Permalänk

Filmkamera till skola

Hej

Jag har tydligen fått på mitt bord att fixa en kamera till en skola.

De ska använda den för att filma lektioner, arbeten etc.
Det har gått tydligt fram att en mobiltelefons kamera är för dålig...

Har dålig koll på videokameror.
Men om en mobilkamera är för dålig för dem (stod väldigt tydligt).
Så tänker jag mig att de lika gärna kan köpa en GoPro kamera och få en vattentålig, stöttålig och bra kamera som är lätt att ha med sig och har många tillbehör att mixtra med.

Vad tror ni?
Har som sagt aldrig riktigt grävt i detta tidigare och lite osäker på om en GoPro är rätt väg.
Finns det annat att satsa på?

Hur blir det med redigeringen av deras filmer?
Kommer de kunna "flytta filmen från kameran till dator och direkt titta på den"? Eller måste de redigera och komprimera och hålla på... då börjar det bli krångligt för dem (vet jag). Detta rörande en GoPro då förstås.

Permalänk

tycker inte man ska klanka ner på mobilkameror de har ofta nu mer ganska bra bild.
nackdelen brukar vara att pga den pyttelilla sensorn inte gillar dåligt ljus.

Gopro ska ju vara ganska ok bildmässigt dock är det ju endast vidvinkel men är det de enda som behövs så visst, ingen koll på hur den presterar vid dåligt ljus dock men troligen unjefär som en kompaktkamera med någorlunda ljusstark objektiv kan jag tro.

en bra lösning att filma med kan ju vara en systemkamera har ju stor sensor och det kombinerat med ett ljusstarkt objektiv ger bra förutsättningar för bra bilder även vid lite mörkare förhållanden och man kan ju anpassa med att byta objektiv vad man är ute efter för typ av bild, vill man ha vidvinkel hotar man på en vidvinkel, behöver man ganska stort zoomomfång hotar man dit en zoomlins, osv, osv..

nackdelen är väl att detta mest troligt blir betydligt dyrare än t.ex en gopro.

sen finns ju specifika Filmkameror de funkar bra till det de är gjorda för men med största sanolikhet presterar de mer som en någorlinda påkostad kompaktkamera i bästa fall om vi inte snackar professionell utrustning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Hej

Jag har tydligen fått på mitt bord att fixa en kamera till en skola.

De ska använda den för att filma lektioner, arbeten etc.
Det har gått tydligt fram att en mobiltelefons kamera är för dålig...

Har dålig koll på videokameror.
Men om en mobilkamera är för dålig för dem (stod väldigt tydligt).
Så tänker jag mig att de lika gärna kan köpa en GoPro kamera och få en vattentålig, stöttålig och bra kamera som är lätt att ha med sig och har många tillbehör att mixtra med.

Vad tror ni?
Har som sagt aldrig riktigt grävt i detta tidigare och lite osäker på om en GoPro är rätt väg.
Finns det annat att satsa på?

Hur blir det med redigeringen av deras filmer?
Kommer de kunna "flytta filmen från kameran till dator och direkt titta på den"? Eller måste de redigera och komprimera och hålla på... då börjar det bli krångligt för dem (vet jag). Detta rörande en GoPro då förstås.

Nja, gopro är ju mer till för action än en liten skolklass.
Hoppa in på Sonys hemsida, deras kameror är det inte mycket som sätter sig på.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

En gopro-inspelad video är jobbig att se på i längden, dessutom är ljudet skit. Är ljudupptagning en faktor?

Satsa på en begagnad systemkamera med passande lins och eventuellt en extern mikrofon. Det blir lättare om du anger budget.

Edit: ingen modern kamera kräver redigering, du kan dra ut filerna direkt och se på dem, ja.

Permalänk
Medlem

Mobilkamera + nya DJI Osmo Mobile
Typ en iphone 6 eller nyare så har du en lösning som du behöver lägga en 20k-25k för att slå (då räknar jag på en Sony AX100+mic+gimbal lösning).
SKillnaden i kvalitet är marginell förutom i extremt dåligt ljus (snackar vi iphone 7+ så är den näsan i klass)
http://www.dji.com/osmo-mobile

Jag har själv ägt en "vanlig" osmo och gimbalen är helt galet bra. MJ Fox kan filma stabilt med den.