Hur ska jag göra för att byta ut min trasiga disk?

Permalänk
Medlem

Hur ska jag göra för att byta ut min trasiga disk?

Jag skulle behöva lite råd.

Mitt system:
Stationär PC med Windows 10
En 128 GB SSD disk (C:) med operativ och alla program
En 1 TB mekanisk disk (E:) där jag har alla dokument, bilder etc.

Den stora disken är gammal (jag vet inte hur många år, kanske 5-6). Den har börjat låta mer och mer. Jag är rädd att den ska gå sönder helt så jag har köpt en ny med samma storlek. Den nya har 5-års garanti vilket den gamla inte har.

Min fundering är hur jag nu bäst flyttar över allt på E: till den nya disken. Det är viktigt att jag inte "tappar bort" någon fil. Jag kan koppla in fler diskar i datorn. Jag kan köpa köpa vad som nu behövs för att genomföra operationen.

Tacksam för tips!

Permalänk
Medlem

bara att koppla in den nya disken sen formatera den efter de bara att kopiera över all viktig från den gamla

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

bara att koppla in den nya disken sen formatera den efter de bara att kopiera över all viktig från den gamla

Precis så, om du 'tappar bort' en fil med denna metoden så var det för att filen var skadad/korrupt sedan tidigare. Bara att köra!

Permalänk
Medlem

Tänk på att skaffa någon slags backup också. En hårddisk kan crasha när som helst och då är det för sent och all din data är borta.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Jag har en följdfråga: Om jag kopplar in den nya disken får den en ny bokstav (säg att det blir K:). Den gamla disken heter E:

Som det är nu så "pekar" ju operativet på C: mot Libraries (alla filer) som ligger på E:

Så om jag tar bort den gamla disken så kommer operativet att peka på en disk som inte finns (E:) och kommer inte att "se" den nya (K:).

Eller vad händer egentligen?

P.S. Jag har bra koll på backup = inte ett problem.

Permalänk
Medlem

Du kan i efterhand byta enhetsbokstav från diskhanteraren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

@weedogt: Edit Läste inte nog bra...