Permalänk
Medlem

Redigeringsprogram på MAC?

Hejsan,

Jag ska med stor sannolikethet köpa en MacBook Pro 13" (retina-skärm). Jag har aldrig använt en Apple-dator förut, utan endast använt Windows på min stationära dator. För ett tag sedan köpte jag ett redigeringsprogram vid namn "Movie Studio Platinum 13". Jag tänkte höra ifall det även funkar på en Apple-dator? Kikade lite på deras hemsida och det står det såhär: Microsoft® Windows 7, Windows 8, Windows 8.1, or Windows 10 (Windows 8 or later with a touchscreen required for touchscreen editing)

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Verkar ju inte så, men jag vet inte mer än dig. Använd Final Cut Pro på Mac, det är optimerat och renderingstiderna är helt överlägsna tex Premiere.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Verkar ju inte så, men jag vet inte mer än dig. Använd Final Cut Pro på Mac, det är optimerat och renderingstiderna är helt överlägsna tex Premiere.

Alright, är det något som kostar? Hur ställer sig Final Cut Pro jämfört med mitt program? Går det att renda i 1080P 60 FPS tex?

Permalänk
Inaktiv

Davinci resolve är helt gratis

Permalänk
Medlem

Final cut pro är anledningen varför många väljer att köpa Mac. Det kostar $299 men du kan dra ner en trial. Jag skulle rekommendera att du ger det en chans.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Apple gör lättanvända datorer, men du verkar inte riktigt veta varför du ska ha en.
Börja med vilken miljö du vill arbeta i, när du vet det väljer du dator

Permalänk
Medlem

Beroende på dina behov kanske iMovie duger?
Det får du med datorn.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjorn96:

Alright, är det något som kostar? Hur ställer sig Final Cut Pro jämfört med mitt program? Går det att renda i 1080P 60 FPS tex?

Naturligtvis!

Permalänk
SpelClockers

Som någon annan har nämt prova Resolve görs av samma förtaga som gör blackmagic kamernorna. Det är grattis. och ska funka till Mac os

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjorn96:

Hejsan,

Jag ska med stor sannolikhet köpa en MacBook Pro 13" (retina-skärm). Jag har aldrig använt en Apple-dator förut, utan endast använt Windows på min stationära dator. För ett tag sedan köpte jag ett redigeringsprogram vid namn "Movie Studio Platinum 13". Jag tänkte höra ifall det även funkar på en Apple-dator? Kikade lite på deras hemsida och det står det såhär: Microsoft® Windows 7, Windows 8, Windows 8.1, or Windows 10 (Windows 8 or later with a touchscreen required for touchscreen editing)

Tack på förhand

Vad är det för film du vill skapa? Hur långt har du kommit när det kommer till att redigera film?
Behöver du bara klippa sekvenser och lägga till musik/text eller mer avancerat än så?

De alternativen som jag skulle rekommendera att du kollar på är dessa:

iMovie -160kr - Räcker detta för det du vill åstakomma?
Davinci Resolve Lite -Gratis - Ganska bökigt om du är ny inom film. Grymt program dock när det kommer till färgbehandlig. Bökigare när det kommer till redigering.
Premiere Pro - Månadspremie - Grymt redigeringsprogram som har allt du behöver. Har även väldigt bra integration med resterande av Adobe's Suite.
Final Cut - 3200 - Även här ett fantastiskt redigeringsprogram som har allt du kan tänka dig. Ett enligt mig lättare och mer intuitivt gränsnitt.

Lär du dig något av programmen så kommer du kunna migrera till ett av de andra relativt snabbt. Du lär dig att redigera film, verktygen är densamma men används på olika sätt.

En Mac behöver du nödvändigt vis inte för detta, men kan rekommendera en i vilket fall som helst.
Vänta dock tills efter 27/10 dock, då kommer Apple har sin Keynote och lanserar deras nya macbooks.