Ny kemikalieskatt ger dyrare elektronik

Permalänk
Medlem

Ännu en hitte-på skatt av staten

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Skrivet av Ytbehandlad:

Äh, lite infertilitet och andra könsförändringar kan vi leva med.

Hehe, ja...ett tag

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

I detta fallet använder man det som ekonomiskt styrmedel. Har du några bättre förslag på hur man kan styra kemikalieanvändningen utan att använda direkta förbud?

Menar du att kemikalieanvändningen kommer minska pga en straffskatt?

Det här "ska" dra in 2,4 Miljarder. Vi vet ju alla hur det går när en socialdemokrat försöker räkna.
Resultatet blir lika illa som med förmögenhetsskatt.
Hålen täcker vi med lån, det är ju billigt nu.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra tanke och idé men det känns som de skulle behöva arbeta lite mer med lagförslaget verkar det som.

Permalänk
Medlem

Varför bara inte höja momsen istället för att straffa enskilda näringar?

Blir dessa pengarna sedan öronmärkta och 100% går till sanering eller andra miljökostnader relaterade till just elektronik, varför tror jag att detta absolut inte är fallet?

Blir ju som bensinskatten som höjs trots att bensinpriset ökat ordentligt sedan den infördes och har om något endast blivit en kassako som slår mot endast en grupp i samhället (bra för alla degiga hippies å miljöpartister som bor i stan eller som är arbetslösa ju).

Elektronik är redan straffbelagd med särskilda avgifter dessutom.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Utan anledning? Alla som inte är hjärntvättade eller sover vet exakt varför dessa påhittade skatter uppkommer, samt öronmärkt vad det går till.

Jo jag kan ju snabbt tänka på en plötslig stor utgift de senaste två regeringarna generöst givit oss.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

http://www.maxgustafson.se/wp-content/uploads/2016/09/Ostoppbar-konsumtion.jpg

Med denna skatt så kanske vi inte behöver ta resurser från Mars..

Mhmm... Sverige med sina 9m invånare betalar mer för sina iPhones medans Kina växer med en CO2-profil som Tyskland varje år. Kineser, Indier m.m. kommer också vilja ha bil, villa, vove, iPhone. Man ska vara duktigt jäkla naiv för att tro att vad Sverige gör spelar någon som helst roll.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem
Skrivet av subruz:

Varför bara inte höja momsen istället för att straffa enskilda näringar?

Blir dessa pengarna sedan öronmärkta och 100% går till sanering eller andra miljökostnader relaterade till just elektronik, varför tror jag att detta absolut inte är fallet?

Blir ju som bensinskatten som höjs trots att bensinpriset ökat ordentligt sedan den infördes och har om något endast blivit en kassako som slår mot endast en grupp i samhället (bra för alla degiga hippies å miljöpartister som bor i stan eller som är arbetslösa ju).

Elektronik är redan straffbelagd med särskilda avgifter dessutom.

Beskattningen vi har på bensin och diesel är så larvig att man knappt tror den är sann.
Bensinpriset är fördelat ungefär så här, över 60% av priset är skatt:

*Produktkostnad och bruttomarginal = ca. 5,10 kr /L
*Sen betalar vi en runda Moms på detta = ca. 1,28 kr /L

Sen tillkommer så klart skatt
*Energiskatt = ca. 3,10 kr /L
*Koldioxidskatt = ca. 2,50 kr /L
*Moms på skatten = ca. 1,40 kr /L
Dvs. vi betalar skatt(!) på skatten...

(Dock var andelen skatt som högst 1998, 75%, bensinpriset låg då på ca. 8,80kr/L).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av subruz:

Mhmm... Sverige med sina 9m invånare betalar mer för sina iPhones medans Kina växer med en CO2-profil som Tyskland varje år. Kineser, Indier m.m. kommer också vilja ha bil, villa, vove, iPhone. Man ska vara duktigt jäkla naiv för att tro att vad Sverige gör spelar någon som helst roll.

Och att titta på passivt och göra som alla andra är typiskt svensson, istället för agera

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Och att titta på passivt och göra som alla andra är typiskt svensson, istället för agera

Precis, det absolut minsta man kan göra är att rösta "rätt" vid valen.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 93Clocker:

Precis, det absolut minsta man kan göra är att rösta "rätt" vid valen.

Jag vet inte vad du syftar på. Men vad som är "rätt" är subjektivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Jag vet inte vad du syftar på. Men vad som är "rätt" är subjektivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Där av apostroferna.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 93Clocker:

Där av apostroferna.

Eftersom du drog upp att det minsta man kan göra är att rösta "rätt". Och vilket parti är det enligt dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Eftersom du drog upp att det minsta man kan göra är att rösta "rätt". Och vilket parti är det enligt dig?

SD är rätt parti enligt mig. Hade dom fått stått vid rodret för två-tre val sen, hade vi inte suttit i de elände vi gör idag.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

hur dom än gör vid tillverkning har staten ändå lagt på 2 kr per kilo om man räknar med att 100% hade varit dom 8kr per kilo dom lägger på elektronik med dessa kemikalier..hade tillverkarna kunnat göra sakerna 100% kemikalielösa hade dom ändå haft ett skattepåslag efter 1 juli..att hävda att det är för nånting annat än att betala sossarnas vansinniga politik och Magdalena Andersson felräkningar måste ju anses som naivt.. man straffbeskattar förnyelsebar energi i den regering vi har , fordonsbränsle ökar 2% i skatt per år man höjer löneskatter man tömmer svenska folkets pensionskonton i rasande fart, Man har ett vägnät och tågnät som förfaller i rasande fart under tiden man mjölkar SJ på några miljarder... Vad är det man skall ha alla pengar till för inte *** är det svenska folkets ekonomi och säkerhet det går till.
Man gör inte mycket annat än att skatta ihjäl folket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Vad ska alla dessa pengar användas till då? Högre löner till alla i riksdagen?

