Permalänk
Medlem

Ny skoldator

Hej!
Jag har precis börjat plugga på högskola o tänkte införskaffa mig en ny bärbar dator till mitt pluggande, men jag har noll koll på vad jag ska köpa för något. Tänkte att den ska va smidig o relativ lätt att bära med sig, bra batteritid så man slipper ladda under tiden man är i skolan, den ska klara 3-5 år och vara hyfsat snabb.
Jag ska använda datorn till Word, programmering, surfing o eventuellt glo film.
Mac eller inte? Känns kanske lite dyr för prestandan, kan dock va förutfattade mening jag har men skriv gärna va ni tänker.
Kom gärna med länkar på datorer ni kan rekommendera mig.

Tackar ödmjukast för alla svar!
Mvh Andy

Permalänk
Medlem

@Strra7
Hur stor budget har du?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

skulle titta på asus zenbook med i5a 8gb ram och ssd

Permalänk
Medlem

Budget runt 10000 men skulle gärna vilja lägga mindre om det inte krävs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

skulle titta på asus zenbook med i5a 8gb ram och ssd

https://www.asus.com/se/Notebooks/ASUS-ZenBook-UX305CA/

Är det den du menar? Verkar vara en bra dator, ungefär en sån jag letar efter.
Någon som har några tankar om den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Allt du pekar på att du vill ha finns i en Mac. Rekommenderar Macbooken (alltså inte Air eller Pro). Min Macbook Air från 2013 håller fortfarande batteriet i 8-9 timmar om jag inte kör några särskilt tunga applikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strra7:

https://www.asus.com/se/Notebooks/ASUS-ZenBook-UX305CA/

Är det den du menar? Verkar vara en bra dator, ungefär en sån jag letar efter.
Någon som har några tankar om den?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det var den jag menade den finns i ett par utföranden och konfigurationer bara att titta på prisjakt och bestämma sig den finns i olika skärm konfigurationer med.

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren jag har fått, kom på en sak till nu. Som student tror ni att jag behöver köpa till office-paketet? Eller man kan hitta något annat liknande som funkar lika bra som inte är så dyrt?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Strra7:

Tackar för svaren jag har fått, kom på en sak till nu. Som student tror ni att jag behöver köpa till office-paketet? Eller man kan hitta något annat liknande som funkar lika bra som inte är så dyrt?

Det finns gratisalternativ. Jag plöjde mig igenom mina pluggperioder med Libreoffice som Word-alternativ.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strra7:

Tackar för svaren jag har fått, kom på en sak till nu. Som student tror ni att jag behöver köpa till office-paketet? Eller man kan hitta något annat liknande som funkar lika bra som inte är så dyrt?

Kolla med skolan, du får allt som oftast gratis ta del av en licens. En del skolor har även Adobe-paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strra7:

Tackar för svaren jag har fått, kom på en sak till nu. Som student tror ni att jag behöver köpa till office-paketet? Eller man kan hitta något annat liknande som funkar lika bra som inte är så dyrt?

Antingen så får du det gratis av skolan eller så finns det att köpa 4 års abbonemang inklusive massa onedrive utrymme (1TB eller mer?) för ~600. Mkt bra!

Kan Surface Pro 4 (ex med i5, 256 GB och 8GB) vara en lockande typ av produkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Antingen så får du det gratis av skolan eller så finns det att köpa 4 års abbonemang inklusive massa onedrive utrymme (1TB eller mer?) för ~600. Mkt bra!

Kan Surface Pro 4 (ex med i5, 256 GB och 8GB) vara en lockande typ av produkt?

Jag hitta någon online version man fick från skolan!

Nja skulle nog föredra en vanlig bärbar än surface.

Permalänk
Medlem

http://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-zenbook-ux305ca-fb1...

Har kolla runt lite o de lutar åt att jag köper denna datorn.
Verkar va en bra dator o till en rimligt pris, eller har jag helt fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strra7:

http://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-zenbook-ux305ca-fb1...

Har kolla runt lite o de lutar åt att jag köper denna datorn.
Verkar va en bra dator o till en rimligt pris, eller har jag helt fel?

