Permalänk
Medlem

Nas-rekommendationer

Hej,

Tänkte fråga er lite mer kunniga i området om rekommendationer.

Är ute efter en mindre NAS-server lösning, och har tittat på:

  • Synlogoy DS216j

  • Asustor AS-1002T

  • Zyxel NAS326

Men har ingen erfarenhet av dessa, eller liknande produkter.

Vilken av dessa skulle ni rekommendera?
Är de alla starka nog att köra diverse headless klienter (t ex torrent, media, backup-sync)?

Tack på förhand för input.

Permalänk
Medlem

Kört både Synology och Asustor och har varit mycket nöjd med dem båda, det handlar dock inte om någon av modellerna du kikar på.

Permalänk
Medlem

Har det handlat om helt annan prisklass eller något du fortf skulle rekommendera över de 2 jag nämnt?

Permalänk
Medlem

Kör själv en synology 414j som klarar av de saker du nämner. Jag känner dock personligen att jag gärna hade lagt lite mer pengar på en lite snabbare NAS och framförallt med mer ramminne än 512MB (vilket det även verkar vara i 216j). Utöver detta tycker jag att det finns stora möjligheter att konfigurerar och helt klart var ett bra val som första insteg i server världen

Permalänk
Medlem
Skrivet av R4:

Kör själv en synology 414j som klarar av de saker du nämner. Jag känner dock personligen att jag gärna hade lagt lite mer pengar på en lite snabbare NAS och framförallt med mer ramminne än 512MB (vilket det även verkar vara i 216j). Utöver detta tycker jag att det finns stora möjligheter att konfigurerar och helt klart var ett bra val som första insteg i server världen

Vad är det som gjort att du känner att minnet ej räckt till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drumloop:

Hej,

Tänkte fråga er lite mer kunniga i området om rekommendationer.

Är ute efter en mindre NAS-server lösning, och har tittat på:

  • Synlogoy DS216j

  • Asustor AS-1002T

  • Zyxel NAS326

Men har ingen erfarenhet av dessa, eller liknande produkter.

Vilken av dessa skulle ni rekommendera?
Är de alla starka nog att köra diverse headless klienter (t ex torrent, media, backup-sync)?

Tack på förhand för input.

Är det någon orsak till att du just kollat dem?

Visa signatur

.

Permalänk

Har själv en Synology DS216j.
Funkar prima. Använder min mest för att media uppspelning på raspberry pi.
Men den har en hel del applikationer för synk osv.

Kan bara rekommendera.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k delid @ 4.8ghz | Noctua NH-D15
ASUS Maximus Hero X | Corsair 32gb 3000Mhz | EVGA GTX 1080ti SC Black Edition
NAS: Ryzen 3 3200g | Asus Prime X370 Pro | Kingston 8gb ECC | 4x4tb WD Red

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden då jag inte kände att det är någon nytta att skapa en ny.
Jag är helt ny på NAS så behöver hjälp.

Jag är ute efter en NAS med 2 eller 4 HDD platser.
Jag har kikat på Synology DS216play eller DS 416play då jag vill ha det som videospelare i första hand och backup i andra.

Diskar har jag kollat på antingen WD red 4 TB intellipower. 2 stycken sådana till att börja med om jag kör en 416play.

Krav är, strömma full HD och (gärna 4K) i framtiden till PC samt chromecast/smartTV osv.
Jag tror Synology har egen mjukvara som liknar Plex så det är inget krav men önskvärt (plex verkar inte fungera så bra på NAS oavsett).
Kunna göra ytterligare en backup på viktiga filer såsom bilder och dylikt (kör idag dropbox och lokalt).

Går det att köra torrents på NASen så vore det önskvärt, typ som Utorrent eller dylikt. (privatkopiering och lagliga torrents såklart).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Är det någon orsak till att du just kollat dem?

Ingen egentligen anledning till att det blev just dessa. Prisklassen är fortf ok och de alla hade en throughput på 100mb+.
Har du andra du tycker jag bör kolla på som inte är mycket dyrare får du gärna säga till.

Skrivet av grovsnusarn:

Har själv en Synology DS216j.
Funkar prima. Använder min mest för att media uppspelning på raspberry pi.
Men den har en hel del applikationer för synk osv.

Kan bara rekommendera.

Skönt att höra att du är nöjd

Permalänk
Medlem

Ibland när flera schemalagada processer råkar överlappa blir NAS:en fruktansvärt seg (på grund av brist på ramminne), det samma gäller då flera mer minnesintensiva procersser startas samtidigt. Det händer inte så ofta, men i större och större utsträckning då man dels kör mer processer, men även då processerna blir mer krävande. Jag hade därmed om jag köpte nu kollat efter mer RAM än 512MB

Skrivet av drumloop:

Vad är det som gjort att du känner att minnet ej räckt till?

Permalänk
Medlem

En HP Microserver skulle kanske passa? Bra mycket mer prestanda än dedikerade NAS-enheter i samma prisklass, och kan byggas ut med upp till 16GB minne. Tråkigt nog har det inte kommit någon ny version på ett bra tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R4:

Ibland när flera schemalagada processer råkar överlappa blir NAS:en fruktansvärt seg (på grund av brist på ramminne), det samma gäller då flera mer minnesintensiva procersser startas samtidigt. Det händer inte så ofta, men i större och större utsträckning då man dels kör mer processer, men även då processerna blir mer krävande. Jag hade därmed om jag köpte nu kollat efter mer RAM än 512MB

Så typ QNAP TS-251 eller Asustor AS-3102T? Känns som mycket pengar när det inte ingår diskar ^^;

Permalänk
Avstängd

@Sh4d0wfi3nd @drumloop: Kolla istället på en AsusTor AS-202TE både prisvärt och klart mer kraftfull än Synology NAS:en.

@Sh4d0wfi3nd: Ska du ha ett stort mediabibliotek blir nästan 2st 4TB diskar i mina laget, speciellt om du kör på x264. Plex media server fungerar väldigt bra på min NAS, detsamma kan inte sägas om Synology Media Station.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Blev en DS216j tillslut. Tack för alla förslag ändå. Kände att det kanske var bättre för mig att satsa pengarna på bra diskar istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drumloop:

Blev en DS216j tillslut. Tack för alla förslag ändå. Kände att det kanske var bättre för mig att satsa pengarna på bra diskar istället.

Nu när det blev en synology så kan jag tipsa om https://synocommunity.com/ för lite fler applicationer till NAS:en. Mycket nöje