort i alla segment som kör över amd´s motsvarigheter.

Hur tänkte du nu då?? AMD har tagit tillbaka marknad från Nvidia 4 kvartal i rad?? Det är 70-30 i dagsläget.

Är det dåliga kort då eller tycker folk bara synd om AMD?

http://wccftech.com/amd-takes-graphics-share-nvidia-fourth-co...

http://fudzilla.com/news/graphics/41583-amd-grows-market-shar...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Är väl just den punkten de misslyckades på om något. Sett till prestanda tycker jag polaris levererar som förväntat, men prestanda/w var något AMD slog på stora trumman för, och iaf enligt sweclockers prestanda/w så slår till och med Nano Polaris, och fabriksöverklockade kort ligger till och med bakom Maxwell. Sen att det tillexempel är en klar förbättring från tre år gamla Hawaii Pro som inte ens var effektiv när dom kom vet jag inte om jag tycker de förtjänar en aplåd för.

Det de slog på stora trumman för när det gällde strömförbrukningen var väl var Polaris 11, inte 10? AMD själva jämnförde ju med föregående serien som 480 ersatte, vilket var 380. Och där slår den ju den med prestanda/watt med råge. Sen ligger den ju även strax under 970 när det gäller förbrukning, vilket är det kort som är närmast prestandamässigt. Nanon ligger ju 15-20 watt högre tror jag och är 5-7% snabbare i 1440. Det tycker jag är mission accomplished för kretsen. Det AMD sagt stämmer på alla punkter förutom det prismässiga, åtminstone här i Sverige men det kan vi ju inte klandra AMD för kan vi väl hålla med om.

Men det är ju bara min åsikt, all får ju tycka vad de vill.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Det de slog på stora trumman för när det gällde strömförbrukningen var väl var Polaris 11, inte 10? AMD själva jämnförde ju med föregående serien som 480 ersatte, vilket var 380. Och där slår den ju den med prestanda/watt med råge. Sen ligger den ju även strax under 970 när det gäller förbrukning, vilket är det kort som är närmast prestandamässigt. Nanon ligger ju 15-20 watt högre tror jag och är 5-7% snabbare i 1440. Det tycker jag är mission accomplished för kretsen. Det AMD sagt stämmer på alla punkter förutom det prismässiga, åtminstone här i Sverige men det kan vi ju inte klandra AMD för kan vi väl hålla med om.

Men det är ju bara min åsikt, all får ju tycka vad de vill.

När man visar slide:s som dessa under avtäckningen för en ny arkitektur, eller säger saker som:

"Koduri: Yes. We have two versions of these FinFET GPUs. Both are extremely power efficient. This is Polaris 10 and that’s Polaris 11. In terms of what we’ve done at the high level, it’s our most revolutionary jump in performance so far." http://venturebeat.com/2016/01/15/amds-graphics-guru-describe...

...och sen ser det ut såhär:

Så kan man imo inte säga annat än att de inte levde upp till förväntningarna. Hoppet till Fury X/Nano var ju till å med större än detta. Vilket var deras "senaste" iteration av GCN och det är klart det är mot dessa eller mot konkurrenterna jämförelserna ska göras när man pratar om framsteg för den kommande generationen. Sen fattar väl de som är insatta att det ska tas med salt och ett det är cherry picking osv men de försökte ju fortfarande få det att se ut som att polaris skulle ha dubbelt så hög prestanda/w mot Maxwell.

Som citatet från Aleshi ovan var inne på, känns som att något allvarligt gick fel här, och som bristen på energieffektiva chip och att de redan har planer på att lansera en ersättare bekräftar. Med tanke på hur illa strömförbrukningen skalar med frekvenserna hos polaris 10 känns det som att något i arkitekturen/tillverkningsprocessen inte presterat som tänkt.

Permalänk
Medlem

Verkar som att Vega kommer att ha rätt stora arkitektur skillnader jämfört med Polaris, då man ersätter den med Vega 11.
Vega 10 kommer nog vara en riktig beast till grafikkort.
Dom håller nog på med optimeringar av energiförbrukning, högre clock och andra delar, ska bli intressant att se vad Vega 10 kan leverera.

Här är en intressant video om ämnet, första halvan handlar om Vega och Navi, andra halvan om Zen och (Zen+) 7nm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Har lärt mig att vrida ned förväntningarna för AMD rejält när det kommer till GPU. Nvidia lanserar säkert nytt i samma veva som trumfar AMD i prestandasegmentet som vanligt.

Samma här, känns som AMD läcker nyheter och prestandamätningar långt innan lansering. Sen bara helt oväntat dyker ett nytt kort upp från Nvidia precis veckan före AMD ska lansera sitt flaggskepp och Nvidia sopar banan som vanligt.

Förstår inte riktigt varför AMD läcker ut uppgifter så långt innan lansering...

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

http://images.anandtech.com/doci/9886/Radeon%20Technologies%20Group_Graphics%202016-page-003_575px.jpg
http://images.anandtech.com/doci/9886/Radeon%20Technologies%20Group_Graphics%202016-page-016.jpg
När man visar slide:s som dessa under avtäckningen för en ny arkitektur, eller säger saker som:

"Koduri: Yes. We have two versions of these FinFET GPUs. Both are extremely power efficient. This is Polaris 10 and that’s Polaris 11. In terms of what we’ve done at the high level, it’s our most revolutionary jump in performance so far." http://venturebeat.com/2016/01/15/amds-graphics-guru-describe...

...och sen ser det ut såhär:
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/11927?key=a2428ec072bcbe106a94aa980c04c288
Så kan man imo inte säga annat än att de inte levde upp till förväntningarna. Hoppet till Fury X/Nano var ju till å med större än detta. Vilket var deras "senaste" iteration av GCN och det är klart det är mot dessa eller mot konkurrenterna jämförelserna ska göras när man pratar om framsteg för den kommande generationen. Sen fattar väl de som är insatta att det ska tas med salt och ett det är cherry picking osv men de försökte ju fortfarande få det att se ut som att polaris skulle ha dubbelt så hög prestanda/w mot Maxwell.

Som citatet från Aleshi ovan var inne på, känns som att något allvarligt gick fel här, och som bristen på energieffektiva chip och att de redan har planer på att lansera en ersättare bekräftar. Med tanke på hur illa strömförbrukningen skalar med frekvenserna hos polaris 10 känns det som att något i arkitekturen/tillverkningsprocessen inte presterat som tänkt.

Polaris kanske inte riktigt når till Pascals energieffektivitet, men den är ju bra mycket effektivare änn förra generationen GCN iafall och lite bättre änn Maxwell.

Om man kollar Swecs prestanda index så ligger RX 480 någonstans mellan 390 och 390x i 1080p prestanda.
Kollar man sen energiförbrukningen jämfört med prestandan mellan dessa kort.
kolla denna bild:

Här drar RX 480 (309-168=141) 141W mindre änn 390.
168*1.9= 319W tog på ett ungefär då RX 480 presterar bättre änn 390.
Så enligt detta så har dom gjort en energi effektivisering på 90% jämmfört med förra generationen, alltså man får samma prestanda ungefär till 90% mindre energiförbrukning.
Sen börjar det bli ganska larvigt med att kolla sig blind på energieffektivitet, skiljer bra mycket mindre mellan RX 480 och GTX 1060, änn vad det gjorde mellan 970 och 390.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Polaris kanske inte riktigt når till Pascals energieffektivitet, men den är ju bra mycket effektivare änn förra generationen GCN iafall och lite bättre änn Maxwell.

Om man kollar Swecs prestanda index så ligger RX 480 någonstans mellan 390 och 390x i 1080p prestanda.
Kollar man sen energiförbrukningen jämfört med prestandan mellan dessa kort.
kolla denna bild:
http://media.bestofmicro.com/J/X/591693/gallery/03-Overview-Torture_w_600.png

Här drar RX 480 (309-168=141) 141W mindre änn 390.
168*1.9= 319W tog på ett ungefär då RX 480 presterar bättre änn 390.
Så enligt detta så har dom gjort en energi effektivisering på 90% jämmfört med förra generationen, alltså man får samma prestanda ungefär till 90% mindre energiförbrukning.
Sen börjar det bli ganska larvigt med att kolla sig blind på energieffektivitet, skiljer bra mycket mindre mellan RX 480 och GTX 1060, änn vad det gjorde mellan 970 och 390.

Fast nu är det där Furmark...fullständigt värdelös som ett mått på energieffektivitet då många kort throttlar lite varstans och andra stängs av helt och hållet. Det fuskas så in i helvete att SweC valde bort den i grafikrecensioner.

Polaris, varken 10 eller 11 nådde upp till 2.8X perf/watt mot vilken gammal GCN kort de nu jämförde med ens i extremfall men i praktiken så är det bra mycket effektivare än hawaii iaf. Tycker dock inte det är något man ska skylta med när det fortfarande är 30-50W för mycket mot vad ryktena (som jag tyckte var rimliga) pekade på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Fast nu är det där Furmark...fullständigt värdelös som ett mått på energieffektivitet då många kort throttlar lite varstans och andra stängs av helt och hållet. Det fuskas så in i helvete att SweC valde bort den i grafikrecensioner.

Polaris, varken 10 eller 11 nådde upp till 2.8X perf/watt mot vilken gammal GCN kort de nu jämförde med ens i extremfall men i praktiken så är det bra mycket effektivare än hawaii iaf. Tycker dock inte det är något man ska skylta med när det fortfarande är 30-50W för mycket mot vad ryktena (som jag tyckte var rimliga) pekade på.

Säg att du har rätt om furmark då, om vi bortser från alla rykten, hype och marknadsföring vilket de flesta företag idag lägger på lite extra eller "cherry picking" tester.
Om vi kollar på siffrorna och jämför istället.
Vi tar Swecs effektmätning istället då fast detta är då för hela systemet och inte enbart GPU:

Här drar RX 480 105W mindre än 390, hela 175W mindre änn 390x och den presterar någonstans därimellan.
Så nog har dom gjort en hel del optimering av energiförbrukningen.
Den kanske inte ligger på Pascal nivå, men AMD har väll 30% av marknaden jämfört med Nvidia 70%, Så ser man på det hela så är det väll ganska bra gjort kan man ju tycka.
Säg att den skulle dra 30-50W mindre, då skulle den ju ligga på exakt samma effktivitet som gtx 1060, det skulle ju vara kungligt av AMD, då dom är det mindre företaget. Vi får väll se vad som händer med Vega, den kommer nog ha ännu mer optimering av energiförbrukningen.

Permalänk
Medlem

Hoppas korten piskar! Så vi kan få lite prispressningar från nvidia snart.... Grafikkorten behöver ner i pris.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Moderator
Testpilot

Ingen som vill diskutera elefanten i rummet här?

Fury X = 8,6TFLOPS
Titan X = 6,1TFLOPS

Jag skulle vara rätt försiktig med att jämföra Vega 10 med Titan X Pascal.

Vega 10 kommer inte vara snabbare än Titan X Pascal annat än möjligtvis i Hitman och andra shaderintensiva spel.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Christley:

95% av spelarna kör 1080p? enligt steam är det bara 37% http://store.steampowered.com/hwsurvey/
http://i.imgur.com/lHuS5pm.png

95% av spelarna spelar i upplösning 1080p eller lägre.

Bara för att förtydliga.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

95% av alla PC-spelare spelar i 1080P, så 1440P eller 4K tester är ointressant..

Kan det bero på att folk sitter med för slöa datorer eller dåliga skärmar?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Kan det bero på att folk sitter med för slöa datorer eller dåliga skärmar?

En skärm behöver inte vara dålig för att det är 1080p, högre uppdateringsfrekvens t.ex. Jag har en 120Hz skärm och skulle inte byta den emot en 4k 60Hz även om jag fick ett grafikkort på köpet som orkade plöja spelen i 60fps.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

En skärm behöver inte vara dålig för att det är 1080p, högre uppdateringsfrekvens t.ex. Jag har en 120Hz skärm och skulle inte byta den emot en 4k 60Hz även om jag fick ett grafikkort på köpet som orkade plöja spelen i 60fps.

Men en 4k 120 hz skärm kanske? Jag hade så klart valt att ställa grafiken så högt som möjligt på datorn, med bra flyt då. Jag tror dom flesta andra resonerar så. Det är annars jämförbart med att en 720p skärm inte heller är dålig om den klarar 120 hz.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd