Hur viktigt är det med SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Tycker fortfarande att SSD inte är något av det man ska prioritera. Beroende på övrig hårdvara och tänkt användningsområde för datorn också då såklart.

Värdesätter själv lagringsutrymme före prestanda. Än så länge är prestandaökningen som en SSD tillför kontra vanlig mekanisk hårddisk inte alls värd prisskillnaden.

Ehh... jo.
Det är ju för tusan ett par hundringar vi snackar för ssd.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Behöver man mycket utrymme (>= 1 TB) men inte jagar det absolut vassaste samt bara har en diskplats så är en SSHD inte allt för dum kompromiss, 1 TB 2.5" SSHD ligger under tusenlappen medans en 500GB SSD från tex. samsung ligger fortfarande en bra bit över tusenlappen.

SSHD cachar ofta anropade sektorer automagiskt till sin lilla SSD (ofta 8 GB, vilket verkar vara standardstorlek av samtliga tillverkare av SSHD) så att dessa går snabbare - typisk OS-fildelar och annat som används ofta, är det spel så cachas delar av dessa också. De har ofta en 'inspelning' första minuten när man bootar datorn så att de efter några starter bootar snabbt så att data som bara läses en gång vid start och aldrig sedan mer - fortfarande finns kvar i en begränsad del av diskens SSD, annars skulle den datan tas bort ur den lilla SSD av diskens övriga användning för att de används så sällan.

Det existerar också kombidiskar med typ 100 GB SSD och 1 TB HD på samma kapsling/SATA-kontakt, men dessa får man nog leta lite mer för att hitta leverantör.

Har man möjlighet med 2 diskplatser och har lite mer pengar i budgeten så minimum 240 GB SSD som systemdisk (120 GB är för litet, man växer ur den ganska fort) och sedan så stor mekanisk disk man tycker sig ha råd med för data som inte behöver accessas snabbt som mediafiler och liknande.

Permalänk
Avstängd

Jag har kört ssd i ganska många år och köper jag ny dator vill jag ha en ssd system disk även om det inte är nödvändigt så är det bekvämt men är samma där en mekanisk duger även till systemet men man får segare boot och har man inte så mycket skit som drar i gång samtidigt som cspojkep12 har så bootar ett system relativt snabbt även på mekanisk och är men så rädd för boot tid kan man alltid köra systemet i sleep läge så är det igång på 1sec även med en mekanisk

Sen är det skillnad på mekaniska med som en äldre 250gb kan vara trött så förbannat medans en nyare sata 3 presterar hyfsat och laptop diskar brukar även dom vara rätt trötta men ingen av dom matchar en ssd men vad man ska satsa på beror på budget och behov och vad man bör prioritera först är cpu minne gpu för en speldator då man kan lägga till ssd och resten är mycket dyrare att köpa om man är missnöjd och ssd är mer bekvämlighet än nödvändighet och skillnaden är att man får vänta lite mer helt enkelt

Problemet med ssd är just storleken har man en 128gb så blir det mer en systemdisk då windows tar plats och blir inte många spel för att fylla ut den även en 240/256gb fyller man ut snabbt då spelen man vill ha på ssd är oftast dom fetaste som fallout4, battlefield4, doom 2016, gtaiv som har långa laddnings tider på mekaniska för dom är stora och ihop tar runt 200gb+ och äter upp platsen på en ssd snabbt och ska man ha lite mer bekvämt med plats bör man ha 480gb + och tom jag har 130-140 spel på steam origin uplay och skulle lätt fylla ut en sån snabbt med så jag kör mina spel på mekaniska och enda jag känner behöver ssd av mina spel är battlefield 4 p.g.a det blir så långa laddnings tider när man spelar online

där är fördelen med mekanisk att man får 1tb för runt femhundringen som kan ta många spel om man har lite tålamod och väl i spelen märks inte skillnaden men fallout4/doom är jävligt tråkiga att ladda från dom men i övrigt funkar dom bra att spela så vad man väljer beror på krav och budget

men bästa lösnigarna är en ssd vad som helst 128gb eller mer med system + 1 mekanisk eller satsa pengarna på en större helst 480gb stor ssd om man klarar sig med det som system och alltiallo disk men på en stram budget dator hade jag kunnat prioritera bort ssd och köra 1tb mekanisk då dom kostar samma som 128gb ssd och är inte så jävla hemska som många påstår trotts att en ssd är mycket snabbare

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Ehh... jo.
Det är ju för tusan ett par hundringar vi snackar för ssd.

500 GB SSD kanske du menar då?

Det är på tok för litet.

Permalänk
Skrivet av Michaelo:

När du väl har testat SSD kommer du aldrig kunna gå tillbaka till mekanisk systemdisk.

skulle säga att det är ganska personlig åsikt och hur stressig man är av sig som person

personligen har jag inget problem med lite väntetider min laptop har en halvdassig och halvtrasig version av Ubuntu och en halvtrasig HDD 5200rpm som 4/5 gånger får läsfel när den bootar men har inget större problem med de 10-15 min det tar att starta den hinner jag dricka kaffe och skita innan den startat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle säga att det är ganska personlig åsikt och hur stressig man är av sig som person

personligen har jag inget problem med lite väntetider min laptop har en halvdassig och halvtrasig version av Ubuntu och en halvtrasig HDD 5200rpm som 4/5 gånger får läsfel när den bootar men har inget större problem med de 10-15 min det tar att starta den hinner jag dricka kaffe och skita innan den startat.

Roliga är, jag har hört denna kommentar 2-3 gånger från äldre släktingar. Men får samtliga har jag även hört att de fick sitta och vänta på den, "den gången de hade bråttom". Så även de som har all tid i världen, har ibland inte tid att vänta.

För mig, personligen, är det lite motsatt effekt. Jag kan gärna ta det lugnt och fixa saker i lugn o ro, vetande att det inte tar så lång tid att starta en dator eller fixa det jag behöver. Om jag dock vet att jag måste planera en massa saker runt om, för att jag måste vänta på tex en dator som ska starta om, så blir det stress. Så precis som tågen i Japan (som är extremt punktliga) så har man marginal att få problem och hinna rätta till dem. Hur man än vänder det så är tid också värdefullt.

Vi kan ta chefen som ofta har en hel del att göra. Han kom med en kommentar för någon månad sedan typ "varför måste OSet installera alla dessa uppdateringar, som tar sån tid". Detta är samma person som sa exakt samma kommentar som du ovan sedan länge, men just då skulle han ha tag i ett dokument på datorn för ett möte... och Windows skulle installera en massa uppdateringar och starta om 2-3 gånger, på HDD. Det tog närmare 25 minuter för allt det att bli klart, vs ca 5 min på identisk dator med samma uppdateringar men med en enkel 120GB SSD. Så han blev 15 min sen till mötet, och en affär för några 100kkr riskerade gå förlorad pga en seg HDD.

Ibland är man bara snål-dum när det är så lite pengar. Speciellt när IT teknikern kostar i illa fall, 1000kr/timmen, så är 500kr på en SSD som kan spara honom halva tiden, lätt intjänad.

Så om man tänker på det lite... säg slav-lön på 50kr i timmen, för att göra något enkelt jobb, så har du en SSD på ca 1 dagas jobb, 8 tim, billig 120GB. Om det tar 10minuter längre för din dator att starta på HDD, vs SSD, så kostar det dig samma tid (som du kunde arbetat) på ca 50 dagar, eller mindre än 2 månader.

Så bara genom att använda HDD, så bokstavligt talat, kastar du bort en SSD i arbetstid, varje 2 månader, endast genom att starta datorn och programmen på datorn. Det är så pass lite pengar mao, så om du kan hjälpa grannen att plocka ogräs 1 timme för 50kr, 8-10 gånger på en sommar, (eller skotta snö på vintern?), så kommer du tjäna in den arbetstiden i att slippa vänta på din HDD nästa 2 månader, samtidigt som du får betalt för SSDn.

Så det hela faller mer på prioriteringar i min åsikt.
Om man har det knapert och har oändligt med tid och inget jobb och mat och hem är viktigt, så fungerar en HDD väl, självklart. Då är det ju en bonus att ens ha dator.

Men om du är någorlunda ställd och/eller kan sommarjobba extra, så betalar den sig själv, bokstavligt talat. Som bonus kan du ta kontroll över vem som ska vänta, datorn istället för du. (Ingen som säger att du inte kan ta en kopp kaffe och skita ändå )

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Roliga är, jag har hört denna kommentar 2-3 gånger från äldre släktingar. Men får samtliga har jag även hört att de fick sitta och vänta på den, "den gången de hade bråttom". Så även de som har all tid i världen, har ibland inte tid att vänta.

För mig, personligen, är det lite motsatt effekt. Jag kan gärna ta det lugnt och fixa saker i lugn o ro, vetande att det inte tar så lång tid att starta en dator eller fixa det jag behöver. Om jag dock vet att jag måste planera en massa saker runt om, för att jag måste vänta på tex en dator som ska starta om, så blir det stress. Så precis som tågen i Japan (som är extremt punktliga) så har man marginal att få problem och hinna rätta till dem. Hur man än vänder det så är tid också värdefullt.

Vi kan ta chefen som ofta har en hel del att göra. Han kom med en kommentar för någon månad sedan typ "varför måste OSet installera alla dessa uppdateringar, som tar sån tid". Detta är samma person som sa exakt samma kommentar som du ovan sedan länge, men just då skulle han ha tag i ett dokument på datorn för ett möte... och Windows skulle installera en massa uppdateringar och starta om 2-3 gånger, på HDD. Det tog närmare 25 minuter för allt det att bli klart, vs ca 5 min på identisk dator med samma uppdateringar men med en enkel 120GB SSD. Så han blev 15 min sen till mötet, och en affär för några 100kkr riskerade gå förlorad pga en seg HDD.

Ibland är man bara snål-dum när det är så lite pengar. Speciellt när IT teknikern kostar i illa fall, 1000kr/timmen, så är 500kr på en SSD som kan spara honom halva tiden, lätt intjänad.

Så om man tänker på det lite... säg slav-lön på 50kr i timmen, för att göra något enkelt jobb, så har du en SSD på ca 1 dagas jobb, 8 tim, billig 120GB. Om det tar 10minuter längre för din dator att starta på HDD, vs SSD, så kostar det dig samma tid (som du kunde arbetat) på ca 50 dagar, eller mindre än 2 månader.

Så bara genom att använda HDD, så bokstavligt talat, kastar du bort en SSD i arbetstid, varje 2 månader, endast genom att starta datorn och programmen på datorn. Det är så pass lite pengar mao, så om du kan hjälpa grannen att plocka ogräs 1 timme för 50kr, 8-10 gånger på en sommar, (eller skotta snö på vintern?), så kommer du tjäna in den arbetstiden i att slippa vänta på din HDD nästa 2 månader, samtidigt som du får betalt för SSDn.

Så det hela faller mer på prioriteringar i min åsikt.
Om man har det knapert och har oändligt med tid och inget jobb och mat och hem är viktigt, så fungerar en HDD väl, självklart. Då är det ju en bonus att ens ha dator.

Men om du är någorlunda ställd och/eller kan sommarjobba extra, så betalar den sig själv, bokstavligt talat. Som bonus kan du ta kontroll över vem som ska vänta, datorn istället för du. (Ingen som säger att du inte kan ta en kopp kaffe och skita ändå )

Men ssd skapar inte världsfred eller stoppar solen från att äta upp jorden om några miljarder år och har man affärs deal så kan man ha datorn i sleep då kör den update efter nästa boot samt datorn är i gång på 2sec med mekanisk så en mekanisk kan vara i gång rätt snabb och tar man värsta möjliga scenario vilket jag testade med min anno 2005 laptop 1core 1.73ghz 2gb ram en mekanisk ide disk på 80gb tar 1 min 10sec till desktop och den disken är nog 4x slöare än en ny 3.5 mekanisk så är ju inte tider man hinner bli gamal och dö av

jag har hört båda versioner att ssd var värdelös uppgradering till guds gåva till mänskligheten om burkar jag byggt och kombinationen sleep och används som kontors surf film dator är skillnaden rätt liten men har man som hobby att boota datorn sen köra stora spel blir det drastiskt bättre laddnings tider

men åldern som du är inne på gör nog till då äldre generellt håller ett mer rent system medans cspojke13 måste ha 300 program som drar i gång samtidigt med datorn och är för korkad att hålla rent system men är l33t Yb3r Haxxor för han kan köra alt+tab mellan allt och då gör ssd rätt stor skillnad till den moffat in skiten i ram

vist handlar det om budget och prioritering och är oftast budget gamer man står mellan 1tb mekanisk/128gb ssd och 128gb är för lite även om man går till 240gb ssd mot 1tb disk blir det väldigt trångt med spel + system och en budget dator vinner man på att lägga 500 på en mekanisk sen 500kr extra på gpu mot en 480gb ssd då gpu ger fps vilket inte ssd gör och man får välja plats + prestanda mot snabb laddnings tid och är man besviken på gpu kostar dom jävligt mycket mer än en billig ssd så gpu bör prioriteras före ssd

det bäst är att lägga pengar på hårdvaran som cpu+gpu som är snabb nog att fylla ens behov då dom är dyraste delarna att köpa nya och mekanisk på budget så kan man köpa till en ssd sen och köra mekaniska som lagring och då kan man komma undan på ganska liten ssd där man prioriterar vilka spel som går på ssd´n och dom lätt laddade körs på mekaniska och är man inte på budget så 480gb + ssd gärna även en mekanisk där med som lagring är rätt optimalt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

500 GB SSD kanske du menar då?

Det är på tok för litet.

Jag har mina andra 30TB på mekanisk disk, dvs skit som inte behöver laddningstid (media ex.vis)
Allt som är programrelaterat körs på ssd.

Har inte syftat på specifik storlek, man köper väl så mkt ssd man behöver.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Mina två cent då:
Jag tycker du ska investera i en SSD. Laddtiderna är märkbart snabbare och dessutom finns det ju inget som hindrar dig från att ha en mekanisk disk utöver SSD'n i din dator om du har behov av större lagringsutrymme för media (bilder,film osv).
Priserna i dagsläget är dessutom helt klart överkomliga.

Permalänk

Oj! Jag trodde att verkligen alla som använde dator regelbundet hade SSD vid det här laget. Jag skaffade SSD så fort det gick att få tag i en 80Gb Intel utan att ta lån i princip. Vill minnas att den kostade runt 3000kr
Då gick jag från Raptor diskar som är de vassaste mekaniska som finns och det var ändå en total wow upplevelse.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

För mig är det ett måste numera i alla fall på datorn jag dagligen använder. Inom snar framtid blir det ju att införskaffa en fin laptop och då ska det vara en SSD inget annat, siktar in på upp till 500GB

Permalänk
Medlem

Kör själv med 2x512Gb SSD och tycker det går förbannat sakta i många fall, när man kört ramdrive i många år (tills nu när spelen blir jädrans stora) så är det som natt och dag. De mekaniska är ju pinsamt slöa på nästan allt, skulle aldrig installera ett spel eller program (eller windowsuppdateringar för den delen) på en sådan igen. Bara att öppna flikar i webbläsaren så den gör lookup i cachen tar ju tid, visual studio som skannar efter filer, kompilering, förflyttning av serier/filmer, boot, blä...

Nästa dator får 256GB RAM så man slipper vänta, man saknar instaladdningen. I Diablo känns det som man spawnar på den nya mappen på andra sidan portalen innan man lämnat första. Förr la jag favoritspelens avbildningsfilerna på SSD, så det skulle gå snabbare att ladda in, mekaniska duger inte ens till detta.

Permalänk
Medlem

Idag är väl frågan snarare om M.2 är viktigt?
Att fråga om SSD är viktigt, är som att fråga om platt TV är viktigt och att tjock-TV fortfarande håller måttet

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Enda nackdelen med SSD är väl än så länge priset men det lär väl sjunka på sikt. Kör sedan ett par år tillbaka med 3 x 1TB Western Digital Black WD1001FALS som jag är supernöjd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klingberg:

SSDn är ju själva hjärtat i modermodemet

Tillåt mig..

Jag var en av dom som gick väldigt sent över till SSD. När jag väl köpte en så låg den på mitt skrivbord i säkert 4 månader till.
När jag installerade den och fick igång OS, ångrade jag att jag väntade så länge..

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Idag är väl frågan snarare om M.2 är viktigt?
Att fråga om SSD är viktigt, är som att fråga om platt TV är viktigt och att tjock-TV fortfarande håller måttet

Något säger mig att @lord_vasagos troligen har argument för CRT (tjock)-TV också...
Vissa har bara bestämt sig för att "jag ska banne mig inte köpa något nytt och bra" eller "det var bättre förr".

Så jag håller med dig @Dr.Mabuse att det är mer frågan om du ska ha en prestanda M.2 SSD eller om en budget 2,5" Sata räcker (vilket den i de flesta fall gör, utan problem).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Något säger mig att @lord_vasagos troligen har argument för CRT (tjock)-TV också...
Vissa har bara bestämt sig för att "jag ska banne mig inte köpa något nytt och bra" eller "det var bättre förr".

Så jag håller med dig @Dr.Mabuse att det är mer frågan om du ska ha en prestanda M.2 SSD eller om en budget 2,5" Sata räcker (vilket den i de flesta fall gör, utan problem).

Dom är bättre än ingen alls Där drar jag gränsen och var tidig med platt tv och raptor när det var modernt och har kört ssd i många år så handlar inte om att inte hänga med utan överdriften att en dator är oanvändbar utan ssd vilket är skitsnack dom är bekvämare med ssd och jag gillar ssd dom är snabb strömsnål tyst men finns dom som är som religiösa fundamentalister när man säger en mekanisk duger

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Dom är bättre än ingen alls Där drar jag gränsen och var tidig med platt tv och raptor när det var modernt och har kört ssd i många år så handlar inte om att inte hänga med utan överdriften att en dator är oanvändbar utan ssd vilket är skitsnack dom är bekvämare med ssd och jag gillar ssd dom är snabb strömsnål tyst men finns dom som är som religiösa fundamentalister när man säger en mekanisk duger

Om du verkligen tror att jag någonstans sagt att det inte "duger" så snälla visa det. För TS frågade "om det var viktigt med SSD på en 15 000krs dator", och det tycker jag. Så jag tror helt enkelt att du har hakat upp dig galet på vad tråden handlade om från början...
Du kan dock titta på lite andra poster i tråden, så ser du att rätt många anser SSD en vital del i en ny modern dator.

Det jag har reagerat mot är att du påstår att det inte gör skillnad, för det gör det. Och som visat (och andra också kommenterat), vissa spel (inte alla) är märkbart sämre utan dem.

Men jag håller med... det "duger" om man sätter nivån där och accepterar denna skillnad. Så tolka mig rätt här, och det har jag sagt flera gånger ovan också. Får väl se om du lyssnar denna gång... :/

Man kan se det lite som konsol vs PC argument detta (och lika löjligt). För en konsol "duger", om du är villig att acceptera 720p-900p i 20-30fps. Och en långsam HDD duger också, om du är villig att acceptera dens prestanda och ev problem när den blir en flaskhals. Men du måste förstå att konsol eller HDD är inte för alla...

PS. Nekar inte att jag har starkt hat mot datorer med HDD som systemdisk. Detta då jag bokstavligt (inte överdrivet, utan har räknat på det), slösat bort mer än 5 mån, under alla mina år, väntande på sega HDDar (när jag servar/hjälper andra), som kunde avhjälpts. Jag vill därför inte att folk ska slösa bort sin tid ännu mer på det, när det finns lösningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Om du verkligen tror att jag någonstans sagt att det inte "duger" så snälla visa det. För TS frågade "om det var viktigt med SSD på en 15 000krs dator", och det tycker jag. Så jag tror helt enkelt att du har hakat upp dig galet på vad tråden handlade om från början...
Du kan dock titta på lite andra poster i tråden, så ser du att rätt många anser SSD en vital del i en ny modern dator.

