Alina ansöker om företagsrekonstruktion

Permalänk
Melding Plague

Alina ansöker om företagsrekonstruktion

Ekonomiska problem gör att återförsäljaren Alina ansöker om företagskonstruktion, någonting som dock inte ska påverka befintliga och nya kunder.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ah, synd. Har bra erfarenheter av Alina, men i praktiken köper jag tyvärr väldigt sällan därifrån.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Jag väntade mig detta. Deras priser samt lagerstatus har blivit uselt.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Trist. Har handlat en hel del själv från Uppsala-butiken samt delar till 5-6 datorer åt vänner.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Handlat några gånger på Alina när de har kampanjer. Men kampanjer går de ofta back på, så om alla gör det så är det väl ingen hit tyvärr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Jag väntade mig detta. Deras priser samt lagerstatus har blivit uselt.

Jag håller med. Förr har jag handlat i deras två butiker i Uppsala, men senaste åren har framför allt utbudet (men delvis också pris) blivit riktigt dåligt. Att säga att kunderna inte påverkas av detta är ett önsketänkande om att kunderna inte ska fly det sjunkande skeppet. Jag hade i alla fall inte velat hamna i samma sits som kunderna hos Datorbutiken när det begav sig.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skäggig legend

Butiken i Sthlm kommer jag aldrig tillbaka till. Köpte en mus online och mailade dem för att se ifall de kunde undersöka den fysiskt i butik istället för att skickas hitan och ditan, möttes av en arg man, liksom.. bitter? Jag förklarade vad problemet var för honom, han gick iväg med den till en "tekniker" efter mycket om och men bad han mig att komma in för att förklara problemet; vänster musknapp glappar/registrerar inte ibland. Svaret var: Tryck hårdare! Mitt svar var: När du hör/känner ett klick borde inte brytaren reagera på det? Det blev en jobbig situation tills en kille i 20 års åldern kom och sa: Jo men han har ju rätt, den är trasig!

Priserna och lagret har lett till att jag inte handlat där tidigare förutom just den musen.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Svårt att få lönsamhet när alla vill ha allt gratis (nästan intill i alla fall, och livstids support). Finns inget som är så jävla ruskigt som privatkunder till datorkomponenter-segmentet.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Inaktiv

Min favoritbutik även om jag slutat handla från Alina sedan de skötte ett garantiärende dåligt. Det har inte underlättat att de sällan haft produkter att köpa.

Älskar deras support i tidiga ärenden och även att de tar sig tid att kolla upp exempelvis s-spec. När jag var ute efter en i7 920 med D0-stepping så var de den enda butiken som kollade efter rätt värden på produkterna de hade i lager.

Hoppas rekonstruktionen går bra och att de kan växa som såväl varumärke, butiker och framförallt produktutbud.

När jag ändå är igång så saknar jag gamla Datorbutiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Butiken i Sthlm kommer jag aldrig tillbaka till. Köpte en mus online och mailade dem för att se ifall de kunde undersöka den fysiskt i butik istället för att skickas hitan och ditan, möttes av en arg man, liksom.. bitter? Jag förklarade vad problemet var för honom, han gick iväg med den till en "tekniker" efter mycket om och men bad han mig att komma in för att förklara problemet; vänster musknapp glappar/registrerar inte ibland. Svaret var: Tryck hårdare! Mitt svar var: När du hör/känner ett klick borde inte brytaren reagera på det? Det blev en jobbig situation tills en kille i 20 års åldern kom och sa: Jo men han har ju rätt, den är trasig!

Priserna och lagret har lett till att jag inte handlat där tidigare förutom just den musen.

Har handlat en del i deras butiker i Uppsala och får tyvärr säga att jag känner igen det där. För det mesta fungerade det helt OK, men ibland så fick man någon som vaknat på fel sida eller t.ex. inte ville kännas vid någon kampanj de hade.

Permalänk
Avstängd

Köpte mitt första high-end kort från de för många år sedan...ett PNY GTX480

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Tills för ett par år sen så var alina den enda datorbutiken jag handlade på, men sen ett par år tillbaka så har dåligt kundbemötande och okunnig personal fått mig att sluta handla där. (Alina i Enköping)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

Köpte en Brother Laserskrivare hos Alina i Uppsala för många år sedan. Efter några månader och 100-talet utskrifter senare, såg det ut som en katastrof.

Gick in till butiken och förklarade. Ali sa att jag förstört skrivaren genom att jag troligtvis klämt in fingrarna och petat på trumman.

Försökte förklara att jag bara kopplat in strömmen och USB-kabeln, sen har jag skrivit ut. Varför ska jag peta på trumman? Och om jag skulle gjort det så bör inte utskrifterna bli gråa och oläsbara. För övrigt var denna skrivare (alla Brother?) kända för det här felet.

Ali stod på sig och ansåg att jag förstört skrivaren, men var villig att laga den och jag skulle få betala för allt. Totalsumman blev nästan lika mycket som att köpa en ny.

Efter det kan Ali och Alina dra åt helxxxe!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Berling:

Svårt att få lönsamhet när alla vill ha allt gratis (nästan intill i alla fall, och livstids support). Finns inget som är så jävla ruskigt som privatkunder till datorkomponenter-segmentet.

Stor marknad med små marginaler gör det verkligen tufft. Slutar garanterat med att det endast kommer finnas några enstaka giganter kvar

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

OM jag minns rätt har jag bara köpt en sak därifrån och det var ett Geforce 8800GTS 512MB vilket säger en del om hur länge sedan det var. Sedan Webhallen kom till stan så handlar jag i princip exklusivt där. Innan var det Inet och innan dess komplett eller datorbutiken men den gick ju i konkurs för länge sedan. Webhallen har ofta ok priser och eftersom de finns i stan slipper man frakt. Bor man i Stockholm har man väl fler alternativ men som Linköpingsbo är Webhallen den enda stora datorbutiken, vad jag vet iaf.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Märkligt att Alina i Norrköping precis flyttade till nya och större lokaler om detta låg i vassen och pyrde. Kan inte säga att jag handlar i deras fysiska butik ofta, men någon gång per år har det ändå blivit när man velat ha någon komponent på dagen exempelvis. Synd om butiken försvinner då det är den enda fysiska datorbutik med något utbud att tala om i Norrköping. Närmast blir annars webhallen / netonnet i linköping

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

Köpte min förra dator från dem (2011). Jag hade klantat till det och valt ett moderkort och en processor som inte passade ihop. Alina mailade mig och frågade om jag var säker på min beställning, eller om jag ville byta moderkortet till ett som passade. Givetvis bytte jag moderkortet. Har iofs inte handlat där på flera år, men den gamla datorn fungerar bra ännu idag. Har bara gott att säga om Alina. Lycka till med omstruktureringen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

handlat fåtal ggr från dom och varit nöjd.
samma med deras kundtjänst, riktigt nöjd.

beställde min laptop från dom i början av året och deras hjälp att få den innan helgen var riktigt bra gjort.
så det är tråkigt när sånt här sker, så man får hoppas att dom tar sig tillbaka.
Fler konkurenter behövs

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Bäställde min 5960X samt Asus RV moderkort från Alina. Men har köpt av dem flertalet gånger, jag handlar dock mest av Webhallen.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

...När jag ändå är igång så saknar jag gamla Datorbutiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här (se nedan)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Alina känns som en sån där typisk butik som funnits med sen urminnes tider, men som man aldrig ägnat en tanke åt tyvärr. Men alltid synd när företagen sakta men säkert blir färre och färre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Bara haft bra erfarenhet då jag handlat hos Alina.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

Inte alls oväntat, privatkunder vill ha så låga priser som möjligt och i en bransch där det är låga marginaler blir det inte mycket kvar då. Sen hjälper det ju inte att åtminstone butiken i Östersund dels har dåligt lager men dessutom är 10-20% dyrare på nästan allt jämfört med konkurrenter som t.ex NetOnNet eller Komplett (som även de har butiker).

Visa signatur

Gaming: Intel i7-5820k @ 4,5GHz | Crucial Ballistix Sport DDR4 8GB | Asus Geforce GTX 770 2GB DirectCU OC

Permalänk
Medlem

Illa när man är Norrköpingsbo då om det skulle sluta med konkurs inte finns någon riktig datorbutik kvar i stan.
Nä de får gärna överleva eller ersättas av någon av de bra (såsom Webhallen tex).

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

När jag bodde i Östersund var det Alina för hela slanten. Routern jag har här i Linköping fungerar fortfarande finfint efter ett köp där uppe. Men det är klart, här nere blir det antingen Webhallen för enstaka produkter, Inet för stora beställningar och NetOnNet om det är någon kampanj.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Berling:

Svårt att få lönsamhet när alla vill ha allt gratis (nästan intill i alla fall, och livstids support). Finns inget som är så jävla ruskigt som privatkunder till datorkomponenter-segmentet.

Kan inte hålla med mer. Privatpersoner som handlar datorer och datorkomponenter är ofta riktigt snåla jävlar. Det har i sin tur lett till obefintliga marginaler i branschen och gör att väldigt få butiker kan hålla sig ovanför ytan.

Har förstahandserfarenhet av detta då jag jobbar i en av Sveriges större datorbutiker.

Tråkigt att detta händer, men tyvärr förvånar det mig inte det minsta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Handlar nästintill allt från deras Fysiska butik på Kungshörnet. Visst dom e lite dyrare men har enligt mej oslagbar kundservice. Senast köpte jag en bärbar Asus, de 2 första jag fick var det fel på men inget bråk eller tjafs utan jag fick en 3:e å den fungerar Tog de första 2 på doa.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Märkligt att Alina i Norrköping precis flyttade till nya och större lokaler om detta låg i vassen och pyrde. Kan inte säga att jag handlar i deras fysiska butik ofta, men någon gång per år har det ändå blivit när man velat ha någon komponent på dagen exempelvis. Synd om butiken försvinner då det är den enda fysiska datorbutik med något utbud att tala om i Norrköping. Närmast blir annars webhallen / netonnet i linköping

Där hade dom dock inget val. Arbetsförmedlingen skulle ta över deras gamla butik och dom var tvungna att flytta ut till ett mindre ställe faktiskt.

Permalänk

Butiken i Norrköping är ju en katastrof nu för tiden..Vet att dom hade bra priser runt 2009 men efter det så har det ju blivit katastrof. Allt är svindyrt i jämförelse med dom andra aktörerna och personalen ( speciellt en lite äldre herre ) är så fruktansvärt otrevlig helt utan anledning att jag inte tänker sätta min fot där igen. Dessutom finns ju INGET i lager, inte ens kampanjvaror eller grundläggande komponenter inom entusiastgenren.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Samma här (se nedan)

XwS-Ih9JSBQ

Hahaha, jag har lyckats missa den där. Riktigt skönt 90-talsaktig.