Permalänk
Vägledare

Lätt överklockning = Dålig prestanda

Gjorde idag en simplare överklockning av min cpu, 4770K, genom att successivt höja multipliern till 42. Detta resulterade i att både Overwatch och GTA 5 blev vääääldigt långsamt :S Lång tid att ladda spelen och texturerna. Är absolut ingen expert på detta men vafan????
CPUn fungerade utan några som helst problem när jag stresstestade den och benchade och temperaturerna går aldrig över 70 men i spel får den spader. Provade även att höja volten med 0.010 och 0.020 men det gjorde ingen skillnad.
HJÄLP!!

Permalänk
Medlem

@Miikks: Övriga specs?

Visa signatur

Permalänk
Vägledare

@Vatsug1:
Moderkort: ASUS H81I-PLUS
GPU: Asus GTX 1070 Turbo
RAM: Kinsgston HyperX Beast
Kylare: Noctua NH U14 S
PSU: Något modulär Corsair-historia på 650W
och så en mekanisk hårddisk. Vad mer finns det att säga?!

Permalänk
Medlem

@Miikks: Nu undrar jag hur du har gjort? För är jag inte helt ute och cyklar går cäl det modekortet att klocka med?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatsug1:

@Miikks: Nu undrar jag hur du har gjort? För är jag inte helt ute och cyklar går cäl det modekortet att klocka med?

http://www.sweclockers.com/nyhet/17274-asus-och-gigabyte-lase...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@Miikks
Hmm. Frågan är ju om den får nog med ström eller är instabil. Billigare moderkort har fått överklockningsfunktion (som @ClintBeastwood) säger ovan, men det betyder inte att de kan mata en 4770k med allt den behöver. Dessa kort var ju tänkta för typ Pentium AE...

Tittar man på bilder på kortet så ser jag 4 pin CPU matning och vad... 4 faser? Det är lite klent för en OCad 4770k. Det kan dock gå, men man måste nog trixa med load line calibration, och få spänningen stabil först. (Och indirekt se vad den klarar av att mata)

Första frågan jag ställer är därför, vilken spänning kör den på? (Kolla både i BIOS, och med tex CPU-z)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@Miikks
Hmm. Frågan är ju om den får nog med ström eller är instabil. Billigare moderkort har fått överklockningsfunktion (som @ClintBeastwood) säger ovan, men det betyder inte att de kan mata en 4770k med allt den behöver. Dessa kort var ju tänkta för typ Pentium AE...

Tittar man på bilder på kortet så ser jag 4 pin CPU matning och vad... 4 faser? Det är lite klent för en OCad 4770k. Det kan dock gå, men man måste nog trixa med load line calibration, och få spänningen stabil först. (Och indirekt se vad den klarar av att mata)

Första frågan jag ställer är därför, vilken spänning kör den på? (Kolla både i BIOS, och med tex CPU-z)

Är ju lite konstigt att stresstest funkar men inte spel, det borde ju kräva ännu mer utav både moderkort och processor? Jag vet att mitt moderkort efter ett tag throttlar under stresstest men låter kärnorna jobba i 99% i spel t.ex. Man kanske inte kan jämföra moderkort och moderkort så och dessutom är det olika socklar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Är ju lite konstigt att stresstest funkar men inte spel, det borde ju kräva ännu mer utav både moderkort och processor? Jag vet att mitt moderkort efter ett tag throttlar under stresstest men låter kärnorna jobba i 99% i spel t.ex. Man kanske inte kan jämföra moderkort och moderkort så och dessutom är det olika socklar.

Faktiskt inte.

Av samtliga CPUer jag har överklockat så har de alltid varit stabila i 24+ timmars stesstest, men inte i vissa spel. Problemet är att om du kör 100% last, konstant, så är också spänningen relativt konstant och dippar inte.

Ett spel dock kan lasta 100%-10%-50%-50%-1%-100% osv... helt slumpmässigt. Och när detta sker så går spänningen bokstavligt talat som en jojo, upp och ner, och vid exakt "fel" tidpunkt, tex en 100%-1%-100% skifte, så blir spänningen för hög/låg och du kraschar. Normalt kompenserar man detta med load-line calibration, för att jämna ut lasten, men detta får man också vara försiktig med, då det kan skada CPUn (då den kommer få för hög spänning i vissa cykler). För hög spänning kan döda en CPU, snabbt.

