Permalänk

Bästa strömsnåla CPU:n

Tjena!
Jag är intresserad av att bygga en strömsnål HTPC/server och behöver hjälp med val av CPU. Har funderat på Bay-Trail, J1900 eller J2900, alternativt Avoton, kanske C2750? Dock är jag inte insatt i den här hårdvarusfärn, skulle behöva tips. Krav är att burken ska klara filmuppspelning i 1080p aldrig under 60 fps och ha godkänd prestanda för att agera filserver, hade tänkt köra ownCloud. Samt att den är passivt kyld och drar lite ström. Får gärna vara någorlunda framtidssäker också, vill inte sitta och svära över hur seg min server är redan nästa år. Frågorna är då:

  1. Hur många kärnor behöver jag? Kan ownCloud dra nytta av t ex alla åtta kärnor i C2750 eller är det bättre att jag satsar på fyra eller t o m två kärnor? Räcker en J1800?

  2. Hur förhåller sig IPC i Bay-Trail respektive Avoton chippen? Jämfört med varandra och jämfört med vanliga desktop-chip? Vilket chip är IPC-mässigt starkast?

  3. Vilken CPU borde jag välja och varför? Bay-Trail, Avoton, eller något helt annat?

Tack!

Visa signatur
Permalänk

ECC vs grafikprestanda

Uppdatering: Jag har läst på lite mer nu och blir jäkligt frustrerad. Hade siktat in mig på ECC-minne för ökad datasäkerhet på mitt filbibliotek, men det är bara Avoton och Xeon som stödjer ECC. Okej, tänker jag, blir la en Avoton då. Problemet är att Avoton/Xeon-chippen saknar integrerad grafik, så alltså har alla moderkort med integrerad cpu med ECC-stöd också en integrerad grafikkrets vid namn AST2x00 vad fasicken nu det är. Inte kommer den räcka för att streama film i 1080p @ 60hz i alla fall. Så jag funderar på att skaffa en passiv dGPU istället, men upptäcker att alla ECC-moderkort saknar PCI Express! Bara de vrickat dyra moderkorten har PCI Express-stöd.

Så jag skulle verkligen behöva hjälp. Finns det verkligen inget moderkort med integrerad cpu och ECC-stöd för under 2,5k som har antingen Intel HD Graphics eller PCI Express?

Visa signatur
Permalänk

Tex så har E3-1275V5
Intel® HD Graphics P530

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Medlem

Alla E3 processorer med en femma på slutet har integrerat grafikkort.
Altså E3-12x5Vx

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marsupilami:

integrerad grafikkrets vid namn AST2x00 vad fasicken nu det är. Inte kommer den räcka för att streama film i 1080p @ 60hz i alla fall.

För att strömma använder du inte grafikkretsen, strömning matar ut filmen via nätverket, personligen tycker jag det oftast är bäst att inte strömma alls utan bara dela ut filerna på normalt sätt i nätverket men en del tycker ju om att strömma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Meller127:

Tex så har E3-1275V5
Intel® HD Graphics P530

Skrivet av Blubben:

Alla E3 processorer med en femma på slutet har integrerat grafikkort.
Altså E3-12x5Vx

LGA Xeons verkar vara dyra, tillsammans med moderkort långt över min budget. Jag är främst på jakt efter ett moderkort med integrerad cpu, dels för plånbokens skull, dels för att det drar mindre ström. Med ECC-stöd och Intel HD Graphics / PCI Express alltså. Har någon några bra förslag på detta? Alternativt en Xeon-lösning som går inom min budget? (<2,5k)

Skrivet av mrqaffe:

För att strömma använder du inte grafikkretsen, strömning matar ut filmen via nätverket, personligen tycker jag det oftast är bäst att inte strömma alls utan bara dela ut filerna på normalt sätt i nätverket men en del tycker ju om att strömma.

Mina egna filer delar jag självklart ut lokalt i nätverket, tänkte mer ifall jag strömmar från SVT Play eller Youtube någon gång emellanåt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ska du bygga en NAS eller en HTPC?

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Ska du bygga en NAS eller en HTPC?

Hade tänkt bygga en kombo. Är det risk för problem eller?

Visa signatur