Permalänk

Skoldator

Hej!
Fick min skoldator nyligen och skulle gärna vilja ladda ner program som Google Chrome, Paint.NET osv men datorn är begränsad och jag behöver admin åtkomst för att kunna installera :/ Finns det något sätt att få åtkomst till admin eller komma runt det på något sett? Har redan frågat IT ansvarig men hon gav ett väldigt oklart nej :s

Permalänk
Medlem

@Ericmaster: Det låter riktigt knäppt. Hade inga problem med sådant när jag hade min skoldator som jag har kvar. Låter som något är fel. Hör med andra elever om dom har samma problem

Permalänk
Skrivet av Axel95:

@Ericmaster: Det låter riktigt knäppt. Hade inga problem med sådant när jag hade min skoldator som jag har kvar. Låter som något är fel. Hör med andra elever om dom har samma problem

Kollade med de i min klass nyss och tydligen så går det att ladda ner Firefox och via firefox ladda ner chrome. Lite skumt men aja :s Paint.NET och andra program går fortfarande inte att installera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@Ericmaster: Det låter riktigt knäppt. Hade inga problem med sådant när jag hade min skoldator som jag har kvar. Låter som något är fel. Hör med andra elever om dom har samma problem

Du menar att du har gått på samma skola som TS? Kanske är så enkelt att skolan själva valt att begränsa TS dator till att inte kunna installera några tredjeparts applikationer på datorn.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

@Pamudas: Det är stockholm stad så antar att det är samma regler för alla stockholm satd skolor :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ericmaster:

@Pamudas: Det är stockholm stad så antar att det är samma regler för alla stockholm satd skolor :s

Japp det är samma regler Antingen behöver du komma över lösenordet för lokala admin eller be en lärare som har flexibel behörighet på datorn och logga och installera det åt dig.

//Tekniker HCL(föredetta Volvo IT)

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk

@Orio: Hur kommer jag över det lösenordet? :s (om det är så du menar)

Permalänk

Hörde att killarna i Teknik har fått tag i Admin lösen utan att fråga personal om det, om dom kan borde jag kunna right? Men killarna i Teknik är för snåla för att dela med sig av lösenordet :/

Permalänk
Medlem

@Pamudas: Det är möjligt men det är en riktig stop stämpel för elevernas och datorerna

Permalänk
Medlem

Chrome kan du köra utan admin behörighet.
Annars rekomenderar jag att du följer IT-policyn på skolan, även om den skulle gå att forcera...

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Skrivet av jacobtr:

Chrome kan du köra utan admin behörighet.
Annars rekomenderar jag att du följer IT-policyn på skolan, även om den skulle gå att forcera...

Dock i kontraktet jag signade fanns det inga regler om detta Kanske dom tror att det är självklart men regler fanns det inte iaf
---> http://brommagymnasium.stockholm.se/sites/default/files/dator...
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ericmaster:

Dock i kontraktet jag signade fanns det inga regler om detta Kanske dom tror att det är självklart men regler fanns det inte iaf
---> http://brommagymnasium.stockholm.se/sites/default/files/dator...

Du hade/har också valet att inte ta emot en dator från skolan, utan använda din privata dator i skolan, något som jag gjorde när jag gick på gymnasiet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

En del program finns som portabla appar vilka inte kräver någon installation.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dessa kan både stjälpa och hjälpa.

7.
När datorn lämnas tillbaka ska den vara i ursprungl
igt
skick med undantag för normalt slitage.
8.
Skolan har rätt att kontrollera innehållet i och
användningen av datorn.

Det är hur lätt som helst att bli local admin. Men då jag inte vet mer förutom det du länkade som även hänvisade till att ni kanske har lokala avtal så lär dig skälv. Och då du gjort det, bestäm om du ska eller inte ska göra det på din skoldator. Känns som det ända råd jag kan ge.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

vi fick en skoldator, men jag går el, och då tyckte våran lärare att det var bra om vi hade admin tillgång. så all fick det på sin dator och på internet som vi har på el avdelningen. vi kan nu göra vad vi vill med våra datorer. men jag vet inte om det var ett så bra val av läraren då 90% av klassen sitter och spelar på lektionerna.

Permalänk

På gymnasiet fick vi också skoldator dock gick jag IT så vi fick full admin tillgång. Men det ska även andra på vår skola ha fått. Vi hade dock den regeln att man fick installera vad man ville på datorn bara det att det inte fick vara skadligt för skolans IT-system/nätverk. Så man fick inte ha saker som Hamachi eller andra VPN lösningar på grund av att det öppnar ju upp ett hål i brandväggen. Sedan fick man inte heller ha upphovrättsskyddade program/spel, musik och filmer/serier som man inte kunde bevisa att man själv ägde. Sedan hade vi också den regeln att man fick inte spela spel på datorerna i skolans lokaler inte ens under rasterna. Blev man på kommen för många gånger åkte datorn, de var sten hårda med det 5 i min klass fick sina datorer tagna bara efter 2 månader.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Övervägt en Factory Reset?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Övervägt en Factory Reset?

Blir inte det ett problem om de har datorerna uppkopplade mot ett AD när de är i skolan? Tänker på att de kanske har visa typer av resurser som backup lagring osv på AD:t. För det hade vi när jag gick på gymnasiet. Annars kan TS överväga att kanske installera windows alternativt linux på en extern hårddisk/SSD och så få full admin tillgång utan problem.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|