Förslag på budget M-ITX server

Permalänk

Förslag på budget M-ITX server

Söker ett bra och billigt moderkort+cpu+minne som ska användas som router, webserver, BTC och LTC node. Jag vill gärna virtualisera delarna ska köras. Men hellre billigt än bra på virtualisering då allt utom router delen kan flyttas till annan server.

Chassi: Supermicro CSE-505-203B
NIC: Intel I320-T2

CPU: funderar på om en Athlon 5350 klarar av det jag vill köra, eller bör jag satsa på en begagnad xeon/opteron av någon modell?
Moderkort: beror på CPU och rekommendation men MSI AM1I till 5350 är tanken just nu.
Minne: 16/32 DDR3/DDR4 beroende på moderkort och rekommendation.

Vet att AM1I saknar serverfunktioner som IMPI men det kan jag leva med. Ett problem jag ser med en riktig server cpu är värmeutvecklingen då chassit inte är stort och inte är särskilt välventilerat. Alternativt är att det blir lite dyrt och det hade jag inte riktigt tänkt mig.

Fungerar det jag har tänkt eller bör jag tänka om och isf vad ska jag titta på?

Budget ca 2000 kr för CPU+moderkort+ram

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog försöka få en gammal Xeon på ebay. Finns modeller i 4-600kr klassen som är vettiga ännu.

Problemet är att du kommer ha svårt att hitta moderkort i formfaktorn mITX.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Vi har kört ett gäng med servrar i den storleksklassen med XEON low power modeller som funkat extremt bra, jag har däremot ingen koll på hur begagnat marknaden ser ut på dom.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_Xeon_microprocess...
Bara kolla där efter CPU med låg TDP