Sätta ett objektiv från 80 talet på en Nikon 1 S1

Permalänk
Medlem

Sätta ett objektiv från 80 talet på en Nikon 1 S1

Tjo,

för några år sedan köpte vi en Nikon 1 S1 att ta bilder på semestern med, med tanken att vi i framtiden skulle börja köpa "riktiga" objektiv och en adapter om intresset föll på. Nu föll det sig då som så att farsan nämnde att han har några gamla (tidigt 80 tal) objektiv, samt blixt, till sin uråldriga systemkamera (en nikon). De ligger i en låda någonstans så jag har inga namn på dem för tillfället men det går att fixa fram om någon dag i värsta fall.

Har försökt att googla och läsa FAQ här men det verkar vara en riktigt djungel med objektiv och vad som passar ihop, vilket ju även stod i samlingstråden.

Så till min fråga: går det med några adaptrar eller liknande att få gamla objektiv och vår kamera att passa ihop eller är det dödfött redan i tankestadiet?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

@Daz: Nikons objektiv är alla bakåt kompatibla från strax efter andra världs kriget och frammåt. Det du kan tappa är att äldre objektiv inte har autofocus motor, så du måste ha det i kamersahuset. Men även om kamerahuset saknar motor, så funkar de i manuelt läge.

EDIT:
Kräver dock nikons system kamera fäste för optiken

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Rekordmedlem

Det går utmärkt med en adapter till F bajonett, här är original >
http://www.nikon.se/sv_SE/product/accessories/1-nikkor-lenses...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är ju nästan så det vore lika dyrt att köpa en instegskamera för liknande pris istället för adaptern <.< Dvs om jag förstår det hela rätt och en D3300 är insteg, eller är det bara junk?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Daz:

Är ju nästan så det vore lika dyrt att köpa en instegskamera för liknande pris istället för adaptern <.< Dvs om jag förstår det hela rätt och en D3300 är insteg, eller är det bara junk?

Du måste inte ha en originaladapter, det var därför jag skrev original. här är en "pirat"
http://www.ebay.com/itm/Nikon-F-Mount-AI-Lens-To-Nikon-1-Adap...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Daz: Nikons objektiv är alla bakåt kompatibla från strax efter andra världs kriget och frammåt. Det du kan tappa är att äldre objektiv inte har autofocus motor, så du måste ha det i kamersahuset. Men även om kamerahuset saknar motor, så funkar de i manuelt läge.

Pre-Ai-objektiv kan vara vanskligt och potentiellt göra sönder en del moderna kameror, men allt nyare än 1977 är ofarligt. Det kan finnas något exotiskt udda objektiv, möjligen, som utgör undantag, men...

Med manuella objektiv, eller objektiv utan elektronik eg, så tappar man även ljusmätning med många modeller.

Pratar vi specifikt Nikon 1 med adapter borde rimligen allt gå att _montera_, med varierande grad av kompatibilitet, men det skadar kanske inte att vara tydlig, så att ingen gör sönder sin nikon DLSR.