Så tro det eller ej... spel är utan tvekan det bästa sättet att testa en överklock, när du väl konstaterat att den är stabil @ 100%. Så kan du pilla in det sista efter det, så har du en "100%" stabil CPU.

lagt till länk
Permalänk
Medlem

Som @Paddanx skriver så är spel rätt bra att testa med, jag själv har även märkt att youtube är utmärkt att använda för att testa om datorn är stabil vid en OC, sätt på musik och ha igång i bakgrunden sen starta ett spel.

Load line ska man försöka hålla i ca mitten och lite till av valen man har, på mitt asus kort har jag 1-9, jag behöver köra 6, sätter jag 5 så kan en stabil klock crasha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Faktiskt inte.

Av samtliga CPUer jag har överklockat så har de alltid varit stabila i 24+ timmars stesstest, men inte i vissa spel. Problemet är att om du kör 100% last, konstant, så är också spänningen relativt konstant och dippar inte.

Ett spel dock kan lasta 100%-10%-50%-50%-1%-100% osv... helt slumpmässigt. Och när detta sker så går spänningen bokstavligt talat som en jojo, upp och ner, och vid exakt "fel" tidpunkt, tex en 100%-1%-100% skifte, så blir spänningen för hög/låg och du kraschar. Normalt kompenserar man detta med load-line calibration, för att jämna ut lasten, men detta får man också vara försiktig med, då det kan skada CPUn (då den kommer få för hög spänning i vissa cykler). För hög spänning kan döda en CPU, snabbt.

Så tro det eller ej... spel är utan tvekan det bästa sättet att testa en överklock, när du väl konstaterat att den är stabil @ 100%. Så kan du pilla in det sista efter det, så har du en "100%" stabil CPU.

Skrivet av Exeo:

Som @Paddanx skriver så är spel rätt bra att testa med, jag själv har även märkt att youtube är utmärkt att använda för att testa om datorn är stabil vid en OC, sätt på musik och ha igång i bakgrunden sen starta ett spel.

Load line ska man försöka hålla i ca mitten och lite till av valen man har, på mitt asus kort har jag 1-9, jag behöver köra 6, sätter jag 5 så kan en stabil klock crasha

Fast nu har han inte problem med krascher utan att datorn blir segare.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Det känns som det är dåliga krav på stabilitet folk har om de enbart kör om de enbart stresstestar sin dator efter att de har valt att köra komponenterna utanför specifikationen.
Youtube och spel i all ära men de har ofta för vanliga användare dåliga loggar på vad som går fel, om det inträffar ett exceptionell så kan felhanteringen i spelet ta hand om detta utan att användaren på något sätt får veta detta.

Så jag ser det inte alls som konstigt att en instabil dator kan vara slöare än en lägre klockad stabil dator fast denna har lägre klock utan att användare får information om att datorn är instabil.

Mitt första råd är att 4770K är så snabb så snabb så en marginell överklock ger knappt något, annars är det att följa guider för överklock där det finns många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Fast nu har han inte problem med krascher utan att datorn blir segare.

Har du haft något program som kan övervaka klockhastighet igång samtidigt som du spelar? Tänkte så du kan se om den håller rätt klick vid spelande eller om den throttlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Fast nu har han inte problem med krascher utan att datorn blir segare.

Och instabil OC kan också orsaka detta.
Om ECC på CPUns cache tex måste korrigera saker, eller chipset:et inte riktigt orkar med och får lite överföringsfel, så kommer detta ske. Och en krasch är ett allvarligt fel, men även små fel tar prestanda. Det behöver inte vara CPUn dock, utan kan vara chipset. Men han har inte svarat på vad CPU spänningen är... så allt vi gör är att spekulera just nu.

Som sagt i mitt första post dock, så är detta moderkort inte designat för 4770k, utan för G3258 OC, även om det så klart kan designas för annat (det är just ström-lev i detta jag ser som klen, inte chipset). Det kan ju också vara så att Intel har lyckats stänga OCningen.

Permalänk
Vägledare
Skrivet av Paddanx:

@Miikks
Hmm. Frågan är ju om den får nog med ström eller är instabil. Billigare moderkort har fått överklockningsfunktion (som @ClintBeastwood) säger ovan, men det betyder inte att de kan mata en 4770k med allt den behöver. Dessa kort var ju tänkta för typ Pentium AE...

