Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppas på lite tips härifrån. Skulle gärna vilja köpa ett par over-ear hörlurar men har så svårt att bilda mig en uppfattning genom att läsa på nätet. Finns det någon här som kan rekommendera något med lite bra bas i? När jag försöker läsa på utländska sidor efter tips får man ju upp en massa modeller som inte ens finns att få tag i i Sverige. Jag skulle vilja "känna" basen utan att det för dens skull blir "för mycket" om man säger så.

Köpte i somras ett par AKG K550 som jag returnerade omedelbums då de antingen verkligen inte var för mig/var feltillverkade (lät verkligen katastrofalt). Sedan provade jag ett par QC35 när Webhallen hade sin kampanj, och medan de lät fantastiskt och var hur sköna som helst var det mer att de "lät" basiga än "kändes" basiga. Då kände jag lite att mina SoundMagic E10 för 300 kronor gjorde ett lika bra jobb, till och med bättre i basavdelningen.

Jag har funderat lite på Audio Technicas ATH-M50x som finns på kampanj på CDON just nu. Någon som vet hur de är? Verkar inte finnas någon fysisk butik där man kan prova dem.

Uppskattar alla råd jag kan få, som ni kanske märker är jag inte speciellt insatt i detta område.

Permalänk
Medlem

Sony MDR-1A är rätt basiga.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för det tipset, de hade jag missat. Läste på lite snabbt och de verkar jämföras lite med varandra. En del säger att ATH-M50x är lite mer "förfinade". Hmm.

Är det fult att beställa båda, prova och behålla de man gillar bäst? Ångerrätt finns ju om man köper på nätet.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Andreaz1:

Hoppas på lite tips härifrån. Skulle gärna vilja köpa ett par over-ear hörlurar men har så svårt att bilda mig en uppfattning genom att läsa på nätet. Finns det någon här som kan rekommendera något med lite bra bas i? När jag försöker läsa på utländska sidor efter tips får man ju upp en massa modeller som inte ens finns att få tag i i Sverige. Jag skulle vilja "känna" basen utan att det för dens skull blir "för mycket" om man säger så.

Köpte i somras ett par AKG K550 som jag returnerade omedelbums då de antingen verkligen inte var för mig/var feltillverkade (lät verkligen katastrofalt). Sedan provade jag ett par QC35 när Webhallen hade sin kampanj, och medan de lät fantastiskt och var hur sköna som helst var det mer att de "lät" basiga än "kändes" basiga. Då kände jag lite att mina SoundMagic E10 för 300 kronor gjorde ett lika bra jobb, till och med bättre i basavdelningen.

Jag har funderat lite på Audio Technicas ATH-M50x som finns på kampanj på CDON just nu. Någon som vet hur de är? Verkar inte finnas någon fysisk butik där man kan prova dem.

Uppskattar alla råd jag kan få, som ni kanske märker är jag inte speciellt insatt i detta område.

Denon AH-D600 kan nog vara din tekopp om du vill ha lite mer go bas. Dyker upp begagnade ibland eftersom den utgått. En bättre och roligare hörlur än m50x och mdr-1 enligt mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Köpte ett par Philips Fidelio X2 igår och är riktigt nöjd med dom. Men det är en sak jag irriterar mig på och det är ett missljud jag får i vänstra kåpan när hörlurskabeln gnuggar emot min T-shirt eller när jag bara rullar kabeln mellan fingrarna. Ljudet jag får i vänstra kåpan låter som när någon rör med fingrarna på en mikrofon, om ni förstår vad jag menar. Varför tror ni det är så? Är det fel på kabeln eller?

Visa signatur

Asus Maximus VII Hero Z97 | i7 4790K | Corsair H100i w/ Noctua NF-F12 |
Asus STRIX GTX 980 | Corsair Vengeance Pro 16GB | Samsung SSD EVO 250GB | Crucial MX100 256GB |
Fractal Design Define R4 Window | Corsair RM850 |
Windows 10 | Asus Rog Swift 27" 1440p |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zacke08:

Köpte ett par Philips Fidelio X2 igår och är riktigt nöjd med dom. Men det är en sak jag irriterar mig på och det är ett missljud jag får i vänstra kåpan när hörlurskabeln gnuggar emot min T-shirt eller när jag bara rullar kabeln mellan fingrarna. Ljudet jag får i vänstra kåpan låter som när någon rör med fingrarna på en mikrofon, om ni förstår vad jag menar. Varför tror ni det är så? Är det fel på kabeln eller?

Det är samma på mina, det beror till största del på att kabeln ligger i en tygstrumpa. Det ger en skön känsla av kvalitet men den grövre ytan genererar mer ljud som fortplantar sig uppåt när man drar något längs den. Stör det dig allt för mycket får du byta till en slät kabel. Ett tips då är Ebay, man kan få bra kabel för några tior inklusive frakt från Kina, tar dock några veckor att få.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Andreaz1:

Hoppas på lite tips härifrån. Skulle gärna vilja köpa ett par over-ear hörlurar men har så svårt att bilda mig en uppfattning genom att läsa på nätet. Finns det någon här som kan rekommendera något med lite bra bas i? När jag försöker läsa på utländska sidor efter tips får man ju upp en massa modeller som inte ens finns att få tag i i Sverige. Jag skulle vilja "känna" basen utan att det för dens skull blir "för mycket" om man säger så.

Köpte i somras ett par AKG K550 som jag returnerade omedelbums då de antingen verkligen inte var för mig/var feltillverkade (lät verkligen katastrofalt). Sedan provade jag ett par QC35 när Webhallen hade sin kampanj, och medan de lät fantastiskt och var hur sköna som helst var det mer att de "lät" basiga än "kändes" basiga. Då kände jag lite att mina SoundMagic E10 för 300 kronor gjorde ett lika bra jobb, till och med bättre i basavdelningen.

Jag har funderat lite på Audio Technicas ATH-M50x som finns på kampanj på CDON just nu. Någon som vet hur de är? Verkar inte finnas någon fysisk butik där man kan prova dem.

Uppskattar alla råd jag kan få, som ni kanske märker är jag inte speciellt insatt i detta område.

Och kan du tänka dig öppna hörlurar så är Philips Fidelio X1 eller X2 mitt förslag. Men du nämnde K550 och QC35 så jag antog att du vill ha slutna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare

Massdrop har fått fram ett polish kit till Purpleheart lurarna. Resultatet ser faktiskt ok ut. Men nya utbyteskåpor verkar inte vara planen längre.

https://youtu.be/HlvaQeBG6S0

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Jag gick och tröstköpte mig ett par Hifiman Edition S nu... Måste få en ny fix av hörlurar snart för att kompensera för bitterheten över th00x'en

Permalänk
Medlem

Zeos har "recenserat" iFi Micro iCAN SE Headphone Amplifier.
Det verkar vara en kompetent liten låda och jag skulle faktiskt vilja testköra den själv för att skapa mig en egen uppfattning och även för att jag tycker att Zeos är en typisk ordbajsare, men han brinner för sin hobby och det är ju kul.

https://www.youtube.com/watch?v=Fec1hLbzGSg

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Jag har i perioder funderat lite på att köpa en extern dac och/eller amp till mina Sennheiser HD598. Men när jag googlar runt så får jag väldigt blandade svar huruvida det kommer bli någon större skillnad med tanke på att lurarna är ganska lättdrivna.
Vet inte vilket moderkort jag har på rak arm, men den har i alla fall hyssat ljud. Bättre än medel men inget underverk.

Någon som har testat och kan ge lite input. Ekonomin är inte så överdrivet bra så det känns dumt att slänga ut pengar om det inte blir någon större skillnad.

Permalänk

slänger in denna här om nån har ett tips på hur jag kan fixa detta själv:

köpte koss the plug hörlurar och gillar ljudet i dem, men lite kort sladd så köpte en 3.5mm hona hane 2m förlängningskabel, nån billig 50krs kabel på webhallen deltaco typ, men fick höra att det inte skulle göra någon skillnad i ljudkvalitet på så korta avstånd typ,

själva ljudet i sig är bra men det skumma är att det kommer ett surrande/brummande ljud när jag använder förlängaren, om jag rör vid den delen av kabeln där förlängningen kopplas ihop med hörlurarna med fingrarna, så försvinner ljudet

lär vara någon isoleringsgrej eller så? kollat om något sitter löst eller så men det gör det ej, kan jag lösa det utan att köpa en bättre/annan förlängningskabel?

eller är det bara att köpa en skärmad förlängningskabel? var hittar jag en sådan typ?

tack!

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem

@alexander_1986: Låter som att kabeln är defekt, det ska som sagt inte vara någon märkbar förlust vid en kort förlängning. Låter som kabeln är dåligt skärmad eller vad det heter. Om du kontaktar webhallen kommer du nästintill garanterat få en annan kabel.

Permalänk

Tja, skulle behöva lite tips kära vänner! Letar efter nya in-ears för runt 1000 lappen, har tittat på Supra Nitro och Shure SE215. Vad tror ni?

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk

@LiquidPanda: Beyerdynamic IX 160 kan jag rekommendera om du gillar bra bas.

Permalänk
Medlem

@Trunk: Tveksam förbättring, och om jag ska vara lite tråkig så tycker jag att köpa en hörlursförstärkare när man har lite skralt med pengar inte låter speciellt sunt.

Permalänk

Vet någon om det är möjligt att byta ut kuddarna på en Sony h.ear on? (mdr-100abn)

Permalänk

@farnebr1nk: Är muffarna trasiga?

Permalänk

@Sir Gaben:

Nej då, tycker dock att dom är lite obekväma. Inte i samma klass som Bose.

Permalänk
Medlem

@oatp1b1: mm. Har googlat lite till och verkar som ett ganska onödigt inköp. De börjar dock bli lite trötta på livet, har fått laga dom två gånger. Får se om de ger upp helt och hållet någon gång snart.

Menade egentligen inte att ekonomin är dålig, utan snarare att jag inte är så pass rik att jag kan slänga ut pengar på sådant som inte ger någon större förbättring. Då kan jag köpa något annat "vettigt" istället.

Permalänk
Inaktiv

Fick mina Hifiman RE-00, från Massdrop idag. Fruktansvärd lång leveranstid men de kom till slut

Permalänk

@anon8870: Hur låter dem då?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sir Gaben:

@Ramses: Hur låter dem då?

De låter väl ok, inte lyssnat så mycket med dem än, tryckte in dem i hörlursförstärkaren.. blir svårt att lyssna från mobilen sedan kanske men aja blir la väl.

Edit: Lyssnat ett tag nu, de spelar bort mina First Harmonic 6 iallafall, fungerar på telefonen också, även om de är 64 ohm. Står så på kartongen iallafall, så mobilen borde inte trycka ut hög volym med dem, men just nu inte på max men inte så långt i från det och det är lite över min normal volym.

Permalänk
Medlem

@Trunk: Ah ok. Tycker dock att det är vettigare att spara till bättre hörlurar i så fall.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1:

ATH hörluren är en trevlig robust historia. Denon luren som Mumu tipsar om är ju en bra lur det med. Jämfört med AKG K550 så är M50 lite mer rapp, mer bas, men också så går den inte riktigt lika högt tyckte jag. (Äger inte mina K550 längre)

Min fru sitter på ett par M50x så jag lånar dem ibland för att lyssna. Det är en bra punk och rock lur då den är rapp och har bra bas och gör sitt jobb. Själv vill jag ha en lur med lite större ljudbild, men det är bra lurar helt klart!

Permalänk
Medlem

Saknar musik på farten så letar efter något som är i ok prisklass. Så svårt att hitta något speciellt bra här där jag bor eftersom utbudet är sjukt, antagligen är man tvungen att köpa sjukt dyra lurar för 5-6k eller så är det mesta on-ear i den billiga prisklassen. Hur som helst tänker jag fråga om någon vet om Focal Listen är over eller on ear och om de är bra. Har bara hört Focal sopra nr2 och provat lite hastigt de gamla focal spirit lurarna som inte passade mig alls. Hittat även Sennheiser och den slutna i senaste hd5 serien, dock är jag inget fan utav sennheiser ljudet däremot ser komforten ut att vara det jag söker. Tycker det är svårt att hitta något som liknar min stereo fast för portabelt bruk.

Permalänk

Tjena!
Hade tänkt att köpa ett par in-ear med en budget på cirka 500:- som skall användas till musiklyssning från min telefon (Nokia 830) ifall det spelar någon roll.

Har funderat på dem här. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2784955
Någon som erfarenheter av dessa?

Har aldrig lyssnat på ett par bra in-ear lurar utan alltid kört med dom som följer med telefonen, vad kan man förvänta sig av ett par i 500 kronors klassen rent ljudmässigt? Ganska svårt att tyda tester då jag inte vad vad som menas med bra bas för ett par in-ear lurar osv.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Inaktiv

@Rasse12345: Hej! Vad har du för referenser inom hörlurar och möjligtvis andra IEM's?

Permalänk
Medlem

@buddaz: Utifrån vad jag kan läsa på head-fi så tror jag Focal Listen kan passa dig. Du gillar väl en lite ljusare karaktär på ljudet?

Citat:

If you are looking for a relatively neutral headphone that is easily portable and has excellent isolation that these should be on your short list. I honestly cannot think of many portable headphones that have a neutral sound signature and isolate this well for this price point

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

@buddaz: Utifrån vad jag kan läsa på head-fi så tror jag Focal Listen kan passa dig. Du gillar väl en lite ljusare karaktär på ljudet?

Gillar beyers T signatur däremot tyckte jag t70p blev lite för mycket av det goda ibland i toppen medan t90 med simaudio moon gillade jag den gången jag provade. Focal har jag som sagt bara hört dess senaste sopra nr2 högtalare för flera hundra tusen som finns färskt i minnet som vart lite för smooth i toppen för min smak. I hemmet kör jag KEF ihop med Primare slutsteg som jag gillar. Svårt att se om focal lurarna vart on eller over ear och vill gärna ha något smidigt. Som sagt kan gärna prova något nytt, vem vet man kanske gillar det. Är lite osäker på lurarna finns i butiken, funderar på att försöka på en provlyssning, står bara att butiken har fått in focal i sitt sortiment. butiken har även modellen för 40k.

Läser Head-fi, blir nog pass enligt passformen.