Sökes: Android gallery-app med möjlighet för integrerad fjärrmapp

Permalänk

Sökes: Android gallery-app med möjlighet för integrerad fjärrmapp

Scenario:
Sambon tar kort så in i helskotta med sin telefon, interna minnet på 32Gb äts upp illa kvickt trots att hon gallrar rätt friskt. Bilderna säkerhetskopieras i sin tur från hennes mobil (Nexus 5X) till vår NAS (Xpenology i sign) genom den fenomenala appen Foldersync.

Nu har det gått så pass långt att hon trots ihärdig gallring har en full telefon. Idag rensade hon sin telefon från bilder helt, men tycker att "den känns för tom", vilket inte är så konstigt nu då hon inte längre har alla bilder att tillgå. Vill därför att hon ska kunna enkelt tillgå sina "gamla" bilder som numera ligger på NAS och inte på telefonen, på ett enkelt sätt, samtidigt som hon fyller på sin telefon med nya bilder.

Den lösning jag själv funderar över som "bäst" är att köra in Owncloud på NASen och sedan köra QuickPic som galleriapp. Quickpic är enkel och tjusig, MEN fjärrmappen hamnar separat och endast tillgänglig i appens meny, inte intill övriga bildmappar. Se bilder:

Bildmappar på telefonen.

Åtkomst till fjärrmapp.

Har pillat lite med owncloud-lösningen men inte fått det att fungera riktigt. Tiden är knapp och jag tänkte därför efterlysa en app enligt ovan önskemål, så kanske jag slipper mecka mer med owncloud.

-------------------------
Sökes:
Söker därför en galleri-app med möjlighet att integrera en fjärransluten mapp via lämpligt protokoll. Helst ska fjärrmappen ligga precis som övriga mappar lokalt på telefonen, för enkelhetens skull.
Tips på app-förslag mottages grymt gärna!

-------------------------

Bortgallrade lösningar:
Diverse dropbox, Onedrive, Google photos-lösningar. (Jag vill lagra filer lokalt på min NAS hemma och bara bläddra via telefonen)
Synologys egna DS Photo-app (för omständlig och vill helst kunna integrera allt i en enda galleri-app)
Diverse ES File Explorer/Solid Explorer-lösningar. (Vill ha en separat app enbart för bilder)

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM