Ökad efterfrågan på bärbara datorer leder till underskott av komponenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Laptop... hmm.
Portabel dator med batteri och skärm, som har fast monterat tangentbord som inte kan tas bort som stängs mot skärmen, sk "clamshell" design där det känsliga skyddas mellan 2 hopfällbara sidor.

http://www.dictionary.com/browse/laptop
http://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/laptop
https://en.wikipedia.org/wiki/Laptop
Har typ varit definitionen av en laptop sedan 1980-talet iaf...

Finns många synonymer till laptop, men det mer logiska i ditt fall (om jag antar att du har en enhet som kan ha tangentbord som tas bort eller viks bort), är hybriddator eller 2-i-1, då den gör 2 enheters jobb, i ett, dvs surfplatta och laptop kombinerat.
Inte mindre logiskt än att ha en hybridbil, som också kan köra på 2 olika sätt...

alltså per den definitionen är en 2-i-1 en laptop. lika som att en hybrid eller elbil är en bil

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Trevligt, med lite uppsving på försäljningen.

@Paddanx Hybrid 2-i-1 efter mitt tycke borde göras lite mera i still med min gamla Fujitsu LifeBook T4220. Jag gillar inte att alla tangenter hänger fritt på undersidan. Då är det ju mycket enklare att förlora tangenterna.

https://noteboox.de/Fujitsu-LIFEBOOK-T4220-Core-2-Duo-Centrin...

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem

Om man nu fortfarande har behov av dessa manicker så kan man inte vänta hur länge som helst på att byta till nyare modell, även om vissa är bättre ihopskruvade än andra så slits dom ganska hårt när dom dras runt överallt. Mer acceptans till Windows 10?..... nä

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk

Sen att bärbara datorer blivit... ja må man säga det, tillräckligt bra att kunna spela high-end spel nu då de har riktiga i7'or och grafikkort som inte släpar allt för långt efter sina stationära versioner, så är det förstårligt att folk väljer en dator som är smidigare att ha med sig än en stationär.
Sen kommer det med ett pris med.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

alltså per den definitionen är en 2-i-1 en laptop. lika som att en hybrid eller elbil är en bil

Men du kan inte säga tvärt om, dvs att en laptop per definition är en 2-i-1...

Och som du sa ovan... "en laptop", kan endast syfta på allmän laptop. Och jag tycker att touch är dumt att ha på "allmänt alla" laptops. Och när din 2-i-1/Hybrid är i "Laptop läge" är touch också delvis meningslös. Den kommer först till rätta när du använder den i surfplatteläget, som inte faller under definitionen.

Det blir då lika dumt som att ha tex ett Ni-Mh högspänningsbatteri på en diesel/bensinbil utan el-motor, då detta är något som bara är till fördel i en bil som har el-motor att använda det. Så även om den kan fungera, precis som en vanlig bil, per definition, så har den delar som inte direkt är till nytta i en vanlig bil, för sin "hybrid" funktion.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av krigelkorren:

Märkligt med såpass stor efterfrågan på en "död marknad"...

Gissar på att det är företagsmarknaden som gör att det ökar.
Stationära jobbdatorer är inte alls lika vanligt, och fler och fler går över till bärbara datorer med dockningsstation.

I övrigt, att man vill gejma på en bärbar dator har jag dock aldrig förstått. Ni som har det, varför valde ni att köpa en bärbar gamingdator och inte en stationär?

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rich:

Gissar på att det är företagsmarknaden som gör att det ökar.
Stationära jobbdatorer är inte alls lika vanligt, och fler och fler går över till bärbara datorer med dockningsstation.

I övrigt, att man vill gejma på en bärbar dator har jag dock aldrig förstått. Ni som har det, varför valde ni att köpa en bärbar gamingdator och inte en stationär?

Öhh det feta kanske man reser mycket och vill kunna spela när man sitter på tåget,flyget etc?

Att folk är så trångsynta så fort det kommer till bärbara. Alla kör med samma argument varför köpa bärbar när man får mer prestanda att köra stationärt. Jag skulle vilja se dig att sätta upp den när du åker tåg eller flyg. Bara för att du lever ett liv som går mellan stationärt jobb och hem. Sen finns dom som reser mycket inom privat och jobbet och där vill man ha bärbart.

jag själv kör både stationärt och bärbart.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hellmix:

Öhh det feta kanske man reser mycket och vill kunna spela när man sitter på tåget,flyget etc?

Att folk är så trångsynta så fort det kommer till bärbara. Alla kör med samma argument varför köpa bärbar när man får mer prestanda att köra stationärt. Jag skulle vilja se dig att sätta upp den när du åker tåg eller flyg. Bara för att du lever ett liv som går mellan stationärt jobb och hem. Sen finns dom som reser mycket inom privat och jobbet och där vill man ha bärbart.

jag själv kör både stationärt och bärbart.

Oj oj. Börja med att ta ett djupt andetag, och ett chill-pill. Sen reflektera lite innan du kallar andra trångsynta.

Det finns en anledning till att jag frågade, för att jag var nyfiken. Kanske något jag missat, något uppenbart som jag själv inte tänkt på? Och se där - trots ditt snäsiga svar fick jag ett svar på min fråga. Du vill bl.a. spela på tåg/flyg.

Perfekt, jag har inget behov av att gejma på resande fot. Nu blev jag ännu mer övertygad varför jag inte har något som helst behov av bärbar gamingdator.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Har numera en Yoga 3 som går att vika 180 grader om behovet skulle råka uppstå.

Touch på en (liten) bärbar är underbart tycker jag, som avskyr muspekplattor.

Bara synd att det inte gick att få ett bättre grafikkort i yoga serien än 940m dock. Jag hoppas på att 1050 eller helst 1060 letar sig in i någon variant.

Skrivet av rektor:

Jag vill se fler bärbara datorer som går att ladda över USB.
Orka proprietära laddare, portar och kontaktdon.

Skrivet av backfeed:

Håller med. Det borde bli vanligt snart, då det ju går att skicka uppåt 100W via usb 3.1.

Jag gillar inte riktigt Lenovo's lösning med en uppblåst mobilladdare till yoga 3. Skum lösning då det har fifflats med ena usb porten och ser lustigt ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Syftade på de där du viker bort tangentbordet, så du typ får en surfplatta. Första 2-i-1 har ju bara löstagbart system, där du kopplar bort den. Det är kanske inte per perfekt definition "2-i-1", men du får liknande funktion.

En vanlig laptop kan du ju inte vika runt 180 grader, utan det är 0-90 grader och tangentbordet är var det är...

Du har lite lustiga siffror, man brukar kunna vinkla en ordinarie laptop 135 grader utan problem, vissa går kanske upp mot 180 grader beroende på design.

Det är enbart typ Lenovo Yoga, Toshiba Satellite Radius, HP Spectre 360, m.fl. som kan vikas mer än så, d.v.s. 360 grader.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Jag gillar inte riktigt Lenovo's lösning med en uppblåst mobilladdare till yoga 3. Skum lösning då det har fifflats med ena usb porten och ser lustigt ut.

Jo, det är helt klart udda.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rich:

Oj oj. Börja med att ta ett djupt andetag, och ett chill-pill. Sen reflektera lite innan du kallar andra trångsynta.

Det finns en anledning till att jag frågade, för att jag var nyfiken. Kanske något jag missat, något uppenbart som jag själv inte tänkt på? Och se där - trots ditt snäsiga svar fick jag ett svar på min fråga. Du vill bl.a. spela på tåg/flyg.

Perfekt, jag har inget behov av att gejma på resande fot. Nu blev jag ännu mer övertygad varför jag inte har något som helst behov av bärbar gamingdator.

Skulle vart tydligare, inlägget va inte riktat helt mot dig. För alla trådar som det hamnar om bärbart så kommer samma argument upp hela tiden varför skaffar man bärbar när man kan skaffa stationärt för billigare peng. Det är bara att söka så finns den kommentaren överallt.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan