Problem med Asus RT-AC68U, slängs ut från 5ghz-nätet

Permalänk
Medlem

Problem med Asus RT-AC68U, slängs ut från 5ghz-nätet

Jag får inte till inställningarna så att det fungerar som det ska! Någon som kan hjälpa mig?
5ghz slängs jag utifrån, har jag varit ute från hemmet så går inte min Iphone över på wifi när jag kommer hem igen.
Total nybörjare inom denna wifivärld

§3.1
Permalänk
Medlem

@lbg65: Denna router är känd för ha problem med sina trådlösa nät. Prova ladda hem merlins mjukvara, har fungerat bra för mig sen jag laddade hem den.

edit: RT-N66U är modellen jag pratade om, läste fel.

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

Har en hemma där jag inte har gjort något annat än att köra setup-guiden och uppdaterat Firmware med via routerns sida för ändamålet. Den fungerar som den ska med alla mobiler och datorer som har varit uppkopplade mot den, säkert ett tjugotal enheter totalt.
Routern står bra till ska jag tillägga.

Kolla så antennerna sitter som de ska, försök testa med någon mer enhet.

Jag skulle nog hellre köra ett garantiärende än att köra custom firmware.
Routern kan bevisligen fungera och göra triviala saker som att tillhandahålla en stabil uppkoppling med ASUS firmware.
Gör inte din det så är det nog något fel på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisken92:

@lbg65: Denna router är känd för ha problem med sina trådlösa nät. Prova ladda hem merlins mjukvara, har fungerat bra för mig sen jag laddade hem den.

Jasså!

Denna router är det bästa som hänt vårt nätverk! Har kört den sedan den släpptes!
Aldrig någånsin haft problem med Wi-Fi eller att den skulle droppa Connections.
Bandbreddsdelningen i i QOS otroligt bra på våran smala lina!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fisken92:

@lbg65: Denna router är känd för ha problem med sina trådlösa nät. Prova ladda hem merlins mjukvara, har fungerat bra för mig sen jag laddade hem den.

Förlåt för avbrottet. Men vart har du läst det? Jag har bara läst att den har blivit prisad för sin pålitlighet och stabilitet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lbg65:

Jag får inte till inställningarna så att det fungerar som det ska! Någon som kan hjälpa mig?
5ghz slängs jag utifrån, har jag varit ute från hemmet så går inte min Iphone över på wifi när jag kommer hem igen.
Total nybörjare inom denna wifivärld

Hur är det med andra enheter som kopplar upp sig mot ditt wifi? Tex polarnas mobiler.
Låter mer som du har någon konstig inställning på mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Förlåt för avbrottet. Men vart har du läst det? Jag har bara läst att den har blivit prisad för sin pålitlighet och stabilitet.

Läste fel på beteckningen, menar modellen RT-N66U!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Hur är det med andra enheter som kopplar upp sig mot ditt wifi? Tex polarnas mobiler.
Låter mer som du har någon konstig inställning på mobilen.

Samma med övriga familjers iphone och ipad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisken92:

@lbg65: Denna router är känd för ha problem med sina trådlösa nät. Prova ladda hem merlins mjukvara, har fungerat bra för mig sen jag laddade hem den.

edit: RT-N66U är modellen jag pratade om, läste fel.

Hur laddar jag ner merlin? Totalt nollställd vad gäller detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fisken92:

Läste fel på beteckningen, menar modellen RT-N66U!

Inget att be om ursäkt för haha. Jag vart bara förvånad. Inget fanboi precis.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lbg65:

Samma med övriga familjers iphone och ipad.

Skickades från m.sweclockers.com

Android lurar då? Rekommenderar att du, om du inte redan gjort det, uppdaterar officiella firmwaren innan du ger dig in på alternativa firmware.

Permalänk

Jag hade också jätteproblem med mitt 5GHz-band på min Asusrouter (RT-AC87U) och det finns en hel uppsjö av rapporter på internet om hur värdelös Asus är på att hantera detta, men efter jag laddade in Merlin i min router så har jag inte haft ett enda problem med 5GHz.

Jag vill dock starkt betona, en flashning till Merlin görs på egen risk och endast efter att alla andra utvägar inte fungerat tillfredsställande. Vet man vad man ger sig in på så öppnas helt nya möjligheter i routern som man aldrig kunnat ana innan.
Du hittar Merlin här: http://asuswrt.lostrealm.ca/

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i9-9900K | COOLING : Corsair Hydro H115i PRO | RAM: HyperX Fury Black 64GB@3200MHz | PSU: Corsair RM850x V2 | GFX: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC | STORAGE: 2 x Seagate FireCuda 510 SSD 1TB M.2 NVMe + 2 x Samsung 840 500GB SSD | MONITOR: Acer XB271HU + BenQ SW271 | CHASSI: F.D. Define C | OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Android lurar då? Rekommenderar att du, om du inte redan gjort det, uppdaterar officiella firmwaren innan du ger dig in på alternativa firmware.

