Snabb fråga om minnen och lagring i datorer

Permalänk
Inaktiv

Snabb fråga om minnen och lagring i datorer

Hej jag har bara en snabb fråga.

Endel personer har sagt till mig att om man ska ha en ssd i en dator så måste då också ha en mekanisk hårddisk, är detta sant?
Att man alltså inte BARA kan ha en ssd i den.

Permalänk
Medlem

Det är inte sant.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Lol? Du behöver inte ha en mekanisk hårddisk för att ha en SSD. Den som sa det verkar ju verkligen veta vad han pratar om.

Permalänk
Medlem

Det går väldigt bra att endast ha en SSD och inget annat.
Jag hade dock kanske rekommenderat att även ha en mekanisk disk för att lagra bilder och filmer på etc, då de tar mycket plats och har inte så jätte stor nytta av hastigheten på en SSD.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv

Okej tack för svaren. Jag ska bygga en dator till min kusin och han ska bara kunna spela wow och lol på den och jag är helt säker på att han inte kommer spara några bilder eller filmer på den för att han har en laptop till det. Så då borde jag inte behöva en ssd. Har jag rätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon276151:

Okej tack för svaren. Jag ska bygga en dator till min kusin och han ska bara kunna spela wow och lol på den och jag är helt säker på att han inte kommer spara några bilder eller filmer på den för att han har en laptop till det. Så då borde jag inte behöva en ssd. Har jag rätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle satsa på endast en 256GB SSD. Det räcker väl till Windows och de två spelen och blir bra fart.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av anon276151:

Okej tack för svaren. Jag ska bygga en dator till min kusin och han ska bara kunna spela wow och lol på den och jag är helt säker på att han inte kommer spara några bilder eller filmer på den för att han har en laptop till det. Så då borde jag inte behöva en ssd. Har jag rätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du menar HDD så ja.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Hårddisk och SSD är för datorn precis samma sak, SSD är bara snabbare.
Anledningen till att man rekommenderar en hårddisk tillsammans med SSDn är att man då får massvis med billigt utrymme för saker som inte behöver SSDns hastighet. Men behöver man mycket utrymme kan man lika gärna köpa en större SSD istället, om man har pengarna till det.