Alina ansöker om företagsrekonstruktion

Permalänk

Butiken i Stockholm har varit bra men med ojämn personal. En del gånger har jag vänt i dörren när fel personal, som inte är så kunniga, varit på plats. Men med rätt folk bakom disken har det bara varit bra. De få gånger något strulat har det alltid löst sig. har även skickat dit minfre kunniga arbetskamrater som också varit nöjda.

Permalänk
Inaktiv

Det är svårt att få lönsamhet att driva en datorbutik. De stora Komplett, Webhallen & Netonnet krossar de flesta småbutikerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

trist att dom har problem ;/
köpte nuvarande dator där för ett par år sen o rullar fortfarande på strongt iaf! <3 i5 2500k

Permalänk
Medlem

Får hoppas det löser sig med rekonstruktion. Hade ju vart bättre om tillverkare går in och bestämmer rek priser som alla återförsäljare ska hålla. Istället för att det ska hela tiden prisdumpas för ta död på konkurrenter, främst småföretagen.

Enhetliga prisbilder så företagen faktiskt tjänar något på sälja produkter. Så gäller det för ÅF att locka med bra kundservice istället för priset.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IMPANI:

Får hoppas det löser sig med rekonstruktion. Hade ju vart bättre om tillverkare går in och bestämmer rek priser som alla återförsäljare ska hålla. Istället för att det ska hela tiden prisdumpas för ta död på konkurrenter, främst småföretagen.

Enhetliga prisbilder så företagen faktiskt tjänar något på sälja produkter. Så gäller det för ÅF att locka med bra kundservice istället för priset.

Håller med dig.

Frågan är ju om exempelvis Komplett verkligen borde ha fått köpa upp Webhallen exempelvis. De ihop lär ju vara en rätt stor del av marknaden och har nog garanterat möjligheter att pressa konkurrenter rejält.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Trist men inte förvånad med tanke på marginalerna i branschen, har handlat flertal gånger från Alina och som flera andra har sagt är deras service och support grymt bra.
Hoppas rekonstruktionen går bra, vore trist att bara de stora drakarna blir kvar.
Om jag inte minns fel så gjorde Inet rekonstruktion för 10-15 år sedan?

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Entusiast

Finns här i Gävle... men då jag sökt någonting som jag tänkt åka in och köpa så har det inte vart nåt som de haft hemma. Så för min del kunde jag förmodligen inte bry mig mindre

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Märkligt att Alina i Norrköping precis flyttade till nya och större lokaler om detta låg i vassen och pyrde. Kan inte säga att jag handlar i deras fysiska butik ofta, men någon gång per år har det ändå blivit när man velat ha någon komponent på dagen exempelvis. Synd om butiken försvinner då det är den enda fysiska datorbutik med något utbud att tala om i Norrköping. Närmast blir annars webhallen / netonnet i linköping

Håller med dig, gillar att kunna beställa och hämta ut i butik och kunna gå till butik om någe krånglar. Byggt en hel hög med datorer med delar från dem åt mig själv och åt en massa vänner.

Men hoppas den nya Norrköpings butiken inte är problemet som du säger med nya mer centrala lokaler, närmsta fysiska konkurent är ju i Linköping... Om det går dåligt i Norrköping är ju ledningen helt körd måste ha finnits billigare yta en där det ligger nu, man stoppar ju inte huvet i sanden så!

Hoppas dem klarar sig, i värsta fall att Webhallen/Inet/Komplett tar över Norrköpings butiken!

Obs jag skulle vara ytterst försiktig med att kort pröjsa någe innan leverans/utlämning i det här stadiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Håller med dig.

Frågan är ju om exempelvis Komplett verkligen borde ha fått köpa upp Webhallen exempelvis. De ihop lär ju vara en rätt stor del av marknaden och har nog garanterat möjligheter att pressa konkurrenter rejält.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast vad jag kommer ihåg ifrån förr 2000 talets början så var ju Wehallen mer spel med bra priser och outstanding leverans hastighet, de hade komponenter och tillbehör men var ju alltid snordyra där så tror få köpte.

