Permalänk
Medlem

Temperatur i7 4790k på tok för hög?

Hej, jag hade ett litet bekymmer som jag har haft nu ett tag ang. temperaturen som min processor (i7 4790k) har under gaming sessioner.

Idle 45-56C
Gaming 90-98C

Jag kör med cooler'n som kom med processorn.

Finns det något jag kanske missat etc.? Om det är något fel på själva processorn, går det att lämna tillbaka på garantin? Köpte den för snart ett år sen från webhallen.

Permalänk
Medlem

Dom jävlarna är varma. Fick runt 70 grader på min med en H100i GTX, kör nu med en custom loop och får 50 grader max i load.

Byt kylare, ta ett riktigt torn som NH-D15

Permalänk

Vad är det för spel du har använt när du mätt temperaturerna? Aldrig använt stock kylaren men 90-98 grader låter väldigt högt, Hade det varit under stress test så kanske det hade varit normalt men inte vid vanligt spelande.

Hur ser det ut med luftflöde i chassit? Testa att montera om kylaren med ny kylpasta och se om det blir bättre

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Vad är det för spel du har använt när du mätt temperaturerna? Aldrig använt stock kylaren men 90-98 grader låter väldigt högt, Hade det varit under stress test så kanske det hade varit normalt men inte vid vanligt spelande.

Hur ser det ut med luftflöde i chassit? Testa att montera om kylaren med ny kylpasta och se om det blir bättre

Jag provade Battlefront när jag testade temperaturerna. Chassits luftflöde ska va najs o fungera bra (har haft en AMD processor innan denna och den ska ha haft bra temperaturer).

Jag ska dock prova idag att montera om kylaren med ny kylpasta. Ska kila in till Kjell&Co på vägen hem så återkommer jag hur det blev.

Men om det inte hjälper så bör jag väll skicka tillbaka processorn till webhallen right? Känns inte helt normalt detta.

Permalänk
Medlem

@Thigoron: Stockkylaren som medföljer är inte direkt superbra.
Har du haft dessa temps hela tiden?
Kolla så att alla pushpins till kylaren sitter fast som det ska.
Jag hade satsat på en annan kylare.

Permalänk
Medlem

90-98 känns extremt högt, även med stock kylaren. (vet iof inte normala temps för stock kylare)

Dock drivs ju Battlefront av Frostbite motorn och den har, har jag märkt, egenskaper av att göra processorn extra varm. Min 4770k blir varmare när jag spelar DA:Inquisition än något annat spel, men inte 90 grader varm.

Gör som du själv skriver, montera om kylaren med ny pasta, prata med Webhallen om det inte ger effekt.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara värt att lägga några hundringar på en ny kylare, om inte annat för ljudnivåns skull.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem

Har du överklockat den något?

Permalänk
Avstängd

Nåt är tok, kolla så dessa plasthasparna är ordentligt i tryckta i hålen.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Fick hjälp av en programerare (då jag inte är super teknisk av mig) att byta ut gammla pastan. Dock så blev den nu ännu varmare än innan. Vi ska göra ett ytterligare försök men vi kan ju påstå att vi är förbryllade över att det skulle vara varmare. Återkommer med resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmo:

Har du överklockat den något?

Nej. Lite för spooky för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alright. Sista försöket löste det inte. Ska kontakta webhallen imorgon o försöka lösa det med dem iatället. Garantin bör firtfarande gälla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om det blir värre med ny kylpasta känns det spontant som att ni inte monterat kylaren ordentligt. De där jäklarna är rätt besvärliga att montera om man inte vet hur man skall göra. Du skall kunna greppa den ordentligt utan att någonting rör sig.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Om det blir värre med ny kylpasta känns det spontant som att ni inte monterat kylaren ordentligt. De där jäklarna är rätt besvärliga att montera om man inte vet hur man skall göra. Du skall kunna greppa den ordentligt utan att någonting rör sig.

De blev inte mycket värre men vi kollade fläkten nu och jag kan garantera att fläkten sitter ordentligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gjordes kylare och cpu rent innan ni lade på ny kylpasta.
Man bör har ett riskorns storlek gällande kylpasta vid montering.
http://www.intel.com/content/www/us/en/support/processors/000...

Här instruktion på hur man ominstallerar en stockkylare från Intel.
http://www.intel.com/content/www/us/en/support/processors/000...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thigoron:

Hej, jag hade ett litet bekymmer som jag har haft nu ett tag ang. temperaturen som min processor (i7 4790k) har under gaming sessioner.

Idle 45-56C
Gaming 90-98C

Jag kör med cooler'n som kom med processorn.

Finns det något jag kanske missat etc.? Om det är något fel på själva processorn, går det att lämna tillbaka på garantin? Köpte den för snart ett år sen från webhallen.

Den blir så pass varm med orginal kylaren, stäng av Hyper-threding och det sjunker, men skulle rekomendera starkt att byta till en bättre kylare. fick göra det jag också när jag köpte min.

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk

Tips! Noctua NH D-15 är en superb processorkylare. Utmärkt kylpasta medföljder. Lätt att montera.

Recension : Noctua NH-D15 – bjässe till processorkylare

Annars fungerar en Be-Quiet Pure Rock mycket bra och är billigare i pris. Värt att nämna är att den dock inte kan jämföras med NH D-15 som har dubbel tornkylare med sex genomgående värmeledningsrör samt större fläktar.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Kolla voltinställningarna för CPU:n också, jag fick dra ned mina ganska rejält från default för mitt Gigabyte-moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering.

Jag fick hem en ny processor från webhallen men fick snarlika temperaturer. Dessa sänktes dock när jag installerat ny version av BIOS. Dock så går den fortfarande runt 85C till 95ishC (när man spelar på hög grafik osv.).

Jag provade att köra ett stress test via intel's tuning utility men den throttlade inte och passerade testet. Tror ni det bör vara green att spela vidare i dessa temperaturer utan att vara orolig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thigoron:

Jag fick hem en ny processor från webhallen men fick snarlika temperaturer. Dessa sänktes dock när jag installerat ny version av BIOS. Dock så går den fortfarande runt 85C till 95ishC (när man spelar på hög grafik osv.).

Jag provade att köra ett stress test via intel's tuning utility men den throttlade inte och passerade testet. Tror ni det bör vara green att spela vidare i dessa temperaturer utan att vara orolig?

http://i.imgur.com/oBloFac.png

Du bör alltid vara orolig när din prolle går över 80 grader utan oc. Köp en bra kylare för guds skull, stockkylaren är nog det sämsta du kan hitta på marknaden!

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Hedersmedlem

Klickar kylaren ordentligt när ni monterar den? Den är inte bra men så dålig ska den inte vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Klickar kylaren ordentligt när ni monterar den? Den är inte bra men så dålig ska den inte vara.

Ja vill jag nog ändå säga. Har haft hjälp med att få den på plats oxå men dock utan framgång. Trodde det var processorn som var defekt men har ingen aning nu asså. Måste säga att det är en jävla hassle att få normala temperaturer med denna processorn (hade amd innan). xD

Permalänk
Medlem

Du har din volt på adaptive. Det är nog din volt som går upp alldeles för högt under spelande osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joole:

Du har din volt på adaptive. Det är nog din volt som går upp alldeles för högt under spelande osv.

Bör den inte vara i adaptive? Den var det som default.

Permalänk
Medlem

@Thigoron: Med adaptive så går den oftast upp alldeles för högt för att säkerställa att clockfrekvens ska vara stabil. Det är moderkortstillverkaren som gör det via bios.

Ta reda på vad normal volt är och sen sätter du det manuellt via bios så kommer du nog få mycket bättre temperaturer. Försök få så låg volt som möjligt med den klockfrekvens du vill ha. På det sätter så får du ner temperaturerna.

Permalänk
Medlem

Fixat nu.

Jag gjorde så att jag köpte en ny fläkt (cooler Master Hyper 212 EVO). Värme problemet är nu löst. Det var dock sjukt svårt att montera skiten. xD

Tack för alla förslag och all hjälp!

Permalänk

Kan inte annat än hålla med att det var högt, men skönt att du fick ordning på det.

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem

Det är inte alls konstigt att en 4790K når 98 grader med stock-kylare, de klockar upp till 4.4Ghz från fabrik. Tycker det bara är dumt av intel att inkludera kylare med K-serierna, folk kan ju få för sig något så dumt som att använda dem... F.ö klantigt misstag av Webhallen, jag undrar om de kommer få betala för det ^^

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.