Visa er säkerhetskonfiguration!

Permalänk
Medlem

Visa er säkerhetskonfiguration!

Eftersom jag inte kan hitta en dylik tråd så tänkte jag dra igång en.
Här kan ni visa vilken säkerhetskonfiguration ni använder er av för skydd mot Malware/Adware/Cryptolockers etc.

Jag börjar med min egen konfig:

OS: Win7 SP1 HomePremium x64

UAC: Default

Firewall: Comodo (Custom settings w autosandbox untrusted, Proactive etc.)

OSUpdates: Manual

RealTime protection: Avast Hardened mode "Aggressive", MBAE, Anvir Taskmanager

On-Demand scanners: MBAM, Zemana Antimalware, EEK, Crystal Security (Portable)

Browsers/addons: FF w Ublock Origin, HTTPS Everywhere, No-script

Passwordmanager: KeePassX

Privacy: OpenVPN, WhoNix and Tails on Virtual Box, FolderGuard

Encryption: VeraCrypt

Sandbox: Sandboxie

Backup: Macrium Reflect (Manual)

Allt utom "FolderGuard" är Freeware. Sandboxie är förvisso inte FreeWare men funkar även efter att Trial gått ut!

Vore kul att se era lösningar!
//NcLr

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

headake

Permalänk
Medlem
Skrivet av headake:

Haha. Kanske det!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
  • Safe in Cloud

  • Kaspersky Internet Security

  • uBlock

  • OpenVPN (som just nu inte används på grund av den stora stryningen på Internethastigheten, oavsett server)

Mer behövs inte!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Kör dubbla routrar och McAfee

Visa signatur

Dator | Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av @ndreas...:

Kör dubbla routrar och McAfee

Sluta med det. Säkerheten blir inte bättre för att du har flera routrar. Du skapar bara problem i ditt nätverk.

Permalänk
Medlem

Bra initiativ där.

OS: Windows 10 Pro, Windows Firewall, Windows Defender, Bitlocker, kontotyp nedgraderat från admin till standard, UAC på max

Inställningar: DEP påslaget, Onedrive av, Autoplay av, Powershell 2 av, remote assistance & desktop av, alla let apps access/use/control av, Windows feedback: never, send data to Microsoft: basic, updates: automatic, other updates på, defer upgrades av, hide file extensions av, show hidden files på

Surf: Google Chrome med uBlock Origin i Lubuntu i Virtualbox. uBlock Origin tillåtet i inkognitoläget, blockerad trafik till Google Analytics och rensad certifikathierarki.

Surfinställningar: Flash disabled, plugins manual, mic av, cam av, prefetch av, statistik av, report incidents av, spelling service av, save passwords av, translations av, background apps av, do not track på, protect from dangerous sites på, ask where to save each file på

BIOS: TPM, Secure Boot och lösenord påslaget, external device boot av

Libreoffice: Java och VBA avbockat, macro security: very high

Todo: Studera Chloës antiforensiktips

Länktips:
Grundläggande Windows-säkerhet
[GUIDE] Chloe's Anti-Forensik Guide
Vad har du vidtagit för säkerhetsåtgärder?

Några how tos:
Ändra ditt konto från administratör till standard i Windows
How to change User Account Control (UAC) settings
How to turn off AutoPlay
How to block your browser from sending information to Google Analytics
How to enable click-to-play plugins in every web browser

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Bra initiativ där.

OS: Windows 10 Pro, Windows Firewall, Windows Defender, Bitlocker, kontotyp nedgraderat från admin till standard, UAC på max

Inställningar: DEP påslaget, Onedrive av, Autoplay av, Powershell 2 av, remote assistance & desktop av, alla let apps access/use/control av, Windows feedback: never, send data to Microsoft: basic, updates: automatic, other updates på, defer upgrades av, hide file extensions av, show hidden files på

Surf: Google Chrome med uBlock Origin i Lubuntu i Virtualbox. uBlock Origin tillåtet i inkognitoläget, blockerad trafik till Google Analytics och rensad certifikathierarki.

Surfinställningar: Flash disabled, plugins manual, mic av, cam av, prefetch av, statistik av, report incidents av, spelling service av, save passwords av, translations av, background apps av, do not track på, protect from dangerous sites på, ask where to save each file på

BIOS: TPM, Secure Boot och lösenord påslaget, external device boot av

Libreoffice: Java och VBA avbockat, macro security: very high

Todo: Studera Chloës antiforensiktips

Länktips:
Grundläggande Windows-säkerhet
[GUIDE] Chloe's Anti-Forensik Guide
Vad har du vidtagit för säkerhetsåtgärder?

Några how tos:
Ändra ditt konto från administratör till standard i Windows
How to change User Account Control (UAC) settings
How to turn off AutoPlay
How to block your browser from sending information to Google Analytics
How to enable click-to-play plugins in every web browser

Ahh, ännu en som kan gå under beteckningen "paranoid"! Uppenbarligen anses jag vara det av minst 9 personer här på forumet iaf!
Det jag inte nämnde i mitt första inlägg är att jag har en andra dator där jag kör en VM maskin med identiskt skydd som jag använder för att testa de senaste malware jag kan hitta (inga äldre än 10 dagar) för att se hur min konfig klarar av de senaste kända hoten.
På så sätt får jag en "relativt" bra insyn i hur mitt skydd står sig.

Ps: Stabil konfig!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Ahh, ännu en som kan gå under beteckningen "paranoid"! Uppenbarligen anses jag vara det av minst 9 personer här på forumet iaf!
Det jag inte nämnde i mitt första inlägg är att jag har en andra dator där jag kör en VM maskin med identiskt skydd som jag använder för att testa de senaste malware jag kan hitta (inga äldre än 10 dagar) för att se hur min konfig klarar av de senaste kända hoten.
På så sätt får jag en "relativt" bra insyn i hur mitt skydd står sig.

Ps: Stabil konfig!

Paranoia har jag hört ska vara bra, eller åtminstone rätt väg att gå i dator(säkerhets)sammanhang, så all sådan antydan tar man ju som en komplimang.

Jag har en andra dator som jag testar tillfälliga saker på. Det är hemskt vad mycket skräp som kan ligga kvar bara genom att installera och avinstallera något, som sedan kan ställa till med problem (inga namn nämnda, men jag tänker särskilt på ett visst skrivarpaket här).