Permalänk
Medlem

Effective & Cool Office!

Hejsan! Följ med mig på en tokig entusiasts äventyr!

Ett problem för många entusiaster är att deras utrustning drar mycket ström och därför värmer upp utrymmet dom befinner sig i, samtidigt som kylare och fläktar tenderar att låta mycket. Både datorchassi och rummet man spelar eller arbetar i kan bli väldigt varmt, speciellt under sommarhalvåret!

Öppet fönster eller AC har varit ett sätt att tackla problemet. Andra har försökt minska sin förbrukning till bekostnad av lägre prestanda.

Jag har sedan tidigare experimenterat med en extern vattenkyld lösning där en enorm husradiator stått i fokus. Där uppnådde jag otroligt låga vattentemperaturer och helt passivt kyld loop utan några fläktar. För att se hur detta vansinne började se här.

Husradiatorbygge till prestanda PC

Lian-Li PC-O7s med extern vattenkylning

Jag har länge velat göra en makeover på mitt kontor och nu passade jag på att förverkliga min tanke om ett effektivt, tyst och kallt rum.

Jag hade redan löst problemen med ljud och datortemperaturer med den stora radiatorn. Tyvärr befann sig radiatorn i samma rum så all värme fördes ändå in i atmosfären där jag befann mig.

Pga mitt nya kontors placering i mitt hus kunde jag montera radiator i ett annat rum.
Det kom att bli groventrén eftersom den skymmande radiatorn inte är så vacker och tar upp rätt mycket plats. Samt är luften något kallare i den delen av huset och lätt kunde dra nytta av den extra värmen.

För att kunna skapa det nya utrymmet till kontoret så blev jag tvungen att dela av ett tidigare rum och skapa en hall till groventrén. Passade på att montera en skjutdörr då en svängdörr tar upp mer utrymme efter som dörren måste kunna svänga ut i hallen eller in i rummet.

Besök galleriet här

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Tjena! snyggt jobbat!

Jag har en varning dock
LinusTechTips byggde en "Whole room cooling" vilket liknar din lösning med ett element som radioator. efter ett års användning eller liknande så hade nästan alla datorer i deras loop satt igen sig i vattenblocken pga bakterie bildningar och koppar i vattnet. Vet inte om det kommer hända för dig eftersom det är en mycket mindre loop men det kan vara bra att tänka på antar jag

Cheers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrixon:

Tjena! snyggt jobbat!

Jag har en varning dock
LinusTechTips byggde en "Whole room cooling" vilket liknar din lösning med ett element som radioator. efter ett års användning eller liknande så hade nästan alla datorer i deras loop satt igen sig i vattenblocken pga bakterie bildningar och koppar i vattnet. Vet inte om det kommer hända för dig eftersom det är en mycket mindre loop men det kan vara bra att tänka på antar jag

Cheers

Tror roten till Linus problem med alger var en på tok för lite tillsatser i vattnet. Var riktigt äckligt när dom rengjorde det där systemet!

Jag hade också alger först och det tog någon månad bara. Jag hade använt batterivatten som jag mixade med 3-4L färdigblandad vätska. Var riktigt drygt att behöva rensa blocken!

Då bestämde jag mig att testa något tok säkert som fungerat i över 50år i olika kylsystem, Glykol + Vatten!
Kör en 1/3 Blå Glykol nu och har inte sett ett enda tecken på alger. Har inte sett ett enda tecken på korrosion i systemet heller så det är skönt.

Då är ändå radiatorn stålplåt, anslutningarna mässing och blocken koppar samma som rören.

Såhär såg vattnet ut när jag fick alger

Nya blandningen! Från vänster
Rent vatten - Alger sörjan - 30% - 50% - 100% glykol

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Hur stor är pumpen för det där?

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Skrivet av Lappa:

Hur stor är pumpen för det där?

en d5a har jag för mig att han använde )

Visa signatur

CPU I7 5820k @ 4.63 GHz GPU Gigabyte G1 gaming 980 ti RAM 32 GB @3000MHz MOBO msi x99a sli plus SSD 2 TB SSD HDD 3 TB HDD PSU 850w Evga G2 CASE InWin S-frame black n' gold

Gratis frakt på Inet: http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lappa:

Hur stor är pumpen för det där?

Skrivet av JacobsDator:

en d5a har jag för mig att han använde )

Det stämmer!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk

Hej, riktigt snyggt & smart bygge.
Awesome 5/5!
PS: Vad har du fått tag på den där snygga lampan?

