Uppgradera till win 10 låst till moderkort ?

Permalänk
Medlem

Uppgradera till win 10 låst till moderkort ?

Hej Swec !

Jag sitter på en äkta win 7 licens med en dator som för tillfället rullar jättebra.
(Heroes of might and magic III är ju iofs inte jättekrävande)
Dock börjar jag snegla på att göra en uppgradering av hela datorn inom en snar framtid.

Blir windows låst till mitt nuvarande moderkort om jag uppgraderar det nu och köper ny dator i höst ?
Någon här som står inför samma dilemma ?

Alla tips mottages

Permalänk
Medlem

Om du gör gratis uppgraderingen, ja.

Windows 10 licensen blir låst till moderkortet, men om Windows 7 licensen är retail och inte OEM kan du använda på nytt.

Permalänk
Medlem

Jag uppgradera min burk till Win 10 från Win 8.1 via gratisuppdateringen. Bytade senare moderkort och cpu (från Intel i7 930 till AMD FX8350) och har inte behövt göra någon ominstallation. Allt rullar på som det ska och det har nu gått snart ett år.

Edit: Har sedan det bytet även bytat SSD via en kloning av den gamla.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

...hm. Jag har en gammal netbook som jag uppgraderat till Win10. Jag hade hoppats kunna använda den licensen (med vad jag antar är licensnumren för Win7 Starter som låg på den från början) för att kunna få Win10 till min nästa dator.
Men det kanske inte låter sig göras?

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Nej jag tror att om man gör en uppgradering så försvinner licensnykeln.
Ett uppgraderat win 10 saknar helt "activation key".

Frågan verkar bli om jag ska uppgradera eller inte.
Är väldigt nöjd som mitt win 7 fungerar just och gjort i flera år.
Då har jag även om än ett gammalt OS på lång sikt att använda till andra datorer om man ska ha dom till typ HTPC eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Nej jag tror att om man gör en uppgradering så försvinner licensnykeln.
Ett uppgraderat win 10 saknar helt "activation key".

Frågan verkar bli om jag ska uppgradera eller inte.
Är väldigt nöjd som mitt win 7 fungerar just och gjort i flera år.
Då har jag även om än ett gammalt OS på lång sikt att använda till andra datorer om man ska ha dom till typ HTPC eller liknande.

W7 nyckeln kommer alltid att fungera till W7 även om du uppgraderar med den till W10.
Förutsättningen är som vanligt att det är en retail nyckel som inte är bunden till hårdvara, dvs OEM licens.

Permalänk
Medlem

@Cadtekniker: Du bytte alltså moderkort och processor utan att installera om Windows och allt har funkat?

/Öjje

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4| Moderkort: ASUS Z170-A | CPU: Intel Core i7 6700K 4,0Ghz I RAM: Corsair Vengeance LPX Red 2666M 2x8GB | GPU: XFX Radeon RX 470 I PSU: Silent Power SP-600A2C 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

W7 nyckeln kommer alltid att fungera till W7 även om du uppgraderar med den till W10.
Förutsättningen är som vanligt att det är en retail nyckel som inte är bunden till hårdvara, dvs OEM licens.

Det är ingen vanlig retail, det är en MSDNAA Windows 7N licens jag köpte när jag pluggade.

Så om jag uppgraderar min dator till w10 sen skrotar den om två månader kan jag installera w7 på en annan dator ?

Detta var nytt för mig, supergött isf löser alla mina problem och funderingar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojje_1:

@Cadtekniker: Du bytte alltså moderkort och processor utan att installera om Windows och allt har funkat?

/Öjje

nej, sitter bara i uppgraderingstankar och undrar vad min gammla windows 7 nyckel är värt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Det är ingen vanlig retail, det är en MSDNAA Windows 7N licens jag köpte när jag pluggade.

Så om jag uppgraderar min dator till w10 sen skrotar den om två månader kan jag installera w7 på en annan dator ?

Detta var nytt för mig, supergött isf löser alla mina problem och funderingar

Vet inte hur den licensen funkar eller om den har restriktioner, så om du kan använda din W7 licens till annan dator nu kan du även göra det efter en uppgradering till W10.
En fri uppgradering till W10 påverkar inte licensens funktion till W7,

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vet inte hur den licensen funkar eller om den har restriktioner, så om du kan använda din W7 licens till annan dator nu kan du även göra det efter en uppgradering till W10.
En fri uppgradering till W10 påverkar inte licensens funktion till W7,

gäller de även Pro? när jag installerade win10Pro så använde jag min Win8.0 Pro licens efter som den efterfrågade licens nyckel.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

gäller de även Pro? när jag installerade win10Pro så använde jag min Win8.0 Pro licens efter som den efterfrågade licens nyckel.

Jag har hittat lite mer när jag googlat runt och det verkar stämma som föregående säger.
Uppgraderingen låses till ditt nuvarande moderkort, men om du fimpar datorn, eller avinstallerar det så kan du installera windows 8 på en annan dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cadtekniker:

Jag har hittat lite mer när jag googlat runt och det verkar stämma som föregående säger.
Uppgraderingen låses till ditt nuvarande moderkort, men om du fimpar datorn, eller avinstallerar det så kan du installera windows 8 på en annan dator.

Du kan installera tian direkt med 8-nyckeln också. Jag bytte precis moderkort och CPU och Windows ville inte fungera utan jag fick göra en ominstallation av tian, då blev Windows inte aktiverat automatiskt så jag fick välja typ Ändra produktnyckeln, men skrev in samma (8-nyckel) som jag hade på datorn tidigare och allt aktiverades utan problem. Då hade jag retail (eller MSDN egentligen, men det är ju retail), med OEM kan det bli problem förstås.

Permalänk
Medlem

Enligt denna sida kan man koppla digitala licens aktiveringen till Microsoft kontot och då skall det vara möjligt att byta moderkort och sedan aktivera Windows 10 genom att logga in på kontot http://www.windowscentral.com/how-re-activate-windows-10-afte...

Edit: Detta fungerar efter uppdateringen som kommer den 2 Augusti.

Edit 2: Jag kollade nu i min Windows 10 Pro Insider Preview och licensen är redan kopplad till Microsoft kontot

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Nu tar vi det igen
Alla windows 7/8/8.1 licenser kommer fungera som vanligt till respektive version även efter man använt den att uppgradera till windows 10.
Det nya sen en tid tillbaka är att om man har någon av ovanstående licenser behöver man inte först installera den version man har licens för och sedan uppgradera, utan man gå direkt på W10 och använda sin gamla licens för att installera och aktivera W10.
När man väl gjort detta en gång behöver man inte ange någon nyckel när man installerar W10 på samma dator och hårdvara, den aktiveras med automatik.
Det nya nu verkar vara att man kan även byta hårdvara om man har kopplat sitt aktiverade W10 till ett MS konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nu tar vi det igen
Alla windows 7/8/8.1 licenser kommer fungera som vanligt till respektive version även efter man använt den att uppgradera till windows 10.
Det nya sen en tid tillbaka är att om man har någon av ovanstående licenser behöver man inte först installera den version man har licens för och sedan uppgradera, utan man gå direkt på W10 och använda sin gamla licens för att installera och aktivera W10.
När man väl gjort detta en gång behöver man inte ange någon nyckel när man installerar W10 på samma dator och hårdvara, den aktiveras med automatik.
Det nya nu verkar vara att man kan även byta hårdvara om man har kopplat sitt aktiverade W10 till ett MS konto.

Så du menar alltså att även om man uppgraderar en OEM licens så efter man aktiverat sitt Windows 10 kan man alltså byta dator,hårdvara osv och fortsätta ha sitt Windows 10 aktiverat ?

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Så du menar alltså att även om man uppgraderar en OEM licens så efter man aktiverat sitt Windows 10 kan man alltså byta dator,hårdvara osv och fortsätta ha sitt Windows 10 aktiverat ?

Det kan jag inte svara på, artikeln verkar inte ta upp något om OEM licenser, men jag har inte lusläst den.
http://www.windowscentral.com/how-re-activate-windows-10-afte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Så du menar alltså att även om man uppgraderar en OEM licens så efter man aktiverat sitt Windows 10 kan man alltså byta dator,hårdvara osv och fortsätta ha sitt Windows 10 aktiverat ?

Oklart om det möjligen saknas något tekniskt hinder för detta men du skulle ju i det läget inte ha giltiga licenser iaf (eftersom båda licenserna är bundna till samma dator).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

Så du menar alltså att även om man uppgraderar en OEM licens så efter man aktiverat sitt Windows 10 kan man alltså byta dator,hårdvara osv och fortsätta ha sitt Windows 10 aktiverat ?

Nej. En OEM-licens gäller endast för den dator där tillverkaren har installerat det från första början. Avgörandet när det sker är dock inte så enkelt med tanke på att man kan byta komponenter löpande och så, och därför är MS rätt så generösa med att låta OEM-licenser aktiveras även vid rätt stora förändringar i hårdvara och ringer man in och aktiverar så brukar det inte vara några problem på en helt annan dator heller. Men enligt avtalet så gäller licensen endast på samma dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej. En OEM-licens gäller endast för den dator där tillverkaren har installerat det från första början. Avgörandet när det sker är dock inte så enkelt med tanke på att man kan byta komponenter löpande och så, och därför är MS rätt så generösa med att låta OEM-licenser aktiveras även vid rätt stora förändringar i hårdvara och ringer man in och aktiverar så brukar det inte vara några problem på en helt annan dator heller. Men enligt avtalet så gäller licensen endast på samma dator.

Ja som jag misstänkte

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

Ja som jag misstänkte

Samtidigt, har du köpt en OEM-licens för att använda själv så bryter du ju redan mot villkoren så att bryta mot dem igen genom att använda licensen på en ny eller kraftigt uppgraderad dator kanske inte är hela världen liksom?

Permalänk

@Cadtekniker
@snajk
Hej

Drar upp en gammal tråd, men tänkte fler kanske undrar hur det blir om man uppgraderar.

och tänkte då bara lägga till i tråden här vad som hände nu i veckan då jag uppgraderade min data, Jag bytte Moderkort, cpu och ram minnen..

Jag hade win 8.1 på min desktop och jag uppgraderade gratis till windows 10 någon gång okt-nov 2015
i veckan bytte jag delarna jag nämnde ovan, jag gorde sedan en "clean" install av win10 från USB sticka som jag hade använt microsofts media creation tool för att göra.

när det sedan var avklarat så ville inte Win 10 aktiveras, jag uppdaterade o lät det vara över natten, men ingen aktivering skedde då heller.

Jag gick till microsofts hemsida, och konnektade via deras online chatt support, förklarade mitt ärende, att jag köpt nya saker och att win inte aktiverades nu.
Jag var bara tvungen att visa upp kvittona från Inet och netonet på mina köp, som jag hade digitalt, och den sista tog jag bara ett kort på med mobilen o la på desktoppen, då de använde en remote connection, som jag var tvungen att acceptera för att då gå in och manuellt aktivera min windows 10 igen. allt detta gjordes av teknikern direkt på min maskin.

allt som allt tog det ca 25 minuter. kan inte klaga på det.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.