Fulkultur om den nya rollspelsvågen

Permalänk
Melding Plague

Fulkultur om den nya rollspelsvågen

I dagens avsnitt av Fulkultur har det blivit dags för Joakim, Calle, Jakob och Thomas att orera traditionella rollspel på bräda med penna och papper.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den där bilden på Elric är en riktigt gammal klassiker, snyggt gjord också. Men antar att de flesta tänker Drakar och Demoner när de ser den

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

Den där bilden på Elric är en riktigt gammal klassiker, snyggt gjord också. Men antar att de flesta tänker Drakar och Demoner när de ser den

Michael Whelan om jag inte minns fel. Klassisk bild på Elric som väl var en av de första antihjältarna inom fantasy. Sjuklig albino från en dekadent ras, och som styrdes av ett demonsvärd.

Permalänk
Medlem

Elric av Melnibone (minns ej exakt stavning), gillade den boken som ung...
Oj vad man spelade Drakar och Demoner, Mutant och andra rollspel, även efter PC kom, även om det minskade med tiden.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Geeks Publishing borde ha en sajt som skriver om traditionella spel (brädspel, p&p rollspel m.m).

För er som vill ha lite nyheter och recensioner om sådant rekommenderar jag http://spelkult.se

För de som bara vill snacka om rollspel finns http://rollspel.nu

Permalänk
Medlem

Jag och mina vänner föredrog att spela friformsrollspel, där kampanjen är ytterst luddigt definierad, så att maximal dynamik kan uppnås. Då kan alla bidra mest till att skapa sitt eget äventyr.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Snusfri

Jag och några vänner brukar spela en kraftigt modifierad version av DoD, där vi själva gjort om regler osv.

Det har blivit många trevliga helger med det.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Gött mos. Man ju har en en liten DoD samling

Permalänk
Medlem

Men, jag hade ju KS-förbud på mig själv, så visar ni Nils Gulliksson's bok.

Har lite kvar av avsnittet, men nämns inte nya versionen av Kult?
Och inte roll20 / skype (etc) som iaf för mitt gäng gjort det möjligt att spela igen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

D'n'D, Aftermath, Traveller och Call Of Cthulhu var favoriterna när det begav sig. Har fortfarande kvar DnD och Call Of C. men senast de spelades är länge sedan.

Visa signatur

TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 3900X | EVGA 3080 Ti FTW3 ULTRA GAMING | 32GB DDR4 3200MHz | 3 x M2 2TB | Corsair 850W

Permalänk
Datavetare

Rollspel, det var en gäng år sedan sedan men hade en väldigt intensiv period ett tag.

Var tvungen att gå upp på vinden och titta lite, vad hittar man inte där

Dold text

Är en rad gamla minnen som kommer fram när man såg dessa godbitar

Dold text
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Totalt okunnig kring ämnet men mycket trevligt att lyssna på, keep up the good work!

Permalänk
Medlem

Vilken go pod. Denna får man nog ta och lyssna på jobbet!

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Hmm. Får man kanske lyssna på. Renässans av rollspel? Hmm.. spelar rollspel minst en gång i veckan, helst tre.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk

Har icke mängden tid att lägga på rollspel idag, men det var roligt när jag var tonåring. Är det okej med Orvar så är det okej med mig

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Mitt favoritspel var/är Shadowrun, 2nd Ed.
Underbar spelvärld som är en syntes av fantasy och cyberpunk. Drakarna har krupit fram ur sina hålor och investerat sitt guld i multinationella företag. I den mån man behöver attackera en drake används bäst pansarvärnsrobot!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Mitt favoritspel var/är Shadowrun, 2nd Ed.
Underbar spelvärld som är en syntes av fantasy och cyberpunk. Drakarna har krupit fram ur sina hålor och investerat sitt guld i multinationella företag. I den mån man behöver attackera en drake används bäst pansarvärnsrobot!

Började en kampanj i 5th Ed. för ett tag sen och har spelat något av de gamla för massa år sen.
Underbar värld, usel regelbok och system.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Började en kampanj i 5th Ed. för ett tag sen och har spelat något av de gamla för massa år sen.
Underbar värld, usel regelbok och system.

Ja, håller med. De behöver göra om systemet från grunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Började en kampanj i 5th Ed. för ett tag sen och har spelat något av de gamla för massa år sen.
Underbar värld, usel regelbok och system.

Jag har inte följt utvecklingen av reglerna.

Första utgåvan hade onödigt krångliga regler som städades upp och snyggades till i 2nd Ed.
* Jag gillade reglerna för att skapa en rollperson.
* Reglerna för automateld och strid mot fordon gillade jag inte. (Reglerna för automateld gick i alla fall lätt att åtgärda.)
* Även andra regler kunde ställa till orimliga resultat om spelledaren var en paragrafryttare.

Sedan skedde en större omarbetning av spelsystemet till 3rd Ed, som jag inte satt mig in i, och jag vet inte vad som hänt sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag har inte följt utvecklingen av reglerna.

Första utgåvan hade onödigt krångliga regler som städades upp och snyggades till i 2nd Ed.
* Jag gillade reglerna för att skapa en rollperson.
* Reglerna för automateld och strid mot fordon gillade jag inte. (Reglerna för automateld gick i alla fall lätt att åtgärda.)
* Även andra regler kunde ställa till orimliga resultat om spelledaren var en paragrafryttare.

Sedan skedde en större omarbetning av spelsystemet till 3rd Ed, som jag inte satt mig in i, och jag vet inte vad som hänt sedan dess.

Jag tror det är mer regelboken än faktiska regler jag stör mig på (har inte spelat så många gånger än så har inte full koll på dem).
Men den är rörig och man får ofta leta på flera ställen för att få ihop hur det ska fungera.

Sen ogillar jag system med "skill antal tärningar". Och här blir det snabbt rätt extremt, de flesta (om inte alla) i gruppen kom över 10d6 i en del skills redan från start, en har 17d6 i en skill. Lägger man dessutom en edge-poäng slår man vidare på 6'or. Ruskigt osmidigt (både roande och irriterande i en grupp med folk som har svårt att träffa bordet med en tärning dessutom ).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

10 från start?!?
Vi hade begränsning till max 6 från start (grundegenskaper undantagna), och jag tror ingen lyckades komma över 8 i någon färdighet.
Notera att "Medelsvensson" antas ha färdighetsvärde 2 i allt, medan en runner har 3 som standard.

Din spelgrupp påminner mer om när jag spelade DoD för runt 30 år sedan. Då hade spelarna i min grupp ofta färdighetsvärden runt 25...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

10 från start?!?
Vi hade begränsning till max 6 från start (grundegenskaper undantagna), och jag tror ingen lyckades komma över 8 i någon färdighet.
Notera att "Medelsvensson" antas ha färdighetsvärde 2 i allt, medan en runner har 3 som standard.

Din spelgrupp påminner mer om när jag spelade DoD för runt 30 år sedan. Då hade spelarna i min grupp ofta färdighetsvärden runt 25...

Det jag skrev var inkl grundegenskapen.

Vet inte, vi följde regelboken, men prioritera skills och grundegenskaper högt och så lite tech på det så var det inga problem alls att komma såpass högt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Som gammal rollspelsräv så var podden trevlig lyssning. Vi är ett gäng gubbar ~35 år som brukar ses då och då och spela DnD 5 och DoD (91an och Trudvang). Vi har tom. lyckats introducera nya till hobbyn som inte spelat i sin barndom! Görs det på rätt sätt (god mat och whisky) och med lite förberedelser så är det fortfarande sjukt roligt.

Visa signatur

6700K | 32 GB | ASUS 980Ti SLI | Samsung 2x500GB SSD | EVGA G2 850W

Permalänk
Medlem

Jag och ett par (numera) datorspelande polare, brukar samlas hos en polare och spela tabletop games och andra roliga bordspel. T o m rollspel. Dock bara en lördag eller så och rätt sällan. Men kul är det. Jag brukar vilja lira en runda med Besserwisser för jag är så bra på vissa kategorier där.

Permalänk
Medlem

Facebook är nog vägen att gå om man vill komma igång igen, åtminstone i de större städerna.
"Rollspel - Göteborg" skriver folk ofta om att vilja ha in fler spelare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem

Har spelat sen -94.. har inte planerat att sluta.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya