Klantade mig med RJ45 på flat cat6. Hjälp?

Permalänk
Medlem

Klantade mig med RJ45 på flat cat6. Hjälp?

Hej!

Jag köpte en sån här kabel på Webhallen: Länk, för att dra längs en en lång kabelränna till routern. Lyckades trycka i den i rännan under en hel del svordomar och insåg att kabeln blev några meter för lång.
Ville göra lite snyggt så jag åkte och köpte en crimptång och kontakter. Klippte upp kabeln och insåg att ledarna var mycket tunnare än på en vanlig kabel. Testade att sätta på en kontakt ändå men det fungerade förstås inte.

Nu till min fråga: går det att rädda kabeln på något sätt? Skulle helst slippa köpa en ny och brottas med den där kabelrännan igen. Skulle det tex kunna fungera med en sån här eller liknande? Länk

Tack på förhand!
/Micke

Permalänk
Inaktiv

Du kan ju alltid skala av mer och peta in ledarna dubbelvikta. Kan nog vara lite pilligt men det är nog inte omöjligt. Alternativt löder/sockerbitar du ihop den med en vanlig kabel.

Permalänk
Inaktiv

Har du en lödkolv kan du alltid förtenna ledarna, borde bli rätt mycket tjockare och det borde leda rätt bra också, förutom att det blir mycket enklare att montera.

Permalänk
Medlem

kan du inte testa med en sån här
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

hade ett liknande problem med att jag drog en kabel i väggen från övervåningen och när den skulle in i routern så gick det inte att få in en av kablarna i kontakten så jag fick skarva på en ny

Permalänk
Medlem

Du skalade väl inte trådarna?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Du kan ju alltid skala av mer och peta in ledarna dubbelvikta. Kan nog vara lite pilligt men det är nog inte omöjligt. Alternativt löder/sockerbitar du ihop den med en vanlig kabel.

Försökte med att vika den dubbelt, men då blev den för tjock för att gå in i kontakten.

Skrivet av studiox_swe:

Har du en lödkolv kan du alltid förtenna ledarna, borde bli rätt mycket tjockare och det borde leda rätt bra också, förutom att det blir mycket enklare att montera.

Förutom den där halva lektionen på slöjden i mellanstadiet så har jag aldrig hållit i en lödkolv, så det vill jag nog inte ge mig på. Dessutom misstänker jag att det vore rätt svårt att få till det även om man är duktig på att löda, med tanke på att man behöver få tjockleken så "perfekt" för att pinnen ska pierca tråden. Dessutom experimenterade jag lite med att skala ledaren ifall det kanske skulle gått att använda sockerbitar som Killbom föreslog, och det var nästintill omöjligt att skala utan att ha sönder tråden inuti.

Skrivet av swe3633:

kan du inte testa med en sån här
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

hade ett liknande problem med att jag drog en kabel i väggen från övervåningen och när den skulle in i routern så gick det inte att få in en av kablarna i kontakten så jag fick skarva på en ny

Jag funderar på det, men jag vet inte riktigt om jag vill testa utan att någon har sagt att det bör fungera trots de tunnare trådarna. Vet inte alls hur de där dosorna fungerar, men tänker att det kanske blir halvkass kontakt så att kabeln visserligen fungerar men inte särskilt bra. Har inga apparater för att testa det heller.

Skrivet av JenzA:

Du skalade väl inte trådarna?

Nej då, har i alla fall kollat på några tutorials på Youtube innan jag gav mig på det här.
Men det är väldigt tunn isolering på trådarna när jag jämför med en cat5e (som jag dessutom har hört ska vara tunnare än en normal cat6), så själva tråden hamnar liksom vid sidan av stiftet som trycks ned när man crimpar.

Permalänk
Medlem

@Tarrgoth: Jag försökte hitta dessa kontakter för ett år sedan och då var det i princip omöjligt att hitta dem. De fanns i en butik i USA men det blev så otroligt dyrt med frakt. Lyckades till slut få en handlare på aliexpress att ta fram kontakterna och han har nu dem i sitt vanliga sortiment, du får ju dock vänta en stund om du beställer. Jag har troligen kvar några så om jag hittar dem kan jag skicka dig ett par.

https://www.aliexpress.com/item/Cat6-Flat-Plug-with-wire-load...

Permalänk
Medlem

@peters: Frågan är om den fungerar ändå. Problemet är som sagt att själva tråden är ungefär hälften så tjock som en cat5e, bifogar en bild här nedanför. Men om du tror att det kan fungera så vore det otroligt snällt om du ville skicka ett par.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort samma misstag, men jag fick det att funka med en rj45a ändå, förbannat pilligt men billigare än att köpa ny kabel.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns egentligen bara ett vettigt sätt, riv bort kabeln och gör om på rätt sätt med rätt typ av material.
Ska du trotts allt försöka fuska till det och hoppas att det fungerar hjälpligt åtminstone ett tag så så glöm sockerbitar men det kanske går att använda ett skarvstycke och gå över till en kabelstump med en korrekt krimpad kontakt.
En annan metod som kanske kan fungera är att skaffa en "verktygslös kontakt" som man löder fast kabeln i.
Platta tunna kablar är hursomhelst inte särskilt bra och klarar sällan av de elektriska kraven så det rätta är att slita bort kabeln och göra om med installationsmaterial.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Tarrgoth: Jag vet, dessa kontakter är gjorda för de tunna kablarna. Jag har för mig att den ursprungliga kabeln som jag hade inte följde TIA568B eller TIA568A, det kanske är någon annan standard för platta kablar? Så du måste vara väldigt noga med att kolla så att paren hamnar rätt. Du bör även testa kabeln med något testinstrument efteråt så att du ser att du fått allt rätt. Mitt råd är att du köper en ny kabel och drar om den, det kommer spara dig en massa problem. Det är svårare att pressa dessa än en standardkabel. Men vill du försöka så skicka mig din adress så ska jag leta reda på kontakterna.

Permalänk
Medlem

@peters: Dra ur kabeln och sätt i en riktig nätverkskabel med solida ledare och montera dit riktiga rj45 hon-uttag i varje ände. Sen en patch därifrån. Att dra "patchkablar" i väggarna är inget vidare, och speciellt inte platta kablar!

Permalänk
Medlem

@Gaist: Jag håller med det var också så jag gjorde i slutändan. Jag lyckades till slut få igenom en standard installationskabel även fast det var trångt.

Men det går att pressa kontakter på den tunna kabeln, har haft den som patchkabel när jag behöver testa något tillfälligt, tror den var 50m och jag ville inte kasta den.

Permalänk
Medlem

@peters: Nåja, du har övertalat mig. Det får bli en ytterligare brottningsmatch med kabelrännan. Lika bra att få det gjort ordentligt, kabeln kostar ändå bara en hundring.

Permalänk
Medlem

@Tarrgoth:
Du kommer tacka dem senare när du e klar och det är ordentligt gjort

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@Tarrgoth: Köp färdigpressad kabel om möjligt. Hemmapressat skit (för det är vad det är) kan ge allehanda problem som sedan vänner och bekanta försöker åtgärda med ominstallation av dator eller timmar av att trakassera internetleverantören.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

På min arbetsplats gjorde man alla nätverkskablar själva, men allehanda nätverksproblem som under många år plågat IT-enheten kunde undvikas genom att köpa "riktiga" kablar. Inte ens "proffs" (om det nu var sådana) ska hålla på och klödda med det här...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Tarrgoth: Köp färdigpressad kabel om möjligt. Hemmapressat skit (för det är vad det är) kan ge allehanda problem som sedan vänner och bekanta försöker åtgärda med ominstallation av dator eller timmar av att trakassera internetleverantören.

Se där, jag hade fått intrycket att "funkar det så funkar det". Har tryckt i en ny sladd i rätt längd i kabelrännan nu, men tänkte ändå göra nya kablar mellan alla prylar som ligger bredvid modemet (router, digitalbox, tv, mediaspelare). Använder då gamla cat5e-kablar som jag har liggandes. Risken att någon vän eller bekant skulle ge sig på en ominstallation eller trakasseri av ISP är obefintlig, då jag sköter sånt själv (och gärna kollar kablar etc innan jag ger mig på sånt). Finns det något rimligt sätt att testa kablar förutom att köpa en dyr kabeltestare?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tarrgoth:

Se där, jag hade fått intrycket att "funkar det så funkar det". Har tryckt i en ny sladd i rätt längd i kabelrännan nu, men tänkte ändå göra nya kablar mellan alla prylar som ligger bredvid modemet (router, digitalbox, tv, mediaspelare). Använder då gamla cat5e-kablar som jag har liggandes. Risken att någon vän eller bekant skulle ge sig på en ominstallation eller trakasseri av ISP är obefintlig, då jag sköter sånt själv (och gärna kollar kablar etc innan jag ger mig på sånt). Finns det något rimligt sätt att testa kablar förutom att köpa en dyr kabeltestare?

Många nätverkskort har ett diagnostikprogram som kan "mäta kabel" det finns även på en del moderkort i bios och man kan mäta kontakt med en multimeter, kolla på kretstillverkarnas hemsida för testprogram.
Du har hursomhelst använt fel material om du satt fast en patchkabel men det blir troligen bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.