Antagligen kommer du få betala upp till 320 kr per del. Nu är många enskilda komponenter inte så tunga, men det kommer säkert bli 1000-1500 kr extra för en hel dator.

Blir det där ett problem så kommer säkert nån leverantör för hembyggare att ordna så att alla delar du vill ha i din dator blir ett paket och ska skattas som en pryl.

Alternativt får du betala 500kr för att de ska bygga ihop datorn åt dig. (Dustin tog 500 sist jag kollade)

Ska du bara ha ett tungt chassi, så blir det en mekanik-pryl som inte skattas alls och en separat lätt pryl med usb-uttag, fläkt mm som skattas, o sen får du montera själv.

Att skatten om den införs kommer att försvinna om man byter regering kan man nog glömma, vi har ju både den tillfälliga momsen (infördes som oms) och värnskatten kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

Se mitt inlägg ovanför ditt. Förklara hur du förväntar dig att efterfrågan kommer att minskas när det inte finns alternativ.

Alternativet är ju att fortsätta använda sin gamla dator ett tag till. Prestandaökningen har ju planat ut på senare tid så att en 10 år gammal dator fortfarande är klart användbar. Största skillnaden är ju att strömförbrukningen har minskat på senare tid.
(Den jag kör på nu är från 2008, fast med uppgraderad CPU och grafikkort)

Sen lär ju den gamla datorn redan släppt i från sig det mesta av de lättflyktiga gifterna så påverkar inte användaren lika mycket. Vet de som ställt sin nya bildskärm i friggan eller garaget påslagen i ett par månader för att den ska ånga av sig tillräckligt för att kunna ta in den utan att få allergiproblem.

Permalänk
Medlem

Nu ligger ju inte Danmark och Tyskland så långt bort att dom kan räknas bort som alternativ.. Vill staten straffbeskatta saker och sänka konsumtion (inkomster i form av skatt) så kan jag nog sträcka mig till att beställa från dessa länder.. Finns gott om ställen att beställa ifrån,, Frågan är vad staten skall överleva på den dag konsumtionen är nere på ren basnivå..utan lyxkonsumtion kan skatteintäkterna lätt halveras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Blir det där ett problem så kommer säkert nån leverantör för hembyggare att ordna så att alla delar du vill ha i din dator blir ett paket och ska skattas som en pryl.

Alternativt får du betala 500kr för att de ska bygga ihop datorn åt dig. (Dustin tog 500 sist jag kollade)

Ska du bara ha ett tungt chassi, så blir det en mekanik-pryl som inte skattas alls och en separat lätt pryl med usb-uttag, fläkt mm som skattas, o sen får du montera själv.

Att skatten om den införs kommer att försvinna om man byter regering kan man nog glömma, vi har ju både den tillfälliga momsen (infördes som oms) och värnskatten kvar.

En gammal tråd men jag som är elektronikimportör har lusläst i Taric. Det är tulltaxan där alla nummer finns för er som inte är insatta i saken. Det är bara färdigbyggda datorer som är beskattningsbara. Komponenter ligger under andra nummer än de som är listade av Skatteverket. Inte ens nätdelar, som kan väga en del, är på listan. Däremot kan det företaget som monterar moderkortet i datorn anses som tillverkare och skall betala in skatten. Om du däremot får alla komponenterna i separata kartonger kan man inte ta ut en enda krona. Servrar som är fruktansvärt tunga skall beskattas baserat på deras vikt på plåten alltså. Jag undrar lite vilka flamskyddsmedel man behandlar plåt med. Det borde regeringen förklara.

Jag säljer saker som väger flera kilo men den elektroniska enheten väger bara 100 g. Eftersom allt är i samma kartong ska även 5 kg metall vägas in. Trots det är en separat del som kunden själv monterar. Helt galet så nu startar jag nog bolag i utlandet och omvandlar det svenska bolaget till ett logistikföretag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bongoman:

En gammal tråd men jag som är elektronikimportör har lusläst i Taric. Det är tulltaxan där alla nummer finns för er som inte är insatta i saken. Det är bara färdigbyggda datorer som är beskattningsbara. Komponenter ligger under andra nummer än de som är listade av Skatteverket. Inte ens nätdelar, som kan väga en del, är på listan. Däremot kan det företaget som monterar moderkortet i datorn anses som tillverkare och skall betala in skatten. Om du däremot får alla komponenterna i separata kartonger kan man inte ta ut en enda krona. Servrar som är fruktansvärt tunga skall beskattas baserat på deras vikt på plåten alltså. Jag undrar lite vilka flamskyddsmedel man behandlar plåt med. Det borde regeringen förklara.

Jag säljer saker som väger flera kilo men den elektroniska enheten väger bara 100 g. Eftersom allt är i samma kartong ska även 5 kg metall vägas in. Trots det är en separat del som kunden själv monterar. Helt galet så nu startar jag nog bolag i utlandet och omvandlar det svenska bolaget till ett logistikföretag.

Tack för klargörandet!

Då vet vi alltså att hembyggare kan vara lugna, men det kan kosta mycket extra att låta nån bygga ihop datorn för den som inte vill bygga själv.

Men visst är det galet!

Permalänk

Ska inom kort beställa ett GTX 1080ti som inte är ett av de lättaste korten och blev lite orolig över denna kemikalieskatt, speciellt eftersom den skatten börjar gälla 201-07-01. Så fick lite panik.

Kollade runt på internet som inte direkt gav mig det svaret jag ville veta, om kemikalieskatten gäller grafikkort eller inte.

Men sedan hittade jag denna artikel som klargjorde allt

Tack för en bra förklaring

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB