Permalänk
Medlem

Vattenkylning

Tja ska vattenkyla min dator för första gången, började med PETG då jag tycker det ser så jävla mycket snyggare ut och är villig att lära mig även när jag vet det kommer vara svårt i början. Min fråga är funkar biltemas värmepistol? http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Ovrigt/Varmluftspi...

Asså den ser ju ändå rätt så bra ut och sedan undrar jag vilka tips jag behöver och några do's and don't's!
Sedan undrar jag ifall det är värt att göra en build-log typ? Skulle folk vilja kolla liksom?

Permalänk
Medlem

Jag föredrar ett redigt galleri över en rörig bygglog där det postas en närbild på en anslutning en gång i veckan.
Men det går ju att ha bygglog och galleri så om du vill ha det, kör. Kan vara bra om du vill ha synpunkter och tips under byggets gång.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Jag föredrar ett redigt galleri över en rörig bygglog där det postas en närbild på en anslutning en gång i veckan.
Men det går ju att ha bygglog och galleri så om du vill ha det, kör. Kan vara bra om du vill ha synpunkter och tips under byggets gång.

Ah lite det andra jag tänkte på, tack för responsen iaf! Har allt nu förutom värmepistolen och backplaten, men tror du biltemas värmepistol funkar för ek's petg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Alla värmepistoler fungerar så länge de går att ställa på någon typ av lågvärme-läge skulle jag säga.
A och O är att hålla lågtemp, lagom avstånd och låta uppvärmningen ta tid. Annars får du blåsor och vita märken i varje böj. Böjer du för tidigt så du måste ta i lite får du väck istället.

TryckfelsNisse
Permalänk
Medlem

hade köpt en med olika värmeval eller hur man säger tycker en bygglogg hade varit kul och när datorn är klar ett snyggt galleri

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

Alla värmepistoler fungerar så länge de går att ställa på någon typ av lågvärme-läge skulle jag säga.
A och O är att hålla lågtemp, lagom avstånd och låta uppvärmningen ta tid. Annars får du blåsor och vita märken i varje böj. Böjer du för tidigt så du måste ta i lite får du väck istället.

Ah okej, tänkte det med eftersom det är PETG också. Men ifall du skulle kika på den åt mig och kanske godkänna den vore som en skön bekräftelse!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

hade köpt en med olika värmeval eller hur man säger tycker en bygglogg hade varit kul och när datorn är klar ett snyggt galleri

Ah tack för svart, kommer troligtvist bli en build-log också även ifall de troligtvist inte kommer va många som läser

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@ZeSalmon:
Som sagt, svag värme och rätt avstånd är det som gör det.
Kan inte se något problem med just den pikkan, jag använde en från plantagen för 29:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

@ZeSalmon:
Som sagt, svag värme och rätt avstånd är det som gör det.
Kan inte se något problem med just den pikkan, jag använde en från plantagen för 29:-

Åh ska nog gå för den hos plantagen ifall den finns kvar iaf då jag sparar pengar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tror tyvärr inte det, var nåt år sen, men man kan väl alltid ringa och höra.
Syftade mest på att vilken skitmaskin som helst går nog bra bara man provar ut rätt rörelse o avstånd på låg temp.

Permalänk
Medlem

@900-Mange: Ah, men får väl bli biltemas, inte så dyr heller då den ligger på 139 kr

Permalänk
Medlem

Jag kör biltemas när jag böjer akryl, funkar fint. Ett stort plus är ju att den enkelt står själv på bordet så du kan fokusera på röret istället för att försöka balansera en värmepicka!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Jag kör biltemas när jag böjer akryl, funkar fint. Ett stort plus är ju att den enkelt står själv på bordet så du kan fokusera på röret istället för att försöka balansera en värmepicka!

Ah ska gå för den då jag inte orkar beställa mer synd är att backplaten är fel och kommer som tidigast imorgn och glömde några fittings :/ förhoppningsvis börjar projektet imorgon eller nästa vecka!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En liten fråga! Ifall jag connectar en Y koppling till min output på pumpen, på Y connector'n en ACF fitting från EK (deras soft tube fitting) och kopplar på slang där, sedan en acf fitting på den andra ändan och kopplar den till deras ball valve och en plug på den, det skulle ju tekniskt sett funka som drain system väl förutom att det bara är lite bökigt?

Nu har iallafall alla delarna förutom backplaten kommit in men hittat en annan butik rätt så nära som har den i laget så jag lär hämta ut allt från INET och sedan backplaten från Liontech i Spånga.

Lär ha alla grejer till bygget tills fredag, förutsatt att jag inte glömt något!

Permalänk

@ZeSalmon
Ja det fungerar.
Jag satte en sån där split-kub från ek, 90graders vinkel sen ballvalve o en plugg.
När jag ska tömma systemet låter jag ventilen vara stängd, kopplar på en ACF med slang sen öppnar jag ventilen. På såvis slipper jag ha slangen liggandes i chassit utan sätter bara dit när det behöver tömmas.

Permalänk
Medlem

@ZeSalmon: En clean lösning på avtappning, som jag kör med, är att köpa en radiator med en drain plug. Jag har koppling, slang, koppling, kulventil, koppling och en lagom lång slangbit som räcker till där man kan fånga upp vätskan utanför chassit.
Det blir igentligen ingen skillnad i funktion, men man slipper en Y eller T adapter, och slipper planera in avtappningen i själva loopen. Då man tar avtappningen från andra änden på radiatorn.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Ah redan köpt radiatorerna med tack ändå!

Permalänk
Medlem

@900-Mange: Ah kommer köra en y och ena ändan till något block elr nåt och den andra till slangen som kopplas till ventilen. Tyvärr har går det inte att ha en hona och en hane ända tydligen på ek's ball valve enligt deras support.

Permalänk

@ZeSalmon:
Förstår inte vad du menar riktigt, man måste ha del med utanpåliggande gänga mot den, finns deras små hane-hane typ 5mm tjocka om man vill sätta en ventil på en böj t.ex.
Jag byggde ihop min av överblivna delar så det vart inte jättevackert men syns inte när chassi-sidan sitter där i alla fall.

Ber om ursäkt för bildkvaliten men du förstår kanske hur jag tänker

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

@ZeSalmon:
Förstår inte vad du menar riktigt, man måste ha del med utanpåliggande gänga mot den, finns deras små hane-hane typ 5mm tjocka om man vill sätta en ventil på en böj t.ex.
Jag byggde ihop min av överblivna delar så det vart inte jättevackert men syns inte när chassi-sidan sitter där i alla fall.

Ber om ursäkt för bildkvaliten men du förstår kanske hur jag tänker

Ah sorry för så sent svar men trodde ventilen hade en G 1/4 gänga utåt som en fitting t.ex men pga den inte hade det skulle jag bli tvungen att vänta 1-2 veckor längre pga leveranstid via inet från ek. Kom sedan på att jag kunde koppla min fitting till Y adaptern och från den koppla på vanlig slang och på slutet av slangen på en till koppling för vanlig slang och den in i ventilen. Så det ungefär blir en lös ventil som dinglar haha. Har kollat också på caseking o de har den jag behöver annars. Någon erfarenhet med de? Bra leverans tid? Vill ha allt tills fredag..:/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@ZeSalmon:
Bara handlat av Inet och direkt från EKWB, små grejer skickar ekwb i kuvert o tar bara någon dag om det finns hemma och om man frågar snällt om att lägga det snabbt på lådan, kan så klart inte lova något.
Hade det skickats idag kanske det hade varit framme på fredag.
Brukar bli posten i Sverige som slöar ner paketet tyvärr.

OM du vill ha en snyggare lösning än en spene som hänger och dinglar kan du köra en vinkel (45 eller 90 grader vad som nu passar) om det behövs från Y-adaptern sen en sån här hane-hane för att få dit ventilen, i ventilen kan du sätta en plugg som extra säkerhet mot läckage.
Så vid behov tar du bort pluggen som sitter i ventilen, gängar på en anslutning med slangstump och kan tömma kontrollerat, framförallt med stil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

@ZeSalmon:
Bara handlat av Inet och direkt från EKWB, små grejer skickar ekwb i kuvert o tar bara någon dag om det finns hemma och om man frågar snällt om att lägga det snabbt på lådan, kan så klart inte lova något.
Hade det skickats idag kanske det hade varit framme på fredag.
Brukar bli posten i Sverige som slöar ner paketet tyvärr.

OM du vill ha en snyggare lösning än en spene som hänger och dinglar kan du köra en vinkel (45 eller 90 grader vad som nu passar) om det behövs från Y-adaptern sen en sån här hane-hane för att få dit ventilen, i ventilen kan du sätta en plugg som extra säkerhet mot läckage.
Så vid behov tar du bort pluggen som sitter i ventilen, gängar på en anslutning med slangstump och kan tömma kontrollerat, framförallt med stil.

Vet inte om jag haft otur men EKWB har varit jävligt sega för mig senaste veckan.

Permalänk

Ofan, fanns allt på hyllan?
När det gått segt för mig har det antingen saknats något på lager eller så har det tagit 4dagar genom sverige...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

Ofan, fanns allt på hyllan?
När det gått segt för mig har det antingen saknats något på lager eller så har det tagit 4dagar genom sverige...

Det fanns en sådan 6mm extender på hyllan hos dem. Tar 1-2 veckor via inet från ek. Funderar på testa caseking och hoppas på jag får den tills fredag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Inet har flera hemma men du kanske skulle ha annat

Permalänk
Medlem

@900-Mange: Omg, tack för du sa det <3 De har tydligen kommit in i lager nyss.

Permalänk
Medlem

Nu är allt bokat! Efter att kollat på de så märkte jag att de fanns i lager på andra butiker vilket gör att de skickar dem till den butiken jag bokar till istället! Mejllade dem för säkerhetsskull också.

Permalänk

Skönt att det löste sig!
Alltid surt att vänta på en enda "fitting"...

Permalänk
Medlem

@900-Mange: Joo lite så, nu gäller det bara att hämta upp grejerna imorgon och börja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

Skönt att det löste sig!
Alltid surt att vänta på en enda "fitting"...

Lite otur att allt förutom den där jävla X fitting har kommit inte så att du har den hemma elr nåt? Haha elr har du någon idé jag skulle kunna använda

Skickades från m.sweclockers.com