Permalänk

Kylfläns sitter snett... Vad göra?

Hej!

Monterade precis min Cooler Master Hyper 212 EVO LED ( https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e... )

Och såg efteråt att den inte satt helt rakt. Jag korsdrog skruvarna och tyckte att den satt helt OK. Alla skruvar bör sitta lika djupt eftersom alla nådde botten.

Såhär ser det ut nu : http://imgur.com/a/U8LUS

Vet inte hur mycket det syns, men jag tycker att den lutar lite åt vänster.

Såhär ser mina temp ut nu vid vanligt slösurfande på en i7 4790k : https://gyazo.com/fbea8d2c3d6b5392716d109c7cd2a845

Såhär såg de ut ca 20 min innan : https://gyazo.com/a255d596cd5cad6659a0683feb43c832

Vad tycker ni att jag ska göra? Är det bara att göra om eller är det OK att ha det såhär?

Mvh

Permalänk
Inaktiv

Det är absolut inga problem. Kör hårt.

Permalänk
Medlem

Ser ju helt okej ut, men det viktiga är temperaturerna vid full belastning (dvs inte vid slösurfning som knappt belastar processorn alls).

Kör igång prime 95 eller något annat program för att maxa processorn och kolla vad du får för temperatur då. Beroende på fläkthastighet, chassi mm så bör du väl ligga runt 50-70 grader då på ett ungefär. Ligger du långt över låter det som att något är fel.

Permalänk
Medlem

Tycker inte det ser bra ut, på Hyper 212 finns det spår i själva infästnings grejen som dom 4 skruvarna sitter i, denna GÅR att montera fel så spåret inte linjerar med piggen som sitter på basen av kylaren.
kylaren kommer visserligen att ligga an mot CPU men inte med jämn belastning. För övrigt kan jag inte förstå hur en kylare KAN sitta snett.
Jag har nog monterat över 50 st ´kylare av olika modeller genom åren och aldrig har en kylare setat snett.

KOLLA SÅ DETTA STÄMMER..

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Skrivet av guos89:

Ser ju helt okej ut, men det viktiga är temperaturerna vid full belastning (dvs inte vid slösurfning som knappt belastar processorn alls).

Kör igång prime 95 eller något annat program för att maxa processorn och kolla vad du får för temperatur då. Beroende på fläkthastighet, chassi mm så bör du väl ligga runt 50-70 grader då på ett ungefär. Ligger du långt över låter det som att något är fel.

Jag körde igång prime 95 i ungefär 5 min, först så låg temp kring 70-80, men sen blev det plötsligt såhär : https://gyazo.com/9e50508cf550edd467a5ced39af9beed

Något verkar inte stämma då alltså?

Skrivet av p_stman:

Tycker inte det ser bra ut, på Hyper 212 finns det spår i själva infästnings grejen som dom 4 skruvarna sitter i, denna GÅR att montera fel så spåret inte linjerar med piggen som sitter på basen av kylaren.
kylaren kommer visserligen att ligga an mot CPU men inte med jämn belastning. För övrigt kan jag inte förstå hur en kylare KAN sitta snett.
Jag har nog monterat över 50 st ´kylare av olika modeller genom åren och aldrig har en kylare setat snett.

KOLLA SÅ DETTA STÄMMER..

Jag har nån ny version som är av plast som monteras på baksidan av moderkortet, så tror inte att det är det som har hänt. Lutar mot att jag gör om alltihopa, better safe than sorry...

Permalänk
Medlem

@policeinhelicopter:

Helt normalt och jag mins att min 212 evo till och med gick att vrida några grader när den var monterad.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av policeinhelicopter:

Jag körde igång prime 95 i ungefär 5 min, först så låg temp kring 70-80, men sen blev det plötsligt såhär : https://gyazo.com/9e50508cf550edd467a5ced39af9beed

Något verkar inte stämma då alltså?

Jag har nån ny version som är av plast som monteras på baksidan av moderkortet, så tror inte att det är det som har hänt. Lutar mot att jag gör om alltihopa, better safe than sorry...

jag pratar om den delen som håller kylaren mot CPU, inte den bakom moderkortet.

sen som jag skrev, har ALDRIG sett en kylare setat snett som jag har monterat under alla år jag har hållt på.
Så nej, det är INTE normalt, det är det enda jag kan säga.
Sen skulle jag inte tro att den är sne från fabrik.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

@hakd: vrida kan du, ja. Men inte sätta den snett, anledningen till att den går att vrida är för att den sitter bara med en "pigg" i mitten när den är monterad som trycker den mot CPU, därför man kan vrida den lite.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Skrivet av p_stman:

@hakd: vrida kan du, ja. Men inte sätta den snett, anledningen till att den går att vrida är för att den sitter bara med en "pigg" i mitten när den är monterad som trycker den mot CPU, därför man kan vrida den lite.

Min har ingen pigg, utan det är nån helt ny variant.

Här är en bild på instruktionerna för att illustrera : http://imgur.com/a/VOfbv

Permalänk
Medlem
Skrivet av policeinhelicopter:

Jag körde igång prime 95 i ungefär 5 min, först så låg temp kring 70-80, men sen blev det plötsligt såhär : https://gyazo.com/9e50508cf550edd467a5ced39af9beed

Något verkar inte stämma då alltså?

Jag har nån ny version som är av plast som monteras på baksidan av moderkortet, så tror inte att det är det som har hänt. Lutar mot att jag gör om alltihopa, better safe than sorry...

Okej, nej då är något fel. Temperaturen ska INTE ligga runt 95 grader, det är för mycket och tyder på att monteringen är fel.

Permalänk

Montera om kylaren? Kolla om den är sne när den är bortmonterad

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk
Medlem

@policeinhelicopter: Ja du ser, värst vad gjort om monteringen, jag monterade en hyper 212 EVO för bara några dagar sedan i min dator,
va därför jag va hundra på denna piggen som jag pratade om..

monteringen är i varje fall felaktig sett till dina temperaturer, kollat så inte fläkten tar emot något?? den lutar ju från RAM minnena mot bakgaveln på datorn.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Skrivet av guos89:

Okej, nej då är något fel. Temperaturen ska INTE ligga runt 95 grader, det är för mycket och tyder på att monteringen är fel.

Har kört GTA V på höga inställningar i ca 30 min och min temp ligger kring 50 C nu, kan det har varit stresstestet som sneade?
https://gyazo.com/acbe0ecb7fd246d8824f277bc4905423

Den låg på 70-80 i nästan exakt 5 minuter för att sen på en sekund dra upp direkt till kring 90-100. Så vet inte om det var någon spike eller vad man ska säga.

Skrivet av p_stman:

@policeinhelicopter: Ja du ser, värst vad gjort om monteringen, jag monterade en hyper 212 EVO för bara några dagar sedan i min dator,
va därför jag va hundra på denna piggen som jag pratade om..

monteringen är i varje fall felaktig sett till dina temperaturer, kollat så inte fläkten tar emot något?? den lutar ju från RAM minnena mot bakgaveln på datorn.

Fläkten snurrar på bra, så misstänker att det är olika tryck på skruvarna. Kan ha varit för att "distansmuttern" mellan moderkortet och kylflänsen inte satt på tillräckligt hårt och "följde med" skruven när jag satte fast kylflänsen...

Kommer antagligen att montera om den och se om den blir rakare denna gången.

Permalänk
Medlem

@policeinhelicopter: Tycker jag du ska göra, kylaren ska garanterat inte sitta snett i varjefall, det är INTE normalt, oberoende av vad andra skriver.

lycka till och hoppas det löser sig.

Mvh Peter

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Inaktiv

Och sen ska du inte köra prime95 på den cpun du har då den kommer överhetta.
Prime95 gör något skumt med dessa cpuer så volten eller va det nu va ökar för mycket.

Testa aida64 istället.

Permalänk
Medlem

Såg ett liknanade inlägg här på Sweclockers då en 212 evo också satt snett, visade sig att hela kopparrören böjt sig. Är dina helt raka?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

@policeinhelicopter:

Vänligen kontrollera så att ni är i rätt avdelning innan ni skapar nya trådar.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

jag pratar om den delen som håller kylaren mot CPU, inte den bakom moderkortet.

sen som jag skrev, har ALDRIG sett en kylare setat snett som jag har monterat under alla år jag har hållt på.
Så nej, det är INTE normalt, det är det enda jag kan säga.
Sen skulle jag inte tro att den är sne från fabrik.

Då är du inte så rutinerad
212 går att vicka på när den är monterad, den sitter ofta snett.
Kolla LTT när han recenserar den, han konstaterar samma sak och att inget är fel förutom hur det ser ut.

Permalänk
Medlem

prime95 är inte bra o köra på haswell, ladda ner aida64

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

@Jaevel: Du har helt rätt. Funderar ibland på vad det blivit av sweclockers när man läser vad folk skriver ibland.

Permalänk
Medlem

Än en gång, jag har nog monterat 15 hyper 212 kylare och jag har ALDRIG haft en som setat snett, jag har erfarenhet så det räcker och blir över..

Och nej, den går inte att vicka på, sitter vid min dator med handen på kylaren och den är så gott som stum.. VRIDA på den kan man men inte vicka..

TS har även led versionen med annan infästning än originalet..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Min dator med en Hyper 212 monterad, sitter spikrakt och som en smäck.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

@p_stman: Det är bara att gratulera.

Om du googlar och ser hur många som har den monterad bekymmerfritt och inte rakt så inser du att det knappast är normativt eller nödvändigt.
https://www.google.se/search?q=hyper+212+not+straight&ie=utf-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

@p_stman: Det är bara att gratulera.

Om du googlar och ser hur många som har den monterad bekymmerfritt och inte rakt så inser du att det knappast är normativt eller nödvändigt.
https://www.google.se/search?q=hyper+212+not+straight&ie=utf-...

Då kan du gratulera mig 15 ggr på raken isåfall..

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

Då kan du gratulera mig 15 ggr på raken isåfall..

Det jag vill ha sagt är att bara för att 212 evo inte sitter rakt så betyder inte det att den är felaktigt monterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Det jag vill ha sagt är att bara för att 212 evo inte sitter rakt så betyder inte det att den är felaktigt monterad.

Ser man till konstruktionen på kylaren ska den absolut inte kunna sitta snett så som på TS bild.
Enda sättet är att kylaren skulle vara krokig från fabrik/leverans.
Skulle det vara fallet skulle den givetvis reklameras...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Vriden och lutar är två helt olika saker.......

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jays_swe:

Vriden och lutar är två helt olika saker.......

Håller med till 100%, vriden kan den vara men icke luta..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Och sen ska du inte köra prime95 på den cpun du har då den kommer överhetta.
Prime95 gör något skumt med dessa cpuer så volten eller va det nu va ökar för mycket.

Testa aida64 istället.

Prime95 gör inget SKUMT ALLS med processorn. Ett program kan INTE diktera processorns Vcore eller annat i normal fall.

Intel DESIGNADE processorn att få 0.1V extra under AVX2.0 laster vilket drastiskt ökar effekt förbruknigen, "its by design", "its not a bug, its a feature" som dom säger.
Moderna processorer reglerar sin egna frekvens, Spänning, ström och effekt förbrukning efter tempraturer mm.
Man kan ändra delar av detta vid överklockning tex men processorn kommer fortfarande att i viss mån ändra flera parametrar efter behov.

Nyare generationer Xeon processorer sänker turbo boosten istället för att öka Vcoren under AVX2.0 och instruktionsett som är mer effekt hungriga, detta är för att minska kraven på kylning i tex U1 servrar med Xeon processorer.
Detta avspeglas i att sådan processorer har en egen och lägre max turbo boost i specefikationerna under AVX laster.

Så vem som helst kan skriva ett program som nyttjar AVX 2.0 och få temperaturerna att dra iväg för processorn är designad så och därmed är det ett riktigt användare scenario också.
Intel designar dessutom stock kylarna så att processorn throttla med 2-3% prestanda förlust genom att processorn når 99-100C i sådan later som är extremt AVX2.0 tunga tex prime95 enbart för att spara pengar på kylare då processorn är designad att tåla detta.

Intel bryr sig inte om vad entusiaster tycker om temperaturer under specifika scenarion.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pa1983:

Prime95 gör inget SKUMT ALLS med processorn. Ett program kan INTE diktera processorns Vcore eller annat i normal fall.

Intel DESIGNADE processorn att få 0.1V extra under AVX2.0 laster vilket drastiskt ökar effekt förbruknigen, "its by design", "its not a bug, its a feature" som dom säger.
Moderna processorer reglerar sin egna frekvens, Spänning, ström och effekt förbrukning efter tempraturer mm.
Man kan ändra delar av detta vid överklockning tex men processorn kommer fortfarande att i viss mån ändra flera parametrar efter behov.

Nyare generationer Xeon processorer sänker turbo boosten istället för att öka Vcoren under AVX2.0 och instruktionsett som är mer effekt hungriga, detta är för att minska kraven på kylning i tex U1 servrar med Xeon processorer.
Detta avspeglas i att sådan processorer har en egen och lägre max turbo boost i specefikationerna under AVX laster.

Så vem som helst kan skriva ett program som nyttjar AVX 2.0 och få temperaturerna att dra iväg för processorn är designad så och därmed är det ett riktigt användare scenario också.
Intel designar dessutom stock kylarna så att processorn throttla med 2-3% prestanda förlust genom att processorn når 99-100C i sådan later som är extremt AVX2.0 tunga tex prime95 enbart för att spara pengar på kylare då processorn är designad att tåla detta.

Intel bryr sig inte om vad entusiaster tycker om temperaturer under specifika scenarion.

Precis det jag tänkte på, hade det på tungan.
Tack