Permalänk

Input lag olika skärmar, vad gäller?

Hej allihopa! Tänkte direkt förvarna angående terminologin då jag är ganska kass inom området! Sitter här hemma och funderar lite kring hur jag maximerar mitt lirande på PS4. Det är så att jag sitter på en helt reko gamingdator men kör en del FIFA på konsol då jag föredrar det. Nu ikväll släpps FIFA 17 och jag tycker att jag stått och trampat länge på de tidigare FIFA spelen utan att bli bättre och tänkte försöka maximera mina förutsättningar. Spelar vanligtvis genom en HDMI koppling till min LG TV jag köpte för kanske 4 år sedan(http://www.lg.com/se/tv/lg-32LE550N), och har även denna skärmen kopplad till dator då jag föredrar att ha två skärmar när jag använder den. Jag märker när jag kör dubbla skärmar att reaktionstiden på TV:n är mycket långsammare. Nu gissar jag att detta även har att göra med kopplingen till datorn och inte bara TVns svarstid, men gissar på att det ändå är skillnad?

Frågan är därför, bör jag istället spela på min ASUS(https://www.asus.com/us/Monitors/VG278H/) för att förenkla mitt lirande? Behöver jag någon speciell typ av koppling då och vilken är isåfall snabbast?

Ser i specifikationerna för TV:n följande: Responstid 2,4 ms
För Datorskärmen: Moreover, the response time is now reduced to 2ms to eliminate tracing and ensure crisp and clear video playback.

Permalänk
Medlem

Bry dig inte om vad som står i specificationerna, är helt teoretiska siffror som inte reflekterar verkligheten.

I regel är det efterbehandlig av bilden som TVn gör som orsakar delay, kolla om det finns ett gamingläge i inställningarna på den. Det stänger av bildförbättringen och bort med true motion.

Du behöver inget speciellt för att spela på datorskärmen, en hdmi eller hdmi till dvi kabel fungerar lika bra.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

tftcentral mäter alltid inputlag vid recensioner så den sidan kan vara bra att känna till.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av Cruentusa:

I regel är det efterbehandlig av bilden som TVn gör som orsakar delay, kolla om det finns ett gamingläge i inställningarna på den. Det stänger av bildförbättringen och bort med true motion.

Kan välja mellan Sport, Spel, Film och Av. Borde Spel alternativet ge förbättrad prestanda då och kan den mäta sig med datorskärmen i svarstid eller kommer den alltid att ligga bakom?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Tjockdator:

Kan välja mellan Sport, Spel, Film och Av. Borde Spel alternativet ge förbättrad prestanda då och kan den mäta sig med datorskärmen i svarstid eller kommer den alltid att ligga bakom?

Inga/extremt få TV-apparater kan mäta sig med eller ens komma nära en ordentlig spelskärm, men det borde ge viss förbättring jämfört med utan spelläget av.

Edit: Riktigt kass input lag på din TV enligt några forumtrådar jag hittade på andra språk, inte sett till någon riktig mätning dock. :X

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Tjockdator: Siffrorna du hänvisar till, responstid, är inte samma sak som input lag/latens. Responstiden är tiden det tar för en kristallerna att ändra position och reglera ljuset. Lång responstid/långsamma kristaller leder till mer eftersläp. Men specifikationen är intetsägande då en LCD-panel varierar i responstid med vilken övergångar som ska göras. Två skärmar på som ges samma siffra kan se helt olika ut i fråga om eftersläp.

Men man kan räkna ihop responstid och input lag till "Display lag" eftersom en trög kristall faktisk också påverkar tiden innan förändringen syns. Fast oftast är responstiden inte det stora problemet här.

I ditt fall med TV:n är det troligtvis högt input lag/latens även i spelläget. Gissningsvis över 40-50 ms. Asus-skärmen håller betydligt lägre latens. Den typen av spelskärmar har ofta under 10 ms och i en del fall nära 0 ms.

Det måste testas, ingen tillverkare (enstaka undantag finns) går ut med siffror på latensen.