MPB mid 2009 med 2560x1440 skärm, problemfri användning?

Permalänk

MPB mid 2009 med 2560x1440 skärm, problemfri användning?

Sitter just nu med en Macbook Pro från 2009 och har tänkt köpa en ny skärm medan jag spar ihop tills jag kan bygga något nytt.
Jag tänkte se om någon annan har/haft liknande setup(eller expertisen att avgöra) och om det fungerat bra, med bra menar jag att inte datorn får "kriga" för att visa alla pixlar, så fläkten är på max hela tiden. Detta under "vardaglig" användning så som surf, word, excel och youtube.

Specifikationer på datorn
Utöver det har jag uppgraderat till 8GB ram samt SSD, om det skulle ha någon betydelse.

Visst den ska klara en extern skärm på 2560x1600 pixlar, men som sagt ovan vill jag att det ska fungera fint. Kan förstå att det kanske inte går så bra att se youtube i 1440p 60fps, det är inte världens grej.

Ska jag slå till nu eller avvakta tills jag har en mer kraftfull dator?

Visa signatur

MacBook Pro 13" 2018

Permalänk

Inga problem att få upp bild med det pixelantalet. Allt känns dock inte supersnabbt - vet inte om minneshastighet begränsar, eller vad det är. 1080p på min C2D 2,26 GHz (dvs biligaste modellen av din) har det kämpigt. Har dock bara testat Chrome - Safari kanske är lite snabbare (speciellt nu med Safari 10).

Övrig vardaglig användning fungerar fint. Surfa (utan Youtube), utveckling och annat flyter på.

Skärmen kan du ha även till nästa dator. DisplayPort löser biffen

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Skrivet av blomqvist:

Inga problem att få upp bild med det pixelantalet. Allt känns dock inte supersnabbt - vet inte om minneshastighet begränsar, eller vad det är. 1080p på min C2D 2,26 GHz (dvs biligaste modellen av din) har det kämpigt. Har dock bara testat Chrome - Safari kanske är lite snabbare (speciellt nu med Safari 10).

Övrig vardaglig användning fungerar fint. Surfa (utan Youtube), utveckling och annat flyter på.

Skärmen kan du ha även till nästa dator. DisplayPort löser biffen

Tack för infon
Nu är jag så pass nära att köpa ny dator, jag står nog ut med 13" lite till

Visa signatur

MacBook Pro 13" 2018