Samma med android..
Jag har uppdaterat routern..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Forumledare

@lbg65: *rubrik redigerad*

Tänk på att en bra beskrivande rubrik ofta ger fler och bättre svar (§3.1)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv

Vilket mysterium. 2.4ghz bandet beter sig likadant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Vilket mysterium. 2.4ghz bandet beter sig likadant?

Nej bara 5 ghz.
Ett tillägg.. kan våra d-linkar som vi har för att dela ut i hela huset påverka detta?
Jag vet inte hur man gör för att ladda ner merlin och få till det bra till routern,jag har ingen koll på sånt här..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lbg65:

Nej bara 5 ghz.
Ett tillägg.. kan våra d-linkar som vi har för att dela ut i hela huset påverka detta?
Jag vet inte hur man gör för att ladda ner merlin och få till det bra till routern,jag har ingen koll på sånt här..

Skickades från m.sweclockers.com

Oja det kan ha med saken att göra. Har de ens 5ghz band? Koppla ur dem och testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Oja det kan ha med saken att göra. Har de ens 5ghz band? Koppla ur dem och testa.

Inte en aning.
Vi köpte dom till förra routern eftersom täckningen på övervåningen blev obefintlig utan dessa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Slog äntligen till i mellandagarna då jag fick fiber installerat i kåken.
Har läst om alla som haft problem och antog såklart att det borde vara löst år 2017.
Men tydligen verkar det fortfarande vara problem med 5Ghz.
Det första jag testade var senaste mjukvaran från Asus. Redan dag nr 2 så försvann 5Ghz fast det stod att den var igång när man loggade in i routern. Efter ca 3 omstarter så dök den upp igen.
Installerade då Merlins senaste firmware. Det blev lite bättre men det försvann fortfarande 1 -2 gånger i veckan.
Efter att ha installerat hans senaste stabila version ( 380.64_2 ) så verkar det ha blivit ännu bättre.
Men det försvinner fortfarande ibland. Ungefär varannan vecka.

( 2,4 Ghz har jag som gömt nätverk då det bara är skrivaren och en Apple Airport Express som använder det.
Skrivaren har jag inte märkt av några problem med. Används dock väldigt sällan.
Airport Expressen tar i mot trådlöst och är ansluten med kabel till parabolens box ( Canal Digital ) för att kunna spela in från mobilen. Den verkar också tappa kontakten ibland och kräver att man startar om. Även fast den signalerar att den är ansluten. Så kan lika gärna vara boxen som expressen som strular )

Permalänk
Medlem

Mycket märkligt. Har min i ett års tid å har aldrig haft problem med 5g nätet. Bor iofs långt ute på landet utan grannar, kanske har något med det att göra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

5ghz nedprioriteras under sessionen hos klienten om signalen blir för dålig.
2,4 tar sig igenom väggar och dyl bättre och blir därmed ofta den anslutning som "fastnar" över tid.
Roamingen fungerar alltid sisådär, placering av routern är därmed A och O – därmed Googles och övriga tillverkares lansering av nya mesh-nätverksvarianter..

Min AC68U står i samma rum (klädkammare) som golvvärme-fördelaren och hemma-NAS modell större står, där blir ganska varmt.. Har märkt att routern i sig går ganska varmt och att jag sett anslutningsproblem då det enligt temp-övervakningen i WEB-uit närmar sig 90 grader C..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

@tuomi:
Skulle en sådan nedprioritering leda till att klienten inte kopplar upp alls mot nätet när det blivit tillräckligt nedprioriterat?

Permalänk
Medlem

@Gruarn:

Du bör kunna se nätverket när du skannar annars är det något fel likt det @freppa85 är inne på.

Svårt att se om 5g är uppe om de är upplagda med samma SSID dock, beroende på klient förstås (iOS inte kända för att göra det enkelt för power-users).

Om en prompt alltid vill ha 5g bör en separera dessa med olika namn och inte associera till 2.4G och felsöka därifrån.

Om en inte rör sig utanför täckningsområdet för 2,4G alt. stöter på den signalen först när en återkommer i täckningsområdet så är risken stor att det blir så ja. Om en ex.vis inte står intill routern och startar om telefon / padda / dator.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Jag har tagit bort våra adeptrar eftersom de inte stödjer 5ghz. Men nu har vi dålig täckning på övervåningen. Vi har routern på nedervåningen.
Det borde väl funka bättre om man köper adepter/repeater som stödjer 5 ghz?
Jag är inte alls haj på detta så jagvet inte hur man gör med "merlin" är totalt novis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag i jobbet brukar installera routers åt våra kunder.
Så jag är inte ute och cyklar när jag konfigurerar.
Har satt upp säkert 10 st AC68 som fungerat klockrent!

NU ser jag att jag var väldigt trött när jag skrev mitt första inlägg.
Skrev i helt fel tråd. Jag äger ju en AC87u!