Permalänk

datorn startas svårt

jag har en gammal dell.

ibland behöver jag trycka många gånger på strömknappen för att få den igång. hur fixar man detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

jag har en gammal dell.

ibland behöver jag trycka många gånger på strömknappen för att få den igång. hur fixar man detta?

Öppna upp chassit kolla vart det glappar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Öppna upp chassit kolla vart det glappar.

menar du att jag ska kontrollera kabeln ifall den är typ kapad ngnstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

menar du att jag ska kontrollera kabeln ifall den är typ kapad ngnstans?

Yes typ eftersom knappen kan glappa så kan de ligga smuts eller nåt ivägen så knappen inte går ända ner.

Kan även vara nätaggregat som håller på att ge sig om datorn har några år på nacken, om det är färdigbyggd företagsdator.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Yes typ eftersom knappen kan glappa så kan de ligga smuts eller nåt ivägen så knappen inte går ända ner.

Kan även vara nätaggregat som håller på att ge sig om datorn har några år på nacken, om det är färdigbyggd företagsdator.

jag misstänker att det är nätagget som knasar. för ibland när man trycker på knappen så kmr det ett ljud, datorn försöker startas. den startas typ i en 1/4 sekund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

jag misstänker att det är nätagget som knasar. för ibland när man trycker på knappen så kmr det ett ljud, datorn försöker startas. den startas typ i en 1/4 sekund.

Troligtvis nätaggregatet, som du själv misstänker. Billiga kondensatorer som blir dåliga med åren. Till slut så startar det inte överhuvudtaget. Har du ett annat att testa med?

Kan tillägga att jag hade en DELL Studio XPS 435 MT som också vägrade att starta ibland, men om jag drog ur strömsladden, väntade några sekunder och satte tillbaks den så gick den igång.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Troligtvis nätaggregatet, som du själv misstänker. Billiga kondensatorer som blir dåliga med åren. Till slut så startar det inte överhuvudtaget. Har du ett annat att testa med?

Kan tillägga att jag hade en DELL Studio XPS 435 MT som också vägrade att starta ibland, men om jag drog ur strömsladden, väntade några sekunder och satte tillbaks den så gick den igång.

haha. exakt den datorn jag har.

och exakt såsom du sade gjorde jag idag också