Visa signatur

Intel i9 9900K | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG STRIX Z390-H GAMING | Corsair Force MP600 1TB | 2tb Samsung 870 Evo | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Trident | ASUS GeForce RTX 2080 SUPER 8GB ROG STRIX | Seasonic 1000W Platinum | Asus RoG PG279Q 165hz | Vortex P0K3R RGB mx-brown | DT770 Pro 250Ω | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser Game Zero |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skywa1ker:

Hej, riktigt snyggt & smart bygge.
Awesome 5/5!
PS: Vad har du fått tag på den där snygga lampan?

Tack! Ikea

Skickades från m.sweclockers.com

Ikea lampa

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Tack! Ikea

Skickades från m.sweclockers.com

Ikea lampa

finns dom i olika färger må tro? svag för blå =D

Visa signatur

Intel i9 9900K | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG STRIX Z390-H GAMING | Corsair Force MP600 1TB | 2tb Samsung 870 Evo | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Trident | ASUS GeForce RTX 2080 SUPER 8GB ROG STRIX | Seasonic 1000W Platinum | Asus RoG PG279Q 165hz | Vortex P0K3R RGB mx-brown | DT770 Pro 250Ω | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser Game Zero |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skywa1ker:

finns dom i olika färger må tro? svag för blå =D

Klicka på länken i mitt förra meddelande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Klicka på länken i mitt förra meddelande.

Skickades från m.sweclockers.com

Aah okej! Jag vet inte om dom har blå. Du får ringa in och fråga.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Snyggt och roligt bygge
Har själv ett par skjutdörrar i min lägenhet (bl.a. till datorrummet) och det är jäkligt smidigt.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk

Snyggt!
Är det samma lampa som du flyttar vid varje foto eller köpte du 8 st?

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Medlem

Stiligt det blev, fullpott

Är det Ikea bord det kommer ifrån eller?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shooto Great:

Snyggt!
Är det samma lampa som du flyttar vid varje foto eller köpte du 8 st?

Flyttar för att våra telefonkameror inte gillar motljus

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

Stiligt det blev, fullpott

Är det Ikea bord det kommer ifrån eller?

Jajjamän! Fick klyva ner den mittersta biten mellan hörnskivorna för att det skulle bli rätt dimension. Benen monterade jag över skarven mellan bordsskivorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Vilka skivor är det? Och gick det fint att kapa? Funderar på en liknande lösning till mig och sambon!

Riktigt fint byggt btw!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#1 Antec P280 + Chieftec Nitro 750W PSU, Intel Core I7 2600k @4.8GHz 24/7, Asus P8Z68 Deluxe/Gen3, 16Gb Corsair Vengeance, PowerColor Radeon R9 280X TurboDuo OC @ 1120/1570 , Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av raws89:

Vilka skivor är det? Och gick det fint att kapa? Funderar på en liknande lösning till mig och sambon!

Riktigt fint byggt btw!

Skickades från m.sweclockers.com

Ikea. Jo men då har jag tillgång till sänksåg. Den underlättar verkligen om man ska göra långa raka kap.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Ikea. Jo men då har jag tillgång till sänksåg. Den underlättar verkligen om man ska göra långa raka kap.

Tur man har en nyköpt sådan då!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#1 Antec P280 + Chieftec Nitro 750W PSU, Intel Core I7 2600k @4.8GHz 24/7, Asus P8Z68 Deluxe/Gen3, 16Gb Corsair Vengeance, PowerColor Radeon R9 280X TurboDuo OC @ 1120/1570 , Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av raws89:

Tur man har en nyköpt sådan då!

Skickades från m.sweclockers.com

Amen dåså då äre ju lugnt!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Uppdaterat med lite akustikskivor och ljudabsorberande gardiner

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd

Snyggt!
Detta var intressant!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Snyggt!
Detta var intressant!

Skrivet av Mizzarrogh:

Snyggt!
Detta var intressant!

Tack!

Ja jag har hitintills inte sett någon göra ett liknande bygge. Linustechtips gjorde ju en jätte "hus" kylningssystem men han gjorde en del fel som förstörde projektets potential.

1: Han körde serie loop genom alla datorer Pump>PC>PC>PC>PC>Radiator>Resevorar och tillbaka.
Det skapade väldigt högt och onödigt tryck i systemet, det blir trögare och vattnet vid sista datorn är något varmare än dem andra.
2: Alldeles för lite kylmedel "glykol" vilket gjorde att han fick alger i hela systemet.
3: Han använde traditionella PC radiatorer i serie utomhus. Blir det minus får han stora problem.

Med min modell "parallell" kunde varje PC ha en egen pump om man fortfarande ville ha systemet i serie. Skulle dock köra en enskild loop till reservoaren och radiatorn då det minskar trycket och systemet inte blir beroende av varandra. Skulle ett system kopplas ur eller stanna så påverkar det inte någon annan dator.

Lite likt hur man drar vattnet till radiatorer idag. 2 rörs system istället för 1 rör som man hade förr.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd

Jo, jag funderade också i samma banor på ett annat forum för länge sedan, men min idé totalsågades där, kul att du bevisade att detta faktiskt fungerar om man gör det korrekt.

Linus video är intressant, men håller med om att man kan förbättra en del på det.
(Var det inte någon här som drog slangarna till toatanken BTW... )

Glykol borde ju dessutom göra det relativt frostsäkert om man skulle vilja ha en utomhusdel som komplement...

Blev faktiskt väldigt sugen på att göra någonting liknande nu, har också samma problem med överhettat arbetsrum man ojämnt fördelad värme i en del andra rum.
Nu har jag också ett hus jag kan laborera med på ett annat vis än jag kunde i lägenheten.

Funderade först på att lägga ihop det med en värmeväxlare, men detta var ju betydligt enklare, misstänker att jag överarbetade mina gamla planer...

Blev bra med skjutdörren förresten.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jo, jag funderade också i samma banor på ett annat forum för länge sedan, men min idé totalsågades där, kul att du bevisade att detta faktiskt fungerar om man gör det korrekt.

Linus video är intressant, men håller med om att man kan förbättra en del på det.
(Var det inte någon här som drog slangarna till toatanken BTW... )

Glykol borde ju dessutom göra det relativt frostsäkert om man skulle vilja ha en utomhusdel som komplement...

Blev faktiskt väldigt sugen på att göra någonting liknande nu, har också samma problem med överhettat arbetsrum man ojämnt fördelad värme i en del andra rum.
Nu har jag också ett hus jag kan laborera med på ett annat vis än jag kunde i lägenheten.

Funderade först på att lägga ihop det med en värmeväxlare, men detta var ju betydligt enklare, misstänker att jag överarbetade mina gamla planer...

Blev bra med skjutdörren förresten.

Allt snack om att glokyl kan skada komponenter i loopen är snack bara för det finns olika sorters glykol. Nästan alla closed loops från corsair,nzxt osv har alla glykol i sig. Framförallt för att klara av att transporteras i kalla containrar, flyg och lastbilar genom kalla klimat.

Med blå etylen glykol så har alla mina akryldetaljer och PETG rör hållit fint. Ingen sprickbildning. Då är det en 1/3 Glykol i loopen.
Funderade länge på att köra värmeväxlare med mitt bergvärmeborrhål då det vattnet har en temp mellan 2-6c hela året även kallaste vintermånaderna. Dock hade jag blivit tvungen att isolera alla rör och även grafikkorten för att undvika kondens.

Propylen "Alkohol baserad glykol"

http://msdssearch.dow.com/PublishedLiteratureDOWCOM/dh_0032/0...

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd

Intressant, jag har också länge antagit att det borde vara så då jag inte heller kunnat se någon teknisk koppling till detdär.
Då verkar det som att detdär är en myt som bygger på ett tekniskt missförstånd.

Tyckte detta var så knäppt i början så att man var tvungen att kolla in vad det var, men det visade sig att vi haft rätt hela tiden.
Krävs en äkta Norrlänning för att våga ta stegat och ta reda på fakta i realiteten, heller hur...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Permalänk
Medlem

Snyggt Vilka skrivbord är det du har använt dig av?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Intressant, jag har också länge antagit att det borde vara så då jag inte heller kunnat se någon teknisk koppling till detdär.
Då verkar det som att detdär är en myt som bygger på ett tekniskt missförstånd.

Tyckte detta var så knäppt i början så att man var tvungen att kolla in vad det var, men det visade sig att vi haft rätt hela tiden.
Krävs en äkta Norrlänning för att våga ta stegat och ta reda på fakta i realiteten, heller hur...

Hahaha ja eller så är norrlänningar lite galnare bara!

Skrivet av tcntad:

Tack!

Skrivet av KulanZ:

Snyggt Vilka skrivbord är det du har använt dig av?

IKEA's linnmon system. Sen har jag klyvt in biten i mitten för att det ska passa rummet bredd perfekt.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks