Permalänk
Medlem

Datorn startar upp delvis

Har en Dell XPS420 som efter inloggningen blir skärmen svart och ingen bakgrundsbild. Men med alla ikoner och nedre aktivitets list. Ikonerna är större än normalt. Klickar jag på windows symbolen nere i vänstra hörnet så händer ingenting. Däremot kan jag starta upp programmen i de olika ikonerna som finns på skärmen. Grafikkortet är nytt.
Vid uppstart har jag kört den inbyggda diagnosen. I systemtest får jag följande meddelande, error code 2000-0146 Msg:unit2: DST log contains previous error (s). Felkoden skulle innebära att en av diskarna har något fel. Har tagit ur de båda diskarna och testat dem i en annan dator med en USB ansluten dockningsstation och programmet File Scavenger®. Det finns inga fel på diskarna. Allt är intakt på dem och inga hårdvarufel. Kör Windows 10. Kommer för närvarande ingen vart med datorn. Tacksam för förslag.

Permalänk
Skrivet av Space:

Har en Dell XPS420 som efter inloggningen blir skärmen svart och ingen bakgrundsbild. Men med alla ikoner och nedre aktivitets list. Ikonerna är större än normalt. Klickar jag på windows symbolen nere i vänstra hörnet så händer ingenting. Däremot kan jag starta upp programmen i de olika ikonerna som finns på skärmen. Grafikkortet är nytt.
Vid uppstart har jag kört den inbyggda diagnosen. I systemtest får jag följande meddelande, error code 2000-0146 Msg:unit2: DST log contains previous error (s). Felkoden skulle innebära att en av diskarna har något fel. Har tagit ur de båda diskarna och testat dem i en annan dator med en USB ansluten dockningsstation och programmet File Scavenger®. Det finns inga fel på diskarna. Allt är intakt på dem och inga hårdvarufel. Kör Windows 10. Kommer för närvarande ingen vart med datorn. Tacksam för förslag.

oj det var gammal dator

installera om Windows 10 istället för upgradera..
har du Windows på en gammal Hårddisk eller nånting nyare..

sen skriv ner alla delar som är nya.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Space:

Har en Dell XPS420 som efter inloggningen blir skärmen svart och ingen bakgrundsbild. Men med alla ikoner och nedre aktivitets list. Ikonerna är större än normalt. Klickar jag på windows symbolen nere i vänstra hörnet så händer ingenting. Däremot kan jag starta upp programmen i de olika ikonerna som finns på skärmen. Grafikkortet är nytt.
Vid uppstart har jag kört den inbyggda diagnosen. I systemtest får jag följande meddelande, error code 2000-0146 Msg:unit2: DST log contains previous error (s). Felkoden skulle innebära att en av diskarna har något fel. Har tagit ur de båda diskarna och testat dem i en annan dator med en USB ansluten dockningsstation och programmet File Scavenger®. Det finns inga fel på diskarna. Allt är intakt på dem och inga hårdvarufel. Kör Windows 10. Kommer för närvarande ingen vart med datorn. Tacksam för förslag.

Lika bra att köpa en ny dator där du behåller de "nya komponenterna".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Datorn startar upp delvis

Cenorida

Har köpt en ny HP PC dator, så det är ingen "Ko på isen" Men Dell datorn har fungerat bra i 8 år så jag tänker ha den som backup framöver. Sen kan det vara intressant att försöka få igång den rent tekniskt. Det kommer förmodligen bli en extra skatt på inköp av elektronisk utrustning framöver, så då gör man miljön en tjänst att behålla den...!

Permalänk
Medlem

Datorn startar upp delvis

@Grönahunden:

Har endast bytt ut grafikkortet. Problemet är att jag uppgraderat "gratisprogrammet" Windows 10 från Windows 7. Har ingen Windows 10 disk. Hör att DVD enheten startar upp med Windows 7 disken men inget händer på skärmen. Förslag på hur jag ska starta upp för nerladdning av ex. Windows 7.

Permalänk

@Space: windows 10 går att ladda ner från Microsofts egen hemsida och du behöver ett tomt usbminne på 8GB

7:an går väl att ladda ner också lite krångligare bara att få tag på en laglig och säker sida..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden:

Har Windows 7 Home Premium Family Pack 3X för uppgradering från Vista. Därefter uppgraderade jag till Windows 10 från nätet när det blev tillgängligt förra året.
När jag startar upp datorn i nuvarande tillstånd så tar det ovanligt lång tid efter lösenords inslagning innan startsidan med de "stora" ikonerna m.m. kommer upp.
Försöker jag starta upp Windows 7 skivan så händer ingenting på skärmen. Kan således inte heller komma ut på internet. Datorn är i stort sett låst. "Roar" jag mig med att klicka på någon av programikonerna på skärmen så håller symbolen "timglaset" på utan att något händer. Återstår bara att stänga av datorn med strömbrytaren.

Hur ska jag komma ur det låsta läget på datorn?

Permalänk
Skrivet av Space:

@Grönahunden:

Har Windows 7 Home Premium Family Pack 3X för uppgradering från Vista. Därefter uppgraderade jag till Windows 10 från nätet när det blev tillgängligt förra året.
När jag startar upp datorn i nuvarande tillstånd så tar det ovanligt lång tid efter lösenords inslagning innan startsidan med de "stora" ikonerna m.m. kommer upp.
Försöker jag starta upp Windows 7 skivan så händer ingenting på skärmen. Kan således inte heller komma ut på internet. Datorn är i stort sett låst. "Roar" jag mig med att klicka på någon av programikonerna på skärmen så håller symbolen "timglaset" på utan att något händer. Återstår bara att stänga av datorn med strömbrytaren.

Hur ska jag komma ur det låsta läget på datorn?

när du startar datorn ser du nån vit text precis när den startat ?

sätt in cd skivan, starta datorn tryck på F12 flera gånger och inne i den meny som kommer upp välj CD´n
kommer du in i bios med F2 ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden:

När jag startar upp datorn så kommer det upp text att datorn bootar och att den är bootbar.

Har satt in cd-skivan startat datorn och tryckt på F12. Där valt cd och skivan startar. Där kommer upp en del poster.
Provade posten reparation men kom ingen vart med den. Såg att Windows 10 låg på c:\.
Ska jag välja någon annan post än reparation i den här menyn?
Fick också information att operativsystemets version är inkompatibelt med startreparation.

Kommer in i F2 Och ser dessa poster.
Under System (System info, Processor Info, Memory Info, PCI Info, Date/Time, Boot Sequence ) och resterande enskilda poster.
Drivers, Onboard Drives, Video, Performance, Security, Power Management, Maintenance, Post Behavior.

Ger det här någon användbar information?

Permalänk
Skrivet av Space:

@Grönahunden:

När jag startar upp datorn så kommer det upp text att datorn bootar och att den är bootbar.

Har satt in cd-skivan startat datorn och tryckt på F12. Där valt cd och skivan startar. Där kommer upp en del poster.
Provade posten reparation men kom ingen vart med den. Såg att Windows 10 låg på c:\.
Ska jag välja någon annan post än reparation i den här menyn?
Fick också information att operativsystemets version är inkompatibelt med startreparation.

Kommer in i F2 Och ser dessa poster.
Under System (System info, Processor Info, Memory Info, PCI Info, Date/Time, Boot Sequence ) och resterande enskilda poster.
Drivers, Onboard Drives, Video, Performance, Security, Power Management, Maintenance, Post Behavior.

Ger det här någon användbar information?

du måste ha exakt samma version av 10an home,pro, 32/64bit & språk måste alla stämma för att reparationen ska funka..

det skulle ju också kunna vara fel på C:\ det går att testa om du startar reparation och sen väljer kommandotolken/cmd.

sfc /scannow... gör att du kollar filsystemet
Chkdsk /r är för att testa om hårddisken har några badsectors

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden:

Tyvärr så har jag ingen cd-skiva för Windows 10. Uppgraderade från Windows 7 till 10 från nätet. De kommandon du föreslår för användning i kommandotolken fungerade inte. Kommandotolken ligger under Windows 7 skivan som jag startar datorn med och på c:\ ligger Windows 10. Kommandotolken under Windows 7 heter, Administratör X:\windows \system32\cmd.exe. Så därför fungerar det inte.

Har en systemreparationsskiva Windows 10 som jag installerade under F12. Men fick efter att den körts igenom information om att det inte gick att reparera Windows.
Som jag tidigare nämnt så får jag felkod 2000-0146 när jag kör diagnostik under F12. Googlade på felkoden och det var några som nämnde att det kan vara sektorfel på c:\ disken. Programmet File Scavenger® nämner inget om det. Har två diskar i datorn på 300MB var. Med File Scavenger® kan jag kopiera över de gamla diskarna till nya. Om det är sektorfel kan man åtgärda det eller måste diskarna bytas ut? Om det är sektorfel följer dom med vid kopieringen?

Permalänk

@Space: det går att köpa 8gb usb minne för 49kr använd ett sånt?
det är inte meningen att du ska köra programmet cmd från C:\ utan du ska Scanna C:\ med cmd.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@Space: det går att köpa 8gb usb minne för 49kr använd ett sånt?
det är inte meningen att du ska köra programmet cmd från C:\ utan du ska Scanna C:\ med cmd.

Har ett USB-minne. Har laddat ner MediaCreationTool från följande Microsoft webbsida.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10#d...

Går jag in på F12 så finns USB-minnet där. Startar jag upp minnet så får jag informationen
" Searching for puppy files. puppy_precise_5.4.2 sfs not found"
Done
"dropping out to initial-ramdisk console"

Således så kommer jag ingenvart med enbart MediaCreationTool verktyget i Dell datorn.
Ska jag gå tillväga på annat sätt?

Permalänk
Skrivet av Space:

Har ett USB-minne. Har laddat ner MediaCreationTool från följande Microsoft webbsida.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10#d...

Går jag in på F12 så finns USB-minnet där. Startar jag upp minnet så får jag informationen
" Searching for puppy files. puppy_precise_5.4.2 sfs not found"
Done
"dropping out to initial-ramdisk console"

Således så kommer jag ingenvart med enbart MediaCreationTool verktyget i Dell datorn.
Ska jag gå tillväga på annat sätt?

startat MediaCreationTool & laddat ner win10 till usbminnet ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden:

Har enbart laddat ner MediaCreationTool verktyget på USB minnet. Ska också win 10 till USB minnet och var hämtar jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Space:

@Grönahunden:

Har enbart laddat ner MediaCreationTool verktyget på USB minnet. Ska också win 10 till USB minnet och var hämtar jag det?

Eh? Du skall köra programmet Media Creation Tool på datorn och sedan skall du använda det programmet för att göra ditt USB-minne till ett bootbart installationsmedie för Windows 10.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

@Space: läs namnet *Media Creation Tool* det är alltså ett program för att Skapa nånting ?,
vilken sida har du laddat ner det från och vad klickade du få för att få hem programmet ?

det står också på den sidan hur du ska göra..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden:

Har på följande webbsida laddat ned MediaCreationTool verktyget under "Ladda ned verktyget nu". Nu startar nedladdning av Windows 10 och som jag laddar ned på ett USB-minne.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10#d...

Ansluter USB-minnet i den felaktiga datorn. Enda platsen jag kan komma åt att starta USB-minnet är under F12 och USB Device.
Startar upp Windows 10 med produkt nyckel och nedladdningen startar. Efter en stund informeras jag om att ta bort USB-minnet och starta om datorn. Starta om datorn på vanligt sätt går inte utan måste göras med strömbrytaren. Sätter in USB-minnet och startar det, men inte via F12. Men i datorn sker ingen förändring. Det förefaller vara något annat fel än problem med Windows 10.
Om det är sektorfel på någon disk så kan förmodligen inte Windows rätta till det felet. Ska jag få ordning på datorn så måste troligtvis diskarna bytas ut.

Permalänk
Medlem

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Där har du en guide för att göra det.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av Space:

@Grönahunden:

Har på följande webbsida laddat ned MediaCreationTool verktyget under "Ladda ned verktyget nu". Nu startar nedladdning av Windows 10 och som jag laddar ned på ett USB-minne.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10#d...

Ansluter USB-minnet i den felaktiga datorn. Enda platsen jag kan komma åt att starta USB-minnet är under F12 och USB Device.
Startar upp Windows 10 med produkt nyckel och nedladdningen startar. Efter en stund informeras jag om att ta bort USB-minnet och starta om datorn. Starta om datorn på vanligt sätt går inte utan måste göras med strömbrytaren. Sätter in USB-minnet och startar det, men inte via F12. Men i datorn sker ingen förändring. Det förefaller vara något annat fel än problem med Windows 10.
Om det är sektorfel på någon disk så kan förmodligen inte Windows rätta till det felet. Ska jag få ordning på datorn så måste troligtvis diskarna bytas ut.

varför startar du inte datorn under F12 ?
det har inte hänt nån förändring för att du ju inte gjort någon förändring i datorn..

du startar datorn med usbminnet i och trycker F12 väljer reparera datorn och tar kommandotolken.. sen skriver du dom saker som står längre upp i tråden

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden:

USB-minnet är anslutet och under uppstart trycker jag på F12 tills den kommer upp och med följande information.

"Boot Device Menu"

* Intel Array
* WDC WD1002FAEX-00Z3A
* Onboard or USB CD-Rom Device
* USB Device (USB-minnet med Windows 10, min kommentar)
*System Setup
*Diagnostics

Startar USB Device och efter ett tag kommer en dialogruta upp där jag väljer språk m.m. Knappar in produktnyckeln. Därefter kan jag välja om jag vill installera Win 10 eller reparera. Väljer jag installera så kommer en dialogruta som säger att en mediedrivrutin saknas.
Går man vidare så kommer "Den här datorn" upp med diskar, dokument m.m. Vad den efterfrågade mediedrivrutinen finns har jag inte en aning om.
Känner att jag just nu kommit till vägs ände med datorn. Får väl fundera vidare när höstmörkret faller och om intresset kvarstår.
Tackar dig för ditt tålamod och alla förslag!

Permalänk
Skrivet av Space:

@Grönahunden:

USB-minnet är anslutet och under uppstart trycker jag på F12 tills den kommer upp och med följande information.

"Boot Device Menu"

* Intel Array
* WDC WD1002FAEX-00Z3A
* Onboard or USB CD-Rom Device
* USB Device (USB-minnet med Windows 10, min kommentar)
*System Setup
*Diagnostics

Startar USB Device och efter ett tag kommer en dialogruta upp där jag väljer språk m.m. Knappar in produktnyckeln. Därefter kan jag välja om jag vill installera Win 10 eller reparera. Väljer jag installera så kommer en dialogruta som säger att en mediedrivrutin saknas.
Går man vidare så kommer "Den här datorn" upp med diskar, dokument m.m. Vad den efterfrågade mediedrivrutinen finns har jag inte en aning om.
Känner att jag just nu kommit till vägs ände med datorn. Får väl fundera vidare när höstmörkret faller och om intresset kvarstår.
Tackar dig för ditt tålamod och alla förslag!

sätt usbminnet i usb2.0 inte 3.0 den svarta inte blå..
om du tar reparera datorn istället för installera så kan du välja cmd..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden:

Fick till slut igång nedladdningen av USB-minnet. Gick inte att reparera win 10. Startade kommandotolken och chkdsk.
Följande information.

Failed to transfer logged messages to the event log with status 50.
Windows has checked the file systems and found problems.

Run chkdsk with /F option to correct. (går inte att utföra detta)

chkdsk

Stage 1, 0 bad file records processed.
Stage 2 error detekted in the uppercase file.

Körde också diagnostik.
Kontrollerade om det finns fel på disken.
Efter en stund kom information om att det inte gick att reparera datorn.

Det tyder alltmer åt att en av diskarna inte fungerar.

Permalänk

@Space: japp.. få ut dom filer som du vill ha kvar om det går? och köp nån ny. var det en ssd eller hårddisk?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden:

Hade kontinuerlig backup med Backblaze på den trasiga datorn. Så alla filer med dokument och bilder är redan nedladdat i den nya HP:n.

Var inne på Seagate:s hemsida och laddade ned ett testprogram för hårddiskar på USB-minnet. Heter SeaTools for Windows. Fick igång testen på datorn och kör nu Long Generic. Kommer att ta hela kvällen innan den är klar. Ska bli mycket intressant att se vad det kommer fram till!

Ja det får bli ett par nya hårddiskar. Köper två hårddiskar 1 TB och ett kloningskit. Efter 8 år får man vara nöjd! Diskarna är ju en förbrukningsvara..! Får se om diskarna går att klona annars får jag ladda ned i efterhand vad jag vill ha i datorn. Dell datorn har jag varit nöjd med och ska behålla den som backup, hade jag tänkt.

Permalänk
Medlem

Datorn Bootar inte

Har köpt två nya diskar till min DELL XPS 420.
Har laddat ned Windows 7. När jag startar upp datorn så står det följande på första skärmbilden.

DELL
WWW.dell.com
Dell XPS420 Series
-------------------- (Ruta fylls på från vänster till höger "termometer princip")
BIOS Revision A03

Andra skärmbilden.

RAID Volums:
None defined

Physical Disks:
Port Drive Model Serial # Size Type/Status(Vol ID
0 ST1000DM003-1SB1 Z9A5JZZY 931.5GB Non-RAID Disk
1 ST1000DM003-1SB1 Z9A5JMJC 931.5GB Non-RAID Disk
3 WDC WD1002FAEX-0 WD-WCATRC276913 931.5GB Non-RAID Disk
Press <CTRL-I> to enter Configuration Utility...
_

Markören blinkar och inget mer händer. Trycker jag CTRL-I så händer också ingenting.
Tacksam för förslag

Permalänk
Skrivet av Space:

Har köpt två nya diskar till min DELL XPS 420.
Har laddat ned Windows 7. När jag startar upp datorn så står det följande på första skärmbilden.

DELL
WWW.dell.com
Dell XPS420 Series
-------------------- (Ruta fylls på från vänster till höger "termometer princip")
BIOS Revision A03

Andra skärmbilden.

RAID Volums:
None defined

Physical Disks:
Port Drive Model Serial # Size Type/Status(Vol ID
0 ST1000DM003-1SB1 Z9A5JZZY 931.5GB Non-RAID Disk
1 ST1000DM003-1SB1 Z9A5JMJC 931.5GB Non-RAID Disk
3 WDC WD1002FAEX-0 WD-WCATRC276913 931.5GB Non-RAID Disk
Press <CTRL-I> to enter Configuration Utility...
_

Markören blinkar och inget mer händer. Trycker jag CTRL-I så händer också ingenting.
Tacksam för förslag

du ska väl ha Windows på en av diskarna ?
då ska resterande hårddiskar inte vara inkopplade när du gör installationen.

om det är vit text mot svart bakgrund så är du inte inne i Windowsinstallationen utan i dos/bios ?

när detär så mycket text ta ett foto med mobilen och lägg upp fotot istället.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden:
Jo, jag är nog inne i dos/bios för skärmen är svart/vit. Windows 7 ligger på en av diskarna. När installationen av Windows var klar så startades datorn om och kom inte längre än vad jag beskrivit. Har tyvärr ingen USB kabel till telefonen för närvarande så jag kan
bifoga något kort.
Kan det vara så att dos/bios inte vet vilken av diskarna Windows ligger på?

Permalänk
Skrivet av Space:

@Grönahunden:
Jo, jag är nog inne i dos/bios för skärmen är svart/vit. Windows 7 ligger på en av diskarna. När installationen av Windows var klar så startades datorn om och kom inte längre än vad jag beskrivit. Har tyvärr ingen USB kabel till telefonen för närvarande så jag kan
bifoga något kort.
Kan det vara så att dos/bios inte vet vilken av diskarna Windows ligger på?

kollat boot priority så det är till windows disken. ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden:

Hur går jag tillväga för att kolla boot priority?