Det jag har reagerat mot är att du påstår att det inte gör skillnad, för det gör det. Och som visat (och andra också kommenterat), vissa spel (inte alla) är märkbart sämre utan dem.

Men jag håller med... det "duger" om man sätter nivån där och accepterar denna skillnad. Så tolka mig rätt här, och det har jag sagt flera gånger ovan också. Får väl se om du lyssnar denna gång... :/

Man kan se det lite som konsol vs PC argument detta (och lika löjligt). För en konsol "duger", om du är villig att acceptera 720p-900p i 20-30fps. Och en långsam HDD duger också, om du är villig att acceptera dens prestanda och ev problem när den blir en flaskhals. Men du måste förstå att konsol eller HDD är inte för alla...

PS. Nekar inte att jag har starkt hat mot datorer med HDD som systemdisk. Detta då jag bokstavligt (inte överdrivet, utan har räknat på det), slösat bort mer än 5 mån, under alla mina år, väntande på sega HDDar (när jag servar/hjälper andra), som kunde avhjälpts. Jag vill därför inte att folk ska slösa bort sin tid ännu mer på det, när det finns lösningar.

Då håller jag med och 15k dator så bör man ha ssd ja .. och man KAN använda mekanisk är mer jag vill ha fram dom duger funkar till allt men dom är tråkiga att köra på så vi är på samma melodi och vet exakt vart du kommer i från med gamla mekaniska och är mer än en gång jag känt att jag velat golva nån gubbe med deras gamla vista laptop som har 115 bars och 1000 spyware och är segare än än en snigel i sirap helst ska det vara en gubbe som gnäller konstant medans man grejar med

kan även hålla med dig om konsol som är ganska värdelösa i mina ögon och tom en billig 1080p pc 45fps + är en betydligt trevligare upplevelse eller 60fps+ för bonus upplevelse sen 120-144 är lyx uplevelse men i frågan om ssd så föredrar jag dom absolut när dom är tyst snabb drar lite ström men många vill ha 1tb med disk så finns fortfarande användning för mekaniska även om en kombo är att föredra mot enbart mekanisk som mer är en utväg på riktigt låg budget

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Jag har mina andra 30TB på mekanisk disk, dvs skit som inte behöver laddningstid (media ex.vis)
Allt som är programrelaterat körs på ssd.

Har inte syftat på specifik storlek, man köper väl så mkt ssd man behöver.

Precis... så för vissa är SSD ett väldigt dåligt val. Iallafall prismässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Tycker fortfarande att SSD inte är något av det man ska prioritera. Beroende på övrig hårdvara och tänkt användningsområde för datorn också då såklart.

Värdesätter själv lagringsutrymme före prestanda. Än så länge är prestandaökningen som en SSD tillför kontra vanlig mekanisk hårddisk inte alls värd prisskillnaden.

Förr när man bara köpte hårddiskar så kunde jag ändå tänka sig att lägga 1500-2500kr för att att få en lite bättre hårddisk eller en lite större. 3000kr kändes lite som smärtgräns för min del.
Tyvärr får man nog ändå gå upp till ca 3000kr om man ska upp till 1TB SSD vilket kan vara en bra ide med tanke på storleken på dagens spel.. 2-4TB känns fortfarande sinnesjukt dyrt på SSD fronten.

Permalänk

Skillnaden är enorm. Om du vill ha en snabbare dator skulle jag säga att SSD är det första man ska investera i.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Oscar The Great M8:

Ok, så om jag förstår det rätt så startar datorn snabbare etc av en SSD. Så det enda man behöver ha på den är windows då antar jag? Duger denna isåfall?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9712813/

Viktigast är att ha OS på en SSD, Windows består av massor av små filer, där glänser SSD, spel tenderar att ha större filer där är skillnaden mindre.
Sedan är det så att när ett spel startas, läses även en massa Windowsfiler in, det gör att även ett spel på HDD startar snabbare om Windows ligger på en SSD.
Själv har jag OS på SSD och mina spel på en SSHD, till lagring använder jag HDD.
Anser även att minne är viktigt, 16 GB bör vara minimum i dag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Bytte till SSD för bara något år sedan och är en utav de största "uppgraderingarna" du kan göra på en dator om du kör mekanisk hårddisk nu. Framför allt windows och laddningstider för spel/program ökar avsevärt. Använder endast mina mekaniska diskar för lagring och inget annat. Kan rekommendera Samsungs SSD:r.

Permalänk

Man kan se till helheten när man uppgraderar. Snabbare beräkningar med en bättre processor, bättre flyt i moderna spel med snabbare grafikkort, mer RAM om man behöver det, och SSD för snabba laddtider.

För min del klarar jag mig med äldre hårdvara och mekaniska hårddiskar, då jag inte nyttjar tunga program eller spelar. Jag startar datorn när jag vaknar, och operativsystemet är laddat och klart när jag tvättat och rakat mig. För mig har lagringsutrymmet länge varit viktigast då jag fotograferar, filmar och ljudinspelar, och då är mekaniska hårddiskar fortfarande oslagbara. Tillförlitlighet och utrymme är prioriterat, så därför har jag väntat med SSD tills att dess barnsjukdomar passerat.

När det vankas uppgradering någon gång framöver ämnar jag inhandla hårdvara med bättre specifikationer, inklusive grafikkort utifall jag ids spela, samt absolut en SSD så att uppgraderingen märks oavsett vad jag brukar datorn till. Därtill, förstås, gott om mekanisk lagring.

Permalänk
Medlem

SSD eller inte

@superegg: Självklart SSD säger jag fastän jag inte spelar några spel alls (ännu).
Spelar ingen roll, en gång- alltid fast.
Jag är nöjd av att bara veta dessutom att jag har bättre möjligheter att avancera min användning av (laptoppen) om jag vill.
Är själv ganska gammal, speciellt datortekniska termer osv.
Bara haft min dessutom ett par månader och inte lärt mig de grundläggande sakerna mellan den mekaniska hårddisken och SSD´n.
Kan sitta och bara vara rädd för att tappa mer utrymme på SSD-disken.
För köper man 128GB SSD och 1TB HDD så vill jag ju ha mer än 40GB kvar på SSD konstant
Men jag lär mig troligen om det krisar till sig
Som sagt: vem kan köra bil utan motor?
P.S tycker ni är ganska barnsliga som gnatar på om massa specifika detaljer som knappt är mätbara samt som det skulle vara endast spelare som har behovet av den absolut bästa SSD´n.
Smile.

Permalänk
Medlem

Knåpade precis ihop en enklare dator till grabben där jag valde 1tb HDD isf Ssd. Jag premierade denna gång utrymme (& pris) framför fart. Dock är jag förvånad över hur rapp datorn ändå känns, både uppstart och användning. Ffa spelar han FIFA, kikar youtube och dyl. Som referens har min burk en 850 evo på 500gb. Men visst, jag ska inte sticka under stol med att det är skönt att ha obefintliga laddtider i Witcher 3..,

Permalänk
Medlem

Kör på ssd! ett måste

Permalänk
Medlem

OS, som en del sagt.

Gör en del för en del spels laddningstider också.

Gör nästan njet för DXO Optics Pro 10 vad avser växla mellan förhandsvisningar av bilder, där har CPU enormt mycket större betydelse. Däremot slipper man "knnrrrknrrr" när man byter bilder.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

om man redan har ett 120 gb ssd hur mycket mer gb bör man köpa till?

Visa signatur

PC - gtx 960, Moderkort: Asus z170-A, i5 6400 skylake, 16 GB Corsair Ram,
OCZ 240 GB Ssd, be quiet! 600w, Chassi: Phanteks EVOLV ATX
GEAR - Razer Blackwidow X Chroma, Steelseries Rival 700, Razer Goliathus XL, HyperX Cloud 2, Asus MG248Q
Steam - Kevin6465