Permalänk
Medlem

Ny processor

Hej allihopa!

Jag köpte en färdigbyggd dator för ett tag sen och var då medveten om att processorn var lite svag i jämförelse med resten av datorn(i alla fall med den kunskap jag har..)
Därför tänkte jag nu köpa en ny. Jag har varit med några gånger när jag var yngre och hade en väldigt tekniskt kunnig kompis, som visade hur man byggde dator mm. Med andra ord, jag är rätt säker på att jag kan sätta in den.

Vad jag däremot behöver hjälp med är om den nya skulle fungera; jag är orolig om det ska finnas för lite el, moderkorts problem eller något annat problem där processorn inte 'funkar' med de andra bitarna i datorn. Jättedum fråga kanske, men jag vill vara på säkra sidan.

Min dator just nu

GeForce GTX 970 4GB

Intel(R) Core(TM) i5-4460 CPU @ 3.20GHz (QUAD)

8GB ram (om det nu spelar roll...)

Intel(R) 8 Series/C220 Chipset Family SATA AHCI Controller

Känner mig rätt noobig här som sagt, det kanske behövs mer information om datorn? Var hittar jag det isåfall?
Tänker mig en processor i 1000-2000krs klassen.

Oerhört och evigt tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

kanske berätta vilket moderkort du har.
brukar stå på själva moderkortet

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Hedersmedlem

Inget fel på den processorn. Att uppgradera till en i samma serie är knappast lönt och en 6xxx är över din budget.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Så länge den har Socket 1150så ska det vara lungt, men skulle rekommendera I5 4690K, inte den största uppgraderingen men du kan överklocka för bättre prestanda. Eller så går du för I7 4790K men den kostar en del mer. Men annars skulle du kunna spara på så du kan uppgradera allt eftersom den cpu'n du har duger väl.

Permalänk
Medlem

Beroende på spel är en 4460 helt OK. En 4690K har högre klock är överklockningsbar, så om du inte är inne på överklockning så klarar du dig ett tag.

Du måste ha Z87/Z97-chipset på moderkortet för att kunna ha glädje av en K-processor, så om du inte har det så är det lika bra att stanna på 4460:n.

En i7 4790K lär du inte få för under 2000 i alla fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd

Är inte en broadwell nåt att kolla in? Beroende på vilket moderkort du har.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Så, det är inte särskilt värt att uppgradera alltså?
Det kanske jag som är orolig, jag tittade på bl.a. Mafia III och det skulle min processor inte klara?