Permalänk
Skrivet av XHI:

Butiken i Sthlm kommer jag aldrig tillbaka till. Köpte en mus online och mailade dem för att se ifall de kunde undersöka den fysiskt i butik istället för att skickas hitan och ditan, möttes av en arg man, liksom.. bitter? Jag förklarade vad problemet var för honom, han gick iväg med den till en "tekniker" efter mycket om och men bad han mig att komma in för att förklara problemet; vänster musknapp glappar/registrerar inte ibland. Svaret var: Tryck hårdare! Mitt svar var: När du hör/känner ett klick borde inte brytaren reagera på det? Det blev en jobbig situation tills en kille i 20 års åldern kom och sa: Jo men han har ju rätt, den är trasig!

Priserna och lagret har lett till att jag inte handlat där tidigare förutom just den musen.

Jag har också tyvärr fått ett ganska dåligt bemötande de fåtal gånger jag handlat i deras butik i Stockholm. Det gör ju knappast att man föredrar dem framför andra butiker, typ Webhallen - där får man iaf ett professionellt bemötande upplever jag, även om jag inte är något jättefan av Webhallen egentligen efter att de skötte ett serviceärende dåligt för väldigt länge sen.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Handlat några gånger på Alina när de har kampanjer. Men kampanjer går de ofta back på, så om alla gör det så är det väl ingen hit tyvärr...

Kampanjpriserna beror på att tillverkaren sänkt priset, det är inte butiken som sänkt priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Långt och tradigt inlägg nu. Bra inledning, eller hur?

Jag har handlat från Alina i åratal. Inte stadig och jämn kund men jag köper "speldator" från dem vartannat år, som den nuvarande i signaturen. Kan inte bygga själv!

De två senaste, denna inkluderad har jag fått lämna tillbaks då grafikkorten varit defekta i början. Känts som de knappt kan ha testkört maskinerna innan leverans/hämtning.

Utöver det är jag nöjd med Uppsalabutiken! Visst att man kan råka ut för säljare som inte är "helt rätt".

Nu till mitt, personliga dilemma.

Jag står i begrepp att köpa ny "speldator" till våren igen. (För att fira fiber om nu fiberföreningen får "tummen ur") och jag vill handla i butik!

Mina skäl är dels att jag vill ha personlig kontakt, ansikte mot ansikte och att om något skiter sig kan jag åka till butiken med varan och få hjälp! (Är novis på datorer trots nyttjande av dem i decennier.)

Köpa från Inet/Komplett är inte lockande alls för mig. Firmorna är säkert suveräna men det är som sagt det där med fysisk butik för mig att få gå in i!

I Uppsala finns bara Alina, hoppas jag inte ljuger nu!

Kånkar Alina sitter jag på pottan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hahaha, jag har lyckats missa den där. Riktigt skönt 90-talsaktig.

Minns fortfarande när den gick på radio

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

I Uppsala finns bara Alina, hoppas jag inte ljuger nu!

Du har ju även Webbhallen med fysisk butik i Uppsala.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Du har ju även Webbhallen med fysisk butik i Uppsala.

Jodå. Skulle kanske nämnt det. Problemet som boende på landsbygden är att det är snudd på omöjligt att komma in i Webhallens butik i centrum när man använder bil. Dessutom, nu är jag trogen kund till Webhallen ändå, så vet jag inte hur de är med sitt "datorbyggande"!?

Hade inte varit fel om Komplett eller Inet kunnat ha en liten butik i Uppsala......... *önskedröm*

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Jag har handlat från Alina några gånger, för ca 2 år sedan köpte jag en laptop i Norrköping och när den krånglade skulle jag lämna in den i Stockholm. Då tog det fruktansvärt lång tid då de hade olika system och manuellt var tvungna att få min kundinformation skickad från butiken i Norrköping. Sen att de aldrig löste mitt problem utan gav mig pengarna tillbaka utan att fråga om jag ens ville ha en ersättningsprodukt, produkten var köpt kraftigt rabatterad på mellandagsrea f.ö, utan de ringde några dagar senare när de betalt ut pengarna och kom på att de glömt att fråga om jag ville ha en ersättningsprodukt där de inte ens bad om ursäkt utan bara konfirmerade att "du skulle inte ha en annan produkt va?". Sista gången jag handlade på Alina tyvärr.

EDIT: Jag tror dock att mitt fall handlade om en slarvig service-rep snarare än Alina i sin helhet som har varit bra alla andra gånger jag handlat där. De har även tagit emot att om priserna skiljer i butik och på nätet så är det nätpriserna som gäller. Dock verkar det som att man måste påpeka detta.

Kontenta var att det är en medioker datorbutik som inte lyckas ge något i mervärde över t.ex. Inet enligt mig.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk