Permalänk
Medlem

ipv4 eller ipv6? multiplayer problem

Hej, jag har lite problem när jag spelar multiplayer i ett visst spel sedan jag bytte bredband hos comhem mot fiber hos viasat. Spelet det gäller är en racingsimulator, rfactor2, och problemet är att motståndare blir osynliga/försvinner. Jag är verkligen helt okunning när det gäller nätverksanslutningar vilket inte gör det lättare.. Jag fortsatte använda comhem tills bindningstiden tog slut. Nu står jag här med min nya router och viasat fiber och måste få det att funka..

Det var en kille som hade samma problem med samma spel, också efter att han bytte internetleverantör. Till slut kom han fram till att hans ip hade ändrats från ipv4 till ipv6, och han hade ringt och bett om en ipv4 adress och det hade fixat problemet.

Detta med ipv4 och v6 var nåt helt nytt för mig. Jag har kollat min ip men jag kan inte avgöra om det är ipv4 eller v6. Hur kan man se det? Jag har kollat min ip på minip.nu och den ser ut såhär: 95.xxx.xx.xx. Har googlat lite och sett exempel på ipv6 adresser som ser helt annorlunda ut. Men jag körde också cmd.exe och knappade in ipconfig och fick fram lite uppgifter... Finns inget där som ser ut som 95.xxx.xx.xx, utan det är 192.xxx.x.x hur kommer det sig, är det nåt jag missar? Som sagt, nybörjare...

Visa signatur

Fractal Design R3 | Corsair HX850 | i5 2500k 3,3 GHz | ASUS Sabertooth Z77| GTX 970 | 16GB RAM Corsair | 120GB SSD

Permalänk
Medlem

95.123.45.67 är en IPv4-adress och är den som syns utåt, både när du går till minip.nu och spelar din racingsimulator. Tror knappast att det är orsaken till dina problem.
Adresser som börjar på 192.168.XX.XX är privata IPv4 som din router sedan "översätter" utåt till en adress som går att använda på internet. Det kallas för NAT om du vill googla lite själv. IPv6-adresser ser ut något i stil med 2001:0:9d38:90d7:1234:fadc:4567, alltså med kolon emellan. Det är väldigt få internetleverantörer som använder sig av dessa än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stridsvagnen:

Finns inget där som ser ut som 95.xxx.xx.xx, utan det är 192.xxx.x.x hur kommer det sig, är det nåt jag missar? Som sagt, nybörjare...

Den första är din externa adress d.v.s den adress din router har utåt och det är denna som syns på sidor som minip. Den andra är en lokal d.v.s den adress din dator har fått av routern vilket är en intern adress som aldrig kommer att synas utåt.

Istället för ipconfig skriver du ipconfig/all , för att få fram "allt"

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Okej, tack.

Då vet jag inte vad som kan orsaka dessa problem. Vad ska man göra? Chansa på att köpa en ny router? Känns lite dumt att ringa till viasat och säga "hej internet funkar utmärkt men när jag spelar så blir mina motståndare osynliga, vilket inte händer med comhem"..

Visa signatur

Fractal Design R3 | Corsair HX850 | i5 2500k 3,3 GHz | ASUS Sabertooth Z77| GTX 970 | 16GB RAM Corsair | 120GB SSD

Permalänk
Medlem

@rhedlnd: Som redan påpekat så har du inte en IPv4 adress. IPv6 används än så länge sparsamt och förutsätter att din leverantör också tillhandahåller IPv6 adresser. Använd Speedtest eller Bredbandskollen och se hur låg svarstid du får (latency) i ms.
Svarstiden är viktigare än bandbredd i spel och kan vara orsaken till fördröjningar (lag). Det kan ge en indikation på hur bra din uppkoppling är. Antal hopp ökar svarstiderna. Vissa bolag skickar (routar) ibland trafiken via bl.a. Tyskland för att de inte vill betala den s.k. peerin-avgiften i sverige.

Kommando för att se svarstider och antal hopp.

C:\>pathping ping.sunet.se Tracing route to ping.sunet.se [192.36.125.18] over a maximum of 30 hops: 0 csm-101.MAINFRAME [192.168.100.106] 1 * * * Computing statistics for 0 seconds... Source to Here This Node/Link Hop RTT Lost/Sent = Pct Lost/Sent = Pct Address 0 csm-101.MAINFRAME [192.168.100.106] Trace complete.

Färre hopp och lägre svarstid är bättre. Dock är det inte säkert att du verkligen ser samtliga hopp då fler och fler överger routing.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv

minip.nu klarar inte av att se din IPv6 adress. Testa om du har IPv6 här istället http://www.test-ipv6.com/