Hjälp efter flytt, koppla samman tv-box, tv och dator

Permalänk

Hjälp efter flytt, koppla samman tv-box, tv och dator

Hejsan. Tänkte vända mig till det kloka folket här för att lösa mitt senaste dilemma. Har nyligen flyttat och skulle behöva lite hjälp med att reda ut vad det är jag behöver inhandla. I min nya lägenhet så står min Tv och Dator i olika rum. I sovrummet där datorn står återfinns även min tv-box. Hade tänkt att inhandla en hdmi-kabel som jag kopplar till tv:n och sedan drar in i sovrummet. Därifrån så hade jag tänkt koppla in en switch så att jag kan koppla in min tv-box och dator respektive så att jag slipper dra två kablar. Det är således 2 kablar som skall kopplas i och en ut.

Är inte särskilt långt mellan datorn-boxen och tv:n men för att kablen inte ska vara i vägen så måste jag dra den utmed väggarna och då behövs det en 10 meters kabel. Detta har jag hört ska påverka bildkvalitén på kabeln. Tanken är inte att boxen och datorn ska kunna sända till tv:n samtidigt utan räcker att jag enkelt kan byta mellan dem. Så vad är det jag bör köpa och utav vilken kvalité? Ni får även gärna bifoga en länk på förslag.

M.v.h.
TrueViking

Permalänk
Medlem

@TrueViking:
Ska inte vara några problem med en 10 meters HDMI kabel.
HDMI-kablar
HDMI-switchar

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Bildexpert 📺

@TrueViking: HDMI-kabelns längd, kvalitet och dragning påverkar inte kvaliteten i egentlig mening. Det sätter däremot en gräns för vilken bandbredd som kan skickas över länken. Efter det degraderas bilden och får störningar eller ingen kontakt alls mellan TV och källa. 4K-upplösning kräver 2-4 ggr mer överföringskapacitet jämfört med 1080p så mycket handlar om signalen man försöker överföra.

Kvaliteten på switchen kommer också att avgöra. Tyvärr är sådant här väldigt situationsberoende så det är svårt att peka ut en specifik produkt. Så köp någonstans ifrån där du kan byta/testa dig fram.