Tittar man på bilder på kortet så ser jag 4 pin CPU matning och vad... 4 faser? Det är lite klent för en OCad 4770k. Det kan dock gå, men man måste nog trixa med load line calibration, och få spänningen stabil först. (Och indirekt se vad den klarar av att mata)

Första frågan jag ställer är därför, vilken spänning kör den på? (Kolla både i BIOS, och med tex CPU-z)

Skrivet av anon159643:

Det känns som det är dåliga krav på stabilitet folk har om de enbart kör om de enbart stresstestar sin dator efter att de har valt att köra komponenterna utanför specifikationen.
Youtube och spel i all ära men de har ofta för vanliga användare dåliga loggar på vad som går fel, om det inträffar ett exceptionell så kan felhanteringen i spelet ta hand om detta utan att användaren på något sätt får veta detta.

Så jag ser det inte alls som konstigt att en instabil dator kan vara slöare än en lägre klockad stabil dator fast denna har lägre klock utan att användare får information om att datorn är instabil.

Mitt första råd är att 4770K är så snabb så snabb så en marginell överklock ger knappt något, annars är det att följa guider för överklock där det finns många.

Skrivet av PV52:

Har du haft något program som kan övervaka klockhastighet igång samtidigt som du spelar? Tänkte så du kan se om den håller rätt klick vid spelande eller om den throttlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det har jag. Med HW Monitor rättare sagt och visst gör den det.
Spänningen kommer upp i 1.194V när jag spelar, både innan jag ökade med 0.010 respektive 0.020 i bios.
Innan jag rörde volten i bios var den såklart inställd på Auto och då la den runt 1.05V. Det jag gjorde var att, precis som i guiden jag följde, ändra Auto till att man ändrar "offsetten". Denna ökade jag, som jag nämnde tidigare, först med 0.010 och sedan 0.020 eftersom jag misstänkte att processorn kanske inte fick tillräckligt med ström. Detta också efter guiden. Men detta ledde till att Overwatch blev helt ospelbart och texturer och modeller tog en halv match att ladda :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miikks:

Jo det har jag. Med HW Monitor rättare sagt och visst gör den det.
Spänningen kommer upp i 1.194V när jag spelar, både innan jag ökade med 0.010 respektive 0.020 i bios.
Innan jag rörde volten i bios var den såklart inställd på Auto och då la den runt 1.05V. Det jag gjorde var att, precis som i guiden jag följde, ändra Auto till att man ändrar "offsetten". Denna ökade jag, som jag nämnde tidigare, först med 0.010 och sedan 0.020 eftersom jag misstänkte att processorn kanske inte fick tillräckligt med ström. Detta också efter guiden. Men detta ledde till att Overwatch blev helt ospelbart och texturer och modeller tog en halv match att ladda :S

Kolla om du kan se hur pass varm VRM blir på ditt moderkort, även om man kanske går klocka med moderkortet är det inte särskilt lämpligt för det med CPU av högre TDP, kortet är inte designat för OC och knappt heller för CPU som tex 4770, 4790 även utan OC

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miikks:

Jo det har jag. Med HW Monitor rättare sagt och visst gör den det.
Spänningen kommer upp i 1.194V när jag spelar, både innan jag ökade med 0.010 respektive 0.020 i bios.
Innan jag rörde volten i bios var den såklart inställd på Auto och då la den runt 1.05V. Det jag gjorde var att, precis som i guiden jag följde, ändra Auto till att man ändrar "offsetten". Denna ökade jag, som jag nämnde tidigare, först med 0.010 och sedan 0.020 eftersom jag misstänkte att processorn kanske inte fick tillräckligt med ström. Detta också efter guiden. Men detta ledde till att Overwatch blev helt ospelbart och texturer och modeller tog en halv match att ladda :S

Okej. Så låt oss se om det är spänningen då.
Ställ tillbaka din CPU till stock hastighet, dvs 3,5Ghz, med turbo till 3,9.
Sen kolla vilken spänning som den är inställd på och öka den. Du kan gå hela vägen till 1,2V iaf, utan fara, men gör det i flera steg (typ 0.05v blir nog bra att börja med iaf), och se ungefär var det blir sämre. (Räcker med ett enkelt CPU benchmark ofta). Notera vilken spänning det börjar bli sämre, och sen var den är totalt oanvändbart.

När du vet ungefär var, testa sen mitt emellan när det blev sämre och där det fungerade bra, och dela upp det 0,05 steget ytterligare, till typ 0.01 steg. Den högsta nivån där som fortfarande fungerar bra, är var vi kan sikta på.

Tanke här är att ta bort frekvensen ur ekvationen, och se om ren ökning av spänningen orsakar problemen. 4770k kan vara rätt törstig, och mellan 1.05v och 1.2v är där en hel del skillnad i förbrukning. Men om vi kan hitta hur mycket du kan kräma ur moderkortet så borde vi kunna hitta vad vi kan OCa på det.

PS. Tänk på att hålla koll på temperaturen, för om kylningen inte räcker, så kan det sticka iväg, fort.

Noterade en sak till.
Kolla upp vilket nätaggregat det är, och hur gammalt det är. För billiga Corsair (CX tex) aggregat är inte direkt kända för stabil och bra spänning när de blir gamla.

Skrivet av ggustavsson:

Kolla om du kan se hur pass varm VRM blir på ditt moderkort, även om man kanske går klocka med moderkortet är det inte särskilt lämpligt för det med CPU av högre TDP, kortet är inte designat för OC och knappt heller för CPU som tex 4770, 4790 även utan OC

Bra tänkt.
Det kan mycket väl vara en orsak till att den throttlar.

Permalänk
Medlem

När du stresstesta processorn, belastade du GPUn då också?
Kan vara problem för moderkortet att mata så mycket ström till både CPU och GPU.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Fast nu har han inte problem med krascher utan att datorn blir segare.

Nä det vet jag, men det var även en fortsättning på vad paddan skrev, och sen en överklockning som inte är stabil kan ge väldigt märkliga ting. Annat som jag märkt när jag har överklockat och datorn inte varit stabil så har vissa program inte velat starta medans andra gått hur bra som helst, och just för han så som hans överklockning är så kan det vara så att den blir segare men ändå stabil nog för att håla datorn och spelen igång

Permalänk
Medlem

Jag hade aldrig läst tidigare om att prestandan kunde bli sämre med en ostabil överklock, har endast sett om blåskärmar och så. Lärt sig något nytt idag också.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Vägledare

@Paddanx: Ok. Ska kolla på det när jag kommer hem. Och förresten så är mitt nätaggregat ett Cooler Master GM 650W. Blandade ihop det med min andra dator. Resten av specsen är dock rätt

@Rydisen: Först så blev det bara CPUn och sen körde jag Fire Strike ett par gånger, vilket jag förstår belastar både CPUn och GPUn. Kanske finns bättre program för det ändamålet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

När du stresstesta processorn, belastade du GPUn då också?
Kan vara problem för moderkortet att mata så mycket ström till både CPU och GPU.

Det borde inte vara problem med moderkortet. CPUn har ju egen matning via sin 12V 4 pin, och PCI-E ska bara lasta 75W via 12V ATX kontakten. Resten får den ju via direkt PCI-E kontakter.

Så om det är ett problem med samtidig last (vilket du dock har helt rätt att det kan vara), så är det mer troligt att PSUn är problemet.

Skrivet av Miikks:

@Paddanx: Ok. Ska kolla på det när jag kommer hem. Och förresten så är mitt nätaggregat ett Cooler Master GM 650W. Blandade ihop det med min andra dator. Resten av specsen är dock rätt

@Rydisen: Först så blev det bara CPUn och sen körde jag Fire Strike ett par gånger, vilket jag förstår belastar både CPUn och GPUn. Kanske finns bättre program för det ändamålet?

Stackare... måste varit långt hemifrån

OCCT är ett (för privat bruk) gratis program kit som är rätt bra att OCa testa och felsöka med. Det kan köra "PSU" test och därmed lasta både CPU och GPU, samt det för loggar över spänningar (tex CPU kärnan), så man kan se lite mer hur det påverkas. Detta är rätt bra för pot felsökning av instabila spänningar.
Nackdelen är att om man kör 100%-- 100% så ser man inte alla problem, men den har inbyggd vilo-test och cykler, så det går att göra relativt bra test scenario med lite pilleri.