Ny gamingdator med vattenkylning - behöver råd =)

Permalänk
Medlem

Ny gamingdator med vattenkylning - behöver råd =)

Tjenare alla!

Reggade ett konto här på SC för jag har hört att så mycket bra om forumet och kunskapsnivån här.

Har under en tid varit sugen på att bygga mig en stilren, vattenkyld, monsterburk och som nybörjare inom vattenkylning behöver jag lite råd och tips.

Länk till bygget: https://www.komplett.se/wishlists/b351cd53-7a05-4a00-8a19-0b5...

Jag tänkte göra en svart/vit build och eventuellt utöka med ett till 1080 för SLI i framtiden.

Frågorna jag ställer till er är:

1. Kommer det räcka med 750w PSU till SLI eller borde jag satsa på ett lite starkare agg?
2. Tror ni det räcker att köra med dedikerade 120mm radiatorer till CPU'n och GPU'n eller borde jag ha 140/280 till CPU'n?
3. Kan man på något sätt koppla alla radiatorer till en tank eller behövs det en tank till varje radiator isåfall?
4. Eftersom jag lägger rätt mycket vikt på utseendet så har jag tänkt mig genomskinliga slangar med vit kylvätska, är det möjligt att byta slangar till NXZT's kylare?

Mvh Draken

Permalänk
Medlem

Det räcker med en 120 radiator till cpu och en till grafikkortet. Du kan inte byta slangar på en sådan aio kylare. Du kan bygga egen vattenkylning men då är det ett helt annat pris.

Mvh

Edit* glömde svara på dem andra frågorna. Till dem där kylarna så har man ingen tank/reservoar dom är.helt slutna. Ett 750w nätagg skulle absolut räcka för att köra sli.

En sista sak, står inte att bracketen passar geforce 1080. Så det bör du kolla upp innan beställning.

Permalänk
Medlem

@chapeR: Tack så mycket för svaret! Det ska passa till kortet, såg en video på youtube när dom monterade det.

Synd att det inte går att byta slangarna då, kanske får se på en annan lösning!

Mvh Draken

Permalänk
Medlem
Skrivet av DRAKKISH:

@chapeR: Tack så mycket för svaret! Det ska passa till kortet, såg en video på youtube när dom monterade det.

Synd att det inte går att byta slangarna då, kanske får se på en annan lösning!

Mvh Draken

Själv så kör jag custom med vita slangar. Du kan ju alltid kolla vad prislappen skulle hamna på.

Mvh

Permalänk
Medlem

@DRAKKISH:

Vad kommer du använda datorn till?
budget?

är du känslig gällande ljud?

AIO kylare (all in one) är bra om man inte är insatt i vattenkylning
men ska man köra custom loop är prislappen en helt annan..
planerar själv att vattenkyla min burkframöver och en komplett loop med allt för mig och landar på ca 8k så det är inte gratis...

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

@erieri02: Ljud är viktigt att ta upp, AIO-kylare är ganska högljudda. Tycker det är mycket trevligare med en rejäl kylfläns än AIO, om man inte går custom.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@DRAKKISH: Du kan byta slangar (och även köra hårdloop) på t.ex. EK Predator och antagligen Fractal Kelvin AIOs om du inte vill ha separat reservoar och pump, själv tycker jag det är snyggare med pump+res på sidan av radiatorn och kör en EK Predator 240 i min ITX-låda och en 360 i min ATX-låda. Dock hamnar du i en lite högre prisklass, men dom är också tystare (kan köras på lägre fläkt-RPM pga. bättre kylning, tyst och bra Laing DDC-pump).

EK har dessutom just lanserat fler storlekar: länk

Kanske värt att titta på?

Permalänk
Medlem

@erieri02: Budgeten är redan ganska pressad skulle jag säga så jag kanske nöjer mig med NZXT lösningen istället för custom loop. Lite tråkigt men man kan ju alltid byta upp sig i framtiden.

Permalänk
Medlem

@Edge1: Oj, låter trevligt! Absolut värt att titta närmare på Tack!

Permalänk
Medlem

@DRAKKISH:

och vad ska du använda datorn till?
spel? foto eller videoredigering ? annat krävande?
kommer du att åka runt med datorn på Lan, kompisar eller liknande ofta?

behövs x99 och en 6800K?

finns saker man kan ändra för att få en tyst dator utan att vattenkyla

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

@erieri02: Bygget är för överklockning samt spel/stream, har velat lite angående chipset och processor så jag vet inte riktigt om det kommer landa på en 6800k eller en 6700k, väger fortfarande fördelar och nackdelar.

Vad jag kommit fram till än så länge är väl att prestandafördelen med x99 och 6800k inte är speciellt överväldigande för med tanke på prisskillnaden. Å andra sidan så lämpar sig nog 6800k bättre än 6700k för streaming.

Mvh Draken

Permalänk
Medlem

@DRAKKISH:

några ändringar jag kan rekommenderar är att skippa AIO lösningen om du ni inte ska flytta runt burken ofta

och gå på typ noctua DH 14/15 eller liknande stor cpu-kylare och välja en gpu med eftermarknadskylare och en nätdel av bättre kvalité och halvpassiv kylning typ evga g2

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

@erieri02: Tog ditt råd och bytte upp nätagget lite, bytte till en 6700k istället för en 6800k och kör på Krakenkylningen så länge.

Vad tror du om bygget nu? Funkar alla delar bra ihop och är blir det en bra gamingburk?

https://www.komplett.se/wishlists/a05b1746-5aae-4f44-809e-f47...

Permalänk
Medlem

@DRAKKISH:

kan tycka att 250 GB är lite men du kanske har några HDD.s liggandes?

har du kollat vad som gäller på garantin om du byter kylare på GPU,n?
vet att evga tillåter byten utan att garantin bryts men vet inte vad som gäller på MSI

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

@erieri02: Japp, har en till 500gb ssd liggandes så det kommer räcka. Ingen aning ang. garantin dock, borde väl vara ok men får kolla upp det för att vara på den säkra sidan.

Permalänk
Medlem

Kollat runt lite nu och hittat lite prylar, frågan är om jag fått med allt.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9755487/

Tror ni det räcker med en 240 radiator?

Permalänk
Medlem

@DRAKKISH:

har du vattenkylt förr?

om inte så skulle nog jag rekommendera slang

du har 2 fläktar och 1 filter och 1 galler?

allt beror på vilka temps/ljudnivå du vill uppnå

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

@erieri02: Nope, detta är första gången jag ger mig in i den djungeln

Har hört att slang är lättare att hålla på med men jag vill verkligen köra på hardtube's då jag tycker det ser så otroligt mycket bättre ut. Enda jag undrar är om jag fått med alla delar som behövs och om det räcker med en radiator med 2x120mm fläktar för att kyla allt.

Permalänk
Medlem

@DRAKKISH:

rekommendera isåfall att köpa extra rör ifall du skulle misslyckas

bortsett från 2 fläkat 1 galler och 1 filter så ser det ut som du har det minsta nödvändiga

gällande radiator så rekommenderar vissa 120 mm rad per enhet i lopen och ju mer yta du har ju tystare kan du köra fläktarna

vilket chassi ska du ha

rymms en 360 i toppen skulle jag valt en sån istället (men det är min åsikt)

är själv väldigt ny och är i stadiet att trycka på köp för egen loop så finns nog de mer erfarna som har bättre åsikter

edit: bytte du tillbaka till x99 istället för z170 då cpu blocket är för x99 moderkort?

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

@erieri02: Ok, får köpa lite extra så jag har att om det blir något fel Tror inte jag har plats för en 360 i caset, är ju en NZXT s340 så dom är rätt små. har dock plats för en till 120 om det skulle behövas! Japp jag bytte tillbaks till 6800k, tänkte att det är lika bra att slå på stort om jag ändå ska köpa nytt. Kommer köpa ett till 1080 när jag får pengar nästa gång också, då blir burken en riktig beast