Det är dock bara en core m. Jag hade försökt hitta en dator med iallafall en core i5 6200u eller 6300u. Det finns datorer med quadcore och 960m i 9000kr klassen så denna datorn för tusenlappen under har en fruktansvärt mycket långsammare processor är bara synd.
Om du inte satsar på bara batteritid så är core m inte så kul

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Det är dock bara en core m. Jag hade försökt hitta en dator med iallafall en core i5 6200u eller 6300u. Det finns datorer med quadcore och 960m i 9000kr klassen så denna datorn för tusenlappen under har en fruktansvärt mycket långsammare processor är bara synd.
Om du inte satsar på bara batteritid så är core m inte så kul

Har du något bra tips på en sådan dator isåfall? som är liknande den där fast då lite bättre processor?

Permalänk
Medlem

Med en så bra skärm vet jag inte men denna är en:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3745595
är är min sökning:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s286811317&o=produkt_pr...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Okej tack! Ska kolla på dom!
Tror du jag har användning av i5 istället för m3 på dom användningsområdena jag ska ha den till? (Skrev dom i första inlägget)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Antingen en Zenbook eller en Apple Air. Den senare är nog lite dyrare men samtidigt är designen och känslan snäppet bättre. Jag bytte själv till Mac för ett par år sedan och ångrar mig inte en sekund (annars inte ett fan av Apple).

Om du kör med Asus, se till att den har en skärm som motsvarar Apples Retina. Vet tyvärr inte vad den kallas på PC sidan. Skillnaden är i vart fall enorm så viktigt att tänka på (mycket möjligt att alla nya laptops kommer med motsvarande skärm nu för tiden dock).

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Antingen en Zenbook eller en Apple Air. Den senare är nog lite dyrare men samtidigt är designen och känslan snäppet bättre. Jag bytte själv till Mac för ett par år sedan och ångrar mig inte en sekund (annars inte ett fan av Apple).

Om du kör med Asus, se till att den har en skärm som motsvarar Apples Retina. Vet tyvärr inte vad den kallas på PC sidan. Skillnaden är i vart fall enorm så viktigt att tänka på (mycket möjligt att alla nya laptops kommer med motsvarande skärm nu för tiden dock).

Tack så mycket för svar, dock har jag inte blivit mycket klokare efter vad alla skrivit.

Men skulle du kunna länka en du skulle rekommendera?
O är den då bättre än denna jag länkar nedanför? Vill ha en smidig, lätt, bra batteri o användas mest till skolarbete.
http://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-zenbook-ux305ca-fb1...
Som dom skrev där uppe är de bara m3 processor men tror du inte de räcker till skolarbete?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strra7:

Tack så mycket för svar, dock har jag inte blivit mycket klokare efter vad alla skrivit.

Men skulle du kunna länka en du skulle rekommendera?
O är den då bättre än denna jag länkar nedanför? Vill ha en smidig, lätt, bra batteri o användas mest till skolarbete.
http://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-zenbook-ux305ca-fb1...
Som dom skrev där uppe är de bara m3 processor men tror du inte de räcker till skolarbete?

Hej,

Jag kollade priserna på Mac och de ligger minst 5k över Asus. Jag föreslår att du kör på PC istället. Jag skulle dock rekommendera att du knatar in på nån butik innan så du får känna på den fysiska datorn. Försök även få en uppfattning för hur skärmen är.

m3 räcker säkert, du ska ju inte göra några tyngre saker på datorn. Vad som är viktigt är att den har 8gb och SSD, vilket Asus datorn du länkade till har. Komforten med datorn är också viktig men då måste du ju hålla i den fysiskt ett tag.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Hej,

Jag kollade priserna på Mac och de ligger minst 5k över Asus. Jag föreslår att du kör på PC istället. Jag skulle dock rekommendera att du knatar in på nån butik innan så du får känna på den fysiska datorn. Försök även få en uppfattning för hur skärmen är.

m3 räcker säkert, du ska ju inte göra några tyngre saker på datorn. Vad som är viktigt är att den har 8gb och SSD, vilket Asus datorn du länkade till har. Komforten med datorn är också viktig men då måste du ju hålla i den fysiskt ett tag.

Tack för ett bra svar! Får åka in o kolla den imorgon

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Strra7 Så vad blev det för dator i slutändan?

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

@Strra7 Så vad blev det för dator i slutändan?

Den blev asus zenbook den jag länka, tack igen för svaren

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strra7:

Den blev asus zenbook den jag länka, tack igen för svaren

Skickades från m.sweclockers.com

Hur är första intrycket? Är du nöjd med skärmen?

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Hur är första intrycket? Är du nöjd med skärmen?

Jo första intrycket har varit bra, bara positivt hittills. Har dock inte hunnit använda den så mycket

Skickades från m.sweclockers.com