Permalänk
Medlem

i5-760 Underligt

Har nåt jag inte förstår. Ny på klockning.
Har som sagt en i5-760 som jag klockat upp till 3,6ghz utan problem.
Varför höjs mina dram från 1600 till 1720 per automatik när jag höjer bclk.
Stegar jag bclk så följer dram freq efter.
Så när jag ska klocka mer så blire bluescreen. Har kräm och core ligger på 32grader vid 3,6ghz.

Tacksam för svar . Vill mot magiska gränsen 4ghz

Permalänk
Medlem

För att bclk är basklocken och den på verkar saker kring den som minnen och även pcie in jag inte har fel. Går det inte att klicka med multipeln på de gamla cpuerna?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Hedersmedlem

Bclk styr ju allt möjligt i datorn, inklusive minnena i generationerna innan Skylake. Nu vet jag inte om det är något speciellt med din generations processor men normalt kan det väl leda till instabilitet att ändra bclk för mycket. Du ska ju använda multipliceraren för att överklocka.

Sen 32 grader är ju uppenbarligen vid idle vilket är helt ointressant i detta sammanhang. Du måste kolla temperaturen när du stressar processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jo jag har stressat den och kommer upp i ca 45-50grader. Köpte en noctua d14 och installerade.
Gjorde ju sitt. Ja men just ja. Kan ju dra ner multipern och öka frekvensen ist för att komma nära.

Permalänk

Jag kör också med en äldre Lynnfield där multiplier är låst så du gör helt rätt i att överklocka med BCLK. Däremot får du tänka på att sänka din Memory Multiplier när du höjer BCLK så att ditt RAM inte går över sin maxfrekvens.

Visa signatur

| 5820K @ 4Ghz | Asus Strix X99 | KFA2 1080 EXOC | HyperX 16GB | Asus Xonar U7 | RM750x | Fractal Design Define S | custom loop 420+280 |

Permalänk
Medlem

Undra om jag som novis ska ge mig vid 3.6ghz och inte mecka nå mer
Minnena går i 1720mhz fast dom är 1600. Borde va lugnt?

Permalänk
Skrivet av frozmoh:

Undra om jag som novis ska ge mig vid 3.6ghz och inte mecka nå mer
Minnena går i 1720mhz fast dom är 1600. Borde va lugnt?

För att vara på den säkra sidan kan du köra memtest.

Jag har lekt runt med både i5-750 och i7-870 så har viss erfarenhet av att överklocka CPUer som din. Om du vill ha hjälp med OC kan du dra iväg ett PM så kanske vi tillsammans kan skrämma upp den till 4Ghz

Visa signatur

| 5820K @ 4Ghz | Asus Strix X99 | KFA2 1080 EXOC | HyperX 16GB | Asus Xonar U7 | RM750x | Fractal Design Define S | custom loop 420+280 |

Permalänk

Kul att läsa. Lynnfield processorerna är underbara att överklocka. Har lekt runt lite med en i5 750 tillsammans med ett enklare P7H55-M PRO moderkort. Höjde CPU Ration till högsta + BLCK frekvensen i BIOS. Efter mycket om och men så nöjde jag mig med en stabil klock på endast 3,2 GHz med behagliga temperaturer kring 60 (61, 61, 57, 61) grader i 30 minuters hårt belastat stresstest som resultat. Då är vCore endast på 1.208v. Går ju givetvis att dra upp ännu högre men då med högre temperaturer som resultat. Jag använder endast en Be Quiet Pure Rock som processorkylning men tycker den gör sitt jobb mycket bra.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått upp den till 3,78ghz med 180blck 21 multi. vcore på 1.3. Flyter på bra. Dock så äre nå skumt att mina dram freq följer min blck men jag förstår mig inte på de riktigt. dragit ner dom så dom ligger på cs 1492mhz ist för 1600mhz.
Ska jag få de på 1600 får jag dra ner multiplern . Vad gör multiplern? Spelar 21 eller 18 någon roll?
Kört intel burn test och full load ligger cpu på ca 50 grader. Kylare noctua d14

Permalänk

@frozmoh: Grattis! Det där låter ju riktigt bra. IBT bränner på bra. Pressar processorn till över 100%. Men med din kylare så är det ju lugnt. Kanske hög vCore men det är antagligen vad som krävs för att stressa upp den i 3.78 GHz. Angående multiplern så lägger den väl på extra klös. 21 är det högsta du kan ställa in tror jag i alla fall. Beror ju iofs på vilket moderkort som du har. Som du märkt när du ökar BLCK så höjs också minneslatensen.. Och andra komponenter i datorn belastas också desto mer. Så det gäller att hålla koll på det där och speciellt så man inte kör över kapaciteten/max frekensen mot de minnena som man använder sig utav. Men det märker man ju relativt fort genom att det helt enkelt inte fungerar och blir en ostabil överklockning eller att inte datorn ens bootar upp.

Skrivet av PsychoPutte:

Jag kör också med en äldre Lynnfield där multiplier är låst så du gör helt rätt i att överklocka med BCLK. Däremot får du tänka på att sänka din Memory Multiplier när du höjer BCLK så att ditt RAM inte går över sin maxfrekvens.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av frozmoh:

Nu har jag fått upp den till 3,78ghz med 180blck 21 multi. vcore på 1.3. Flyter på bra. Dock så äre nå skumt att mina dram freq följer min blck men jag förstår mig inte på de riktigt. dragit ner dom så dom ligger på cs 1492mhz ist för 1600mhz.
Ska jag få de på 1600 får jag dra ner multiplern . Vad gör multiplern? Spelar 21 eller 18 någon roll?
Kört intel burn test och full load ligger cpu på ca 50 grader. Kylare noctua d14

"Multipel" multiplicerat med bclk = din frekvens
Jag hade en i5 750k (upplåst Multipel) tidigare och körde 20 * 195 dvs = 3,9 GHz.

Du kör ju nu 21 * 180 = 3,78 GHz

Det är inte alls konstigt att dina minnen påverkas av bclk. Den styr hastigheten på alla bussar och minnen. Vilket väldigt lätt kan göra systemet ostabilt. Det är därför man rekommenderar att i mesta möjliga mån överklocka med hjälp av Multipel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Permalänk
Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU