Proshop, bråk om returfrakt för en RMA

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Har läst igenom punkterna på deras lista nu, och tror vi kanske kan klaga mot 6.3, 8.1 eller 8.2 orkar inte skriva något i kväll men ska titta närmre på det imorgon när jag varit ute och handlat födelsedagspresenter...

Om ifall att det skulle bli nåt tjafs om dansk vs svensk lag så har dom själva åtagit sig att följa svensk konsumenträtt: "Utöver ovanstående punkter kräver vi att alla certifierade företag följer svensk konsumenträtt.", se http://www.tryggehandel.se/trygg-e-handel/vad-innebar-certifi...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Rent generellt tycker jag nog att Gaminggirl har rätt. Företaget borde stå för fraktkostnaden. Fallet är dock inte solklart, just då det faktiskt finns ett avtal som man som kund är skyldig att läsa. Och jag är rätt säker på att ARN kommer att gå på Proshops linje här. Kunden har fått instruktioner om hur den ska gå tillväga men gör på ett annat sätt. Då behöver inte företaget betala.
ARN är ganska petiga med avtal och liknande och saker som att man TYCKER att man har rätt enligt KKL kommer man inte så långt med.
Det som möjligen kan hjälpa dig i detta fallet är de konflikterande instruktionerna. Men det beror lite på vad som står i RMA-instruktionerna i övrigt. Har man olika information på sin hemsida t.ex? Har avtalet om RMA skickats direkt till dig eller har du fått leta fram det själv?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av killawife:

Rent generellt tycker jag nog att Gaminggirl har rätt. Företaget borde stå för fraktkostnaden. Fallet är dock inte solklart, just då det faktiskt finns ett avtal som man som kund är skyldig att läsa. Och jag är rätt säker på att ARN kommer att gå på Proshops linje här. Kunden har fått instruktioner om hur den ska gå tillväga men gör på ett annat sätt. Då behöver inte företaget betala.
ARN är ganska petiga med avtal och liknande och saker som att man TYCKER att man har rätt enligt KKL kommer man inte så långt med.
Det som möjligen kan hjälpa dig i detta fallet är de konflikterande instruktionerna. Men det beror lite på vad som står i RMA-instruktionerna i övrigt. Har man olika information på sin hemsida t.ex? Har avtalet om RMA skickats direkt till dig eller har du fått leta fram det själv?

Problemet är ju att vi följt instruktionerna och inte avtalet... De enda instruktioner vi hittat är dem vi följt och där står det ju till och med vilken typ av paket vi ska skicka det som, vilket vi följt så väl vi bara kan... Jag tycker inte vi gjort på något annat sätt än vi instruerats att göra helt enkelt.

De instruktioner som är på bilden i förstaposten är de man får se direkt efter man gått med på avtalet när man ber om en RMA, de finns då på hemsidan. Avtalet fanns på hemsidan i samband med att man skapar sitt RMA-ärende. Några andra instruktioner har vi inte hittat förutom då de "tips" vi fick i mailet (som rekommendationen att skicka som REK) när vi frågade om packmateriel. Enda stället vi kan hitta att den där fraktsedeln nämns är den där raden i slutet av avtalet, efter det är det inget som förekommer i någon instruktion.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Enligt svensk lag skall du som privatperson få frakten betald om skada finns på produkten(såvida frakten inte är på tok för hög), annars står du för ev. avgifter som tillkommer. Alla företag som drivs på svensk mark måste följa konsumentköplagen. Så inga kontrakt i världen kan få dig att avstå från dina rättigheter, då lagen står över alla kontrakt.

Skrivet av :

Avhjälpande och omleverans
26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.
Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).

Källa: https://lagen.nu/1990:932

Du kan läsa mer om konsumentköplagen i icke-lagform här.

Du kan påminna Proshop om lagen. Sedan om de inte viker sig så kontakta Allmänna Reklamationsnämnden(ARN) och gör en anmälan där. De prövar då tvisten utefter den information du har angivit och om de dömer till din fördel så bör Proshop följa deras beslut eller riskera att bli svartlistad.

Sedan utifrån din text kan jag se att proshop har varit lite fula med att "rekommendera" ett alternativ som är mycket dyrare än andra. Se första paragrafen i lagtexten ovan; "om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren". Å andra sidan, så har du bevis på att de har rekommenderat det dyrare fraktalternativet, om de skulle åberopa på att frakten blev för dyr.

Chansen är att ProShop får stå för kostnaden då de har avvikit från Svensk lagstiftning. Dock är det i slutändan upp till ARN att göra en prövning. Jag är ingen expert, men utifrån den information du har medgivit oss, så tror jag du har en ärlig chans att vinna.

Om du nu väljer att anmäla ärendet till ARN så bifoga en kopia på alla konversationer ni har haft och även denna information som du har gett oss här. Bifoga även en kopia på faktura/kvitto. Om du även hade andra problem med dem, så påpeka detta också. Det kan vara att du t.ex. hade blivit rådd att välja ett specifikt fraktsätt eller att de undanhöll information från dig som kunde påverka ditt beslut.

Jag har också blivit överkörd av företag, två ganska stora sådana som är väldigt populära här på SweC. Vissa företag verkar vilja försöka hitta och utnyttja kryphål i lagen för att tjäna lite extra. Det enda vi kan göra är att kontakta ARN med tillräckligt information så att de förhoppningsvis kan döma till konsumentens fördel.

Önskar dig lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Rent generellt tycker jag nog att Gaminggirl har rätt. Företaget borde stå för fraktkostnaden. Fallet är dock inte solklart, just då det faktiskt finns ett avtal som man som kund är skyldig att läsa. Och jag är rätt säker på att ARN kommer att gå på Proshops linje här. Kunden har fått instruktioner om hur den ska gå tillväga men gör på ett annat sätt. Då behöver inte företaget betala.
ARN är ganska petiga med avtal och liknande och saker som att man TYCKER att man har rätt enligt KKL kommer man inte så långt med.
Det som möjligen kan hjälpa dig i detta fallet är de konflikterande instruktionerna. Men det beror lite på vad som står i RMA-instruktionerna i övrigt. Har man olika information på sin hemsida t.ex? Har avtalet om RMA skickats direkt till dig eller har du fått leta fram det själv?

Håller inte med dig. Ser allt det här som rätt solklart. Ett företag kan inte ha två olika instruktioner på sin sida när det gäller RMA, eller ge olika svar när man kontaktar dom. Det är att vilseleda sina kunder och blir rätt tydligt att Proshop kommer förlora om det går till ARN.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

@gaminggirl: Någon uppdatering?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

@gaminggirl: Någon uppdatering?

Ingenting ännu, det går långsamt.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

@gaminggirl:
Jag är lite nyfiken på hur det gick? Lite sent nu kanske, men nu borde det ju kommit någon vart

Visa signatur

.

Permalänk

Också intresserad av att höra hur det gick Har själv ett pågående RMA-ärende hos proshop där jag väntat en månad utan svar.. brukar alltid handla på Dustin och nu blev jag påmind om varför..

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk

Att du helt skulle sakna rätt till ersättning är helt befängt. Som redan framkommit är konsumentlagstiftningen tvingande i både Sverige och Danmark, och de omfattar samma skydd. Om ni inte avtalat annat är svensk lag tillämplig (romkonventionen art 5 p 3)

Konsumentlagstiftningen är en skyddslagstiftning som ställer höga krav på näringsidkaren. I propositionen går att läsa "Säljaren är skyldig att ersätta köparen för dennes utlägg i sammanhanget, t.ex. för resor och transporter. Enligt 42 § är köparen dock skyldig att vidta skäliga åtgärder för att begränsa de kostnader som säljaren skall stå för. (...) De utlägg som köparen enligt denna bestämmelse kan få ersatta av säljaren är endast sådana kostnader som krävs för att få felet avhjälpt. "

I det här fallet var det Proshop som gav anvisningar, som konsument bör man kunna förlita sig på att dessa anvisningar ses som skäliga av näringsidkaren. Om det rört sig om ett svenskt företag hade jag gått till kronofogden om de inte betalat, men det blir ju svårare i detta fall.

Permalänk
Medlem

Det känns helt orimligt att kunden ska bli drabbad av företagets otydligheter (dvs att de har två olika instruktioner som strider mot varandra, mail respektive avtalet). Rimligtvis måste proshops oklarheter drabba de själva då det enbart är proshop som kan råda över sitt eget agerande och inte kund.

Urkasst!

Permalänk
Medlem

@gaminggirl

Hur gick det? Ser att du kommenterat i andra konsumenttrådar idag men undvikit din egna tråd.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att så länge köparen kan påvisa att de fått olika information om tillvägagångssätt (läs: vilseledande) så går ARN på köparens linje.

Bilden i tråden säger en sak. Det här säger villkoren som står på deras hemsida:

Användning av reklamationsrätten

Reklamation på grund av fel eller brister måste meddelas Proshop Aps inom en rimlig tid efter mottagandet av varan.

När du skall reklamera en vara, så skall du logga in på vår hemsida, och skapa ett RMA-ärende med en felbeskrivning av varan. När det är gjort, så får du ett RMA-nummer, som du skall maila in till support@proshop.se. Då svarar vi med en förtryck, förbetald returfraktsedel. Företag kan köpa en fraktsedel till 50 kr, eller skicka varan till;

Proshop Aps
Michael Drewsens Vej 22
DK-8270 Højbjerg
Danmark

Observera att SAMTLIGA tillbehör skall skickas med i paketet.

Vid reklamation av et komplett PC-system, som inte köpts monterat av Proshop Aps och som därför måste genomgå felsökning, så debiteras kunden en avgift på 250 kr/halvtimme. Varor som omfattas av reklamationsrätten, och som är defekta kommer därefter att repareras till timtaxa. Önskar du inte att Proshop Aps ska göra en felsökning, så skall den defekta komponenten avmonteras och sändas separat.

Permalänk
Medlem

lite intressant att TS aktivt undviker sin egna tråd.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk

Vill bara flika in att efter en knapp månad, så ledsnade jag och ringde varpå ärendet blev löst inom några dagar. Ersättningsprodukt på väg, bra (om än långsamt) hanterat av proshop!

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aaaaaaaaaa:

De har inte gjort något fel? TS tog på eget behåg att skicka via ett dyrt alternativ, istället för att kontakta proshop och fråga efter en prepaid label.

Precis, dom har inte gjort något fel för dom följer avtalet, men det är definitivt ingen bra kundservice.
Jag vill kunna lita på att instruktioner är mer tydliga än så för att det inte ska kunna hända att kunden kanske missar dessa saker. Tycker detta är självklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Precis, dom har inte gjort något fel för dom följer avtalet, men det är definitivt ingen bra kundservice.
Jag vill kunna lita på att instruktioner är mer tydliga än så för att det inte ska kunna hända att kunden kanske missar dessa saker. Tycker detta är självklart.

Eh, vad snackar du om? Företaget har ett etablerat system som de sköter returer via. INGET företag kommer att betala för din returfrakt om du använder FEDEX när de i själva verket använder schenker.

Handlar inte om dålig kundservice. Suck.....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Eh, vad snackar du om? Företaget har ett etablerat system som de sköter returer via. INGET företag kommer att betala för din returfrakt om du använder FEDEX när de i själva verket använder schenker.

Handlar inte om dålig kundservice. Suck.....

Man ska aldrig behöva be dom skicka returfraktsedel till en. Det ska skickas när man har anmält rma som alla andra företag gör. Har ingen lust att argumentera mera med dig här.. over and out

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Man ska aldrig behöva be dom skicka returfraktsedel till en. Det ska skickas när man har anmält rma som alla andra företag gör. Har ingen lust att argumentera mera med dig här.. over and out

Eh, du gräver upp ett flera månader år gammalt svar, som jag svara på och sen konstaterar du att du inte vill argumentera.

Man får anta att kunderna inte är idioter, dvs mycket väl kapabla att läsa igenom instruktionerna och kontakta företaget. I din värld ska företagen hålla kundens hand hela vägen utan att denne ska ansvara för något.

Kommer definitivt handla från proshop efter detta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Eh, du gräver upp ett flera månader år gammalt svar, som jag svara på och sen konstaterar du att du inte vill argumentera.

Man får anta att kunderna inte är idioter, dvs mycket väl kapabla att läsa igenom instruktionerna och kontakta företaget. I din värld ska företagen hålla kundens hand hela vägen utan att denne ska ansvara för något.

Kommer definitivt handla från proshop efter detta.

Tycker heller inte att hon ska få ersättning eftersom hon inte har läst avtalet om det är det du tror att jag menar, så där är vi ense. Kan dock ha med det att göra att det inte är ett svenskt företag utan danskt. Förfarandet kan vara normalt i Danmark, vad vet jag, men det är inte normalt här, jag har iaf inte varit med om det. Svarar därför att jag insåg att du missförstått mig när jag inte varit tydlig nog, ber om ursäkt för det. Tycker dock du är lite fräck när du kallar ts för en idiot. Det är emot sweclockers policy, tänk på det.

Permalänk
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Eh, vad snackar du om? Företaget har ett etablerat system som de sköter returer via. INGET företag kommer att betala för din returfrakt om du använder FEDEX när de i själva verket använder schenker.

Handlar inte om dålig kundservice. Suck.....

Lagen ser ut som den gör oavsett vad du tycker är dumt eller inte.

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Eh, du gräver upp ett flera månader år gammalt svar, som jag svara på och sen konstaterar du att du inte vill argumentera.

Man får anta att kunderna inte är idioter, dvs mycket väl kapabla att läsa igenom instruktionerna och kontakta företaget. I din värld ska företagen hålla kundens hand hela vägen utan att denne ska ansvara för något.

Kommer definitivt handla från proshop efter detta.

Dina svar i den här tråden osar av personliga motiv, jobbar pappa på proshop eller är du bara ett sadistiskt nättroll ute efter att jävlas med hederligt folk som blivit vilseledda p.g.a sin godtrogenhet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Eh, du gräver upp ett flera månader år gammalt svar, som jag svara på och sen konstaterar du att du inte vill argumentera.

Man får anta att kunderna inte är idioter, dvs mycket väl kapabla att läsa igenom instruktionerna och kontakta företaget. I din värld ska företagen hålla kundens hand hela vägen utan att denne ska ansvara för något.

Kommer definitivt handla från proshop efter detta.

Fast, som redan skrivits tar du inte hänsyn till att företaget lämnar två motstridande instruktioner. Då kan man inte luta sig tillbaka och säga att konsumenten valde alternativ 2 istället för alternativ 1, om det inte tydligtframgår att det ena alternativet är förenat med egna kostnader. Det är alltså företagets ansvar att det inte finns några vilseledande instruktioner på sin hemsida. Simple as that! Du får ju ha i åtanke att en reklamation kan ske upp till tre år efter köp. Den normala konsumenten vänder sig då till säljarens hemsida för råd hur man ska gå till väga för reklamation, något som alltså finns beskrivet på säljarens hemsida.

Det går inte alltid att hävda att informationen finns i det finstilta i avtalet. Vad gör du till exempel om någon ger dig ett avtal med 1000 sidor, förutsätts det att du läser igenom hela avtalet och följer anvisningarna där istället för anvisningarna som kommer direkt från kundtjänst och hemsida?

Permalänk

Måste säga att jag proshop alltid skött sig klanderfritt när jag haft med dem att göra.

Om jag är osäker på något i rma-frågor brukar jag bara fråga butiken ifråga.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

Visst ligger Proshop i Danmark?

Med tanke på den kommande idiotin om "miljöskatt" i Sverige, så har Proshop ett utmärkt tillfälle (och stor konkurrensfördel) att koppla grepp om de svenska entusiasterna.

Att då i alla fall hålla en hyfsad reklamationshantering torde ligga i deras intresse framöver.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon179202:

Tycker heller inte att hon ska få ersättning eftersom hon inte har läst avtalet om det är det du tror att jag menar, så där är vi ense. Kan dock ha med det att göra att det inte är ett svenskt företag utan danskt. Förfarandet kan vara normalt i Danmark, vad vet jag, men det är inte normalt här, jag har iaf inte varit med om det. Svarar därför att jag insåg att du missförstått mig när jag inte varit tydlig nog, ber om ursäkt för det. Tycker dock du är lite fräck när du kallar ts för en idiot. Det är emot sweclockers policy, tänk på det.

Man kan inte avtala bort konsumentlagstiftningen eller andra lagar om det inte uttryckligen sägs att det får göras.

När det gäller Konsumentlagen så baserar den sig på ett EU-direktiv som stipulerar en miniminivå som alla näringsidkare inom EU måste följa. Enskilda länder får ha tuffare lagstiftning om man vill. I det här fallet kan vi dock räkna med att direktivet minst gäller.

Vad direktivet säger angående reklamationer är beskrivet här:
http://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/handel-inom-eu/...

Citat:

Om det skulle vara fel på din vara har du i första hand rätt att få den reparerad eller utbytt. Reparation eller byte skall ske kostnadsfritt, det vill säga att du inte ska behöva ha utgifter för frakt-, arbets- eller materialkostnader för att återställa varan till avtalsenligt skick. Reparationer och byten ska göras inom rimlig tid och utan väsentlig olägenhet för dig.

Grundläget är alltså att säljaren ska betala returfrakten. Om säljaren anser att han kan ordna frakten billigare än vad konsumenten kan så ligger det i säljarens intresse att se till att konsumenten använder det fraktsättet. Säljarens rekommendation bör då alltid vara att skicka med deras fraktsedel. Särskilt när TS nu kontaktat säljaren för att få förtydligande om hur varan ska skickas så bör säljaren mer eller mindre tvinga på konsumenten att använda deras fraktsedel. Att säga något annat är ju att rekommendera något annat och följer man säljarens rekommendationer, vilket jag förstår att TS har gjort så ska säljaren också stå för frakten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

(Letade info om Proshop o hamnade på denna tråden, som troligen också dött. )

Ifall ett företag ger olika instruktioner i ett avtal har motparten rätt att använda det mest fördelaktiga. ( t.ex. betalning 30 dagar från fakturadatum och i annan plats 30 dagar efter leverans)
Fallet är ganska klart.
1. Konsumenköplagen ger rätt att slippa frakt vid garantifel.
2. Kunden följde instruktioner från Proshop. Dvs inget avtalsbrott från kunden. (Ovanpå det kan inte heller konsumentköplagen mot privatkund avtalas bort på något sätt.)

Klart Proshop blev tvunga att ersätta. MEN de gjorde en fuling att försöka komma undan o gav sedan upp när de fick motstånd. Den fulingen hade tydligen fungerat på flera i denna tråden i varja fall
Idag har de i alla fall goda betyg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zeb0:

(Letade info om Proshop o hamnade på denna tråden, som troligen också dött. )

Ifall ett företag ger olika instruktioner i ett avtal har motparten rätt att använda det mest fördelaktiga. ( t.ex. betalning 30 dagar från fakturadatum och i annan plats 30 dagar efter leverans)
Fallet är ganska klart.
1. Konsumenköplagen ger rätt att slippa frakt vid garantifel.
2. Kunden följde instruktioner från Proshop. Dvs inget avtalsbrott från kunden. (Ovanpå det kan inte heller konsumentköplagen mot privatkund avtalas bort på något sätt.)

Klart Proshop blev tvunga att ersätta. MEN de gjorde en fuling att försöka komma undan o gav sedan upp när de fick motstånd. Den fulingen hade tydligen fungerat på flera i denna tråden i varja fall
Idag har de i alla fall goda betyg.

Skickades från m.sweclockers.com

@zeb0

Det står på sidan att man ska maila för att få en betalt fraktsedel, inte betala själv och sedan klaga som ts gjort .

Jag har själv skickat tillbaka 2 saker till proshop utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@zeb0

Det står på sidan att man ska maila för att få en betalt fraktsedel, inte betala själv och sedan klaga som ts gjort .

Jag har själv skickat tillbaka 2 saker till proshop utan problem.

Samma här, aldrig haft problem med dom vid retur av en skärm.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Necroklubben eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB